Hej,
det känns just i detta nu som jag hamnat lite i ett moment 22 läge och jag undrar om någon har något tips på hur jag ska göra för att kunna ta mig vidare?
Jag har tänkt uppföra ett nytt hus som jag även tänkt sälja, detta för att prova ny teknik (självförsörjnings principen) och förhoppningsvis kunna starta företag utifrån den kunskap och de kontakter jag kommer skaffa mig under vägens gång.
Där finns dock ett problem, för att jag ska kunna få byggmaterial offerterat samt huset värderat, för att se om det bär sig självt ekonomiskt (behöver inte gå med "stor" vinst bara jag inte går med förlust), så behöver jag göra en måttsatt ritning på huset. Och det är alltså här skon klämmer

Jag har förklarat situationen för ett flertalet arkitekter både i Sverige och utlandet att jag egentligen bara vill ha en första enkel skiss som jag kan få värderad för att kunna gå vidare, men när man får priser på allt från 35.000 - 200.000 så blir det genast mer osäkert och ointressant. Hur ska jag kunna betala 200.000 :- för en ritning till ett hus jag kanske inte ens kommer bygga?
Finns det någon som har någon som helst idé, vem jag kan kontakta eller vad som helst? Har som sagt provat både med utländska mindre arkitekter samt svenska, men priserna är rent overkliga.
Har huset klart ihuvudet till 99,99% så det är inget vidare svårt jobb heller, kanske en högskola eller liknande vore något? En fattig student som kan göra det som projektarbete eller för en mindre slant, i det första skedet? Men hur kommer man i kontakt med dessa studenter?
Som sagt, tips mottages tacksamt!