Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dessa skator :@!!!  (läst 15746 gånger)

patrick.

• Gäst
Dessa skator :@!!!
« skrivet: 09 jun-10 kl 20:21 »
jaa nu när mina höns är ute så värper de ju i sommar huset, där finnes en lycka som de går in genom och nu har även skatorna fattat det >:(!!!! samma sak är det hos mina andra höns som har sin lucka genom ett fönster...
  har knappt fått några ägg nu på 14 dar, lite klet finns kvar i redet, ibland ett ägg men med hål i..

hur skulle ni ha gjort??? tror ni att de skulle funka om man hängde plasträmsor på luckans ovanida??
tänkte typ så här fast i mindre format
http://www.boleproducts.com/BOLEB2C/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?key=1713310

Vill ju liksom ha äggen ;) och vill samtidigt att hönsen ska vara ute..

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Dessa skator :@!!!
« Svar #1 skrivet: 09 jun-10 kl 22:30 »
Jadu... Här har man klarat sig från skatorna men i förrgår när jag kom ut satt en skatjävel på en av mina ca 8-9 veckor gamla tuppkycklingar som jag släppt ut och som var så glada!  >:( >:( >:( Fan vad arg jag var, tack och lov hade den inte hunnit skada den lille som skrek med utdragna pip och hade som gett upp att försöka komma därifrån.

Skatan kom sedan tillbaka samma dag ca 3 gånger och letade! Nu verkar den tack och lov ha stuckit, men om jag hade fått tag i den när den var här så hade det inte slutat kul... Eller så hade jag släppt den ändå fågeltokig som man är T3T''! Kunde nog dock nästan klippt till den eller fångat den när den satt och hackade på kycklingen med, den upptäckte mig i sista stund.

Senare samma dag attackerade en hackspett min MES:höna... Uh?  ??? Vad har tagit åt vildfåglarna egentligen? ::) Fläskis kunde åtminstone försvara sig, arg som sjutton!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Anso1971

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 09 jun-10 kl 22:42 »
I vårt hönshus ställde vi in en gammal kaninbur. Det är två kaninburar kan man säga, som står på varandra. I kaninburar har man ofta en nätdel och en del med väggar, och ett litet hål mellan delarna. Lika är det på dessa kaninburar. Nätdelen har vi öppnat upp helt på ena sidan så att hönsen kan gå in och ut där. Vi trodde att de skulle lägga äggen i den yttersta delen (nätdelen) för de lär ju ha dåligt mörkerseende hönsen. Men det visade sig att den innersta mörka delen föll dem bäst i smaken. Och där får äggen vara ifred. De syns inte utifrån. Ingen skata skulle nog ta sig först in genom luckan till hönshuset, sedan in i en nätlåda och sedan in i ännu ett litet hål till en kolsvart box.

Testa med plastremsor. Eller en radio intill luckan?

Vi har hängt för en bit genomskinlig plast som vi häftat fast ovanför hålet. Hönsen var lite fega i början och ville inte gå förbi plasten men nu har de lärt sig. Men kan hönsen lära sig så kan kanske skatan också.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 09 jun-10 kl 23:01 »
Vi brukar använda en hembyggd halv Trolle-Ljungby skatfälla.
Oftast är det en skata som lär sig men den brukar sedan locka in flera i hönshuset.
Får man bort den så brukar det rulla på igen.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 01 jul-10 kl 09:01 »
Har nu haft ihjäl årets första skata i hönsgården, med hjälp av hönsen!!! Så nu hänger skatan som "trofe" på hönsgården!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Brokullen

• Dalsland
« Svar #5 skrivet: 01 jul-10 kl 09:07 »
Hos mej har skatorna tagit två av mina tvåmånaders ällingar,dom asen äter dom levande,dom låg med avskalade halsar och huvuden men levde fortfarande så jag var tvungen att slå ihjäl dom.
Dom fick betala med ränta då gubben sköt skatornas tre ungar så fort dom visade sig utanför boet
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 01 jul-10 kl 09:17 »
Här på nilsegården stöp en kråka igår och en skata idag ;D.Bäst att hålla efter dom för snart kommer ällingarna och kyklingarna gå ute på dagarna. 

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 01 jul-10 kl 09:45 »
Har nu haft ihjäl årets första skata i hönsgården, med hjälp av hönsen!!! Så nu hänger skatan som "trofe" på hönsgården!!

Fy fan säger jag bara!  se efter tamdjuren och låt de vilda vara.  Våra skator bor i granhäcken och hönsen i stor höngård ällingar och kycklingar kommer ut när det är stora nog !

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 01 jul-10 kl 10:01 »
SNÄLLA!!!! SNÄLLA!!! SNÄLLA!!

INGET bråk nu igen för fasen! Nu kommer en snart att säga emot och sedan börjar nästa tjafsa och ska försöka få de andra att ändra sig, vilket de vägrar. Sedan blir hela tråden kaos.

Det är ingen idé att börja gå på någon annan, för det har man märkt mycket väl i MASSA andra trådar att det funkar inte, blir bara massa bråk.  :-\

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

SecretQ

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 01 jul-10 kl 10:20 »
När "mina barn och andras ungar" attityden råder !!!   kan jag tyvärr inte hålla "tyst"  !

Krågedal

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 01 jul-10 kl 10:30 »
Jag är rädd om mina djur! :-* Och har min rätt att ha ihjäl de "skadedjur" som förstör för mig >:D!!! oavsätt om det är möss, råttor eller skator, kommer jag försöka minska deras framfart 8)....Sluta klaga!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #11 skrivet: 01 jul-10 kl 10:31 »
Sätt nät över utegården, så är ju prblemet borta!
Vill man att hösen ska kunna gå fritt, så vänta ett par timmar eller så med att öppna på morgonen, så hinner ni plocka äggen före skatorna.

Just nu kan jag inte släppa ut mina lösa, jag är rädd att skatorna tar kyccklingarna. Så tyvärr får de hålla sig i gården tllls kycklingarna växt till sig.

Ankorna bor i fd lekstugan och går fritt på dagarna, men de lägger sina ägg så tidigt på morgonen så de hinner jag alltid plocka in, innan jag släpper lös ankorna.
Om jag glömmer av äggen en endaste gång....vips! Så  har en skata varit där och kalasat! >:D
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Krågedal

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 01 jul-10 kl 10:38 »
det är nät över och runt hela hönsgården men de kan ta sig emellan, då jag köpte nätet visste jag inte att det var stora maskor, men det var ett högt nät. Vid nästa hönsgårdsbygge (när vi har köpt en gård), blir det små fyrkantsnät i ramar..... Och nu i morse när jag upptäckte skatan var det hönsen som anföll skatan.... (och sen jag)

patrick.

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 jul-10 kl 10:55 »
har glömt att uppdatera :),, men jag hängde upp så som jag sade plasträmsor i lucköppningen och nu får faktiskt äggen vara i fred (Y)!!!   

SecretQ

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 01 jul-10 kl 11:01 »
Sätt nät över utegården, så är ju prblemet borta!
Vill man att hösen ska kunna gå fritt, så vänta ett par timmar eller så med att öppna på morgonen, så hinner ni plocka äggen före skatorna.

Just nu kan jag inte släppa ut mina lösa, jag är rädd att skatorna tar kyccklingarna. Så tyvärr får de hålla sig i gården tllls kycklingarna växt till sig.

Ankorna bor i fd lekstugan och går fritt på dagarna, men de lägger sina ägg så tidigt på morgonen så de hinner jag alltid plocka in, innan jag släpper lös ankorna.
Om jag glömmer av äggen en endaste gång....vips! Så  har en skata varit där och kalasat! >:D

Skönt att höra en som tänker!

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 01 jul-10 kl 12:11 »
Har precis samma bekymmer, men morsan och mina söner lyckades ha ihjäl en som fastnat inne i gården och den hänger också avskräckande i taket i utegården, det var för 4-5 dagar sen, och hittills har äggen och kycklingarna fått vara ifred. Miste en kyckling för två veckor sedan till skatorna och det var inte roligt....
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Hönz

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 01 jul-10 kl 16:19 »
Hos mej har skatorna tagit två av mina tvåmånaders ällingar,dom asen äter dom levande,dom låg med avskalade halsar och huvuden men levde fortfarande så jag var tvungen att slå ihjäl dom.
Dom fick betala med ränta då gubben sköt skatornas tre ungar så fort dom visade sig utanför boet

Hur gick detta till? Jag har 4-5 veckors ällingar och de är ju baotastora, ger sig verkligen skator på dem? Det kan väl inte vara vanligt?
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Nina W

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 01 jul-10 kl 16:54 »
Men gæss och ankor ær ju stora, att dom inte klarar att skydda sina små mot skator!!! En del vanliga tuppar klarar ju det.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #18 skrivet: 01 jul-10 kl 18:56 »
Men gæss och ankor ær ju stora, att dom inte klarar att skydda sina små mot skator!!! En del vanliga tuppar klarar ju det.
När skator tar kycklingar/ällingar/gässlingar jobbar dom oftast tillsammans flera stycken. Dom stackars föräldrardjuren kan bara försvara sig åt ett håll åt gången och då attakerar skatorna från andra hållet. När dom lyckas splittra gruppen går dom på bebbarnas ögon och börjar med att skada dom så att dom inte ser. Sen är det kört...

Lika skojiga och roliga fåglar skator kan vara lika hemska och vidriga kan dom bli. Tyvärr är dom läraktiga så har dom väl börjat med dessa beteenden så fortsätter dom som regel.

Men man kan lika gärna ha en rolig grupp med skator i närområdet som aldrig lär sig vare sig att döda fågelungar eller stjäla ägg. Då finns det ju ingen anledning att jaga dom  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Weasel

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 01 jul-10 kl 19:20 »
Vi har lyckats ha ihjäl två kråkor här, de är alldeles djävliga! Har tagit flera ankungar och ett par 5-6 veckors kycklingar. Var även inne i stallet och hämtade redägg i plast ;D Hittade dem i hagen sen...
Jag är absolut djurvän annars, men de djur som har ihjäl mina får tillbaka! Kråkorna kan bo i stan eller i skogen, inte på vår gård! >:D
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Dela detta:

* Inloggade just nu

743 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser