Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Moment 22 med husritning!  (läst 6682 gånger)

hyweu

Moment 22 med husritning!
« skrivet: 27 apr-10 kl 19:05 »

Hej,

det känns just i detta nu som jag hamnat lite i ett moment 22 läge och jag undrar om någon har något tips på hur jag ska göra för att kunna ta mig vidare?

Jag har tänkt uppföra ett nytt hus som jag även tänkt sälja, detta för att prova ny teknik (självförsörjnings principen) och förhoppningsvis kunna starta företag utifrån den kunskap och de kontakter jag kommer skaffa mig under vägens gång.

Där finns dock ett problem, för att jag ska kunna få byggmaterial offerterat samt huset värderat, för att se om det bär sig självt ekonomiskt (behöver inte gå med "stor" vinst bara jag inte går med förlust), så behöver jag göra en måttsatt ritning på huset. Och det är alltså här skon klämmer :( Jag har förklarat situationen för ett flertalet arkitekter både i Sverige och utlandet att jag egentligen bara vill ha en första enkel skiss som jag kan få värderad för att kunna gå vidare, men när man får priser på allt från 35.000 - 200.000 så blir det genast mer osäkert och ointressant. Hur ska jag kunna betala 200.000 :- för en ritning till ett hus jag kanske inte ens kommer bygga?

Finns det någon som har någon som helst idé, vem jag kan kontakta eller vad som helst? Har som sagt provat både med utländska mindre arkitekter samt svenska, men priserna är rent overkliga.

Har huset klart ihuvudet till 99,99% så det är inget vidare svårt jobb heller, kanske en högskola eller liknande vore något? En fattig student som kan göra det som projektarbete eller för en mindre slant, i det första skedet? Men hur kommer man i kontakt med dessa studenter?

Som sagt, tips mottages tacksamt! :)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Moment 22 med husritning!
« Svar #1 skrivet: 27 apr-10 kl 19:40 »
hmm.... jag ritade mitt hus själv... sen tog jag hjälp av arkitekt som jobba i vår kommun... hon snygga till det på sitt data program och det kostade 5000kr..  det gjorde jag för att det skulle vara lättare att få igenom ett bygglov...   Det låter som du planerar ett avancerat bygge med 300vinklar och taktranspirer mm ???
Fjäderfän och kaniner

Hönz

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 27 apr-10 kl 19:49 »
Sätt ut en annons på Lunds universitet förslagsvis, bör inte vara några problem att få napp, framförallt med stundande sommar och studieuppehåll.
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

manna

• -
« Svar #3 skrivet: 27 apr-10 kl 20:15 »
Inte bara arkitekter ritar. Kolla med byggingenjörer. De kan, de oxå.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

hyweu

« Svar #4 skrivet: 27 apr-10 kl 20:22 »
Nej? Jag har bifogat en skiss då jag varit i kontakt med dessa personer och som sagt priset har varierat från 35.000 - 200.000 och tro mig, det är ingenting med 300 vinklar. Hade så varit fallet hade man kanske förstått läget ;)

Digger

« Svar #5 skrivet: 27 apr-10 kl 20:29 »
vill du ha huset ritat med alla detaljer, eller vill du ha konstuktionsritningar med beräknade med hänsyn till laster (vindlaster snölaster) mm och dylikt? En arkitekt vet ej något om hur ett hus ska byggas, bara hur det ska se ut

Konstruktör känner jag en, täffa han senast för nån timme sen.
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 27 apr-10 kl 20:46 »
Vi ritade vårt hus själva..... gubben laddade ner ett gratisprogram från internet, som var riktigt bra....... kommer inte ihåg vad det heter nu bara..... men det kan ju inte vara så svårt att hitta..... gubben sökte bara via google.

Det blev inga tekniska ritningar.... vi anlitade snickare som hade den kompetensen..... nästa vecka ska de börja göra taklättorna ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 27 apr-10 kl 22:04 »
konstruktionsritningen kostade runt 5000kr den också så totalt 10000för hus och konstruktionsritning... 1,5plans villa ca 125kvm.   rita själv det är inte så svårt...
Fjäderfän och kaniner

hyweu

« Svar #8 skrivet: 28 apr-10 kl 20:45 »
Min tanke var att jag först skulle ta fram ett underlag som var så pass att den gick att offertera samt värdera, efter detta så hade man ju fått ta fram en konstruktionsritning (ett hus går ju i princip att rita hur som helst, men det ska ju konstrueras för att bli som man vill också) beräkningar med laster osv precis som du säger.

Du har inte lust att skicka uppgifterna om din kontakt så man kan höra om den är intresserad samt vad det eventuellt skulle kunna tänkas kosta?

Dunkel

• Småland
« Svar #9 skrivet: 12 maj-10 kl 21:10 »
Det här blir mitt första inlägg på denna härliga sida och jag tänkte att det vore ju perfekt om jag kunde bidra med något!

Om jag har förstått dig rätt så är det i princip bygglovsritningar du är ute efter, dvs plan, sektion och fasader?
Har du en skiss på huset som bara är att "rita av"?
Har huset standarlösningar som är smidigt att rita upp?
Om du svarat ja på ovanstående så skulle jag nog kunna rita upp det GRATIS åt dig :) Jobbar med detta dagligen...

Du kann ju höra av dig om du intresserad så kan jag ta en titt på skissen.

Rosten

• Närke
« Svar #10 skrivet: 19 maj-10 kl 23:06 »
Jag ritade mitt 77 kvadrat stora garage själv.
Lånade böcker på biblioteket om ritningsläsning.

När jag var klar så åkte jag upp till bygglovsavdelningen och frågade om det såg okej ut.
Dom kollade och hade en del åsikter. Så dom ritade på ett separat papper hur det borde se ut på några småställen.
Sen åkte jag hem och ritade om.
Efter 2 besök och 2 omritningar av smådetaljer så tyckte dom att det såg okej ut.
Så då lämnade jag in ansökan.
Vilket givetvis gick igenom.

Så utnyttja byggnadsnämden.
Det är dina pengar som är deras lön. ;)

hyweu

« Svar #11 skrivet: 22 maj-10 kl 17:00 »
Tack för tipset!

Finns dock bara ett problem och det är att jag redan är ovän med ansvarig byggnasansvarige i denna kommunen sen mitt förra bygge. Så någon hjälp därifrån kan jag nog inte räkna med (personen i fråga är okänd för sitt sätt att bemöta folk som ska bygga hus).

Men jag har faktiskt lyckats få fatt i en som kan hjälpa mig rita så vi får hoppas på det bästa! :)

Ha de fint!

Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser