Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  svältdöden...får dom göra såhär?  (läst 9713 gånger)

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: svältdöden...får dom göra såhär?
« Svar #40 skrivet: 19 mar-10 kl 09:33 »
Men man kan ju ha gemensam vårdnad även om barnen bor mestadels, eller tom bara hos den ena föräldern. Barnbidragsutbetalningarna borde vara baserade på var och hur barnen bor hos föräldrarna, om föräldrarna nu inte kan komma överens själva.

Jo, men det kan vara väldigt svårt att anpassa exakt till hur umgänget är, säg att ett barn är 37.3% av tiden hos pappan och resten hos mamman. Då ska han i så fall ha 37.3% och hon resten. Inte jättelätt att räkna ut och ska man räkna på hur barnet är på månadsbasis, baserat på umgänget förra året som kan ha ändrats till detta osv. Då anser jag att det är bättre att gå utifrån vårdnaden när det gäller utbetalningen.
elliha.blogspot.com

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #41 skrivet: 19 mar-10 kl 09:58 »
Nu har vi svävat ut rejält från ämnet, men barnbidraget är en piss i mississippi i förhållande till vad det kostar att ha barn, så att hålla på att argumentera om hur bidraget ska delas upp ner till tiondelar av en procent verkar löjligt. Barnbidraget bör gå till den som har lägst inkomst.

Och för att återknyta till tråden och mitt tidigare inlägg om sjukskrivning, så är jag helt medveten om att det är försäkringskassan som beslutar, men utan ett sjukintyg från en läkare så kan man inte vara sjukskriven, så fixa ett sådant om du mår så psykiskt dåligt som du beskriver. Sen är det tyvärr så att handläggningstiden är lång, men att ärendet ligger hos försäkringskassan brukar beveka soc.

Dessutom, om du inte har pengar till mat och hyra så ska soc betala ut pengar, det är bara att gå dit igen och förklara läget. Ta med kontoutdrag, papper från af om att du sökt jobb och förhoppningsvis ett läkarintyg, så att du kan visa att du gjort allt du kan. Och stå på dig!

Sen är det en annan sak att det är för sorgligt med kvinnor som gjort obetalt arbete och sedan flyttar ifrån mannen utan ett öre på fickan, så borde det inte vara. Alla ni som sitter i ett förhållande där ni inte har en egen inkomst, se till att ni har egna pengar på ett eget konto, sådant här ska inte behöva drabba någon. Att kunna välja att flytta ut när ett förhållande inte fungerar ska aldrig vara beroende av ens ekonomiska situation.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #42 skrivet: 19 mar-10 kl 10:10 »
Åk till frälsis o prata med dom ,, dom brukar ha möjlighet att driva på soc .
Annars sätt upp lappar att du städar , går ut med hundar mm mm för timmpeng .
Bor du nära stockholm finns det ett snabbt sätt att tjäna pengar ..men det kravs ju en snygg kropp o att man kan dansa dock .
Strippklubbarna betalar per kväll åt sina dansare .
jag känner två strippor nämligen  ;D dom brukar tjäna ca 3-6000kr per kväll , vet att det finns i göteborg oxå .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #43 skrivet: 19 mar-10 kl 10:17 »
Justa pengar iofs, men inget att rekomendera om man mår dåligt och redan känner sig utsatt och botten.
Och inte i andra fall heller..varför ska vi stödja objektifieringen och marknadsföringen av den mänskliga kroppens skönhet?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #44 skrivet: 19 mar-10 kl 22:47 »
Justa pengar iofs, men inget att rekomendera om man mår dåligt och redan känner sig utsatt och botten.
Och inte i andra fall heller..varför ska vi stödja objektifieringen och marknadsföringen av den mänskliga kroppens skönhet?

Det är inte säkert att alla ser på saken som just du gör .
Många jag känner mår skitbra av att visa upp sej o få uppskattning för att dom är vackra o sensuella.
Varför ska det vara så skamligt att vara sensuell o visa det ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #45 skrivet: 19 mar-10 kl 22:56 »
Tror att få män som kollar på strippor gör det för att få en sensuell upplevelse...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #46 skrivet: 19 mar-10 kl 22:59 »
Nej det gör dom inte det är en erotisk upplevelse att se på en strippa vare sej du är kvinna eller man .
Jag menade den som dansar .

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #47 skrivet: 21 mar-10 kl 19:19 »
Det är inte säkert att alla ser på saken som just du gör .
Många jag känner mår skitbra av att visa upp sej o få uppskattning för att dom är vackra o sensuella.
Varför ska det vara så skamligt att vara sensuell o visa det ?

Nä det har jag inga förhoppningar om, att alla skulle se saker o ting som jag gör. Ingen önskan om heller, hur trist skulle inte världen vara, om alla tänkte lika?
Men mår skitbra, tillåt mig tvivla. Visst är det kul att få uppskattning, men det finns många sätt att få det på. Tro för all del inte att jag är pryd, jag tycker det är jättevackert med en naken kvinnokropp som dansar och slingrar sig (ja en manlig också, om jag ska vara rättvis). Nä det jag vänder mig mot är snarare att detta endast finns till för patriarkatets roande. Det är inte en konstform, det är lite i skymundan, det är högt betalt av män. Det är en industri vänd till män, och även om vissa kvinnor i denna industrin njuter av den uppskattning de får, så lider den största delen av kvinnorna, barnen och i vissa fall männen i denna industrin ont.
För den handlar också om en slags rovdrift, i detta fall på kroppar och sexualitet.

En retorisk fråga: skulle du med gott samvete och utan oro rekomendera en av dina döttrar att tjäna sitt levebröd på detta sätt?
Med dåligt samvete menar jag inte bara gentemot din dotter, utan också gentemot alla som far illa pga denna utsugningsindustri.
« Senast ändrad: 21 mar-10 kl 19:29 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

ersam

• -
« Svar #48 skrivet: 22 mar-10 kl 19:56 »
En tragisk start på en tråd som slutar i rekommendationer att strippa för att få ihop pengar till mat.  >:(

Mitt råd: Detta är inget du fixar själv (eller får tillräckligt stöd härifrån). Du måste få någon att snacka med som kan hjälpa dig på fötter. Det är nu du får se vem som är dina äkta vänner!

Kram och lycka till!  :-\

pålle

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 22 mar-10 kl 20:04 »
Kan bara be klaga att det finns såna forummister med sådana tangkar. hoppas det löser sej för dej mvh

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #50 skrivet: 22 mar-10 kl 20:30 »
en liten fråga som jag hoppas någon kan ge mig svar på: jag är 25 år. har en dotter på tre och ett halvt år. i februari började jag fundera på att lämna min dåvarande sambo. vi pratade och kom väl fram till att jag borde flytta. jag hittade ett litet hus som jag hyrde, från första mars. tiden innan jag flyttade bodde jag kvar hos min sambo, och vi försökte lösa våra problem, tyvärr utan framgång. en vecka innan första mars började jag flytta mina saker, fortfarande utan att vara helt säker på hur det skulle bli. hade han bett mig stanna hade jag gjort det, han är ju min dotters pappa.
nå, jag flyttade in förte mars, och ansökte om hjälp hos socialen, eftersom min grundplan att börja studera inte fungerade förens till hösten.

jag fick alla papper, sökte tio jobb på 1,5 dygn, fixade alla uppgifter dom ville ha in, och fick avslag..

jag har noll inkomst, och dom vägrar hjälpa mig. hyran ska betalas om någon vecka, och jag ska ha min dotter denna helgen. hur menar dom att jag ska överleva egentligen? jag VILL inte leva på soc, och jag söker alla jobb jag kan hitta, men om inget händer snart så kommer jag faktisk svälta ihjäl. jag äter varannan dag för att spara in på maten, men jag måste ju kunna ge min dotter mat?? vilka rättigheter har jag? eller hr jag inga alls kanske? jag väntar på papper ifrån soc nu, så att jag kan överklaga deras beslut, men det spelar ju ingen roll, för jag kommer hinna både bli vräkt och svälta ihjäl innan något nytt beslut tas...jag fattar inte hur dom tänker, jag har ju för i helvete barn!! nån som kan ge mig tips?

Jag vet inte om nån redan skrivit det som jag tänker skriva och jag vet inte huruvida din situation har förändrats, jag orkar inte läsa igenom hela tråden. Men......... soc KAN INTE VÄGRA DIG PENGAR!!! Det står i socialtjänstlagen att det åligger kommunen att tillse att dess invånare har tak över huvudet och mat för dagen samt sina andra grundläggande behov tillfredställda. Det handlar om mänskliga rättigheter!

De kommer inte undan dessa regler... läs på du... googla på socialtjänstlagen, så får du kött på benen. Det står nåt liknande: Det är kommunens yttersta ansvar att se till att kommuninnevånarna lever ett mänskligt liv under drägliga förhållanden. "fritt tolkat"

Lycka till!!!!
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Fordson

« Svar #51 skrivet: 23 mar-10 kl 07:53 »
Jag tycker i alla fall att trådstartaren skulle ha fixat sin försörjning innan beslut om flytt togs.
Någon slags ansvar måste man väl kunna lägga på en vuxen person som dessutom har försörjningsansvar för ett barn.
Så nu var det sagt.

Existens?

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 23 mar-10 kl 08:32 »
Då kan jag haka på med att säga att om det är nån stake i karln hon lämnat, så skulle han se till så hon klarar sig.
Hon har gått där och fixat på en gård som inte ens var hennes, ska hon inte få nåt för det??
Det spelar ingen roll att nån lämnar nån för vilken orsak det må vara. Man har älskat varandra, man har levt ihop och delat drömmar.
Om nu nån av de två finner att det inte längre är ens dröm, eller funkar längre, så är det ingen orsak god nog att den ska kastas ut på gatan utan tak över huvudet.

Man ska fortfarande hjälpa varandra.

Nu får jag säker hela forumet på mig, men just nu bryr jag mig inte om just det faktiskt.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #53 skrivet: 23 mar-10 kl 09:59 »
Nejdå, jag är helt överens med dig Existens. Hur kan det vara så vanligt att den människa man varit kär i och har barn med blir ens värsta fiende. Har man inget ansvar gentemot varandra? Och om man nu inte känner ett ansvar, eller om smärtan i separationen får en att inte riktigt tänka klart: måste man verkligen gå in så hårt för att sänka varandra?

Det är inte lätt att bilda sig en uppfattning i ärenden där man har få eller inga fakta.
TS kanske blev utkastad, och kanske inte hade speciellt mycket tid att planera sin försörjning.
Oavsett hur det ligger till, har TS startat denna tråd för att be om hjälp och stöd, och moraliskt stöd är det minsta vi kan ge som medmänniskor.

« Senast ändrad: 23 mar-10 kl 10:02 av Eulalia II »
~ Kahlil Gibran~

pålle

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 23 mar-10 kl 10:10 »
Ingen risk Existens.då finns det andra som man borde hoppa på

saint206

• Småland
« Svar #55 skrivet: 23 mar-10 kl 14:25 »
hej allihop! nu är jag här igen still alive!  ::) jag drar det i korthet. jag fick behålla barnbidraget denna gången, då det kom till mig. det kommer dock i fortsättningen gå till pappan, jag har skrivit på papper.
jag fick 499:- av soc, detta ska då räcka till två umgängeshelger med min dotter..hur jag ska överleva mellan helgerna vet jag inte.
jag har idag ringt till personligt ombud och förklarat läget för dom. tjejen blev förskräckt och jag ska träffa dom i morgon och förklara läget för dom. hon tyckte det lät helt galet alltihop.
just nu är det akuta hyran som snart ska vara betald.. jag har tak över huvet och mat för dagen av en gammal god vän, men det känns hemskt att behöva leva på någon annan som dessutom inte har det så fett själv, men vad gör man.

så...jag sätter stort hopp till dom här människorna som jag ska möta i morgon.

och jag vill tacka så hemskt mycket för ert stöd här inne, det känns skönt att veta att man inte är helt ensam! och tack alla som harerbjudigt mig hjälp på alla sätt! jag överlever för stunden nu iaf, och förhoppningsvis så kan jag lösa hyran på något sätt, annars blir det nog tidningen nästa....
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #56 skrivet: 24 mar-10 kl 08:46 »
Lycka till, skickar stärkande värmekramar  :-*

Den röda lilla stugan

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 17 aug-10 kl 17:55 »
Mysko. Så i princip kan en morsa dra och aldrig mera höra av sig, men ändå plocka ut barnbidrag?
och underhåll.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser