Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa motorsågen?  (läst 33958 gånger)

joskaro

  • Gäst
Bästa motorsågen?
« skrivet: 06 jun-10 kl 20:38 »
Har aldrig använt motorsåg innan men måste skaffa en nu. Tänkte fälla träd  i inte alltför grova dimensioner, sådär 20 kubik om året till vedpannan. Skulle gärna vilja ha tips på en hyfsad motorsåg. Stihl, jonsered eller huskvarna eller...?

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #1 skrivet: 06 jun-10 kl 20:46 »
Köpte en begagnad Husqvarna 242 XPG förra året och det är en alldeles förträfflig maskin, liten, smidig, stark proffsmaskin. Finns begagnade för 1000-3000 kronor.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #2 skrivet: 06 jun-10 kl 20:56 »
Jag har en känsla av att "den bästa motorsågen" inte finns... var och en har sin favoritsåg, som de självklart framhäver över alla andra sågar. Det bästa vore väl om du kunde få låna några för att se olika funktioner. Nu är det väl inte såååå stor skillnad mellan märken, det jag kan komma på såhär på rak arm är väl hur man riktar med de olika fabrikaten. Men det lär man ju sig..

Skulle också vilja promota lite för att gå kurs för att ta motorsågskörkort, där lär man sig fantastiskt mycket! =)

Lycka till!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Broberg

  • Gäst
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #3 skrivet: 06 jun-10 kl 21:43 »
Med begagnade proffsmaskiner finns ju också risken att de gått rätt hårt också. Kolla upp noga!

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #4 skrivet: 06 jun-10 kl 21:49 »
Köp inte en partner, de är endast roliga som barnleksak.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #5 skrivet: 06 jun-10 kl 21:58 »
20 kubik kan man nog fälla med vilken såg som helst. När min kinasåg la av köpte jag en Stihl MS260 som jag är mycket nöjd med. Kostade 5000 kronor till kampanjpris, jag har senare sett att det rätt ofta är kampanjpris på Stihlsågar.

Jonsereds billigare sågar tycker jag är plastiga och en del är till och med identiska med billiga Partnermodeller.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #6 skrivet: 06 jun-10 kl 22:00 »
Köpte en ny Stihl 230 för några år sedan.
Minsta modellen med "mormorsstart"
Tror man spänner upp en fjäder när man drar i snöret.
Sågen startar sedan när man släpper snöret. (skönt att slippa bakslag)
Sågen är sedan utrustad med ett 12" svärd.
En väldigt lätt och smidig såg för mig som är kass i armbågar och ryggen.
Sågar upp 20-40 kubik 3 metersstockar varje år med hjälp av sågen.

Dom mesta som är här brukar kalla sågen för leksak men när dom har testkört så brukar dom vara riktigt imponerade av sågen vikt och prestanda.
Vilket till stor del kommer an på att jag har en sågkedjeslip från Clas Ohlson så att kedjorna alltid är vassa.

pålle

  • Gäst
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #7 skrivet: 06 jun-10 kl 22:07 »
 Stil 200 är en alldeles ypperlig såg är oerhört nöjd  stark för sin storlek  och lätt använder den i gallring och kvistning har även en jonssered 2147wh för grövre huggning

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #8 skrivet: 06 jun-10 kl 23:12 »
Partner, Jonsered, Husqvarna och andra märken som ingår i Electroluxkoncernen är mer eller mindre identiska. Produktionen flyttas hit och dit i världen beroende på var det är billigast och bäst för tillfället - ibland Sverige, ibland USA, ibland Italien, ibland Kina.

Jag skulle nog vilja säga att det inte finns några dåliga motorsågar på marknaden idag, men de kan vara mer eller mindre prisvärda och mer eller mindre lämpliga för olika användningsområden.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #9 skrivet: 08 jun-10 kl 21:01 »
Hej!

Undvik "kinasågarna"- har testat (dom var ju så billiga) och jag förstår varför....

Partner är ett "Villaägarmärke"

Stihl, Dolmar (mataki), Schindavida(kolla stavningen....) Echo, Husqvarna, Jonsered mfl "kända märken" är inte så jättedyra numer, går dessutom att få reservdelar/service!!

Ska du köra 20 m3/ år duger en begagnad gott!! Annars kan du få köpa en "Kinasåg" för en billig penning ;) ;)
mvh

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #10 skrivet: 08 jun-10 kl 21:07 »
Hej!
Glömde säga att;

Skyddskläder/skyddsutrustning är något du inte ska spara in på!!

Ha vassa kedjor!!

Gå gärna en motorsågskurs/ fråga om tips/råd!!

En gubbe jag träffade sa att om man idag "uppfunnit" motorsågen- skulle den omedelbart blivit förbjuden!! (roterande, skärande helt oskyddad....osv)
mvh
PS Om du ska använda den bara på vedbacken kan jag rekomendera en elmotorsåg!! Billigare i inköp, billigare i drift, startar när du vill, stannar så fort du släpper ON-knappen, miljövänligare!! Och inte svagare än en bensinare (av normalstorlek).
ds

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #11 skrivet: 08 jun-10 kl 21:12 »
Jag är i samma sits som ts. Var och kollade på lite grejer igår. Vad sägs om en Stihl MS 250 C-B? Klarar jag mig med den på min lilla 9 hektarsgård för vedhuggning? Jag fattar verkligen 0 om motorsågar och dylikt... Vidare kollade jag på en röjsåg Stihl FS 130 Mix tror jag den hette. Första året/åren röjer jag nog en del sly med den, men sen klarar fåren resten och röjsågen kommer då att användas mest som trimmer för gräs under elstängslet. Båda kostade SEK 4990:- /St
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

jenses

  • Gäst
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #12 skrivet: 08 jun-10 kl 21:38 »
Vad sägs om en Stihl MS 250 C-B? Klarar jag mig med den på min lilla 9 hektarsgård för vedhuggning?
Absolut.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #13 skrivet: 08 jun-10 kl 21:39 »
Gå till en lokal affär som säljer renoverade Husqvarna-sågar (eller vad de nu har) och köp en begagnad såg där. Se gärna till att det är en hyfsat modern såg och att den inte är för tung. Välj hellre en nyare, mindre och lättare såg än en större. Inte roligt med en tung såg i onödan. Köp sedan en slipmaskin så att du kan slipa dina kedjor riktigt bra.

Jag vill påstå att en bra slipad kedja betyder mer för resultatet och prestandan än vad sågen betyder. Det går fint att fila kedjor bra utan slipmaskin. Men det är MYCKET enklare med, om du är nybörjare. Det blir bättre också, och kedjorna kan användas längre.

Jag har ett par mindre Husqvarna-sågar, bra att ha två när man klämmer fast den ena. Och man kan plocka delar så man alltid har en hel, även när det är långhelg. Men skulle jag köpa en ny såg idag så skulle jag nog kolla in de små söta och smidiga Stihl-sågarna. Ettriga saker!

Och se till att gå en motorsågskurs!

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #14 skrivet: 08 jun-10 kl 21:55 »
Och se till att gå en motorsågskurs!
Ja, det är nog bäst att göra. Plus skall jag se till att ha sällskap av skogshuggarsvågern...
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Rexiam

  • Inlägg: 99
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #15 skrivet: 08 jun-10 kl 22:50 »
Husqvarna, Jonsered och Stihl - de är alla bra märken och det är mest en fråga om tycke och smak vilket man väljer. Det är viktigare att du väljer en modell inom resp. produktlinje som är tillräcklig för dina behov.

Andra märken kan du nog bortse från. Det är mest skräp som inte håller och som det är svårt att få reservdelar till.

Även om du inte har så stora behov i dag, tycker jag att du skall köpa en hygglig såg som tillgodoser det mesta i behovsväg. De relativt höga priserna på sådana modeller, kan du undvika genom att köpa en bättre begagnad, men genomgången såg från någon av de större handlarna.

Själv har jag två Husqvarna - en 346  och en 350. Båda är utmärkta och har dessutom de flesta delar gemensamt.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #16 skrivet: 09 jun-10 kl 10:27 »
Gå till en lokal affär som säljer renoverade Husqvarna-sågar (eller vad de nu har) och köp en begagnad såg där. Se gärna till att det är en hyfsat modern såg och att den inte är för tung. Välj hellre en nyare, mindre och lättare såg än en större. Inte roligt med en tung såg i onödan. Köp sedan en slipmaskin så att du kan slipa dina kedjor riktigt bra.

Jag vill påstå att en bra slipad kedja betyder mer för resultatet och prestandan än vad sågen betyder. Det går fint att fila kedjor bra utan slipmaskin. Men det är MYCKET enklare med, om du är nybörjare. Det blir bättre också, och kedjorna kan användas längre.

Även om jag föredrar Stihl så håller jag med på allt det andra till 100%.

Den sågen som du skall köpa skall passa mot denna beskrivning.
1. Välj ett känt proffsmärke.
2. Välj en lätt såg. Jobbet blir tungt ändå.
3. Köp hellre en ny lätt såg än en begagnat stor tung sak.
4. Den skall vara lätt att starta. (pysventil eller liknade. Provdra i snörret så förstår du skillnaden om inte sågen skulle starta direkt utan då får dra en stund.)
Köp sedan en sågkedjeslip istället för massa filar. En klen såg med sylvass kedja är en glädje att jobba med.
Jag har denna slipmaskin. En riktig skitmaskin när man tittar och känner på den. ;D
Men kedjorna blir sylvassa.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136821698
« Senast ändrad: 09 jun-10 kl 10:30 av Rosten »

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #17 skrivet: 09 jun-10 kl 10:34 »
Jag är i samma sits som ts. Var och kollade på lite grejer igår. Vad sägs om en Stihl MS 250 C-B? Klarar jag mig med den på min lilla 9 hektarsgård för vedhuggning?
Jag har en Stihl 230 och klarar mig perfekt med den till våra 20-40 kubikmeter ved om året.
Då sågar jag ändå kubbar av allt med motorsågen också.

Så köp hellre en mindre såg och lägg pengarna du sparar på en extra kvalitestakedja och en kedjeslipmaskin.
Då kommer du aldig att ångra dig.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #18 skrivet: 09 jun-10 kl 10:46 »
Vad bra att sågen är godkänd.. Får kika lite till idag. Det var ju ett ganska bra pris också. Kedjeslipmaskinen är ju garanterat något jag måste investera i.
Inga åsikter om röjsågen när vi ändå håller på?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #19 skrivet: 09 jun-10 kl 14:17 »
Vad bra att sågen är godkänd.. Får kika lite till idag. Det var ju ett ganska bra pris också. Kedjeslipmaskinen är ju garanterat något jag måste investera i.
Inga åsikter om röjsågen när vi ändå håller på?
Skall du köra en del sly så köp en begagnad stor maskin.
Skall du mest köra gräs. Köp en ny lätt maskin.

Se till att få en bra sele och att du inte måste böja ryggen för att nå ner till marken.

Själv så köpte jag en huskvarna. Som är 7 cm för kort. Så jag får gå med krökt rygg för att nå ner till marken.
Skulle jag köpa en såg i dag så skulle jag hänga på mig selen och sågen för att kolla att allt stämmer innan jag skulle handla.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser