Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ICA, Ekologiskt, kanske lokalt eller Annat? Vad väljer du?  (läst 6825 gånger)

Sommartorparn

SV: ICA, Ekologiskt, kanske lokalt eller Annat? Vad väljer du?
« Svar #40 skrivet: 22 feb-10 kl 18:44 »
Oj, vad jag blev impad av Skyttens inlägg! Jo, jag köper oftast kött i gårdsbutik. I höstas köpte jag en halv gris och det är kvar kött i frysen, lite korv och en saltad skinka som ska bli lufttorkad. Gör så gott jag kan.

Men apropå det här med att köpa brunsås, så lyckades jag komma över ett grossistkort före jul, i det fåfänga hoppet att grosshandeln i Muenchen skulle sälja salt sill (tills slut fick min man tag på den i en annan affär). Hur som helst var det fascinerande vilka skumma produkter det fanns att köpa för restaurangägare. Alla möjliga färdiga såser (bara att värma upp) och div. konserver, som jag inte visste fanns osv osv. Efter att ha gått där och letat efter sill, köpte jag sen bara en bamsestor burk med ättiksgurka. Men som sagt, man måste inte kunna laga mat för att ha restaurang om man köper grosshandelns produkter... Dvs man ska nog bara äta på restauranger som man litar på.

Skytten

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 22 feb-10 kl 19:18 »
Jo jag känner till en restaurang som jag aldrig ätit på (men studerat över en öl). Den ska föreställa att var åt ungerskt kök.  De serverar klyftade potatis eller pommes till alla 25 rätterna på menyn.  Nästan alla är snitslar, med olika såser. - Såsen bestämmer rättens fantasifulla namn.
Det finns en hel hylla där "kocken" tar sina  olika pulver för att snabbt göra såsen.

Köttet som är från gris, levereras efter mörkrets inbrott, och brukar vara sugga i 200-kilos klassen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

mattisvick

• -
« Svar #42 skrivet: 22 feb-10 kl 20:15 »
Resturanger är inte något positivt ord för mig... Tyvärr, vilket det egentligen borde vara! Men om jag går på resturang tar jag veritariskt som någon god sallad, de vet ju aldrig vart maten kommer ifrån! 

Jag vet av olika anledningar hur resturangbranchen fungerar och om jag kan köpa kräftor där jag vet vart dem kommer ifrån, så gör jag personligen detta, men på resturangen där jag inte var var de kommer ifrån  så är mitt val ganska lätt. Och det är just därför vi mkt sällan går på resturang.

Om vi nu äter Kräftor så tar vi första dagen med bara kräftor och dipp, andra dagen bler det ofta desök med en god kräftsoppa...mmm, Nu blev jag hungrig :)

VegoDanne

• Skogstroll söker hem
« Svar #43 skrivet: 22 feb-10 kl 23:40 »
Borde nog kika på Landet brunsås...

Såg precis avsnitt 5 av 8 på svtplay. Om hela matförsälningens vidrighet och uppgivenheten kring att göra något åt saken. Fick ångest för att jag har ett ICA-kort :(

Mossskog sökes. Tips välkomnas. Kram på er!

Existens?

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 23 feb-10 kl 08:44 »
Jag var väldigt förväntansfull när den serien skulle börja. Oj, tänkte man, några som ska göra en seriös granskning av mateländet i Sverige.
Kan ju lugnt säga att jag blev besviken.
 Som vanligt så tramsas allt bort med en massa fjollerier, och en grundmurad inställning hos programledarna att publiken är intelligensbefriad och måste talas med som till en 1-åring.
Efter 3 program har jag inte orkat se nåt mer,  intresset tappades totalt när den mexikanska ambassadören bjöds in till Erik Haag för att invigas i svenskens fredagsmystraditioner.
Och då är ändå mat och matvanor nåt jag verkligen intresserar mig för.

V-kaos

• Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
« Svar #45 skrivet: 23 feb-10 kl 13:41 »
Men som sagt, man måste inte kunna laga mat för att ha restaurang om man köper grosshandelns produkter... Dvs man ska nog bara äta på restauranger som man litar på.

En viss tvåstjärning (Michelin) krog i Sollentuna utanför Stockholm erkände att de använde såspulver för att blanda i sin bearneisesås... Så, även på de högsta nivåerna finns nog "fusket". Det är svårt att veta vad som är riktig mat idag... Om man vill gå på restaurang får man nog nästan söka sig direkt till sådana som skyltar med lokalproducerat/ekologiskt och rakt av påstå att man är allergisk mot glutamat så de inte fuskar med såsen. Och med tanke på matpriserna på restaurang i Sverige är det helt vansinnigt. Som de tar betalt tycker man att det skulle kunna laga saker ordentligt.
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

Febe

• Småland
« Svar #46 skrivet: 23 feb-10 kl 14:44 »
För mig är det en väldigt blandad historia. Jag handlar hellre lokalt än ekologiskt när jag väl tar mig tid att åka in till stan och  storhandla, men när jag är stressad och handlar på hemmaplan blir det lite vad jag vill ha just då (är vidrigt dålig på att planera) förutom mjölken förståss, det blir alltid Åsnens eller Emåmejeriet framför Arla.

Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser