Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  funderingar på att starta eget vid sidan om det vanliga jobbet...  (läst 16622 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
hur går man tillväga för att starta eget? tänker mig ett allt i allo yrke...

snickra verandor,snickra diverse mindre byggnader friggebodar,carportar liknande,målerijobb, trädgårdsarbete, utföra diverse kurser såsom kaninslakt, tuppslakt,kurser i fällfångst,överlevnad,
fiske eventuellt guidade turer, mm..under vinter spika holkar och viltvårdsprodukter fällor,slyröjning,mm mm mm

f-skattsedel vad mer behövs? börja i liten skala och bygga upp en kundkrets... diverse kritik önskas...

Fjäderfän och kaniner

Skogsnatt

• Gäst
F-skattsedel, fungerande system för bokföring och redovisning av moms. tips!. Ha ingen kontantförsäljning. Detta kräver ett kassasystem, som bara kostar pengar, fakturera allt istället.

Lycka till med "Grimbart entreprenad"

grimbart

• Västergötland
tänker mig en hemsida för allehanda produkter... kostar det nåt att ha f-skattsedel? betalfunktion över nätet för företag..kostar det nåt? starta eget bidrag finns det kvar.. hur funkar det med moms och sånt..avdrag mm... om jag vill skaffa en samarbetspartner/säsongsanställda...försäkringar? om man blir sjuk? utgå från att jag har noll kunskaper..
hade VG i företagsekonomi i skolan men det var längesen...
Fjäderfän och kaniner

Kajjsa

• Ångermanland
f-skattsedel kostar ingenting. Kolla på www.skatteverket.se så hittar du info om hur du momsregistrerar och ansöker om fa-skatt (som är det du ska ha om du även har inkomst av anställning).

Kassasystem krävs bara om man omsätter över en viss summa kontant, har inte siffran i huvudet men ett eller några basbelopp är det. Men jag håller ändå med om att det allra bästa är att fakturera istället för att ta kontant.

Bankgiro är smidigt och det är gratis på en del banker, kostar hos en del. Pengarna kommer direkt in på vanliga bankkontot och man får en lapp i brevlådan med info om varje inbetalning.

Starta eget-bidrag är i princip borttaget, det finns väl nån variant kvar om man varit arbetslös länge och uppfyller en massa krav. Kolla på www.amv.se. Om du har det egna företaget vid sidan av vanlig anställning kan du nog glömma att få bidrag...

djadja

• Södermanland
Du kan ju kolla in www.verksamt.se också. Där verkar finnas en hel del bra att veta om att driva företag.

Existens?

• Gäst
F-skattsedeln kostar ju ingenting att få..däremot så kommer du ju att få lämna en preliminär uppskattning av vad du räknar med att tjäna under kommande året. Och det där är ju alltid svårt..
Beroende på vad du uppger att du tror du kommer att tjäna, så sätter ju då skatteverket en summa skatt som du ska betala in varje månad, preliminärskatt.

Så på så vis kostar ju F-skattsedeln en del. man bör ju vara försiktigt med hur mycket man uppger inför första året, så man inte får peta in asmycket skatt varje månad och det sen inte visar sig alls ha behövts.
Säger du att du räknar med ett netto per år på 40 000 så kommer preliminärskatten att hamna runt 1000 i månaden.

mistel

• -
+Man måste ha chefens tillstånd, all sidoverksamhet brukar man behöva anmäla till sin chef speciellt ifall man jobbar heltid. Jag har alltid jobbat på ställen där man varit mycket öppen för att de anställda har sidoverksamhet ex. fiske, getskötsel och dyl. som egna företag men jag vet att ens jobb faktiskt kan förbjuda en att ha sidoverksamhet ifall de anser att det kan påverka ens jobbförmåga (ex. om det är tungt jobb som kan göra att man blir för trött att syssla med sitt egentliga arbete eller man kanske börjar ta tjänstledigt för att sköta sitt sidojobb och liknande, de kan även förbjuda en att syssla med verksamhet som kan anses konkurrerande)

ersam

• -
Kontanthantering under 116000 kr 169600 kr behöver inget godkänt register.
« Senast ändrad: 13 jun-10 kl 19:32 av ersam »

johe71

eftersom jag nu jobbar på ett företag som tillverka ett kassaregisterprogram så har jag blivit tvingad att läsa på lite :)

Följande verksamheter omfattas inte av lagens krav på att ha ett certifierat kassaregister:
    * verksamheter vars försäljning är av obetydlig omfattning
    * verksamheter som är befriade från skattskyldighet enligt inkomstskattelagen för inkomster från försäljning av varor eller tjänster
    * taxi
    * distans- och hemförsäljning
    * försäljning av varor eller tjänster mot betalning i automat eller automatiserad försäljning
    * automatspel enligt lotterilagen
    * torg- och marknadshandel
    * obemannad försäljning enligt Skatteverkets föreskrifter SKVFS 2009:20.

skatteverket definierar obetydlig omfattning med följande text: "Med obetydlig omfattning menas kontantförsäljning inklusive moms som understiger fyra prisbasbelopp (för 2010 är ett prisbasbelopp 42 400 kr). " (=169600 kr / år)

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
Den här tråden ska jag följa. Fuderar på i stort sett samma typ av verksamhet själv fast i östra uppland.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Glöm inte att en företagsförsäkring kan vara nödvändig speciellt om du har tänkt dig att åka ut till folk o tex snickra
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

J PEPE

• Halland
    • www.eftracykeluthyrning.se
Vad det gäller alla regler om skatter, moms, avdrag mm. så är skatteverkets broschyrer riktigt bra. Det är inte världens roligaste läsning och man (eller åtminstonde jag) får läsa några gånger innan man börjar förstå.
Sen när man fått lite hum om vad det handlar om så kan man boka in sig på skatteverkets infoträffar. Dom har för både "inför du startar företag" Och "för dej som startat företag" och sen har dom dessutom träffar där dom hjälper till med frågor inför första deklarationen för företaget. Dom här träffarna är riktigt bra. Den personal jag träffat på sådana träffar är både trevliga och kunniga. Man känner dessutom att det finns en uppriktig vilja att hjälpa till. Ingen fråga är för dum.

Lycka till.

Jäklar. Jag har helt missat att man var tvungen att ha tillstånd från sin chef för att starta företag vid sidan om. Men han har inte sagt nåt hittills.
Skånsk Blommehöna och bin
www.eftracykeluthyrning.se

grimbart

• Västergötland
jag jobbar inte heltid och dessutom väldigt oregelbundna arbetstider... tror inte att jag behöver fråga chefen om tillåtelse... om jag startar en verksamhet på min fritid så är det väl min ensak... meningen i slutänden är ju att jag ska vara min egen chef och kunna bestämma hur mina arbetstider ska se ut...
Fjäderfän och kaniner

Skogsnatt

• Gäst
jag jobbar inte heltid och dessutom väldigt oregelbundna arbetstider... tror inte att jag behöver fråga chefen om tillåtelse... om jag startar en verksamhet på min fritid så är det väl min ensak... meningen i slutänden är ju att jag ska vara min egen chef och kunna bestämma hur mina arbetstider ska se ut...

Är det så att du konkurrerar med ditt nuvarande jobb, så är det lämpligt att fråga. I annat fall, så kanske du blir av med jobbet du har. Om inte så har arbetsgivaren inte något inflytande över de anställdas fritid, såvida de inte har bisysslor som påverkar deras möjlighet att utföra det jobb de är anställda för att utföra

Birgit

Det finns webbhotel med "shop" och naturligtvis kostar det. Men det finns de som är tämligen billiga. Ska man koppla det till exempelvis kortbetalning så kostar det alltid extra.

Men att det ser proffsigt ut från början kan vara bra för att locka kunder.

Alternativet är att hemsidan används för att visa ett urval av produkter och tjänster (gör en liten folder som kan delas ut på lämpliga ställen) där man också hittar dina kontaktuppgifter. Utveckla kan man göra senare.

Lycka till.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Kolla upp också ifall du kan kvitta eventuell förlust i ditt företag mot inkomst av tjänst de fem första åren. Så har det i alla fall varit tidigare. Då var det 100 000:- som man kunde sänka sin beskattningsbara inkomst med.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Kajjsa

• Ångermanland
jo det gäller fortfarande.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
Intressant tråd :-)
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

ersam

• -
Såsom boende på landet med visioner om småskalig försörjning så startade jag eget med diverse konsulttjänster, biodling, bed & breakfast, galleri, hushållsnära tjänster.

Fick starta eget-stöd i 6 månader (=80000 kr), eu-stöd för investeringar (=25000 kr) och kunde dra av ingående moms och kvitta förlusten mot inkomst av övriga tjänster (kör buss på timmar).

Skitbra! 40 papp tillbaka på skatten.

Men.......en dag damp det ner ett nytt brev från Skatteverket. De började förhöra sig för om än det ena och än det andra. En dag så stod det två tjänstemän i farstun. Man kan ju inte dra av för kostnader för B&B i egna hemmet. Galleri på bottenvåningen i huset är inte ok. Bina dog på vintern och därför kunde jag inte visa några intäkter. Inte tillräckligt många kunder kunde redovisas. Verksamheten inte tillräckligt avgränsad mot privata omkostnader.

Så det vara bara att glatt betala tillbaka dessa 40000 kr som jag redan hade återinvesterat i bland annat utrustning för biodlingen.

Ska bara förtydliga att det inte är ett dugg synd om mig - starta eget-pengar under 6 månader och eu-stöd för nått som sen inte är företagande är ju bara att tacka och ta emot. Dessutom fick jag 6 månader där jag verkligen kunde göra det jag ville.

Så ett varningens finger till de som tänker starta! Tänk på att ha en tydlig avgränsning mot det privata - exempelvis ska varje honungsburk som används privat redovisas ut från firman om man är korrekt.

Lycka till!  ;)

Och tänk på att man kan komma väldigt långt med hobbyverksamhet och där behöver man inte redovisa nått om man inte går med vinst. Och vinst kan man trolla bort på många sätt. Enda nackdelen är om man behöver fakturera företag.
« Senast ändrad: 14 jun-10 kl 15:33 av ersam »

louise

• Gäst
För er som är beroende av a-kassa:

Du får ha en bisyssla och ändå få akassa. Villkor på ett ungefär:

- du ska ha haft sysslan .. "länge" innan du blir arbetslös. Minns inte hur länge. Jag tror jag hade haft min cirka 6 månader första ggn.

- du får inte ha högre vinst än ungefär 1700/mån. Men det är ju mycket i en bisyssla om den är ett jordbruk

- du får inte arbeta mer än ett visst antal timmar med den, men hur mycket är hemligt. Du ska visa att du klarar sköta ett heltidsjobb och ändå driva företaget.

- reglerna gäller hela tiden, oavsett om du har jobb eller inte. Man får inte öka sin bisyssla i någon period, den måste vara samma år efter år.

- de omprövar detta varje gång du ska gå på akassa, du får alltså inte bisysslan godkänd för tid och evighet

Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser