Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårstängsel och rymmande får  (läst 14049 gånger)

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #40 skrivet: 07 jun-10 kl 21:47 »
såg denna grej idag kolla länken!

https://lgprodukter.nordicshops.com/product.html/antenn?category_id=90
Hmm, i det du citerade skrev ju TS att hon provat antennen...  ;)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Vilse

  • Gäst
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #41 skrivet: 08 jun-10 kl 05:16 »
Trianglar, tyngder eller andra föremål som man sätter fast på djuren är olagligt i Sverige, liksom att binda ihop tex benen.

Lite konfunderad blir man ju naer det aer tillaatet att ha ett halsband med antenn som tar i stroemtaaten,,men inte ett laettviktshalsband som aer utformat som en triangel,,,,triangeln begraensar dom aldrig under vanligt bete men dom kan INTE sticka huvudet mellan traadar i staket foer dom aer foer "feta" om halsen,,

foerseten varfoer faar man ha elantenn paa ett faar om man inte faar ha eldosehalsband paa en hund i sverige??
(jag aer STARKT emot elhalsband paa hund men det aer vanligt haer nere,,vaeldigt vanligt,,min ena hund kom med et saadant,,det togs AV omdelebart)

Linus.C

  • Inlägg: 117
    • Bohuslän
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #42 skrivet: 08 jun-10 kl 07:30 »
Hmm, i det du citerade skrev ju TS att hon provat antennen...  ;)

såg det efteråt

Linus.C

  • Inlägg: 117
    • Bohuslän
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #43 skrivet: 08 jun-10 kl 07:32 »
Lite konfunderad blir man ju naer det aer tillaatet att ha ett halsband med antenn som tar i stroemtaaten,,men inte ett laettviktshalsband som aer utformat som en triangel,,,,triangeln begraensar dom aldrig under vanligt bete men dom kan INTE sticka huvudet mellan traadar i staket foer dom aer foer "feta" om halsen,,

foerseten varfoer faar man ha elantenn paa ett faar om man inte faar ha eldosehalsband paa en hund i sverige??
(jag aer STARKT emot elhalsband paa hund men det aer vanligt haer nere,,vaeldigt vanligt,,min ena hund kom med et saadant,,det togs AV omdelebart)

antennen får endast användas under uppsikt av ägaren och du får bara ha den på dem när du är där. tanken är väl att dem ska få stötar när dem hoppar igenom ett par gånger och att dem sedan ska respektera elstängslet.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #44 skrivet: 08 jun-10 kl 13:48 »
Angående nät och hästar har jag haft det i 18 år nu utan problem 8). Har en eltråd på distans över nätet på insidan. Funkar toppen.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #45 skrivet: 08 jun-10 kl 18:28 »
Ett sista tips för rymmande får: även om man har jätteaggregat kan det vara dålig kräm för att det inte är tillräckligt jordat. Lita inte på gubben även om han är proffs. Nöt och häst nöjer med 3-4000 J, vilket inte räcker för får. De skall ha minst 5000, gärna ännu mer. Det är ofta svårt att få tillräckligt jordat även med många spett.
Hitta 15 m koppartråd. Gräv ner det ganska ytligt, 0,2-0.3 m dj i humusjord, gärna där det är lite blött. Då kan man alltid lita på sin jordning efteråt. Lycka till: en del får rymmer trots att man gjort allt man kunnat. Med eller utan genbank får du då kanske byta till nya djur. Ibland har man helt enkelt otur.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

louise

  • Gäst
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #46 skrivet: 08 jun-10 kl 18:33 »
Hur många meter koppar räknar du per joule? Jag har länge varit inne p åsamma för att slippa ha spett å snubbweltrådar överallt.

slainte

  • Inlägg: 265
    • Västmanland
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #47 skrivet: 08 jun-10 kl 19:29 »
Det ska jag testa, har en massa koppartråd sedan jag tog bort luftburna ledningarna till ladugården....
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #48 skrivet: 08 jun-10 kl 20:09 »
Citat från: Sano skrivet 31 maj-10 kl 10:13

    Trianglar, tyngder eller andra föremål som man sätter fast på djuren är olagligt i Sverige, liksom att binda ihop tex benen.

Förtydligande: Trianglar, tyngder eller andra föremål som man sätter fast på djuren för att begränsa deras rörelseförmåga är olagligt
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Linus.C

  • Inlägg: 117
    • Bohuslän
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #49 skrivet: 08 jun-10 kl 20:33 »
Citat från: Sano skrivet 31 maj-10 kl 10:13

    Trianglar, tyngder eller andra föremål som man sätter fast på djuren är olagligt i Sverige, liksom att binda ihop tex benen.

Förtydligande: Trianglar, tyngder eller andra föremål som man sätter fast på djuren för att begränsa deras rörelseförmåga är olagligt

dett begränsar ju inte deras rörelseförmåga innanför stängslet eller? det är väl om man utfodrar hö i foderhäck det kan bli problem.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #50 skrivet: 08 jun-10 kl 20:34 »
Förtydligande: Trianglar, tyngder eller andra föremål som man sätter fast på djuren för att begränsa deras rörelseförmåga är olagligt


Så hoppstyltor och liknande är helt ok som gör att rörelseförmågan ökar?  ;D

http://www.coolstuff.se/FlyJumper

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #52 skrivet: 09 jun-10 kl 08:40 »
Jag har en smygande misstanke att det är rätt vanligt att folk säljer sina hoppetackor till oanande nybörjare >:D

Samma tanke här, problemfår ska man få gratis.

Om inte så skulle jag lämnas tillbaka dom och pengarna åter.
Vem vill köpa problem  :-\
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #53 skrivet: 09 jun-10 kl 20:30 »
Hej Stabon,
hoppas du inte lagt av än med dina får. Räknade aldrig ut hur många meter kopparkabel man bör gräva ned i förhållande till hur många Joule aggregatet är på.
En högst lös gissning är att 1 m nedgrävd kopparkabel motsvarar 1 m nerslaget spett.
Jag fick 15 m kopparkabel och grävde ner allting till ett aggregat på 8 J. Hade väl räckt med 8 m då, men bra att ha marginal tyckte jag väl. Fattar inte det här med en snårskog av spett, kopparkabel syns ju inte och är effektivare.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #54 skrivet: 09 jun-10 kl 20:38 »
Vi har vikta plåtar som jordning, svårt att mäta antal meter...men borde vara tillräckligt...

Har nu släppt ut bråkmakartackan efter att hon har konfronterat elstängslet ordentligt och det blivit regnväder. *ta i trä* säger jag bara, hon har hållt sig flera dagar nu...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ulla Krull

  • Inlägg: 325
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #55 skrivet: 12 jun-10 kl 23:13 »
Det är inte så svårt att veta om det är jordat nog...
Skaffa en digitalmätare och mät jordtråden; om den stå på 0,3 eller lägre så är jorden bra, helst ska den inte ge utslag alls.
Om det är över så behöver man bättra på den - voilá!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #56 skrivet: 16 jun-10 kl 16:32 »
Samma tanke här, problemfår ska man få gratis.

Om inte så skulle jag lämnas tillbaka dom och pengarna åter.
Vem vill köpa problem  :-\

Jag tycker det är jävligt elakt att skicka sin problem vidare till någon annan!!!  >:D
Det ska inte ens vara gratis!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #57 skrivet: 16 jun-10 kl 18:33 »
Citera
Jag tycker det är jävligt elakt att skicka sin problem vidare till någon annan!!!  >:D
Det ska inte ens vara gratis!!!

Som inlägget innan vallhunden beskrev, så är det inte ovanligt att djur som flyttas försöker rymma. Det innebär inte att de var rymmare innan de flyttades. Lite för snabba slutsatser, tycker jag!

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #58 skrivet: 16 jun-10 kl 18:53 »
Oj, hur skall jag tänka nu? Vi tänker inte betäcka våra djur i höst och hoppas då på ev. försäljning av vissa.Vi har aldrig haft "rymmare" utan våra djur är såååå vänliga. Jag hoppas att någon hör av sig ,som vill ha "snälla" djur. Vi vill absolut inte sälja "hoppare","rymmare" eller djur med "kryptiska" sjukdomar.Skulle aldrig förmedla dylikt. Vi har Gutar. Jag Älskar dem.
Det finns Gutar som inte rymmer. De är väldigt sociala och kloka,underbara djur.  :)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Fårstängsel och rymmande får
« Svar #59 skrivet: 17 jun-10 kl 11:16 »
Citera
Det finns Gutar som inte rymmer. De är väldigt sociala och kloka,underbara djur.  :)

Håller med hustran ;)

Men beteendet kan ändras vid flytt och dessutom är tackor som inte lammar ett år, oftast oroligare än de med lamm.
Sedan beror allt på hur betet ser ut, vad de haft innan osv. Kommer de från en typ av bete och hamnar på något helt annat, så kan de börja söka efter "hemma" bete. Sådant brukar avta efter ett tag. Kvarstår det är det kanske lämpligast att försöka få bort den som drar igång det. Men som sagt, fårnät, eventuellt med en tråd över, välspännt och rejält håller nästan alltid fåren inne ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 3 användare (1 dolda)
Stina Holmerin, maiz

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser