Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hon stöter bort lammen Förstagångslammning nyss i -10C Hjälp!!  (läst 10780 gånger)

Pip

• Pip
    • Uppland
Jag har sett liknande trådar men vill ändå få lite goda råd.

Jag var precis ute och tittade till min dräktiga tacka som jag gjort senaste månaden innan jag lagt mig. Nu hörde jag bräk och där var två lamm. Den ena stod upp och såg kry ut men den andra var helt nyförlöst och låg och darrade och var helt slemmig. Hon var inte helt inne på att slicka den torr utan stod mest och tittade omkring sig. Jag tänkte att jag kanske stressade henne och gick där i från. Tänkte ge henne en kvart och sedan gå och titta igen. Om den fortfarande inte är slickad får jag väl gnugga den med halm? Det är -10C ute nu men hon står instängd i vindskydd med en öppen dörr och halm på golvet. Jag skall lägga mer halm innan jag lägger mig.

Jag kommer inte våga sova ordentligt så jag går nog och tittar till dem så att allt är ok varje eller varannan timme inatt.

Någon som kan ge mig några goda råd?
« Senast ändrad: 08 feb-10 kl 06:09 av Pip »

Iselin

• Gäst
SV: Förstagångslammning nyss i -10C Hjälp!!
« Svar #1 skrivet: 07 feb-10 kl 23:56 »
men herrejösses,lammen kommer bli dösjuka! ta in mamman och ungarna OMEDELBART om du vill att de ska överleva.
inte har du väl dina får ute i 10minus om du vet att de ska lamma?
fy skäms!!!
 :'( :'( :'( :'( :'(

muffman

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 feb-10 kl 00:07 »
Vi fick lamm (fem stycken) nu när det var ca 10 minus. Inga som helst bekymmer dom är hur krya och pigga som helst. Men jag var väldigt nervös och kollade varje timma de första nätterna. Nu är det minus 18 och det finns inga piggare lamm. Se till att de får dia ordentligt annars tror jag det är besvärligt, men det är det även om det är varmt ute. Lycka till.
Iselin kanske vet merom att räkna pengar än att sköta får.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #3 skrivet: 08 feb-10 kl 00:15 »

Iselin kanske vet merom att räkna pengar än att sköta får.
Nej det är nog detsamma på båda områdena...
"Kärleken är livets bäste vän"

Iselin

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 feb-10 kl 00:36 »
jag har jobbat inom lantbruk i hela mitt liv och jag skulle då INTE ha en tacka ute ett par dagar innan lammning.

jag har jobbat med hästar,hundar,får,grisar,kor.
jag har både gått lantbruksutbildning på segerstad utanför värnamo och haft egna djur,samt hjälpt kompisar och även jobbat inom lantbruk.
jag hade 70st mjölkdjur SJÄLV och det va det som till sist tog knäcken på mig.
lite tungt att ha 70st mjölkdjur själv+20talet kalvar och två tjurar...
jag är ju dock bara en liten speta på 1,70 och väger 50kg...

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 08 feb-10 kl 00:40 »
Tar skuldfrågan senare. Var just ute, försökte torka lammen. Ena spenen funkar dåligt tackan låter inte lammen komma till och slickar dem inte. Jag får mjölka ur och flaskmata dem i värsta fall. Ut igen..

Iselin

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 feb-10 kl 00:51 »
Tar skuldfrågan senare. Var just ute, försökte torka lammen. Ena spenen funkar dåligt tackan låter inte lammen komma till och slickar dem inte. Jag får mjölka ur och flaskmata dem i värsta fall. Ut igen..
ja lammen är ju blöta och är det 10minus ute kan man nästan räkna ut med ena lillfingret att risken för lunginflammation är ÖVERHÄNGANDE!

Iselin

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 feb-10 kl 01:15 »
hoppas du fått in mamman och lammen in i halmbädden så de överlever!
för du har väl en stående halbädd permanent som du byter  1gång/år??

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 08 feb-10 kl 01:43 »
Vet någon ungefär hur mycket mjölk ett lamm behöver första timmarna? jag flaskmatar nu.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 08 feb-10 kl 02:15 »
Bra jobbat att du hittade dem precis nylammade, förstår att du verkligen har kollat noga sista tiden.
Tråkigt dock att hon inte verkar vilja ha dem. :(
Men vad jag förstod så har hon slickat den första torr? Går hon undan när de försöker komma till, stångar dem tom, eller trampar hon mest runt lite nervöst och nybörjaraktigt så de inte hinner hitta fram till juvret?

Jag vet att en del jobbar med att låta tackor som tar avstånd från lammen ändra sig, men jag har aldrig lyckats när väl tackan verkar bestämt sig för att det där lammet är inte hennes. Men om hon inte är tydligt avståndstagande skulle jag ändå försöka få dem att dia på henne med lite hjälp från dig efter att de fått i sig en första omgång råmjölk.

Har du mjölkat ur råmjölk åt dem som du ger dem? Det är det som gör susen att de får i sig lite råmjölk för att de ska orka med. Ta inte för givet att den första fått i sig om du inte sett den dia även om den står upp och verkar kry, det kan vara sista kraftansträngningen till överlevnad.

Jag vet faktiskt inte hur mycket de ska få i sig, men det räcker nog med några ml åt gången, hellre ofta och lite än att försöka få i dem mycket på en gång om du klarar av det.

Förra året lammade vår gammeltacka samtidigt som vår ungtacka, ungtackan fick två lamm inom loppet av 10 minuter, nr 2 liksom bara gled ut i farten, så hon blev liksom överväldigad och hann inte med, utan trampade runt hysteriskt för att försöka hålla reda på dem så nr 2 hann aldrig fram till spenen. Jag passade på att mjölka ur gammeltackan ca 2 ggr 1 dl, detta fick de dela på med hjälp av doseringsspruta i mungipan där en hel del kom utanför, efter dessa två tillmatningar första två timmarna och sen lite stöttning att hitta fram till spenen ett par gånger klarade de sig med mamman som lugnade ned sig.

Hoppas verkligen det går bra, vare sig mamman tar  hand om dem eller det blir flasklamm!

Och bry dig inte om att någon är snabb att ropa skäms innan denne känner till bakgrunden!

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 08 feb-10 kl 02:51 »
Tack för svar!
Nu har jag mjölkat ut ca 1 dl som jag delat på de två lammen. Skall försöka förklara förloppet:

Svart lamm stod hela tiden upp och såg pigg ut, bräkte inte. Vitt lamm låg ner och bräkte hela tiden, samt skakade. Båda var väldigt blöta och oslickade.

Jag avvaktade först i ca 20 min då jag lämnade dem ifred så de kunde klara sig själva, men när jag kom tillbaka var de fortfarande lika blöta samt hade inte fått dricka. Tackan bara vankade av och an och tittade på ömsom den ena och ömsom den andra, men slickade inte.

Då hämtade jag handdukar som jag först gnuggade på tackan och sedan torkade jag av det värsta på lammen men de blev ju inte helt torra såklart.

Fick i gång mjölken i båda spenarna och försökte spruta in i munnen på lammen så att de skulle hitta. Funkade inte. Försökte trycka dit nosen och spruta i munnen men de ville inte suga och tackan ville bara där ifrån. Tvingade så ner tackan och försökte få lammen att ta spenen men varken de eller hon ville.

Mjölkade då ur lite och gav i doseringsspruta men de sög inte bra samt blev kallare. -10c ute så då mjölkade jag ur ett glas och tog in båda lammen i värmen hemma. Tryckte först i dem några cl. med doseringsspruta, men det var osmidigt. Nu har jag tillverkat en provisorisk nappflaska av en petflaska och en diskhandsk-tumme :) Det funkade ganska bra på det vita lammet som drack sin dos efter lite om och men. Den svarta ville inte ha men jag tvingade i henne lite med. sedan vägrade hon och då gav jag lite mer till den vita, men hon somnade bara. Så nu är de i hallen och vilar men bräker lite. De börjar i alla fall bli torra och varma vilket är huvudsaken.

Nu går jag ut till tackan och kollar att hon är ok, men hon är nog lite stressad att lammen är borta. Skall mjölka ur mer och ge senare. Satte första mjölken i vattenbad för att få upp temperaturen.

Jag skall även ge tackan lite kraftfoder så hon kan producera ordentligt med mjölk då jag definitivt kommer försöka sätta tillbaka lammen när det blir ljust ute. då är de i alla fall torra och varma och har fått lite mat. Lättare att kämpa med lamm och tacka när man slipper hålla ficklampor osv...

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 08 feb-10 kl 04:36 »
Har nu mjölkat ur en dl till men sedan fick tackan nog. Delade upp det så lammen fick lika mycket var och det gick ner till slut. Gav även lite tokosel utblandat med lite råmjölk sprutat i munnen då tackan inte fått tokosel tidigare(visste ju inte att hon var dräktig)

Nu sova en timme!

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #12 skrivet: 08 feb-10 kl 04:39 »
En till fråga, hur ofta skall jag mata dem i början??

muffman

• Gäst
Jag har för mig att det står var fjärde timmma i sjödins får bok.

Pip

• Pip
    • Uppland
Ok, men det beror säkert på mängden de får varje gång.
Nu har jag precis mjölkat tackan igen och det blev exakt 0,75 dl till varje lamm. Jag mätte och såg till att båda fick i sig sin del. Men de bräker som tokar och jag undrar om de fortfarande är hungriga. 0,75 dl känns ju inte nog men det var bara det tackan lät mig ta denna gång.

Om någon timme öppnar nordpost/granngården så jag får väl köpa lammnäring och en riktig flaska, den där diskhanskspenen funkar men är inte toppen direkt. Oj, nu blev det tyst!! Hoppas de sover i några minuter i alla fall!!!

Jag vill gärna höra era kommentarer till hur det går hittills och om ni har råd och tips.

Pip

• Pip
    • Uppland
Här är de små liven!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Vilka fina lamm!

Du gör ett jättebra jobb. Du kan ju prova att få tackan att ta sig an lammen, men det blir nog svårt.

Så då får du nappa dem, men det klarar du säkert, du har gjort ett bra jobb hitintills. Ett tips är att snarast vänja dem vid någon form av mjölkbar, det är jobbigt att hålla flaskor till två lamm flera gånger per dygn (minst 4-5).

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

muffman

• Gäst
Tjusiga lamm jag kollade upp sjödins bok, 0,2 liter 4ggr per dygn några dagar, sedan 0,3 liter tre ggr per dag, efter 14 dagar 0,5 liter två ggr per dag tills lammen ökat 9-10 kg eller ca 5 veckor.
Lycka till.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
Hm,lätt att vara efterklok. Men det var synd att du tog in dom. Du skulle haft dom kvar hos mamman, instängda i en lammbox, med värmelampan på så dom torkat o hållit värmen, kunnat komma till ro med mamma. För troligen accepterar hon dom inte nu när dom varit borta under natten... Men gör ett försök så snart som möjligt, det är alltid lättare om mamma ger dom mat!
Men du är duktig som kämpar på! Fy, man är alltid så hjälplös när sånt här händer.
Lycka till med de fina bäääbisarna! MVH Erica
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
Nejdå, Pip har gjort allt precis rätt!!! De som följt den tidigare tråden vet att det inte var planerat att det skulle bli lamm och att det inte finns elektricitet i fårens utrymme. Då funkar det dåligt med värmelampa. Pip har bevakat tackan idogt, och det räddade livet på de små när det nu blev så tokigt att tackan inte tar lammen.

Helt rätt att ta in dem, visst kan du prova att få tackan att ta dem idag men slit inte ihjäl dig. Att ha flasklamm är inte jättebetungande om man snart vänjer över dem på lammbar, och man lär sig mycket.

Iselin, det var onödigt och helt obefogat. Här hjälps vi åt och i synnerhet nyblivna fårägare får många VÄLMENADE råd och tips, men även de som är gamla i gemet.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 3 användare
Stengrim, Undine Lines, nireeDah

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser