Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårstängsel och rymmande får  (läst 13994 gånger)

Vilse

  • Gäst
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #20 skrivet: 28 maj-10 kl 23:03 »
Frances,,hoo hoo!
Triangel??
Får ni använda triangel??

tre bitar trä i lättvikt,,
som tre linjaler..
borra hål i ändan på dom,,
fäst ihop med vingmutter,,
triangelkrage,,hämmar inte,,stör inte,,men man kan bara inte gå igenom staketet,,bara på den spm är ledare för ofoget,,,
lagligt??

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #21 skrivet: 28 maj-10 kl 23:17 »
Det låter ju bara för enkelt o bra för att vara sant Vilse!
Jag underade just vad en triangel var.. ::)

Nämen det borde väl inte möta några hinder tror jag? Tror du det funkar på elstängsel?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Vilse

  • Gäst
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #22 skrivet: 28 maj-10 kl 23:41 »
Funkar,,dom gör så här här nere,,
triangeln bromsar när dom försöker köra huvudet genom stakettrådarna,,
som typ krage man får av veterinären på jyckarna,,,

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #23 skrivet: 29 maj-10 kl 08:18 »
Det kanske är en idiotisk fråga, men har du mätt så elen i stängslet verkligen fungerar tillfredställande? Är apparaten ordentlig jordad?

Klipp fåren om de inte är klippta.

Min erfarenhet säger att det bästa stängslet är ett bra bete. Helst ska betet vara bättre eller i alla fall lika bra som den omgivande grönskan. Är det det?

Angående nät. Jag har gutar och har haft dem i många år.  De är rymmningsbenägna. Jag ersätter succesivt mina fårnät med el. Fårnäten, de vanliga av metall, fungerar inte alls på mina gutar.  Sätter jag eltråd på distanser på nätstaketet ser gutarna till att eltråden kommer emot nätet så det blir kortslutning. Sedan klättrar 10-15 feta gutar upp på staketet i samfälld attack. Då knäcks stolparna. Sedan är det bara att knalla ut. Allternativt tynger de ner nätet så mycket att det slackas så de kan krypa över (under den eltråd jag satt över nätet).

På de riktigt känsliga sträckorna, mot trädgården exempelvis, kör jag fyra-fem eltrådar eller elnät.



Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #24 skrivet: 29 maj-10 kl 09:00 »
Tack alla som engagerar sig !!  :)

Jag klipper fåren 2 gånger om året. Dom är klippta för bara nån vecka sen.

Elen fungerar bra. Jag har nu försökt ha dom i 3 olika hagar, med tre olika aggregat.. har ju hästar och kor också som är ute på bete.

Det är precis som att dom går obehindrad som om det inte fanns något staket, dom bryter sig ju lika gärna IN som UT. Som sagt, dom ar ju gått tillbaka till betet dom rymmer ifrån när det blir kväll  >:( Och går jag ut till dom när dom är på rymmen, så springer dom omedelbart tillbaks till betet (verkligen med fullt ös) och dyker in under tråden och står sen där dom ska och ser oskyldiga ut medans jag är där o:)

Jag ser ju att dom är på tråden ibland med en mun eller nåt och får dom sig en rejäl smäll o hoppar iväg, men bara för att ta sats för att i nästa sekunde dyka under.
Men det är med triangel låter ju utmärkt. Jag har ju försökt tänka ut nånting som skulle göra dykandet så långsamt att dom hinner få så mycket stötar att det inte är värt besväret...

Men ska idag försöka släppa ut dom UTAN den påhittiga ledartackan. Stänger in henne med sina lamm här hemma och går iväg med dom andra till ett bete där dom inte kan höra henne.

Skulle det visa sig att det fungerar jättebra, då vet jag ju  >:D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Vilse

  • Gäst
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #25 skrivet: 29 maj-10 kl 09:07 »
Kom att tänka på att jag har två olika elaggregat,,det ena så står det at det är specielt för får,,varför det??
Nu har jag ju ingen el alls,,bara trådarna och tror jag har 7 eller 9 trådar som är hårt spånda och nedersta är väldigt lågt,,
dom håller sej inne, ta i trä..

men dom har brutit sönder det enda fårstaketet jag har mellan två hagar! dom har bänt och lyckats få trådarna at ge up i rutmönsret!! och där har dom gått igenom när dom varit hungriga.

Ulla Krull

  • Inlägg: 325
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #26 skrivet: 30 maj-10 kl 07:22 »
Det kan ju vara skillnad på att fungera bra och vara tillräckligt när det gäller el.
Har du en digital mätare? För om den visar 3-4 så är det inte tillräckligt för krångliga får.
Jag brukar sikta på minst 7 för att känna mig säker.

Sen ska man mäta strömmen på jordtråden också. Den ska helst inte ge utslag alls men kan max vara upp till 0,3 för att jordningen ska räknas som tillfredsställande.

Vad har du för värden på dina trådar?

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #27 skrivet: 30 maj-10 kl 11:08 »
Det är gubben som mätt och jag har ingen anledning att fråga honom om värden, det räcker att han säger att det är bra och tillräckligt, för han är proffs på sånt.  :)

Nu har jag släppt dom på ett helt nytt bete där dom inte varit förut. Nyhetens behag gör nog att dom stannar där en dag eller två...hoppas jag iallafall  ;) So far, so good iallafall.

 Och när dom börjar rymma, för det kommer dom säkert att göra igen,  får dom nog en triangel om halsen i tur och ordning..

Ska iallafall ta och förbereda det betet som inte är färdigbetat än, med att trimma riktigt ordentligt under tråden och dra ytterligare en tråd. Ska tillägga också att det betet har ståltråd till tråd. Övriga hagar har vi el-rep. Trodde att ståltråden skulle vara allra effektivast?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Linus.C

  • Inlägg: 117
    • Bohuslän
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #28 skrivet: 30 maj-10 kl 13:28 »
Det är gubben som mätt och jag har ingen anledning att fråga honom om värden, det räcker att han säger att det är bra och tillräckligt, för han är proffs på sånt.  :)

Nu har jag släppt dom på ett helt nytt bete där dom inte varit förut. Nyhetens behag gör nog att dom stannar där en dag eller två...hoppas jag iallafall  ;) So far, so good iallafall.

 Och när dom börjar rymma, för det kommer dom säkert att göra igen,  får dom nog en triangel om halsen i tur och ordning..

Ska iallafall ta och förbereda det betet som inte är färdigbetat än, med att trimma riktigt ordentligt under tråden och dra ytterligare en tråd. Ska tillägga också att det betet har ståltråd till tråd. Övriga hagar har vi el-rep. Trodde att ståltråden skulle vara allra effektivast?
Jag är ganska säker på att ståltråden är den bästa. Men jag undrar vilka mått du har tråden på. Jag har läst 20, 50 och 80 centimeter.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #29 skrivet: 30 maj-10 kl 13:33 »
Jag ska faktist ta o mäta!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #30 skrivet: 30 maj-10 kl 14:35 »
Kan de ha tråkigt?

Jag brukar dra in en gran eller nåt lövträd då och då.
Direkt är de framme och undersöker och bökar, stångar, river, sliter.
Sen går de dit då och då för att sluta helt efter någon månad.

Jag ser det som en leksak för dem och de får i sig nyttigt från bark och skott. De har aldrig rymt för mig.

Har beg fårnät (200m) 80cm högt, handspännt..., runt tomten och eltråd (350m) på 1,75 i skogen som sitter ca 25-30 + 55 + 80. Elaggregatet är nåt svagtbilligt Foga 3500.

Jag har en personlig teori om att dessa djuren inte bara har mat i huvet. De behöver lek och socialt umgänge, speciellt ca kl 20 på kvällarna, utöver de rent fysiska nödvändigheterna.
Trivs de inte så hittar de på bus...

Kan vara ett råd eller är jag bara helt ute och cyklar för det händer ibland.

Ulla Krull

  • Inlägg: 325
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #31 skrivet: 31 maj-10 kl 06:12 »
El-rep är värdelöst till får, de små fina metalltrådarna går sönder och man får aldrig lika bra effekt som el-tråd.
Kanske det är det som är problemet?

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #32 skrivet: 31 maj-10 kl 08:19 »
Just, elrep och elband funkar inte alls till får. Antingen ståltråd eller också eltråd med bra ledningsförmåga (helst nio ledare). Fåren kräver mycket mer än kor och hästar för att reagera.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #33 skrivet: 31 maj-10 kl 08:36 »
Det är nog ingen fara med elrepen, går strömmen runt så går den, har ju mätit. Dom är nya. Och det var just ståltrådshagen dom rymnde ifrån, nu har dom gått kvar i elrepshagen sen i lördags *ta i trä*

Att dom skulle ha tråkigt, det kan jag nog inte göra så mycket åt, dom har ju både sly o varierad terräng i sina hagar, dom borde inte klaga.. Kanske bygga en lekpark?  ;)

Har ståltråd i vinterhagen också och dom är lite rymningsbenägna därifrån också. Ska göra om vinterhagen innan hösten.
Vill verkligen inte ha nät, inte ens med distansisolatorer, vill inte riskera på några villkor att hitta en häst med benet fast i ett nät. Så det blir nog till att sätta riktigt riktigt täta trådar. Att sätta en planka längst ner har också slagit mig, men då får jag nog krympa vinterhagen en hel del, dom kanske inte behöver ha flera hektar heller på vintern, dom häckar mest i lösdriften ändå.

En ide jag sög på ett tag att om man skulle ta el-band, men utan el, allra längst ner och spika den i varje stolpe så att det blev stumt, som ett rent fysiskt hinder. En tråd som löper i isolatorer ger ju efter på ett annat sätt. Vad tror ni om det?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #34 skrivet: 31 maj-10 kl 08:53 »
Att dom skulle ha tråkigt, det kan jag nog inte göra så mycket åt, dom har ju både sly o varierad terräng i sina hagar, dom borde inte klaga.. Kanske bygga en lekpark?  ;)

En ide jag sög på ett tag att om man skulle ta el-band, men utan el, allra längst ner och spika den i varje stolpe så att det blev stumt, som ett rent fysiskt hinder. En tråd som löper i isolatorer ger ju efter på ett annat sätt. Vad tror ni om det?
Lekpark är inte alls dumt, varken till får eller andra djur. En lastpall eller två med en skiva på, eller med rester av brädor, spontat virke eller vad man nu har, så att det blir en utkiksplats att hoppa upp på.  En del gillar en gammal boll, eller en sådan med bithandtag som finns till hästar. Att ha mat på flera ställen, och att tom gömma mat kan också vara kul. Man kan tex lägga lite foder under en uppochnervänd spann, så att de måste flytta spannen. Det finns många kul grejor man kan hitta på till dem utan att det tar lång tid, kostar mycket pengar eller är särskilt besvärligt.

Angående hinder långt ner på stolparna tror jag att elband är för klent, det går sönder om de springer på den. Det finns ganska starka linor som är till för tvättställningar, eller nylonsnöre till typ båtar (eller vad de nu används till, håller inte på med sådant) som jag sett på tex biltema till lågt pris. Sådant skulle jag satsa på istället. Välj i avvikande färg så att det syns ordentligt Jag hade också valt att spänna två trådar. Jag vet inte hur du tar bort gräs längs staketet, men sätt den inte så lågt att du inte kommer till med trimmer/gräsklippare/lie eller vad du använder. Ett rep på 10-20 cm och ett 10-15 cm högre borde vara optimalt. Rapportera gärna om du provar.

Och angående distansisolatorer så finns det ju sådana som är över 20 cm långa, om man sätter sådana 20-30 cm över mark på insidan så är det ingen häst som fastnar med skon i nätet, om man har ström på tråden.

Hoppas du hittar en lösning som funkar för dig!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #35 skrivet: 31 maj-10 kl 08:55 »
Glömde skriva att om man ger dem aktiveringssaker så är det bäst att ge ett fåtal åt gången, och byta ganska ofta, typ varannan vecka. Efter någon vecka utan en grej så är den kul igen, så om man hittar på 5-10 kul grejer som är flyttbara så borde det räcka.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #36 skrivet: 31 maj-10 kl 08:57 »
Jag har en smygande misstanke att det är rätt vanligt att folk säljer sina hoppetackor till oanande nybörjare >:D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #37 skrivet: 31 maj-10 kl 09:05 »
Mina rymde när jag släppte ut dem i våras och jag var på vippen att ge upp, de stack iväg tots 5 eltrådar med utmärkt jordning och ett stooort elaggregat. Men så flyttade jag dem till skogshagen, där det finns färre trådar och ett klenare aggregat, men där har de stannat hela tiden nu. Vet inte om det var själva miljöbytet som gjorde susen eller om det var det faktum att jag tog så många får jag fick tag i och upprepade gånger tryckte in dem i elstängslet.

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #38 skrivet: 31 maj-10 kl 10:13 »
Trianglar, tyngder eller andra föremål som man sätter fast på djuren är olagligt i Sverige, liksom att binda ihop tex benen.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Linus.C

  • Inlägg: 117
    • Bohuslän
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #39 skrivet: 07 jun-10 kl 20:05 »
Mina nya gute-får är sanslösa rymmarmästare. Dom har gott om gräs på ett stort bete, mer än dom behöver. Men ÄNDÅ ar dom tydligen ett behov att ge sig av.  >:(

Har haft andra gutar på samma stängsel i flera år utan problem...men dom här går inte alls.

Har fräscha el-trådar med bra ström i, dom dyker under nedersta tråden och det kvittar att sätta jord på den. Och det hjälper ju inte att ha fler trådar heller, dom kryper ju under den nedersta, jag kan ju inte ha en tråd till för då ligger den på backen :( Eller det kanske är det jag ska ha? En tråd på marken med jord i?

Andra bra tips? Har provat "antennen" från LG, men den hänger mest under hakan på dom och såledess kommer aldrig i kontakt med tråden. Kanske göra egna antenner av ståltråd?

Känns otroligt tungt om jag skulle behöva byta stängsel till nät. Särskillt när jag sett dom hoppa galant över trådarna i hästhagen..

Men det är hopplöst,jag har ju ett eltidsjobb med att hålla reda på vart mina fr går om dagarna. På nätterna går dom tillbaks till sitt bete där dom ska vara!

Är så avis på andra bönder här omkring med köttrasfår som går på bete med 1 (!!!!) tråd utan problem  :'( :'( :'(

såg denna grej idag kolla länken!

https://lgprodukter.nordicshops.com/product.html/antenn?category_id=90


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser