Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa motorsågen?  (läst 33957 gånger)

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #20 skrivet: 09 jun-10 kl 15:43 »
Ja hänga på selen och prova måste jag garanterat göra. Jag är 2,0 meter lång så jag vet vad det innebär att kröka rygg som det är... Enligt säljaren så var inte Jonseredsmaskinen för 7900:- lika bra på gräs som den lite mindre Stihlen.. Men som sagt så är det ju slyröjning första året bara, sen hoppas jag slippa använda maskinen mer än till att röja under elstängslet.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #21 skrivet: 09 jun-10 kl 20:48 »
Jaha, då är man 14000 kronor fattigare.. Investerade i Stihl MS 250 C-B, samt en Stihlröjsåg (FS 130) plus skyddsbyxa/kängor/hängslen/Hjälm och hela kittet.. Jag ser ut som en reklampelare för Stihl nu. Nu skall jag bara få hit svågern så vi kan ut och såga lite... Tackar för era tips, och hoppas att TS hittar en bra motorsåg också!!

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #22 skrivet: 10 jun-10 kl 18:34 »
. Skulle gärna vilja ha tips på en hyfsad motorsåg. Stihl, jonsered eller huskvarna eller...?


Länk:

http://skogsforum.se/

http://skogsforum.se/viewforum.php?f=12

Mitt förslag:

http://www.servicecentralen.se/filer/hva_motorsag_55_mars_april_sn_.pdf

Hittar du en ny/bättre kvalitetssåg för samma peng? - köp den!.



Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #23 skrivet: 15 jun-10 kl 20:43 »
Jag har husqvarna 346 xpg funkar lysande bra,mvh torparn 73
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Källtorparn

  • Inlägg: 97
    • Västmanland
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #24 skrivet: 16 jun-10 kl 11:37 »
som fler har sagt tidigare så finns nog inte "den ultimata sågen"..
jag skulle vilja säga att man "bör" ha två sågar, en lätt och lite klenare, Stihl MS 200 eller en HVA 339 och en kraftigare HVA 346 eller Stihl MS 260..

jag har en HVA 346 XPG och den är jag riktigt nöjd med..
det är en lagom såg att ha till gallring, vedhuggning men även klenare slutavverkning..
sen har frun en Stihl MS 200 som jag lånar till klena gallringar, upp till ca 20 cm diameter, men det är ingen såg man har till vedkapning på vedbacken..

mycket svammel och inget konkret kanske..
men min slutsats är att man inte ska snåla när man köper motorsåg, och jag avråder starkt till att skaffa "kinaprylar", allra helst om man inte är van vid motorsåg.. kvalitén på dessa är tvärusel och det gör även anspråk på säkerheten..

sen en grej till, se till att inte bli pålurad någon falsk kopia, det är ofta såna på bl a blocket.se, alltså någon som säger sig sälja en märkessåg men det är en billig och usel kinakopia..

här är ett par varningstrådar på skogsforum.se:
http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=7839
http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=6912

andtol

  • Gäst
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #25 skrivet: 30 jul-10 kl 17:46 »
Investerade i Stihl MS 250 C-B
Gått i motorsågstankar sen mina två Jonsered gett upp och nu gick jag och köpte en Stihl 250 också.

Och en Julas billigaste "kinamotorsågar" för 795:-. "Bra att ha" ;)


grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #26 skrivet: 30 jul-10 kl 17:53 »
Gått i motorsågstankar sen mina två Jonsered gett upp och nu gick jag och köpte en Stihl 250 också.

Och en Julas billigaste "kinamotorsågar" för 795:-. "Bra att ha" ;)
jag köpte julas kina såg när de var extrapris 595kr.. den första pajade efter några dagars hårt sågande..men det var ett års garanti så det var bara att byta ut den... den andra sågen har hållt bra...
Fjäderfän och kaniner

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #27 skrivet: 31 jul-10 kl 17:46 »
Gått i motorsågstankar sen mina två Jonsered gett upp och nu gick jag och köpte en Stihl 250 också.

Och en Julas billigaste "kinamotorsågar" för 795:-. "Bra att ha" ;)


Har du köpt Stihl så behöver du inte Kinasågen.
Köp hellre en kedja till som du kan ha när du sågar i skit.

En kedjeslip är också en bra investering.
Jag har en sån här.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136821698
Min far testade den och nu har han också en. ;)
Förmodligen så kommer snart min fars granne ha en också.
För han testade min fars. ;D
« Senast ändrad: 31 jul-10 kl 17:48 av Rosten »

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #28 skrivet: 31 jul-10 kl 18:32 »
Skall du köra en del sly så köp en begagnad stor maskin.
Skall du mest köra gräs. Köp en ny lätt maskin.

Se till att få en bra sele och att du inte måste böja ryggen för att nå ner till marken.

Själv så köpte jag en huskvarna. Som är 7 cm för kort. Så jag får gå med krökt rygg för att nå ner till marken.
Skulle jag köpa en såg i dag så skulle jag hänga på mig selen och sågen för att kolla att allt stämmer innan jag skulle handla.
Jepp, jag testade allt innan jag köpte. Maskinen fungerar bra, men nog känns det i ryggen när man kört några timmar...
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #29 skrivet: 31 jul-10 kl 21:19 »
Halaj!

Kan någon förklara varför man skall investera i en dyr såg?
På vad sätt är de bättre?
Högre kvalitet, håller längre, visst
Men i övrigt? I själva användningen? På vad sätt är de bättre? Vibrerar mindre? Tystare?
Jag har någon Jonsered som jag tycker är lite klen i motorstyrkan men som jag i övrigt är nöjd med. Jag kan inte se någon anledning att uppgradera.

//T

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #30 skrivet: 31 jul-10 kl 21:33 »
Har du köpt Stihl så behöver du inte Kinasågen.
Köp hellre en kedja till som du kan ha när du sågar i skit.

En kedjeslip är också en bra investering.
Jag har en sån här.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136821698
Min far testade den och nu har han också en. ;)
Förmodligen så kommer snart min fars granne ha en också.
För han testade min fars. ;D

Det är ju smidigare att lära sig fila kedjor för hand för slipen har man mest nytta av om man har många kedjor som ska slipas.

Ekologisk pärlhöns uppfödning

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #31 skrivet: 31 jul-10 kl 22:07 »
Halaj!

Kan någon förklara varför man skall investera i en dyr såg?
På vad sätt är de bättre?
Högre kvalitet, håller längre, visst
Men i övrigt? I själva användningen? På vad sätt är de bättre? Vibrerar mindre? Tystare?
Jag har någon Jonsered som jag tycker är lite klen i motorstyrkan men som jag i övrigt är nöjd med. Jag kan inte se någon anledning att uppgradera.

//T
När det gäller vissa saker vill jag satsa på kvalité, kända märken med gott rykte. Speciellt grejer som man vill skall hålla ett tag. Farsan köpte också Julas motorsåg förra hösten. Den ligger slängd i ett hörn i vedboden nu  :-\. Hade jag haft en fungerande motorsåg och en fungerande röjsåg hade jag inte köpt nytt, men nu var jag ju tvungen att köpa.
Hammare däremot köper jag vilken skit som helst, gärna superbilliga. Då kan man slänga dem åt h*lvete när man dragit av dem..  ;D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

pålle

  • Gäst
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #32 skrivet: 31 jul-10 kl 22:25 »
Det är väl så här och så att kval lite så blir sågen både starkare och lättare vad min er faren het säger

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #33 skrivet: 01 aug-10 kl 06:02 »
Jag har haft min Stihl 361 i sex år nu, och den har alltid varit pålitlig, om än inte alltid lättstartad.  Servicekostnader på ca 1500:- om året.  När jag sen köpte en Meec för 795:- på Jula och kör hårt med den på vedbacken, minskade servicekostnaden för Stihlen till hälften.
Har haft det billiga såget i tre år, lättstartat och lätt och mycket bra för allt utom trädfällning och planksågning, inget är ännu utslitet, det är ju knappast lönt att laga ett såg av den sorten, om man inte kan greja det själv, håller nog ett tag till.
Till de grövsta stockarna har jag en "Kinastihl" 070 med 36 tumms svärd, inköpt för under fem tusen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #34 skrivet: 01 aug-10 kl 21:45 »
Halaj!

Kan någon förklara varför man skall investera i en dyr såg?
På vad sätt är de bättre?
Högre kvalitet, håller längre, visst
Men i övrigt? I själva användningen? På vad sätt är de bättre? Vibrerar mindre? Tystare?
Jag har någon Jonsered som jag tycker är lite klen i motorstyrkan men som jag i övrigt är nöjd med. Jag kan inte se någon anledning att uppgradera.

//T
Kör man lite ved då och då kan det kvitta lika men jobbar man längre pass är det stor skillnad på såg och såg.
Det man betalar för är t.ex. mindre vibrationer, lättare och tåligare såg, bättre balans/ergonomi, styvare bussningar, bättre effekt/vikt-kvot, starkare eller rappare såg efter behov samt pålitlighet.

forestman78

  • Inlägg: 262
    • Södermanland
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #35 skrivet: 06 aug-10 kl 22:11 »

Jag kör Stihl. Mycket nöjd med märket. 95% av sågningen funkar med en mindre såg men ibland behöver man en riktigt stor. Den stora blir man trött av att köra för länge. Köp två stycken om du har möjlighet!
Biodlande torpare med hund och gäss.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #36 skrivet: 03 sep-10 kl 09:17 »
Är inne på min andra Stihl MS260. Den första dog under en felfällning pga kastvind. 50-60cm grov 30m tall vände och knep sågen när det blåste upp från vindstilla. Bara att släppa och backa ur positionen och invänta vart trädet skulle gå.  Slarv att inte använda fällkil i vad jag trodde var en solklar fallriktning. Fällkil hade räddat sågen. Även en fällkil i plast på rutinmässiga fällningar är värt sekunden det tar att sätta in den.

Har kvar vraket för reservdelar. Blev förvånansvärt lite skador trots att den hamnade helt under tallen. När jag väl fick apterat upp och lyft undan stockarna så visade sig t ex motorn och motorblocket vara hela, men de reservdelar som behövdes motiverade inte reparation, då sågen var fem år gammal så var det lika bra att köpa en ny och dessutom fortsätta jobba direkt.

Var iaf så nöjd med min gamla 260 att det blev en (nästan) likadan 10 minuter senare (nära till leverantör) och ut i skogen igen. Fast den här gången tog jag en utan snabbmontage av svärdet och kedjan, och gamla hederliga muttrar istället. Stabilare så.

Som nämnts tidigare, det mesta arbetet är klenare, t ex kvistning. Är du inte heltidsproffs så är det bättre med en lättare allroundsåg, typ MS260, än en kilot tyngre 362. Heltidsproffs har en av varje...

Köp iaf något ur proffsserien, så behöver du inte ångra dig, dvs i Stihls fall MS200, MS260, MS261, MS361, MS362 mfl, se http://www.stihl.se/isapi/default.asp?contenturl=/katalog/produkt/11412000050/MS+261.html

Välj ett märke där du har service närmast, kör din närmsta service- och reservdelsleverantör Jonsered, välj Jonsered osv.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #37 skrivet: 04 sep-10 kl 00:25 »
Välj ett märke där du har service närmast, kör din närmsta service- och reservdelsleverantör Jonsered, välj Jonsered osv.

Välj dock aldrig Partner, hur många närliggande servicestationer du än har. De är både dyra och dåliga, hur de nu lyckas med det när fabriken bevisligen även kan producera dugliga sågar. Ska man ändå köpa skräp kan man lika gärna köpa en kinasåg för under 1000:-.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #38 skrivet: 04 sep-10 kl 05:50 »
Om man ska kapa ved så rekommenderar dom flesta i branschen att man ska ha en såg på min 50 kubik. Jag tycker dom blir klumpiga då jag använder sågen mycket i skogen, så jag har 242XP och 346XPG, suveräna sågar som orkar bra och är smidiga.
Vad gäller röjsåg så röstar jag på 50 kubik och ett Trimmerhuvud modell jet-fit från oregon (http://www.oregonchain.com/pro/products/oep/TrimmerHeads_JetFit.htm) det tar allt mellan gräs och sly upp till typ 10 mm :o
Och med den röjsågen klarar man sej i alla lägen.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Broberg

  • Gäst
SV: Bästa motorsågen?
« Svar #39 skrivet: 04 sep-10 kl 22:26 »
Citera
Vad gäller röjsåg så röstar jag på 50 kubik och ett Trimmerhuvud modell jet-fit från oregon

Måste man inte stänga av jämnt och ständigt för att byta snören på de där? Kör man i grov vegetation, eller mot stenmurar och liknande så sliter det ju rätt hårt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser