de värper 5 ägg på 18 hönor...för dåligt tycker jag! Vad gör jag?
som grimbart konstaterar så är det skilja mycket mellan olika raser, har de värpt mer tidigare?
räknar man lite på olika raser så får jag följande siffror för 18 höns (antal ägg räknat via siffror hittat med
google)
18 värphybrider: 16 ägg om dagen
18 Sussex: 10 ägg om dagen
18 dvärg Kockin: 9 ägg om dagen
18 Brahma: 7 ägg om dagen
18 Blommehöns: 7 ägg om dagen
18 Orpington: 5 ägg om dagen
dessa siffror är årsmedelsiffror, och håller man inte hönsen i ett årstidsneutralt boende (såsom de stora hönserierna gör) så det borde vara ett större antal ägg på våren/sommaren och lägre antal på hösten/vintern, så 5 ägg på 18 höns låter kanske lite lite oavsett vilket ras det är...
det kanske kan vara så enkelt att några av dina höns är sugna på att ruva? för då lägger de inte några ägg...
det finns en aminosyra som heter Metionin, får hönan inte i sig nog av den så påverkar det snabbt äggläggningen negativt, att tillgodose behovet av Metionin är kanske det som är svårast när man gör egna foderstater till höns. I ett värpfoder som man köper så finns det givetvis rätt mängd av det

.
Vill du ha fler ägg kanske det är läge att köpa en påse värpfoder och prova? Granngården har ett koncentrat (värpex) som man ska ge tillsammans med spannmål, 1/3 koncentrat+2/3 spannmål, du kan ju byta ut allfodret mot det (om jag minns rätt så betalar jag 190kr för en säck... allfoder kostar väl 160?, så det är inte så stor skillnad i pris)