Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  funderingar på att starta eget vid sidan om det vanliga jobbet...  (läst 16642 gånger)

morellen

• Västergötland
hur funkar det med a-kassereglerna om det är handelsbolag o inte enskild firma? Velar mellan risken för obehagliga överaskningar när föräldraledigheten är slut och nödvändigheten av att momsregistrera...

louise

• Gäst
Ingen aning...

ersam

• -
Ingen skillnad vad det är för organisationsform. Skulle troligen funka med lite bulvaner och liknande att bilda AB och undvika att sitta "formellt" på några beslutspositioner. Sånt har man mor, far och fru till.  :)

louise

• Gäst
Då kommer man bli tvungen att ljuga i alla intyg man skriver under å skickar till akssan, med risk för att man blir upptäckt. Det är ju tiden man lägger på sin bisyssla de far efter.

christinalothman

• Bor i Nynäshamn. Med man katter,höns och hästar.
    • Södermanland
En sån dröm! Vem har inte velat göra detta. Men  Ändå (trots avundsjuka) önskar jag dig all lycka till. Du behövs! Om vi hade nån i vår närhet som vi kunde be om dessa tjänster skulle vi vilja ha mycket hjälp. Och anlita dig titt som tätt.  Fundera på hur du skulle visa dina tjänster, för folk som inte känner dig... Lycka till!
Tina

Johannes

• Gäst

akassan jagar mig för att jag vill må lite bra och jobba lite.
så det får man låta bli...att må bra.
man får läsa romaner istället och sen får man sysselsätta sig med lite ideell verksamhet
och under vissa betingelser kan man få vara suppleant i grabbens företag bara man inte tar ut nån lön eller får nån ersättning-men det gäller olika.
så ha ögonen mer innan ni hittar på nåt kul!

ersam

• -
Dessvärre verkar synen vara att man ska starta upp från 0 till 100% på direkten - annars är det inte på "riktigt". Själv hade jag en naiv tro att försöka i små steg omvandla svarta pengar på småsysslor man gör på landet till vita genom att ta in allt och vara så ärlig som möjligt. Tyvärr fungerar det inte så i verkligheten.

Så läs romaner och sköt om dig!  :)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Det kan betala sig att veta detta om sjukpenninggrundande inkomst. http://www.forsakringskassan.se/privatpers/egen_foretagare/nya_regler_egenforetagare/nav/privatpers/egen_foretagare
Jag fick veta att det var 5 år som gälde men nu är det tydligen 2 år. Det är allt för många nya företagare som inte tror det är lönt att sjukskriva sig. Tyvärr har dom höjt karensdagarna till 7 from 1. juli.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Existens?

• Gäst
Dessvärre verkar synen vara att man ska starta upp från 0 till 100% på direkten - annars är det inte på "riktigt". Själv hade jag en naiv tro att försöka i små steg omvandla svarta pengar på småsysslor man gör på landet till vita genom att ta in allt och vara så ärlig som möjligt. Tyvärr fungerar det inte så i verkligheten.

Så läs romaner och sköt om dig!  :)

En gammal restaurangägare som jag levererade till, och som ständigt levde i nån gråzon på precis allt, myntade ett begrepp..
:- Felet  de gör, de som startar eget är att dom börjar köra vitt, sen får dom lägga ner när skatterna kommer ifatt en.
Man ska istället börja svart, tills man har gott om pengar, sen kan man lägga om till vitt.

:)

louise

• Gäst
Det tycker jag inte var nåt speciellt för restauarangägaren, det är väl så man startar..

Jag har fått rekommendationen från en annan företagare också, och till och med min bror som är jurist som suckar åt mina vita affärer och min ständiga position på ruinens brant,.

Existens?

• Gäst
Men då kan man ju tycka att skattesystemet är åt fanders. När det enda sättet att bli rik på är att jobba svart.

ersam

• -
Fast reglerna är på pappret riktigt generösa och det är lönsamt att jobba vitt då man kan köra extra jobb som man kan dra ner skatten på med investeringar under första 5 åren + att man kan dra av momsen.

Så tanken är god att köra på järnet med uppbyggnad de första åren och ha liten eller ingen skatt så du kan bygga upp företaget långsiktigt.

Men det är mindre skoj när man då blir av med f-skatten...  :-\

louise

• Gäst
Varför skulle man bli av med f-skatten för att man gör förlujstavdrag de första 5 åren?

Eller menar du ditt problem med att du inte skilde på privat och företagsekonomi? Det är ju inget folk måste göra,  det var ju ett misstag du gjorde för att du inte kunde reglerna...

Existens?

• Gäst
Fast reglerna är på pappret riktigt generösa och det är lönsamt att jobba vitt då man kan köra extra jobb som man kan dra ner skatten på med investeringar under första 5 åren + att man kan dra av momsen.

Så tanken är god att köra på järnet med uppbyggnad de första åren och ha liten eller ingen skatt så du kan bygga upp företaget långsiktigt.

Men det är mindre skoj när man då blir av med f-skatten...  :-\

Fast så blir det ju inte riktigt..
Avdragen mot vanlig inkomst får man ju bara när man just går med förlust på företaget. Skulle man alltså köra järnet och få bra snurr på det hela och gå med vinst, så slår ju skatten på 60% till direkt.
Att tjäna ihop pengar och lägga på hög, så det verkligen blir nåt, det är ju oerhört svårt i Sverige.

Ersam, har du kollat upp allt kring när du fick betala in skatten igen? Tänk på att du har 5 år på dig att överklaga skatteärenden, lämna in nya deklarationer osv..

ersam

• -
Säger bara det att jag ger mig inte in i överklaganden mot Skatteverket utan en bra jurist - och det har jag verkligen inte lust att betala.  :(

Huvudanledningen till att jag blev av med f-skatten var att jag inte kunde redovisa några intäkter in i firman under första verksamhetsåret. Har man inga intäkter så är inte firman igång. Sen att jag fick f-skatten den 27 december och det bara var två arbetsdagar det året verkade man inte lägga så stor vikt vid.  :o

Sen är det helt klart så att vad jag trodde var utgifter i min firma - exempelvis matinköp till utländska gäster som bodde på b&b med kvällsmål och lunch - visade sig vara personliga omkostnader eftersom de bodde i mitt hem. Men det fick jag ju reda på först efteråt och det borde man kanske kollat bättre. Men startar man b&b får starta eget-bidrag och f-skatt för detta så trodde jag ju det tillhörde firman och inte min privata ekonomi.

Jag vet hur mycket jag "borde" ha fått tillbaka och det ser jag nu till att få in på annat sätt (med ränta)...  8)

louise

• Gäst
Men.. DET var ju verkligen skumt! ÄR du säker på att du inte nallade av maten själv? Att det på nåt annat sätt blev ihopblandat med din privatekonomi? ATt du handlade på ica å inte blev trovärdig? Eller.. NÅT mer?

ersam

• -
Eftersom jag nu skattat alltihop så kan jag här och nu erkänna att det som blev över käkade jag upp själv (& familjen).  :-[

MEN...det var inte det som var avgörande (eller ens diskuterades per telefon/brevledes eller vid hembesöket) utan att intäkterna ska falla under inkomst av kapital och då ansågs det inte längre vara företagande vilket inte gjorde det tillåtet att dra av kostnader för ombyggnationer, mat etc.

Så har man Småhus (var det kod 220, tro?) så ska man inte komma och tro att man kan driva galleri eller hyra ut rum i firman. Utan att dra i det så tror jag det skulle kunna funka om du kör nått i en fristående byggnad eller bygger om så det är stängt mot privatbostaden.

Skumt - jo verkligen. Men det blev många sömnlösa nätter och onödigt slitande i familjerelationen så det går jag aldrig in i igen. Tur att räntan är låg iallafall och huset inte fullt intecknat för det blev att lösa ut skatteskulden med ett banklån.

Så att gå in och begära överprövning skulle inte falla mig in (även om intäkterna började komma in efter årsskiftet). Men det är en annan historia.  :)

louise

• Gäst
hur menar du "ska" vara inkomst av kapital`?

Mat är typiska vanliga kostnader, inte inkomst av kapital.

Själva driften inne i huset ska inte vara nån tvekan,d et är företag. Däremot all renovering är privat, då det bedrivs i en privatbostad. Om ytan som företaget disponerar är mer än 50% av bostadsytan, då får man göra avdrag för renovering på företagsytan.

louise

• Gäst
Det är ju skitskumt! Fruktansvärt svårt för mig att begripa å sortera i hjärnan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser