Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  svältdöden...får dom göra såhär?  (läst 9694 gånger)

Eulalia II

• Södermanland
SV: svältdöden...får dom göra såhär?
« Svar #20 skrivet: 18 mar-10 kl 16:47 »
Barnbidraget är väl ändå tänkt till barnet? Det måste ju vara självklart att fadern ska ha det om barnet bor hos honom mest?

Är det? Allt är relativt. Om mamman håller på och svälter, så tycker jag det inte är så självklart.
Till barnet, vad kan en tusenlapp i månaden köpa ett barn, som kan ersätta en förälder?
« Senast ändrad: 18 mar-10 kl 16:50 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Bullerybo

• Närke
« Svar #21 skrivet: 18 mar-10 kl 17:58 »
marymae: oasett vad du eller jag "tycker" så är det juridiskt så att barnbidraget går till mamman oavsett om hon är bo- eller umgängesförälder, om mamman ej skrivit på ett papper om delad utbetalning. Då får de hälften var.

Mamman har ingen skyldighet att ge bidraget till pappan bara för att han är boförälder. I en normal situation skulle man ju kunna tycka att mamman frivilligt kunde göra detta men INTE om hon inte själv har mat på bordet. Den som ger bort pengar för att vara snäll fast den själv är på svältgränsen kanske inte prioriterar helt riktigt?

Bullerybo

• Närke
« Svar #22 skrivet: 18 mar-10 kl 18:03 »
Saint206. OK då förstår jag varför ni ej kan ha växelvis.

Akut kan jag se två lösningar: endera - flytta in hos någon förälder, vän, släkring osv. om du har någon hjälpsam själ att tillgå. Och/eller: ta ut hela din del i bohaget dvs möbler, elektronikprylar, djur, vad ni nu har av värde (om ni ägde gården ska din sambo lösa ut din del av värdet i huset) och SÄLJ. Ofta har man mer saker av värde än man tror.

Överklaga hos soc kan du givetvis göra men det kan ju ta en oändlig tid.Kyrkan tror jag redan jag har tipsat om.

Bullerybo

• Närke
« Svar #23 skrivet: 18 mar-10 kl 18:07 »
Kan förresten tänka mig att det här med att du bytt kommun kan innebära problem. Normalt får man inte flytta om man uppbär försöjningsstöd och även om du formellt inte haft det tidigare kan de vara kinkiga med "nyanlända" som de gärna vill bolla tillbaka till den fd. hemkommunen om de kan.

Broberg

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 18 mar-10 kl 18:55 »
Citera
marymae: oasett vad du eller jag "tycker" så är det juridiskt så att barnbidraget går till mamman oavsett om hon är bo- eller umgängesförälder, om mamman ej skrivit på ett papper om delad utbetalning. Då får de hälften var.
[/quote

Är det så? Jag får hela barnbidraget. Ungarna är hos sin morsa varannan helg och lite mer när tillfälle ges.

johe71

« Svar #25 skrivet: 18 mar-10 kl 19:05 »
Är det så?

ja, det är så, från försäkringskassan

Föräldrar som har gemensam rättslig vårdnad om sitt barn kan välja vem som ska få barnbidraget. Om ni inte väljer betalas pengarna ut till mamman. Om ni som är föräldrar inte bor ihop, men har barnet hos er ungefär halva tiden var kan ni dela på barnbidraget. Ni måste ha gemensam rättslig vårdnad om barnet och vara överens om att ni ska dela på bidraget.

är man överens är det inga som helst problem att få utbetalningen till vem som helst, eller halva till vardera... detta oavsett hur länge barnet är på vardera ställe... men kommer man inte överens så går utbetalningen till mamman (eller den äldsta om båda föräldrarna är av samma kön)

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #26 skrivet: 18 mar-10 kl 19:07 »
jag fick alla papper, sökte tio jobb på 1,5 dygn, fixade alla uppgifter dom ville ha in, och fick avslag..
...
nån som kan ge mig tips?

Börja med att gå personligen till soc, om de inte hjälper dig...
Gå till tidningarna. Det brukar ta skruv...
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Broberg

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 18 mar-10 kl 19:18 »
Citera
ja, det är så, från försäkringskassan

Föräldrar som har gemensam rättslig vårdnad om sitt barn kan välja vem som ska få barnbidraget. Om ni inte väljer betalas pengarna ut till mamman. Om ni som är föräldrar inte bor ihop, men har barnet hos er ungefär halva tiden var kan ni dela på barnbidraget. Ni måste ha gemensam rättslig vårdnad om barnet och vara överens om att ni ska dela på bidraget.

är man överens är det inga som helst problem att få utbetalningen till vem som helst, eller halva till vardera... detta oavsett hur länge barnet är på vardera ställe... men kommer man inte överens så går utbetalningen till mamman (eller den äldsta om båda föräldrarna är av samma kön)

Mysko. Så i princip kan en morsa dra och aldrig mera höra av sig, men ändå plocka ut barnbidrag?

Bullerybo

• Närke
« Svar #28 skrivet: 18 mar-10 kl 19:21 »
yupp...var nån artikel i tidningen för nåt år sedan om en mamma som aldrig träffade barnet öht, pappan hade ensam vårdnad och ändå fick hon bb.

johe71

« Svar #29 skrivet: 18 mar-10 kl 19:25 »
Mysko. Så i princip kan en morsa dra och aldrig mera höra av sig, men ändå plocka ut barnbidrag?

ja, och det känns som att 50-50 till vardera föräldern vore ett korrekt (och enkelt genomfört) steg för jämlikheten... men jag har så gott som aldrig hört den frågan lyftas i jämställdhetsdebatten... undrar varför? :)

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #30 skrivet: 18 mar-10 kl 19:37 »
Men om du behöver gå hos psykolog, och mår dåligt, borde du vara sjukskriven, och då får du pengar från försäkringskassan. Boka genast tid hos en läkare, om man mår dåligt ska man inte arbeta, då ska man få behandling och vara sjukskriven.
Det är ju tyvärr inte läkaren som bestämmer om man får sjukbidrag, utan fk, och dom har ju regler som är stelbentare än det mesta.  Har en bekant som har en diagnos och enligt psykolog och läkare verkligen inte borde jobba innan hon behandlats färdigt, men enligt fk är hon arbetsför.  >:(
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Bullerybo

• Närke
« Svar #31 skrivet: 18 mar-10 kl 19:38 »
Ja det är ju en intressant diskussion i sig, men det kasnke vi kan ta i en annan tråd.

I just det här fallet handlar det om någon som inte har mat för dagen, och de enda pengar hon kan se komma in inom en överskådlig framtid är barnbidraget som kommer på fredag. Skulle hon betala det till pappan, eller skulle han begära det, då har ju ingen av dem riktigt alla bananerna i kanoten anser jag.

Ska man tala om "rättvisa" är det desutom så att den som är den flyttande parten vid en separation. Det kostar oerhört mycket att bygga upp ett nytt hem och ofta kanske man inte vill "förstöra"  genom att börja plocka ut delar av det gemensamma hemmet osv. Men en searation är inte en enmansgrej utan man är TVÅ om det och då måste båda ta ansvar för att det blir bra och rättvist ordnat för båda.

Yrmff

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 18 mar-10 kl 19:40 »

Japp å passa dig för att ha med CSN att göra i dessa fall dvs. om du har ett tonårsbarn skrivet och boende hos dig som av försäkringskassan fått uppgiftena innan barnet flyttat. Då får mamman ändå barnets studiebidrag även om hon inte har någon kontakt med tonåringen överhuvudtaget  >:(  >:(  >:( 

mvh Heikki

ursäkta för offtopic  :-[   (har själv en dotter som är drabbad av detta och hon är oerhört besviken på sin mamma som "tar" hennes pengar.)

till SAINT

Tro för bövelen att du ska behålla åtmindståne detta barnbidr. Å fattar inte x-gubben detta så.... 

ds.

« Senast ändrad: 18 mar-10 kl 19:51 av Yrmff »

Bullerybo

• Närke
« Svar #33 skrivet: 18 mar-10 kl 19:58 »
Föll bort en halv mening där...skulle st att den som är den flyttande parten vi en separation "drar det kortaste strået"

Av nån skum anledning funkar det inte att ändra i efterhand i inläggen för mig.

Kan örresten lägga till att om TS står som ensam betalningsmottagare för barnbidraget är väl också risken stor att soc. drar av detta på normen, om överklagandet går igenom - även om TS gett pengarna till exet.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #34 skrivet: 18 mar-10 kl 20:09 »
Troligen är det så. Sällan det räknas till den sökandes fördel.
De räknar ju inte hennes arbete på gården som arbete, t.ex
Kan de verkligen bortse från det arbete hon lagt ner på egen gård?!
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #35 skrivet: 18 mar-10 kl 20:16 »
Fast... Hade det varit omvända roller... :\

Ponera att TS bodde kvar med barnen, och pappan hade flyttat till lägenhet i annan kommun och inte fick ihop ekonomin. Inte hade vi tyckt det var självklart att pappan skulle få barnbidraget? Vi skulle ju tycka att barnbidraget hängde med barnen, och att det skulle betalas ut till mamman. Om hon sedan hade möjlighet att hjälpa pappan ekonomiskt en period så vore ju det bra. Men vi hade knappast tyckt att det var det barnbidraget skulle gå till.

Däremot så ska soc självklart hjälpa den som står på bar backe. Inget snack om saken.

johe71

« Svar #36 skrivet: 18 mar-10 kl 20:16 »
Kan de verkligen bortse från det arbete hon lagt ner på egen gård?!

har man inte drivit gården som ett företag [och tagit ut lön ur företaget] så räknas det antagligen som en hobby... och hobbysar som den sökande sysslat med bortser de säkert gladeligen från

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #37 skrivet: 18 mar-10 kl 22:55 »
Jag vet att mamman får barnbidraget utbetalat om man inte frivilligt ändrar det, men det ändrar inte det faktum att det är barnets pengar och inte mammans. Nuvarande system är inte anpassat om man separerar. Jag anser att det borde ha med vårdnaden att göra, dvs, har mamman ensam vårdnad så får hon hela barnbidraget att använda till barnet och tvärtom om det är pappan. Delar man vårdnaden så får man hälften var. Oberoende vem som får det så är det dock barnets pengar. I en nödsituation som denna så är det naturligtvis i barnets intresse att mamman överlever och jag skulle inte döma mamman för att hon 'åt upp' barnbidraget, men då måste ju vara ett undantagsfall att mamman använder barnets pengar när det själv inte har nytta av det.
elliha.blogspot.com

Broberg

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 18 mar-10 kl 23:40 »
Men man kan ju ha gemensam vårdnad även om barnen bor mestadels, eller tom bara hos den ena föräldern. Barnbidragsutbetalningarna borde vara baserade på var och hur barnen bor hos föräldrarna, om föräldrarna nu inte kan komma överens själva.

Yrmff

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 19 mar-10 kl 07:54 »
Men man kan ju ha gemensam vårdnad även om barnen bor mestadels, eller tom bara hos den ena föräldern. Barnbidragsutbetalningarna borde vara baserade på var och hur barnen bor hos föräldrarna, om föräldrarna nu inte kan komma överens själva.

Poäng till broberg   :o  Naturligtvis skall bidraget följa med barnet.

& återigen till ts.
Det finns nog inget som är smutsigare än en relation/separation som går fel.
Ska du gå vidare kan du nog glömma att ha en bra relation till ditt ex. (åtminstånde till en början).
Tiden får gjuta olja på vågorna så att man i bästa fall kommer ur sandlådan tillslut.
Barnet behöver båda sina föräldrar och i nuläget så behöver du pengarna bättre än ditt ex så... och ett barnbidrag kan man leva länge på om det "bara" handlar om mat i magen..

mvh Heikki

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser