För att komplicera mitt fall ytterligare - för man får ju aldrig glömma att det i alla fall handlar om enskilda bedömningar - så drev jag ett eu-projekt som handlar om landsbygdsutveckling i firman. Eftersom man inte får stöd till enskilda företag så skrev jag en ansökan åt en nystartad intresseförening som så att säga äger projektet men där jag fakturerade min tid som projektledare.
MEN...eftersom frugan också satt i styrelsen så betraktades inte min fakturering som annat än en "ekonomisk överföring mellan äkta makar" - vilken innebar att det inte betraktades som inkomster i mitt företag längre.
Så mitt företag kan man väl säga föll på tre grepp:
1. Inga inkomster under första verksamhetsåret (som sagt registrerat 27 december).
2. Uthyrningsverksamheten var inte företagande utan inkomst av kapital.
3. Konsulttjänsten var inte att betrakta som företagande utan enbart en överföring av pengar.
Liten kommentar till punkt 3. Tycker det känns mycket intressant att de 60000 kr som föreningen rekvirerar av eu som sen betalas ut till mig helt plötsligt blir en ekonomisk transaktion mellan äkta makar i Skatteverkets ögon. Mig veterligen är det ingen skatt på transaktioner så jag kan ju inte tolka det annat än att det då är helt skattefria inkomster. Därav en mycket god anledning till att inte överklaga...

För övrigt anser min fru att den skattehandläggaren är sjuk i huvudet och jag är beredd att hålla med.

grimbart - förlåt att din tråd dragit iväg!