Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hon stöter bort lammen Förstagångslammning nyss i -10C Hjälp!!  (läst 10841 gånger)

Pip

• Pip
    • Uppland
Ok, men nu får jag skämmas. Detta är bara en prototyp, eller nu är det det i alla fall. Skall göra nya som är större :) Håll till godo.

Sussilo

• Gäst
Åh, så söt!  :D

Maddie

• Uppland
Hmm .. jag hade hellre dragit kabel och hängt dit en värmelampa, men nu gick ju inte det...
Det låter som hon har betett sig som de brukar, förstagångs shropparna, det tar ett tag innan de fattar vad lammen ska vara bra till ..  ;D  . Tur att du tog in dem så de inte fick hypotermi  när det var så kallt. Det hade kunnat gå illa fort.. 
Lycka till  ! Jag väntar mig liknande problem i snar framtid, ska börja lamma i mars..   ::)

Pip

• Pip
    • Uppland
Hmm .. jag hade hellre dragit kabel och hängt dit en värmelampa, men nu gick ju inte det...
Det låter som hon har betett sig som de brukar, förstagångs shropparna, det tar ett tag innan de fattar vad lammen ska vara bra till ..  ;D  . Tur att du tog in dem så de inte fick hypotermi  när det var så kallt. Det hade kunnat gå illa fort.. 
Lycka till  ! Jag väntar mig liknande problem i snar framtid, ska börja lamma i mars..   ::)

Ja visst skulle jag gärna dragit kabel och haft värmelampa men fårhuset är på andra sidan vägen och det skall ju plogas och plogas, så det var inte något val tyvärr.

Lycka till Med marslammen, då borde det vara varmare ute :)

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
Naaaa, så sött!! :D
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Annika Johansson

• Östergötland
Grattis till de fina lammen och Diplom för rådigt ingripande!
Bra jobbat!  och Tack snälla tackan för att du tog dina lamm!

hallstabonden

Mycket bra gjort av dej och tackan!!
Man blir lite darrig när sådant här händer.Hade tackan lammat förr,ja då hade det nog ordnat sig med allt skall du se.Nu tycker jag du gjorde allt rätt denna gång.hade lammen fått legat ute längre,blöta,utan mat då hade dom nog inte klarat sig.Skillnad med en van tacka i kyla.Själv fick jag ett "överraskningslamm" för några veckor sedan.Setta i minus 10 grader,inga problem alls då tackan är van mamma.
Bry dig inte om vad vissa skriver om lammning ute vid kyla!!
Har en god vän som var mitt uppe i lammning nu under strängaste kylan i Januari.Deras får lammade ute vid 25 minusgrader!!! dock i en ligghall med halm,men ändå i dessa minusgrader.Fåren/lammen klarar denna kyla.Blir dom bara slickade torra samt får hitta spenen den första  kvaten/tjugo minuterna så är det lugnt enligt min van.Han har nog så rätt där.Dessutom blir det otroligt starka lamm,dessa vinterfödda småttingar.
Bra gjort av dej.Samt bra jobbat!
Lycka till med de små.

hallstabonn

Ulla Krull

Vilken dramatik och bra jobbat!!
Skönt för dig och lammen att tackan vill ha dem :)
För framtiden kan det vara bra att tänka på att förstagångslammare ibland inte alls förstår sig på sin lamm och då kan man behöva hålla dem så att lammen får börja dia och då brukar poletten trilla ner.
Om tackan av någon anledning inte vill ha sina lamm (eller adoptivlamm) så är det bästa att sätta fast dem med grimma/halsrem eller adoptionsgrind och sedan kan man behöva hålla tackan varje gång lammen ska äta under några dagar upp mot en vecka.
De flesta tackor resignerar och tar lammen tillslut och då har man sluppit flasklamm  ;)

Lammen är jättesöta i sina små tröjor och jag kan förstå att du under omständigheterna har klätt på dem. Så fort de har rätat ut ryggarna, dvs inte står och krumpar så bör du nog ta av dem så de vänjer sig vid normal temp. Mätta pigga lamm ska ha relativt rak rygg och det lilla vita lammet ser ut som en ostbåge på bilden. Det kan hända att du behöver ge det lite extra lammnäring från flaska tills tackan är igång. Erbjud de små lammen flaska och se om de dricker. Om de gör det så låt dem dricka sig mätta, de kommer ändå dricka på mamman men de blir starkare och får mer energi att suga på spenarna.

Lycka till!

Dolvis

• Östergötland
Så söta lammungar och jag håller med alla ovan, jättebra jobbat av dig - din första lamning överhuvudtaget!

eva f

• Ångermanland
Bry dig inte om vad vissa skriver om lammning ute vid kyla!!
Har en god vän som var mitt uppe i lammning nu under strängaste kylan i Januari.Deras får lammade ute vid 25 minusgrader!!! dock i en ligghall med halm,men ändå i dessa minusgrader.Fåren/lammen klarar denna kyla.Blir dom bara slickade torra samt får hitta spenen den första  kvaten/tjugo minuterna så är det lugnt enligt min van.Han har nog så rätt där.Dessutom blir det otroligt starka lamm,dessa vinterfödda småttingar.
Bra gjort av dej.Samt bra jobbat!
Lycka till med de små.

hallstabonn

Jag tror på detta! Utedjur är offtast friska djur har jag fått lära mig. Ifjol lammade mina får ute i ligghallen där det finns rejält med strö. Endast ett lamm som det tydligen var fel på fick vi avliva. Men det lammet kom inte upp på benen och såg ut att vara blind. Däremot fick vi givetvis hålla koll på fåren så de skötte om lammen då allt var klart. Ett av fåren tvättade rent lammet men lät det inte komma till spenen. Vi fick hålla fast fåret och tillslut gav tackan med sig och sedan var hon världens bästa mor till lammet.

Skulle vi märka att lammen eller tackorna blir dåliga eller att något inte stämmer, har vi ett utrymme där vi kan ta in dem, där det finns värme och lampa. Men klarar de av att vara ute så får de vara det. (Med extra tillsyn)

Jag håller med föregående talare: Bra gjort!!

Pip

• Pip
    • Uppland
Tackar för allt detta berömm! Det känns som jag vunnit en Oscar :)

Jag har gjort mitt bästa under omständigheterna och lammen lever fortfarande så det känns bra. De är lite rossliga men jag hoppas att de går över, hörde att det kan vara så första dagarna.

Jag kollar till dem hela dagen och kollade vid 23, 03 och 07 för att vara säker. Kände i lammens mun att de var varma samt väckte dem så de började dia igen. De har nästan alltid druckit när jag lämnat dem, ett lamm vid varje spene, hon är en mycket snäll mamma!

Försökte ge dem lammnäring på flaska innan jag lade mig igårkväll, men de ville inte ha. De blir nog mätta på mamma, men jag har försökt i alla fall. Och mjölk finns, det har jag kollat.

Nu är det bara det där rosslandet som jag är orolig över, jag hoppas att det inte utvecklas till lunginflammation. Det vore katastrof.

Ulla Krull

Jag kan inte påstå att det är särskilt vanligt att nyfödda lamm är rossliga i flera dagar så håll koll på temperaturen och ge dem penicillin om de blir febriga eller slöa.
Pigga, tysta, varma lamm med uppstående öron som äter mår ofta bra  :)

Pip

• Pip
    • Uppland
Jag kan inte påstå att det är särskilt vanligt att nyfödda lamm är rossliga i flera dagar så håll koll på temperaturen och ge dem penicillin om de blir febriga eller slöa.
Pigga, tysta, varma lamm med uppstående öron som äter mår ofta bra  :)

Imorse rosslade de men nu under dagen har jag inte hört något. Var just ute och de är varma både på kroppen och i munnen, tysta och stod upp, så särskilt slöa är de inte heller. Hoppas på det bästa. Jag antar att så små lamm inte hoppar omkring särskilt mycket. Mest äta, smaka på ett halmstrå och så vila :)

Det har bara varit -2C idag så det är mkt bra. Får se hur de är imorgon bitti, det blir nog kallare i natt igen. Men jag lär fortfarande kolla dem mitt i natten för att vara på säkra sidan, några nätter till.

Maddie

• Uppland
Hej !
Det är nog lugnt. De fick ju råmjölk i tid, och äter själva nu.  De märks om de blir slöa och dåliga... Ta tempen i så fall.

Birgit

Citera
inte har du väl dina får ute i 10minus om du vet att de ska lamma?
fy skäms!!!
 :'( :'( :'( :'( :'(
Bortsett från att fler redan "fyat" ovanstående citat, så är det helt ok med lammning ute i -10 om tackan tar hand om dem och de är friska. Det är faktiskt fler lamm som mår dåligt inomhus och får infektioner o dyl.
Vår överdrivna omsorg dödar normalt fler lamm än de som möjligen fryser ihjäl.
Däremot har Pip gjort helt rätt och det gick ju bra ;)

Pip

• Pip
    • Uppland
Nu är lammen nästan en vecka. Jag har börjat stödmata det vita lammet för hon har inte alls blivit rund som sin syster. Den svarta var större redan från födseln och hon dricker nog det mesta innan syrran hinner. Så här ser de ut idag!

eva f

• Ångermanland
Va roligt att höra att allt går bra! Jag antar att de har slutat rossla nu. Lycka till! :)

Pip

• Pip
    • Uppland
Jo, hon har slutat att rossla. Men hon är så hungrig att när jag ger henne flaskan sätter hon i halsen och så börjar hon hosta. Är rädd att hon skall få lunginflammation om hon fortsätter så. Någon som har erfarenhet?

hustran

Din tacka borde ju ha mjölk så det räcker till båda? Oftast så väljer de varsin spene. Om du tycker att du MÅSTE ge extramjölk så gör endast ett litet hål i nappen, så hon får "jobba". Jag skulle nog hoppas på att tackan klarar sina båda själv.  Lycka till!    ;)

Vilse

• Gäst
Nu har jag inte läst alla svaren,,,
men måste bara fråga,,har affärer typ lantmännen i sverige lilla mjölkpulver påsen och sugtutte som passar till vanlig PET flaska?
Det jag lärde mej redan första året med får var at jag fick ett lamm som kom ut och ett fastnade inne i tackan och tackan dog även fast jag tog hem veterinär och vi gjorde allt vi kunde. Satt med ett bara några timmar gammalt lamm och gjorde mjölkpulvermjölk och matade i coca cola flaska. )
DEt stod tydlig beskrivning på mjölkpulverpåsen,,,tack o lov!
Både mängd o hur ofta.
Nästa lammning så såg jag till att ha liten påse lammpulvermjölk och gummitutte redo.
Jag har haft några som jag fått flaskmata och det här kittet var bra at ha i bakfickan,,även med förstföderska som inte ville,,så la jag omkull hene o mjölkade o gav i flaska och sen så låste jag in henne o lammet så lammet som fått smak visste hur det skulle smaka o hittade.

Det är inte alltid som handboken i hur at göra funkar och alla har vi goda råda eller mindre goda at dela ut,,ser en del pekpinnar,,lägg undan dom,,vi är här för at lära inte bli kritiserade,,det ska vara lätt och välkomnandeat be om hjälp,,lättar än at gå undan och inte göra något..

kram på er
Vilse,,
numera med en liten flock på bara 7 stycken,,och absolut ingen vana vid får i kallt klimat,,

ps

,,varför envisas dom med at föda värsta perioden på året?
här när det är som blötast och kallast,,men aldrig kallare än 2-3 minus nattetid vilket blir 12-15 pluss,,som minst dagtid under kallaste delen av året

Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser