Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värpfoder eller Allfoder?  (läst 10929 gånger)

Jacob

• Uppland
Värpfoder eller Allfoder?
« skrivet: 28 apr-10 kl 18:49 »
Börjar från och med nu köpa allt hönsfoder av Lantmännen på helpallar samt senare i höst på bulk då vi håller på att instalera silo.

Efter att ha kollat på prislistan så ser jag att Allfoder är det absolut billigaste alternativet, är detta endast pga att allfodert inte innehåller snäckskal eller är det minder äggdrivande rent skenerellt?

Vad rekomenderas till värphöns som ska värpa max?

Har tills nu kört Värpfoder från Svenska Foder och Edel Foder men är inte nöjda med deras priser och framför allt inte fraktpriset.
Köttfår

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Värpfoder eller Allfoder?
« Svar #1 skrivet: 29 apr-10 kl 08:29 »
Värpfoder!  :)

(inte Allfoder som är tänkt till ankor o lantrashöns..)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Helle-Mari

• -
« Svar #2 skrivet: 29 apr-10 kl 16:57 »
Jag använder nåt som heter Fenix helfoder från Lantmännen. Ett mycket bra foder för värphöns på topp. Detta tar jag hem i bulk. Jag ger dem ochså fri tillgång på snäckskal.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #3 skrivet: 30 apr-10 kl 19:08 »
Jag har allfoder.
Mina höns värper som dårar.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Jacob

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 01 maj-10 kl 21:27 »
Ja jag har ju kört både och, fast på säck och har heller inte märkt någon skillnad, så frågan är om det kvittar?
Med tanke på prisskillnaden så överväger vi att bara köpa hem rent spannmål till silo och blanda i koncentrat, det blir nog det billigaste alternativet även om man förlorar något ägg påt.  :P
Köttfår

Vurre

« Svar #5 skrivet: 01 maj-10 kl 22:19 »
Jag ger mina spannmål. De värper ändå som dårar. Jag tar inte hem på bulk, jag odlar själv. Kan det vara fel?
snus? vad är priset på en pris?

fräsen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 maj-10 kl 22:33 »
Jag ger mina spannmål. De värper ändå som dårar. Jag tar inte hem på bulk, jag odlar själv. Kan det vara fel?

ajaj, jättefel.. säger man så på hönstråden blir man avrättad på momangen..  Höns ska ha trehundraelva olika mineraler o vitaminer och alla färdigfoder som finns, helst allt på en gång ::)

backstugan

• Småland
    • Avkopplad.se
« Svar #7 skrivet: 01 maj-10 kl 22:48 »
ajaj, jättefel.. säger man så på hönstråden blir man avrättad på momangen..  Höns ska ha trehundraelva olika mineraler o vitaminer och alla färdigfoder som finns, helst allt på en gång ::)

Nja, så har jag inte uppfatta det riktigt... men jag är ganska ny här... Och jag försöker läsa så mycket jag kan, för jag är höns-oskuld ännu...
Det finns 10 sorters människor; De som kan räkna binärt, och de som inte kan.

Jacob

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 01 maj-10 kl 23:03 »
Jo just  nu kör jag endast korn till värphönsen och de värper exakt lika mycket i genomsnitt som de gjorde när de gick på värpfoder... så det verkar inte vara någon större skillnad, så klart att man får blanda in koncc när det blir mörkare igen men nu när vi går mot ljusare tider så får de ju i sig allt ute då de går som frigående på flera hektar...
Köttfår

Vildrosen.

« Svar #9 skrivet: 02 maj-10 kl 10:17 »
Jag kör med allfoder och fenixhelfoder om vartannat. sedan ger jag hönorna lite matrester, solrosfrön, lite säd + att jag försöker att låta dem gå ute fritt - främst då rovfåglarna har annat att göra (inbillarjag mig) än att jaga mina hönor. Lite äggskal slänger jag dit oxå då och då.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Helle-Mari

• -
« Svar #10 skrivet: 03 maj-10 kl 07:28 »

Haha nä de är väl så att det är skillnad på vad man har för höns. Om man har unga värphybrider så värper de om man så ger dem småsten (nästan). De är avlade på att värpa som kulsprutor och gör det även om man ger dem undermålig mat. Men följden blir ju då att man har höns som är undernärda och inte mår bra. Man kan säga att de värper sig till döds. Jobbet man har som hönsskötare då är att se till att de får i sig de det behöver för att klara deras första intensiva period av värpning.

johe71

« Svar #11 skrivet: 03 maj-10 kl 14:02 »
Jo just  nu kör jag endast korn till värphönsen och de värper exakt lika mycket i genomsnitt som de gjorde när de gick på värpfoder...

jämför du du genomsnittsvärpningen med
a) korn nu och värpfoder tidigare i år?
eller
b) korn nu och värpfoder i april/maj förra året?

för är det alternativ a) så tycker jag du upplever en klar försämring pga foderbytet :) mina höns har samma foder året om (2 sorters spannmål+koncentrat) och värper nu ca 3 gånger så många ägg som för 2-3 månader sen när många av dem hade vintervila (i januari/februari 7-10 ägg om dagen, i mars 12-16 ägg om dagen och senaste månaden 23-28 ägg om dagen på drygt 30 höns)

Jacob

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 03 maj-10 kl 18:09 »
Nej så går det ju inte att resonera, jag jämför enligt alternativ 2.
Köttfår

Shigne

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 04 maj-10 kl 08:24 »
Nu är det länge sedan jag hade höns.... Som nystartare igen så ger jag mina höns (blandraser; brahma/leghorn/nått annat) Allfoder från Granngården, snäckskal och matrester som jag får från en skola.

Har 8 vuxna höns + en tupp och de har fri tillgång på foder och vatten, sen får de en sån där glassburk (2 lit.) med matrester en gång per dag!

Har bara haft hönsgruppen 5 dagar, så det är svårt att säga nått om värpningen!

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 04 maj-10 kl 11:55 »
Mina får allfoder från lantmännen. Jag har köpt en och annan säck värpfoder men det gillar de inte. Sedan ger jag dom majs och hel säd också. Och matrester såklart.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 04 maj-10 kl 12:10 »
Jag ger en blandning av korn, vete, havre. Får 20 ägg på 26 hönor. På vintern får dom vitamintillskott någon gång utblandat i dricksvattnet. Som godis blir det matrester.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #16 skrivet: 06 maj-10 kl 22:42 »
Jag kommer också ge korn - havre - vete.
Alltid snäckskal såklart

Och matrester såklart.
Extra av lite ärtor och fodermajs på vintern.
Mycket kål och annat grönt under vintern.
Lite hackad lucern strå som jag har till hästarna ska de få under vintern också

Ska torka nässlor och rönnbär också

Detta kan väl aldrig vara fel.
Jag tänker följa det jag tror på.

Inte ens våra tävlingshästar får annat kraftfoder utan äter havre och korn och vitaminer och hö.
De klarar sig galant på detta så varför skulle hönsen vara annorlunda?
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #17 skrivet: 07 maj-10 kl 00:04 »
Jag undrar också! Mina höns är 2 år nu och de värper 5 ägg på 18 hönor...för dåligt tycker jag! Vad gör jag? Gubben säger att eftersom jag inte ger dem värpfor så kan jag inte begära mer (jag snålar och ger dem allfor och havrekross + lösgående några timmar varje dag). Är de helt enkelt för gamla eller vad ska jag göra?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 07 maj-10 kl 00:08 »
de är inte för gamla när de är 2 år.. vilken ras är det på hönsen alla raser är inte storvärpare..
Fjäderfän och kaniner

johe71

« Svar #19 skrivet: 07 maj-10 kl 08:28 »
de värper 5 ägg på 18 hönor...för dåligt tycker jag! Vad gör jag?

som grimbart konstaterar så är det skilja mycket mellan olika raser, har de värpt mer tidigare?

räknar man lite på olika raser så får jag följande siffror för 18 höns (antal ägg räknat via siffror hittat med google)

18 värphybrider: 16 ägg om dagen
18 Sussex: 10 ägg om dagen
18 dvärg Kockin: 9 ägg om dagen
18 Brahma: 7 ägg om dagen
18 Blommehöns: 7 ägg om dagen
18 Orpington: 5 ägg om dagen

dessa siffror är årsmedelsiffror, och håller man inte hönsen i ett årstidsneutralt boende (såsom de stora hönserierna gör) så det borde vara ett större antal ägg på våren/sommaren och lägre antal på hösten/vintern, så 5 ägg på 18 höns låter kanske lite lite oavsett vilket ras det är...

det kanske kan vara så enkelt att några av dina höns är sugna på att ruva? för då lägger de inte några ägg...

det finns en aminosyra som heter Metionin, får hönan inte i sig nog av den så påverkar det snabbt äggläggningen negativt, att tillgodose behovet av Metionin är kanske det som är svårast när man gör egna foderstater till höns. I ett värpfoder som man köper så finns det givetvis rätt mängd av det :).

Vill du ha fler ägg kanske det är läge att köpa en påse värpfoder och prova? Granngården har ett koncentrat (värpex) som man ska ge tillsammans med spannmål, 1/3 koncentrat+2/3 spannmål, du kan ju byta ut allfodret mot det (om jag minns rätt så betalar jag 190kr för en säck... allfoder kostar väl 160?, så det är inte så stor skillnad i pris)

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 1 användare
William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser