ICA, Ekologiskt, kanske lokalt eller Annat? Vad väljer du?

Startat av mattisvick, 09 Feb-10 kl 15:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Hundens Husse

Citat från: Skytten skrivet 14 Feb-10 kl 11:03
Från min horisont är knappas Holland längre bort än Västerås.
Det där är ju en viktig poäng, bara för att det är svenskt behöver det inte ha transporterats kortare sträcka än något som kommer från något annat land. Speciellt när man räknar in transporter till och från lager som någon var inne på! Visst kan "svenskprocuerat" vara ett bra sätt för en vara att få också min uppmärksamhet men jag köper inte det bara för att det "producerats" (vilket ju i sig kan betyda ganska olika saker) i Sverige eller är gjort av "svenska råvaror" (som transporterats hur långt?). Även vårt land är ju som bekant ganska stort.

Själv har jag (än så länge) inte så stora möjligheter att vara självhushållande på något men jag försöker att handla lokalproducerat och ekologiskt i möjligaste mån. Sen tittar jag mycket på innehållsdeklarationer också och väljer aktivt bort varor som innehåller en massa konstigheter, gärna till förmån för alternativ som inte gör det även om det blir lite dyrare. (Någon uttryckte det väldigt bra med regeln att kan du inte uttala namnet på det på första försöket så vill du antagligen inte äta det.) Ekologiskt och E-nummerfritt brukar gå ganska lätt att kombinera men vill man dessutom köpa lokalproducerat så blir det inte sällan genast svårare. Jag tror inte heller att det nödvändigtvis är bättre för miljön om man åker 1-2 mil bort med bil för att köpa något, om man inte köper väldigt mycket på en gång och lagrar.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

ieenilorac

Citat från: Hundens Husse skrivet 20 Feb-10 kl 18:24
Jag tror inte heller att det nödvändigtvis är bättre för miljön om man åker 1-2 mil bort med bil för att köpa något, om man inte köper väldigt mycket på en gång och lagrar.
Förutom det jag själv producerar på tomten finns det inget man kan handla på närmre håll än 1 mil. Och där handlar jag så lite som möjligt, eftersom det både är dyrt och dåligt utbud. Då åker jag hellre in till en stad och köper det jag behöver. Med bra frys och andra förvaringsmöjligheter storhandlar jag 6-7 ggr per år och handlar på den lokala butiken (ca 1 mil bort som sagt) 3 ggr/månad.

Genom att handla sällan köper man mindre onödiga varor, man får planera bättre och maten blir både nyttigare och billigare. I framtiden vill jag gärna vara självförsörjande på kött och grönsaker, men fram tills dess prioriterar jag mat utan tillsatser till ett någorlunda lågt pris, eftersom det ger mig pengar över till att bygga upp min självförsörjning och ge mig möjlighet att leva ännu billigare.

I Skåne är det ju närmre till Danmark och Holland än till Stockholm, för att inte tala om Norrland, så om priset är rätt köper jag grönsaker och annat därifrån. När jag köper kött är det dock svenskt, våra djurlagar är mycket bättre än i övriga Europa, det är därför svenskt kött är dyrare, om man har färre djur per ytenhet blir köttet dyrare. Om jag inte har råd med svenskt kött blir det vegetarisk mat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Hundens Husse

Citat från: ieenilorac skrivet 20 Feb-10 kl 18:42
Förutom det jag själv producerar på tomten finns det inget man kan handla på närmre håll än 1 mil. Och där handlar jag så lite som möjligt, eftersom det både är dyrt och dåligt utbud. Då åker jag hellre in till en stad och köper det jag behöver. Med bra frys och andra förvaringsmöjligheter storhandlar jag 6-7 ggr per år och handlar på den lokala butiken (ca 1 mil bort som sagt) 3 ggr/månad.
Men då gör ju du det jag till stor del förordar i det jag skrev. :)

ieenilorac

Citat från: Hundens Husse skrivet 20 Feb-10 kl 19:00
Men då gör ju du det jag till stor del förordar i det jag skrev. :)
Ja, förutom att man kan tolka det som att du tycker att man inte ska åka längre än 1 mil, vilket är omöjligt för de flesta, varenda skithåla har en pizzeria, men en matbutik med hyfsat utbud finns i princip bara i rimligt stora städer. Tyvärr.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Hundens Husse

Citat från: ieenilorac skrivet 20 Feb-10 kl 19:11
Ja, förutom att man kan tolka det som att du tycker att man inte ska åka längre än 1 mil, vilket är omöjligt för de flesta, varenda skithåla har en pizzeria, men en matbutik med hyfsat utbud finns i princip bara i rimligt stora städer. Tyvärr.
Fast det var ju inte riktigt vad jag menade - uppfattades det så så får jag be om ursäkt.

Förutom att jag skrev 1-2 mil bort, så tyckte i alla fall jag att jag var tillräckligt tydlig med att jag inte "tror" att det "nödvändigtvis" är bättre för miljön att åka den sträckan med bil för att köpa "något". Handlar man 2-3 varuvagnar fulla och proppar bilen full för att lagra hemma och klara sig en månad eller två så torde ju miljöbelastningen (oavsett om man räknar CO2-kg-ekvivalenter över bilens livscykel, eller något annat) bli mycket mindre per mängd livsmedel än om man åker lika långt bort t.ex. en gång i veckan.

ieenilorac

Citat från: Hundens Husse skrivet 20 Feb-10 kl 19:17
Fast det var ju inte riktigt vad jag menade - uppfattades det så så får jag be om ursäkt.

Förutom att jag skrev 1-2 mil bort, så tyckte i alla fall jag att jag var tillräckligt tydlig med att jag inte "tror" att det "nödvändigtvis" är bättre för miljön att åka den sträckan med bil för att köpa "något". Handlar man 2-3 varuvagnar fulla och proppar bilen full för att lagra hemma och klara sig en månad eller två så torde ju miljöbelastningen (oavsett om man räknar CO2-kg-ekvivalenter över bilens livscykel, eller något annat) bli mycket mindre per mängd livsmedel än om man åker lika långt bort t.ex. en gång i veckan.
Ja, då är vi helt överens  :).

Inte ens när jag bodde i stan och cyklade till affären handlade jag oftare än en gång i veckan. Det är ett utmärkt sätt att minska sina kostnader.

mattisvick

Citat från: Hundens Husse skrivet 20 Feb-10 kl 18:24
Det där är ju en viktig poäng, bara för att det är svenskt behöver det inte ha transporterats kortare sträcka än något som kommer från något annat land.

(Någon uttryckte det väldigt bra med regeln att kan du inte uttala namnet på det på första försöket så vill du antagligen inte äta det.)

Jag tror inte heller att det nödvändigtvis är bättre för miljön om man åker 1-2 mil bort med bil för att köpa något, om man inte köper väldigt mycket på en gång och lagrar.

Det första har jag pinsamt nog inte tänkt på :-[ ;bara för att det är svenskt behöver det inte ha transporterats kortare sträcka. *skäms på mig*

Det var en klockren komentar!!!Om jag inte kan utala det vill jag nog inte ära det... så sant...Så sant!

Och det sista Jag handlar ofta inte om jag inte har vägarna förbi, vilket vi lyckligtvis ofta har. Men i och för sig kan vi idland köra omvägar för att få tag på varan, kanske 200m- 1km, men vi kör då efter vägarna förbi.
Alltid, vi åker inget Extra!

Hundens Husse

Att åka 1 km extra är ju knappast en "omväg" om man inte åker väldigt kort sträcka från början, och då tycker jag att man ska överväga om man ska ta bilen över huvud taget. 1 km går ju vilken som helst frisk människa lätt på 15 minuter om det inte är djup snö eller liknande, 10 minuter om man raskar på lite. Senast jag storhandlade var på väg hem från jobbet för några dagar sen (jag åker oftast kollektivt men just den dagen hade jag tagit bilen av andra skäl) och då blev det ungefär 3 km extra på totalt 8 mil, och bilen var fortfarande varm när jag kom ut från affären. Annars brukar jag försöka handla i den lokala butiken, som har både vettigt utbud och okej priser. Om man räknar in alla kostnader för bil så ska man handla ganska mycket för att det ska bli billigare att åka bil till de stora affärerna. För att göra det ännu lite mer retsamt så går en av busslinjerna i stort sett överallt UTOM just till de två stora livsmedelsbutikerna. Den hållplatsen drog de in för några år sedan - ett ovanligt korkat beslut tycker jag.

Edit: förtydligande

mattisvick

Självklart kan jag gå, Men det jag skrev var: att jag tar max en omväg på 200m-1km när jag är ute och kör med bilen och är då ca ?mil hemifrån.  Det jag ville få fram i förra inlägget var att det är imte så svår för  vår familj att få tag på det mesta, eftersom vi inte har så stora omvägar. ;)

Den tycker jag att det är en känska när jag sitter vid matbordet att veta vad jag sätter  gafflen i. och framför allt att pengarna går till odlaren och han får då allt, medans  alla kedjor lägger på  priset, och kan fasa ut småodlade ur butiken, det är de småodlare jag vill störta.

Hundens Husse

Citat från: mattisvick skrivet 21 Feb-10 kl 12:22
Självklart kan jag gå, Men det jag skrev var: att jag tar max en omväg på 200m-1km när jag är ute och kör med bilen och är då ca ?mil hemifrån.  Det jag ville få fram i förra inlägget var att det är imte så svår för  vår familj att få tag på det mesta, eftersom vi inte har så stora omvägar. ;)

Den tycker jag att det är en känska när jag sitter vid matbordet att veta vad jag sätter  gafflen i. och framför allt att pengarna går till odlaren och han får då allt, medans  alla kedjor lägger på  priset, och kan fasa ut småodlade ur butiken, det är de småodlare jag vill störta.

Fast det där sista blev väl lite fel, hoppas jag? ;) Och jag menade inte att du (eller någon annan) inte kan gå, absolut inte - bara att om man åker så kort sträcka att 1 km extra är någon omväg att tala om, så ska man fundera på om man ska ta bilen. För då kan man ju inte gärna ha för avsikt att åka mer än några få kilometer. Vilket kan vara motiverat men då ska det vara väldigt speciella omständigheter.

Fialottagodisråtta

Nu kanske jag kapar tråden ::) detta hör väl inte riktigt hit, men det handlar om mat..... Och det visar att det finns hopp om framtiden!

Min brorson är 8 år började skolan i höstas, en mycket bestämd ung man. Han är intreserad av vad han äter och när andra åttaåringar pratar han om kokt  potatis pratar han om olika sorter. Nu är favoriten snöboll  ;D Det skulle inte falla honom in att äta pasta av dålig kvalité.... Eller köpt värmlandskorv, icke. Hemlagat ska det vara annars äter han inte, mamma scan kan slänga sig i väggen. Och det kan skolmaten också, han vägrar... De får skicka med honom smörgås (hembakad naturligtvis....)
/Fia
Så mycket roligt det finns att lära!

mattisvick

Vad roligt.

Min dotter beställde plomonspeckad karestek med svartvinbärsgele, men min brunsås, till fredagsmyd förra veckan ;D

Och när vi åt julbord i vintras tog hon köttbullar, som alla barn gör och jag såg reaktionen i ögonen... Hon sa; Mamma, detta smakar...Kemikalier ;D ;D

Men hur får Du tag på varorna?

Fialottagodisråtta

Som jag skrev tidigare i tråden försöker vi vara medvetna när vi handlar och det gör vi mest på ICA. Vi bor lite illa för att odla jättemycket hemma (mitt i samhälle :'( ) Men efter att ha sett Landet brunsås blir jag sugen på att aldrig, aldrig sätta min fot i en matbutik igen. Har lovat att inte utöka mina odlingar i sommar men vi får väl se, löften är till för att brytas, eller?.... Problemet senare blir ju att lagra det. Förhoppningsvis ska vi inte bo här hela livet.
kött får vi från mina föräldrar (älg, nöt och fläsk)
Saft och sylt hämtas på samma ställe o:)
Likaså kantareller (det är min 4-årings älsklingsmat, varma mackor med stuvade kantareller och broccoli...) detta hämtas det mycket av. Tur att fadern är bättre än en kantarellhund på att snoka upp godsakerna.
Vilken borskämd snorunge jag verkar vara ;D bara hämtar mat hos päronen.....
resten köper vi..... På ICA som sagt, men det har blivit mer och mer konsum den sista tiden. Funderar på om det är bättre?
/Fia

Så mycket roligt det finns att lära!

mattisvick

Borde nog kika på Landet brunsås.

Men två bra boktips är Mats-eric Nilsson, Äkta vara och hemlige kocken
Jag slukade bökerna på 5 dagar, riktigt intresant info om vår mat.

Skytten

Vad har ni lärt i skolköket? - köpa brunsås  ??? ???

En av de enklaste grejorna att göra i köket (man behöver inte mikro  ::)  )
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

mattisvick

Citat från: Skytten skrivet 22 Feb-10 kl 15:49
Vad har ni lärt i skolköket? - köpa brunsås  ??? ???

En av de enklaste grejorna att göra i köket (man behöver inte mikro  ::)  )

Nu hänger jag inte med. Vem köper brunsås?

Skytten

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

mattisvick

haha ok kommer inte i hog att jag har läst det, men jag gillsde Äkta vara Bättre ;)

V-kaos

Filmen Food Inc. är också en ganska otäck historia om man vill veta vad som är i maten och hur djur behandlas osv. (Tror det skall finnas en länk till en online-version någonstans här på forumet.)

Själv handlar jag alla grönsaker på den lokala grönsaksmarknaden. Gamla tanter och farbröder som säljer sin egen produktion och även om det inte står ekologiskt på det så vet jag av att ha kikat runt på produktionen att de flesta enbart använder hästgödsel för gödning och i princip inga bekämpningsmedel alls. Äggen måste jag dock ta och fråga om för jag är inte säker på var de köper dem. (Varit lat och inte kollat upp stämpelmärkningssystemet här.)

Kött handlar vi från lokala slakteributiker. Även där, icke ekologiskt (åtminstone inte märkt), men närproducerat och på många gårdar går korna utomhus hela tiden. Grisproduktionen måste jag nog kolla upp dock. Tyvärr är det märkta ekologiska köttet här i Portugal för det mesta av rätt dålig kvalitet och extremt dyrt i jämförelse med "traditionell" produktion. Dock är transportsträckorna väldigt korta i vår region. Djuren växer upp på gårdar i närheten och vi har flera slakterier i närområdet.

Det som jag handlar i vanliga snabbköpet är mjölkprodukter - tyvärr, måste försöka se om det går att köpa lokalt. Hushållsprodukter för rengöring etc handlas också där, mjöl för bakning, fisk (normalt sett har denna bara åkt 15 min från kusten där fiskehamnarna finns), vin och öl.

Jag önskar försöka utöka antalet produkter som köps lokalt och håller på att bygga upp egna odlingar. Inom några månader hoppas jag också på att kunna ha egna ägg så jag är säker på varifrån de kommer.

Är alltid petig med att läsa på vad saker innehåller. Det är väldigt sällan som det slinker ner någon "konstig" produkt i vår varukorg. Möjligen för att min sambo har nostalgi för någon särskild sorts kaka eller liknande sedan han var barn, men jag äter nästan inget sånt för egen del.
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

561 Gäster, 1 användare
Galaxie