Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  svältdöden...får dom göra såhär?  (läst 9695 gånger)

saint206

• Småland
svältdöden...får dom göra såhär?
« skrivet: 18 mar-10 kl 12:48 »
en liten fråga som jag hoppas någon kan ge mig svar på: jag är 25 år. har en dotter på tre och ett halvt år. i februari började jag fundera på att lämna min dåvarande sambo. vi pratade och kom väl fram till att jag borde flytta. jag hittade ett litet hus som jag hyrde, från första mars. tiden innan jag flyttade bodde jag kvar hos min sambo, och vi försökte lösa våra problem, tyvärr utan framgång. en vecka innan första mars började jag flytta mina saker, fortfarande utan att vara helt säker på hur det skulle bli. hade han bett mig stanna hade jag gjort det, han är ju min dotters pappa.
nå, jag flyttade in förte mars, och ansökte om hjälp hos socialen, eftersom min grundplan att börja studera inte fungerade förens till hösten.

jag fick alla papper, sökte tio jobb på 1,5 dygn, fixade alla uppgifter dom ville ha in, och fick avslag..

jag har noll inkomst, och dom vägrar hjälpa mig. hyran ska betalas om någon vecka, och jag ska ha min dotter denna helgen. hur menar dom att jag ska överleva egentligen? jag VILL inte leva på soc, och jag söker alla jobb jag kan hitta, men om inget händer snart så kommer jag faktisk svälta ihjäl. jag äter varannan dag för att spara in på maten, men jag måste ju kunna ge min dotter mat?? vilka rättigheter har jag? eller hr jag inga alls kanske? jag väntar på papper ifrån soc nu, så att jag kan överklaga deras beslut, men det spelar ju ingen roll, för jag kommer hinna både bli vräkt och svälta ihjäl innan något nytt beslut tas...jag fattar inte hur dom tänker, jag har ju för i helvete barn!! nån som kan ge mig tips?
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: svältdöden...får dom göra såhär?
« Svar #1 skrivet: 18 mar-10 kl 13:05 »
jag var i din sits ett tag sen... gå personligen till socials kontor...

mvh

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 18 mar-10 kl 13:07 »
Vad grundar Soc sitt avslag på? De måste ju formulera en anledning av nåt slag.

Mitt tips är att du överklagar detta, genast!
Socialbidraget ska täcka ens mest grundläggande behov, och man måste kunna äta varje dag, och bli mätt på det man äter! Och sova tryggt med tak över huvudet. Speciellt om man har barn!

It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 18 mar-10 kl 13:16 »
Jag har vunnit mot soc i länsrätten. De överklagade till kammarrätten och jag vann även där. De är ofta ute och cyklar utan stöd i lagen då de ger avslag.

Mamsingen

• Småland
« Svar #4 skrivet: 18 mar-10 kl 13:18 »
Hej! Låter som en mycket tråkig situation..
Kan inte förstå vad de grundar det på, självklart måste du vara inskriven på arbetsförmedlingen, samt inte ha några tillgångar typ pengar på banken eller en bil du kan sälja..

I vissa kommuner är de så konstiga att de inte tycker folk ska bo i hus utan människor måste flytta från sina hus o bo i lägenhet men det är kanske främst om man bor i ett hus man äger så att man ev kan få lite pengar vid en försäljning..

Socialen får inte lämna folk att svälta ihjäl, DET ÄR I ALLA FALL SÄKERT!!

Så boka en tid hos en socialhandläggare på IFO och överklaga beslutet..

Stor styrkekram!
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

johe71

« Svar #5 skrivet: 18 mar-10 kl 13:31 »
är du skriven i din nya lägenhet? för om du fortfarande är skriven på din gamla adress (där sambon bor) så har de antagligen räknat på den totala inkomsten för hela hushållet...

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #6 skrivet: 18 mar-10 kl 13:34 »
Som jag har förstått det så har de inte rätt att neka ersättning för mat om du svälter och du kan bevisa det. Dock kan det hända att du endast får mat för den dagen, sedan nästa osv. Jag är ingen expert, och jag kan ha fel, men jag har hört att det är så.
elliha.blogspot.com

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 18 mar-10 kl 13:43 »
matpengar har man rätt till om man har 0 kr, det är ca 50 kr/dag  - skiljer säkert från kommun till kommun.
Men se till att gå upp där personligen, gärna med dottern på armen och begär att få prata med en assistent.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 18 mar-10 kl 13:56 »
å frälsis får man matpåsar + kläder o matlappar att handla för .
kolla med dom .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

saint206

• Småland
« Svar #9 skrivet: 18 mar-10 kl 14:14 »
jag har varit där personligen tre gånger. dom menar att eftersom jag inte planerade att flytta och ha försörjning under februari månad, så ska jag inte få några pengar för mars månad. jag skulle alltså ha sökt jobb i februari, innan jag visste om att jag skulle bryta upp och flytta. jag skrev in mig på arbetsförmedlingen samma dag som jag fick reda på att jag inte fick börja studera. tekniskt sett har jag varit arbetslös i em år, eftersom jag har jobbat på gården, men utan att ta ut lön, givetvis..
jag är skriven på min nya adress, och hyran är låg och den sa soc inget om. men jag fattar inte hur jag ska överleva bara..som sagt, jag klarar denna helgen medmin dotter, har sparat mat så det är inga problem, men sen då? det blir en låda på gatan, och den tänker jag placera utanför socialens dörr.

Bullerybo

• Närke
« Svar #10 skrivet: 18 mar-10 kl 14:21 »
Inte mycket till tröst, men barnbidrag får du på fredag och nästa fredag Underhållsstöd, så mat röcker det ju till i alla fall. Även bostadsbidraget kommer nästa vecka om du hunnit handlägga det ännu.'

Blir läget akut kan man få hjälp av kyrkan (har ingen perosnlig erfarenhet men vet de som har). Gäller även om du ej är medlem.

saint206

• Småland
« Svar #11 skrivet: 18 mar-10 kl 14:39 »
barnbidraget måste jag betala till mitt ex, underhåll får jag ju inget, dottern bor inte hos mig, däremot kommer jag ju få betala det, fast där går ju f-kassan in vad jag fattar det som, bostadsbidrag får jag inte, det har jag redan kollat..så nä, inga pengar alls..

Bullerybo

• Närke
« Svar #12 skrivet: 18 mar-10 kl 14:49 »
Det måste du inte alls. Du kan välja att göra det, men det är inte samma som måste.

Jag vill inte rota i av vilka personlig skäl du ej vill ha din dotter boende växelvis hos dig men det skulle ju onekligen underlätta ekonomiskt (både gällande bostadsbidrag och underhåll).

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #13 skrivet: 18 mar-10 kl 14:49 »
Har du pratat med hyresvärden om din situation? Kanske kan du få uppskov? Men å andra sidan så har du knappast råd med två hyror nästa månad heller ändå.
elliha.blogspot.com

Bullerybo

• Närke
« Svar #14 skrivet: 18 mar-10 kl 14:55 »
Vid närmare eftertanke så har jag för mig att bostadsbidrag inte gör någon skillnad på växelvis och varannanhelgsbarn så att du inte får något bostadsbidrag trots noll inkomst låter märkligt. Tycker du ska dubbelkolla detta.

Ett problem kan vara om bostaden har för få kvadratmeter eller för få rum. Det drabbades jag av vid något tillfälle då jag hyrde en etta efter separation. Men det gick ju enkelt att lösa genom att vi skrev barnet på min adress istället. Den som har folkbokföringen kan nämligen ha hur liten bostads om helst. Dessutom en fördel om den med lägst inkomst har folkbokföringen (pga dagsavgift) så det tjänade vi dubbelt på.

Bullerybo

• Närke
« Svar #15 skrivet: 18 mar-10 kl 14:56 »
dagIsavgift

saint206

• Småland
« Svar #16 skrivet: 18 mar-10 kl 15:02 »
jag vill inte ha henne att bo varannan vecka eftersom vi bor i två skilda kommuner, pappan och jag. det är inte rätt emot min dotter att göra så. jag har för få kvadrat för att få bidrag om jag inte har henne skriven hos mig. har pratat personligen med f-kassan om detta.
exet och jag har rykt ihop ganska rejält nu, så det är inte enklast på den fronten heller. jag mår skit, går hos psyk en gång i veckan, något jag började med en månad innan jag flyttade. allt är mest bara skit tyvärr.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 18 mar-10 kl 16:17 »
Hej Saint206, ledsen att höra att du har det så tufft o mår dåligt just nu.
Du visar stor omtanke om din dotter, som inte sliter och drar i henne just nu när det är så turbulent. Men håll dig inte undan från henne av den orsaken, barn behöver oss i vått och i torrt!
Angående exets krav på barnbidraget tycker jag ändå du ska prata förstånd med honom och be honom resa sig över bitterheter. Även om ni inte ska vara ett par längre, så är ni ändå de viktigaste personer ert barn har att räkna med. Det bör eller borde ligga i hans intresse att du snabbt kommer på fötter ekonomiskt och på alla sätt.
Jag vet inte hur hans ekonomi ser ut, men din är förmodligen värre. Det tar på resurserna att flytta, och desto mer om det ligger en skilsmässa bakom, jag hoppas han har förståelse för detta och försöker hjälpa dig.
Men kanske är han inget att räkna med för tillfället..

Soc
jag har varit där personligen tre gånger. dom menar att eftersom jag inte planerade att flytta och ha försörjning under februari månad, så ska jag inte få några pengar för mars månad. jag skulle alltså ha sökt jobb i februari, innan jag visste om att jag skulle bryta upp och flytta. ....8<...

Fan vad hjärtlösa dom är, vet dom om att du nyss har skiljt dig, med allt vad det innebär?  >:(
Vaddå planerat, det är människors liv de trixar med, inte maskiners!  >:(
Jag blir så förbannad varje gång jag hör om denna  snorkighet och arrogans, som verkar vara standard på många socialförvaltningar!!! >:( >:( >:(

Gå dit igen, överklaga, skicka till högre instans, läs på om reglerna, och fortsätt kräva. Vi betalar skatt för att folk som råkar i knipa ska få hjälp!
Annars är det mer eller mindre ett planerat mord, av ditt socialkontor, precis som du säger!
Jag hoppas du kommer på fötter snart!
« Senast ändrad: 18 mar-10 kl 16:24 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #18 skrivet: 18 mar-10 kl 16:39 »
Barnbidraget är väl ändå tänkt till barnet? Det måste ju vara självklart att fadern ska ha det om barnet bor hos honom mest?
elliha.blogspot.com

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 18 mar-10 kl 16:42 »
jag mår skit, går hos psyk en gång i veckan, något jag började med en månad innan jag flyttade. allt är mest bara skit tyvärr.
Men om du behöver gå hos psykolog, och mår dåligt, borde du vara sjukskriven, och då får du pengar från försäkringskassan. Boka genast tid hos en läkare, om man mår dåligt ska man inte arbeta, då ska man få behandling och vara sjukskriven.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser