Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårstängsel och rymmande får  (läst 14010 gånger)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Fårstängsel och rymmande får
« skrivet: 28 maj-10 kl 08:35 »
Mina nya gute-får är sanslösa rymmarmästare. Dom har gott om gräs på ett stort bete, mer än dom behöver. Men ÄNDÅ ar dom tydligen ett behov att ge sig av.  >:(

Har haft andra gutar på samma stängsel i flera år utan problem...men dom här går inte alls.

Har fräscha el-trådar med bra ström i, dom dyker under nedersta tråden och det kvittar att sätta jord på den. Och det hjälper ju inte att ha fler trådar heller, dom kryper ju under den nedersta, jag kan ju inte ha en tråd till för då ligger den på backen :( Eller det kanske är det jag ska ha? En tråd på marken med jord i?

Andra bra tips? Har provat "antennen" från LG, men den hänger mest under hakan på dom och såledess kommer aldrig i kontakt med tråden. Kanske göra egna antenner av ståltråd?

Känns otroligt tungt om jag skulle behöva byta stängsel till nät. Särskillt när jag sett dom hoppa galant över trådarna i hästhagen..

Men det är hopplöst,jag har ju ett eltidsjobb med att hålla reda på vart mina fr går om dagarna. På nätterna går dom tillbaks till sitt bete där dom ska vara!

Är så avis på andra bönder här omkring med köttrasfår som går på bete med 1 (!!!!) tråd utan problem  :'( :'( :'(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #1 skrivet: 28 maj-10 kl 08:44 »
En jordtråd på marken fungerar bra, men i ditt fall låter det mer som att du fått in ett gäng rymningssugna får... Det kanske låter hårt, men jag skulle faktiskt rekommendera dig att slakta ut rymmarna. Har de väl fått smak på det kan inget hålla dem inne. De hoppar glatt över 1,5 m höga stängel utan sats! Kolla vilka som tar täten och initierar rymningarna och ta bort dem först, förhoppningsvis stannar de andra kvar då. Annars är det nog bara nya individer som gäller...och inte tillsammans med någon som kan lära dem hur man gör!
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #2 skrivet: 28 maj-10 kl 09:24 »
Klipp dom så att de blir nakna! Ullen isolerar mot strömmen, men är de nyklippta kryper de inte under tråden. Jag antar att du har ett starkt och bra aggregat...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

småbrukartanten

  • Gäst
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #3 skrivet: 28 maj-10 kl 09:31 »
Ja gör som Vallhunden säger klipp dem! Och sätt dem sedan i en liten hage med skitstark ström i trådarna och blöt gärna djuren med vatten också då känns strömmen mer. Om inte det hjälper så är det nog bara slakt  kvar. Det är totalt hopplöst med djur som bara kryper ut hela tiden, och särskilt om de dessutom går lös på grannars odlingar o sånt.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #4 skrivet: 28 maj-10 kl 09:36 »
Dom är nyligen klippta.  :( Och blött har det ju varit så att det räcker den här våren.
Aggregatet är nytt och bra och starkt. Starkare än nödvändigt t.o.m. för säkerhets skull.

Vi har sett till att dom har kommit åt tråden ordentligt och fått riktiga smällar. Dom står och hoppar en stund...och sen slänger sig under tråden direkt  >:(

Det verkar ju inte bättre än att dom är helt hopplösa och jag bryter ihop snart. Kan verkligen inte göra annat än vakta får, varken jag eller grannarna vill ha dom i trädgårn och inte heller på vägen. Och det är lagom kul att ränna på vallarna och i skogarna efter fåren med tre småbarn med sig..det händer ju att dom är trötta eller ungriga  bara inte på humör att jaga får just då och allting blir helt olidligt  >:( >:( >:( >:(

FAN va tråkigt. Bytte ut min gamla guteflock mot dom här i höstas för att få genbank  :'( :'( :'( :'(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ardagan

  • Inlägg: 51
    • Ångermanland
    • HeLe Gård
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #5 skrivet: 28 maj-10 kl 09:57 »
Liten hage, äppelbitar eller annat gott på stängslet så att de verkligen tar i tråden (äter från den mao).

Har du stora ytor till fåren? De brukar vilja ha det och dina verkar ha stort behov av att röra på sig.

Har du ordentligt med jord på stängslet? Lika många jordspett som joule i aggregatet?

Slakt?

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #6 skrivet: 28 maj-10 kl 10:07 »
Som sagt, att dom vet att det är ström och har känt ordentligt på den, det har dom gjort.

Dom har stora ytor, det är 5 tackor och en bagge plus lamm, betet jag har försökt ha dom på nu är 3 ha, men dom verkar föredra att röra sig på en yta av ca 10 ha just nu. Men har ingen möjliget att göra det till en enda fårhage för 6 får, utan det är uppdelat natuligt av vägar och diken till mindre beteshagar.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #7 skrivet: 28 maj-10 kl 10:21 »
Slakt :'( :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Vilse

  • Gäst
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #8 skrivet: 28 maj-10 kl 10:26 »
Är det tillåtet med trianglar i sverige?? triangelhalsband,,,har sett dom i action,,helt ok,,sätt det på den som alltid tar sej ut först,,

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #9 skrivet: 28 maj-10 kl 10:27 »
En bräda nederst eller en tråd innanför? Nått som gör att det inte bara går att springa rätt igenom och få ett kort obehag...  Ta undan den som startar rymmningarna och se om det räcker?

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #10 skrivet: 28 maj-10 kl 10:43 »
Att störa flocken genom att plocka bort olika individer i turordning kan hjälpa. Då får man oftast reda på vem rymmaren är. För oftast är det en individ (ledare) som får med de andra.

Själv har jag gått från eltråd till rejäla fårstängsel. Sist fick vi tag i gamla obegagnade Gunnebo 120 :o som vi ska ha till baggflocken. De blir lätt oroliga till hösten.
Annars har vi på speciellt utsatta ställen kompletterat nätet (välspänt förstås) med en tråd över.
Helt klart är att gutar är vana att ströva (sitter nog i generna) och man får tydligt tala om för dem att det inte är ok. Bryr de sig inte om el, vilket mina inte heller gjorde, så funkar nät bra. Men köp bra kvalité även om det kostar mer. Det håller ofantligt mycket längre. Vi har runt 70 gutetackor + lamm, så vi vet hur jobbigt det är med rymmare.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #11 skrivet: 28 maj-10 kl 12:17 »
Mina erfarenheter säger att det är på tok för "dyrt" att behöva springa efter rymmare hela tiden och aldrig känna sig säker på att åka hemifrån. Riktigt stängsel eller slakt.  :-\

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #12 skrivet: 28 maj-10 kl 15:20 »
Så bra ersam, vad är riktigt stängsel? Om nät går bort pga att det ska växelbetas med hästar?

Slakt är ju ändå inte aktuellt JUST nu, utan jag behöver i vilket fall stå ut denna sommar.... :-\
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Fordson

  • Inlägg: 475
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #13 skrivet: 28 maj-10 kl 15:25 »
Håller med ersam. Börjar dom rymma så fortätter dom oftast. Slakta ut rymmarna så blir det bättre.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #14 skrivet: 28 maj-10 kl 15:30 »
Så bra ersam, vad är riktigt stängsel? Om nät går bort pga att det ska växelbetas med hästar?

Slakt är ju ändå inte aktuellt JUST nu, utan jag behöver i vilket fall stå ut denna sommar.... :-\
Det går utmärkt att ha nät när man växelbetar med hästar. Sätt elstängsel på förlängda isolatorer, med den nedersta tråden ganska lågt, så kommer hästarna inte att röra nätet. Det bli lite hängslen och livrem, men det kan behövas när man har får.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #15 skrivet: 28 maj-10 kl 16:16 »
Har nu tagit hem (eller öh...dom kom själva  >:( ) fåren och stängt in den äldsta tackan som jag tror är roten till allt det onda.
Ska prova att flytta ut dom andra till nåt av betena igen och se vad som händer..men inväntar lite regn och fukt, det hänger i luften nämligen, så att det blir bättre strömföring...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #16 skrivet: 28 maj-10 kl 17:13 »
Stackare måste jag säga. Rymmare tar på psyket. Man tänker riktigt elaka tankar vad man skulle kunna göra med hälsenor och annat.  >:D

Hoppas det lugnar ner sig!

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #17 skrivet: 28 maj-10 kl 17:29 »
Malines ar idag fått höra några elaka tankar...Samt min make när jag väl fångat bråkmakaren  >:D Tur man har nån form av spärr och begärnsar sig till otroligt fula ord  :P
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #18 skrivet: 28 maj-10 kl 22:09 »
Usch och elände Frances, jag skulle blitt galen. Vi har sedan ngr. år Gutar och de är bara underbara. Av 30 tackor har ingen hoppat eller rymt. du måste ha fått "skiten "när du köpte dina.Håller med de andra om att det är bara att slakta...för jag tror nog inte du kan vänja dem av med eländet. Våra är bara sååå underbara och trevliga och det är väl så man vill ha sina får. Kloka är de både på gott och ont. Lycka till och om du köper nya, kolla noga vad du får.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #19 skrivet: 28 maj-10 kl 22:49 »
Men man kan ju inte veta om dom kommer att rymma när man köper dom  :o

Förövrigt är dom helt normala får  :-*

Jag är bara sååå trött just nu. Har stängt in dom inatt allihop så man får iallafall sova ifred.

Har knackat ännu mer isolatorer i en helt annan hage där det är allra mest bete, så dom inte kan klaga på det iallafall. Lägger en tråd långt ner med jord i, så att dom garanterat kommer åt både jord och ström om dom försöker dyka. Sen ska det ju regna imorgon och söndag... Provar att släppa dom utan den tackan som är värst.

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 3 användare
Rospigg, Be, Sjömossen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser