Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dessa skator :@!!!  (läst 15715 gånger)

slainte

• Västmanland
SV: Dessa skator :@!!!
« Svar #20 skrivet: 01 jul-10 kl 20:31 »
Jag brukar skjuta mot dem när de blir för närgångna, skator och kråkor är inte dumma fåglar... De sticker så fort de ser mig. Jag har inte behövt ta ihjäl någon än.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Hönz

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 01 jul-10 kl 20:37 »
Detta låter ju inte kul alls, får jag passa mig. Jag trodde mina femveckors kycklingar var säkra från skator och dylikt, tycker de är så stora. Men men.. får hålla ännu mer stenkoll när jag rastar dem helt enkelt.  :o
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Turnit

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 01 jul-10 kl 20:58 »
Jag har också stora råkor och skator som flyger runt hönsgården, men ännu har de bara tagit en kyckling. JAg lärde mig av det och har höna och kycklingar i en nätad gård i hönsgården. Har mkt buskar och ett skyddande tak i hönsgården också. I nästa gård ska jag ha nät över, för att på så sätt slippa skatorna!

Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #23 skrivet: 02 jul-10 kl 07:03 »
Nu stöp det en skata till ;D

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #24 skrivet: 02 jul-10 kl 08:51 »
Nu stöp det en skata till ;D

Hoppas någon "skat killer" tycker du liknar en skata med !

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #25 skrivet: 02 jul-10 kl 21:11 »
nu stöp skata no3 ;D

Weasel

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 02 jul-10 kl 21:22 »
nu stöp skata no3 ;D

Grattis! Hur gör du? Skjuter du dem? Vi kommer nästan aldrig tillräckligt nära. De sticker bara man går förbi fönstret...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #27 skrivet: 02 jul-10 kl 21:33 »
Skatorna tar jag med 22 an från sovrums fönstret ,Vi har jätte stora björkar vid grishagen som dom sitter och spanar från ner mot höns gården, mvh torparn 73

Andreeas

« Svar #28 skrivet: 02 jul-10 kl 22:22 »
Har två skator hemma men det är ju bra för varje gång det kommer en rovfågel över tomten så är skatan där och jagar bort den :)

Anna

• -
« Svar #29 skrivet: 06 jul-10 kl 23:01 »
Jag har också dödat två skator i år. Vi har väldigt mycket skator i vår by och varken jag eller en annan familj med höns fick ägg på länge pga skatorna. De rä otroligt smarta fåglar och lär sej snabbt hur de ska göra för att komma över äggen när de fått smak på dem. Jag prövade hänga upp en död skata vid hönshagen, men det gjorde ingen skillnad. Sedan vi för några veckor sedan började skjuta efter dem emd ett luftgevär (man prickar ju aldrig en skata på håll med ett luftgevär) så har de lärt sej att det skjuts efter dem på demma gård och genast har vi börjat få ägg igen. Nu har jag även satt upp en riktigt snygg fågelskrämma så förhoppningsvis får vi ägg ett bra tag framåt.
Jag tycker skator är otroligt vackra och anser bara att man ska skjuta efter dem om de blir väldigt många och om de tar alla ens ägg.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #30 skrivet: 07 jul-10 kl 00:45 »
Är ju visserligen ny på detta, men jag räknar med att min hund kommer att vakta fåglarna när de får komma ut ur hönsgården (som har tak). Hon är så mån om dem och har stenkoll på dem redan, och de har fortfarande inte ens fått lämna hönshuset.  :)

Och Nej, hon kommer inte att jaga dem, det är inte DEN sortens intresse.

Antar att många av er har hundar och att lära dem att jaga bort skator är sällan svårt, oavsett ras. Det är väl en bra lösning för alla inblandade? Kycklingar och ägg får vara i fred, skatorna slipper dö, hunden får en "uppgift".  ;D
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #31 skrivet: 07 jul-10 kl 09:01 »
Är ju visserligen ny på detta, men jag räknar med att min hund kommer att vakta fåglarna när de får komma ut ur hönsgården (som har tak). Hon är så mån om dem och har stenkoll på dem redan, och de har fortfarande inte ens fått lämna hönshuset.  :)

Och Nej, hon kommer inte att jaga dem, det är inte DEN sortens intresse.

Antar att många av er har hundar och att lära dem att jaga bort skator är sällan svårt, oavsett ras. Det är väl en bra lösning för alla inblandade? Kycklingar och ägg får vara i fred, skatorna slipper dö, hunden får en "uppgift".  ;D

Hemma hos mig skulle det inte funka :( En av mina hundar är alldeles för glada i att äta höns, en annan är alldeles för glad i att äta ägg. Båda vet att dom inte får och gör inget när jag finns i närheten. Men när jag finns i närheten är ju som regel inte skator ett problem heller ;)

Om jag inte är ute men hundarna är det så går dom hårader åt kycklingar och ägg än skatorna :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

• Ångermanland
« Svar #32 skrivet: 08 jul-10 kl 06:46 »
Har tänkt luftgevär men det är för klent säger maken.
Men man kanske kan skrämma med det.
Skatdj.........a hade ihjäl min finaste mes >:D
 försökte dra den gnm gallret :'(
Hedemorahöns

Weasel

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 08 jul-10 kl 10:29 »

Vi har skjutit med luftgevär, det funkar, om det inte är för långt avstånd.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #34 skrivet: 08 jul-10 kl 13:01 »
funkar utmärkt med luftgevär av bättre modell... men lagen förbjuder jakt med luftgevär... endast kommun/skydds jägare får jaga med det...
Fjäderfän och kaniner

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #35 skrivet: 08 jul-10 kl 15:14 »
Provskjut lite på varandra först och se om det funkar!

Weasel

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 08 jul-10 kl 15:55 »
funkar utmärkt med luftgevär av bättre modell... men lagen förbjuder jakt med luftgevär... endast kommun/skydds jägare får jaga med det...

Mmm, och alla är ju såååå laglydiga överallt.

Rosten

• Närke
« Svar #37 skrivet: 10 jul-10 kl 10:25 »

Helt fel.
Vem som helst som äger jaktvapen eller har jägarexamen kan söka licens på ett luftgevär.
Enda haken är att man måste ha någons (en firma eller kommunens) uppdrag för att få licens på det.

Exempel:
Du har en bonde i närheten. Fråga honom om du kan få ett intyg där det står att du skall skjuta av kajor, skator mm.
Exempel2: Du har själv en jordbruksfastighet. Då skriver du att du skall skjuta av skator, kajor mm på gården.

Så här ser mitt luftgevär ut som är godkänt för skyddjakt av skator, kajor, stadsduvor mm.

Rosten

• Närke
« Svar #38 skrivet: 10 jul-10 kl 10:31 »

Det finns starka luftgevär. ;)
20mm airgun

Med dom så kan man skjuta diverse större vilt.
Big Bore Airgun Hunting in Africa

Vilse

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 10 jul-10 kl 10:35 »
Det här med luftgevär gör mej lite förvirrad.
Jag får skjuta med luftgevär när jag fyllt 15 eller 16 eller nått sånt?
Ingen licens behövs.
Ingen licens behövs om man bara skjuter måltavla?

Jag har ett luftgevär som jag hört at man inte får ta med sej hem för det är starkare än vanliga luftgevär i sverige.
Jag skjuter skator med det.

Jag får alltså inte göra det i sverige då jag inte har jägarexamen även om det så sker på egen fastighet?
Måste fastigheten ha viss storlek?

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser