Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hon stöter bort lammen Förstagångslammning nyss i -10C Hjälp!!  (läst 10786 gånger)

vallmia

Hej!
 Det kan gå att få tackan att ta lammen, men det krävs tålamod av dig. Så det kan vara värt ett försök att prova. För att ha flasklamm är i varje fall inte min favorit, även om jag just nu har några själv... Men du kanske tycker annorlunda. Tänk efter vad som är bäst för er!

Ett sätt är att helt enkelt binda upp tackan för sig själv. Se till att hon inte kan gå så mycket fram och tillbaka då lammen försöker snutta. Fast hon måste så klart kunna lägga sig, och nå foder och vatten då det serveras.

Ta undan lammen, håll dem varmt och torrt, men inga konstiga dofter eller dofter av andra tackor. Jag har dem också ur hörhåll.

Så här gjorde jag sist. (I det fallet en tacka som förlorat egna lammet och fick ett adoptivlamm)Tackan bunden i egen box med två snören i varsin grind i en hörna, som man gör med häst typ. Inte kul, men förhoppningsvis gör resultatet att det är värt det.

Tog fram lammet till tackan ungefär var fjärde timme. Sunt förnuft. Lammet ska vara hungrigt, men inte slut...

Om lammen inte försöker snutta nu, så är det nog ingen panik i alla fall. Får de bara lite mer energi så brukar det komma, om de för övrigt är friska och pigga. Mjölka ur tackan om lammet inte tuttar alls, eller inte verkar bli mätt, och ge flaska. Gör om proceduren....

Och som alltid med djur tror jag. Var lugn, även om du behöver "tvångshålla" tackan för att lammen ska komma åt.

I mitt senaste fall tog det två och ett halvt dygn innan tackan slutade vara förbannad då lammet diade, (jag försöker få henne att lukta på lammet då det dias, men inte så hon kan putta till det i början) och efter tre så var hon helnöjd. Lät henne vara kvar i boxen utan att ha henne bunden i några dagar, och släppte sen ut dem efter ca 1,5 vecka från start.

Men, alla tackor är olika, liksom lamm.

Och du, än hur det går och än hur du gör, erfarenheten har man alltid nytta av!

Lycka till!

Pip

• Pip
    • Uppland
Tack för positiva och informativa svar!

Jo, det stämmer att det inte finns el i huset där tackan står, så när vi försökt få dem att snutta och hon bara struntade i dem samt att de blev för kalla var vi tvugna att ta ett beslut. Liv eller död. Det blev flasklamm...

Men jag skall försöka få dem att snutta själva och binda upp tackan som några skrivit. Det kan ju inte bli jobbigare än det var i natt i alla fall. Helst vill jag ju inte ha flasklamm då jag har bestämt att båda dessa skall slaktas trots att de är tacklamm. De är blandraser och tjuvbetäckta så då kunde frysen fyllas tänkte jag. Och jag är för blödig för att slakta någon jag flaskmatat i månader...

Och för tackan är det ju bäst om någon dricker mjölken så hon inte får juverproblem. Och lammen mår såklart bäst med fårmamman.

Vid nio i morse lyckades jag få i dem ytterligare 1,25dl råmjölk var så nu är de mätta och ligger och sover :) Så jag har fått tid att äta frukost vilket är välbehövligt.

Mannen är iväg och köper lammnäring för säkerhets skull, samt riktig nappflaska, lammbar, fårgrimma och boken Får.

Dolvis

• Östergötland
Nejdå, Pip har gjort allt precis rätt!!! De som följt den tidigare tråden vet att det inte var planerat att det skulle bli lamm och att det inte finns elektricitet i fårens utrymme. Då funkar det dåligt med värmelampa. Pip har bevakat tackan idogt, och det räddade livet på de små när det nu blev så tokigt att tackan inte tar lammen.

Helt rätt att ta in dem, visst kan du prova att få tackan att ta dem idag men slit inte ihjäl dig. Att ha flasklamm är inte jättebetungande om man snart vänjer över dem på lammbar, och man lär sig mycket.

Iselin, det var onödigt och helt obefogat. Här hjälps vi åt och i synnerhet nyblivna fårägare får många VÄLMENADE råd och tips, men även de som är gamla i gemet.
Jag hålle rmed om allt ovan! Jättebra jobbat Pip! Om de nu omväxlande sover och skriker så har de fått lite krafter! Lamm ska skrika när de är hungriga, och tystna när de blir mätta. SOm människorbäbisar utan kolik typ. Om de börjar sova väldigt mkt och verka mattare än de varit tidigare är det på väg åt fel håll.
Personligen tänker jag att om du är hemma och har möjlighet så ge dem gärna oftare än var fjärde timme de första dagarna, det är de små magarna mer anpassade för.

Bra att du fått i dig frukost, det var välförtjänt!!!
Mitt tips är att köpa en vanlig nappflaska till barn, de de har på granngården har så hårda nappar, det är svårt för de spädaste lammen att snutta på dem. Men det är samma som till lammbaren ifs.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
Sorry, visste inte att du inte hade el i fårhuset  :-[.
Lycka till med bääsarna ialla fall! //Erica
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Pip

• Pip
    • Uppland
Sorry, visste inte att du inte hade el i fårhuset  :-[.
Lycka till med bääsarna ialla fall! //Erica

Inga problem, man kan ju inte veta allt :)

Pip

• Pip
    • Uppland
Mirakel har skett!

Vi tog upp lammen till tackan för att binda upp henne och försöka få lammen att dia.

Redan innan vi har klättrat in i hagen börjar lammen bäa mycket och tackan svarar. Vi satte ner lammen in till tackan först så att vi skulle kunna klättra över, och var händer?

Tackan börjar slicka de små och den svarta börjar omedelbart dia, och tackan låter den! Sedan hjälpte jag den vita till spenen och den fick oxå dia :)
Så nu har vi lämnat dem själva ett tag så får vi se hur det går. Om det funkar är det för bra för att vara sant!

vallmia

Härligt! Jag håller tummarna för fortsatt mammalycka.

Dolvis

• Östergötland
Fantastiskt!!!! :D
Håller alla tummar.
Då var det kanske inte att hon stötte bort dem i natt, utan att hon bara var för medtagen och förvirrad som förstagångsföderska så hon inte riktigt redde ut situationen. Hoppas på det!

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
Häääärligt!!!
Hoppas att mamman är fortsatt duktig med bäbisarna!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
Helt underbart, hoppas hoppas att det fortsätter så!!!! Vad glad jag blir!

Glöm inte rapportera!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Pip

• Pip
    • Uppland
Tack alla som skrivit stöttande ord och givit råd om lammen. Nu är de med sin mor och är mätta och glada, de har fått dricka hela dagen. Jag skall precis sy fleecetröjor till dem som de skall ha nu när det är kallt ute, så de inte fryser ihjäl över natten. Har även skaffat lammnäring som jag skall ge innan jag lägger mig så jag är säker på att de är riktigt mätta innan natten.

Här är de nu!

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
Hej Pip!
Skönt att det fortfarande går bra! Härligt!! Fina är de......

Men jag vet inte om du ska sätta på dem fleece, det KAN störa tackan att de inte luktar som de ska. Är de bara torra, vilket de ju är nu, och har mat i magen så fryser de inte. Jag lovar! Är du orolig så stick in fingret i munnen på dem, är det varmt i munnen så mår de finemang!

Har du delat av en liten box till dem i vindskyddet, så de inte kommer ifrån varann och tackan får vara ifred med sina lamm?

Pip

• Pip
    • Uppland
Jo, de är instängda ensamma med tackan så de inte kan komma från varandra.
Anledningen till fleecen är att jag talade med fåruppfödaren jag köpte dem av och hon tyckte det kunde vara bra då det är lite osäkert hur hon kommer agera under natten, och om de kommer få dricka (var ju förvirrad i natt och det blir mörkt). Dessutom var de lite rossliga så det kan hindra lunginflammation tyckte hon. De gör tydligen så själva. Vad jag gjorde när jag torkade dem var att gnugga handduken på tackan först så de inte skulle lukta tvättmedel... Tänkte göra liknande nu samt självklart kolla att hon inte avfärdar dem i kläder.

Dolvis

• Östergötland
Tack alla som skrivit stöttande ord och givit råd om lammen. Nu är de med sin mor och är mätta och glada, de har fått dricka hela dagen. Jag skall precis sy fleecetröjor till dem som de skall ha nu när det är kallt ute, så de inte fryser ihjäl över natten. Har även skaffat lammnäring som jag skall ge innan jag lägger mig så jag är säker på att de är riktigt mätta innan natten.

Här är de nu!

Halledudanes vilka sötingar!  :-*Och vilken bra mamma som tar hand om dem trots att de varit borta några timmar. Hon ser moderlig ut i alla fall!

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
Du måste bara knäppa kort på dem i fleecejacka!
elliha.blogspot.com

Sussilo

• Gäst
Man blir verkligen glad av att läsa denna tråd!

http://fiascofarm.com/galleries/Goat_Galleries/Goats_in_Sweaters/index.html
Detta är visserligen killigar, men samma princip  :)

Pip

• Pip
    • Uppland
Tack för länken, behövde just lite inspiration!

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
Det låter bra med gnuggningen först, och jag instämmer med föregående talare - vi vill se kort! :D 

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Vad skönt att allt går bra!

Bra jobbat, Pip! :D
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Danarp

• Skåne
Jag tycker det låter som du har mycket god hand med lammen och tackan Pip. Grattis till lammen och till din hantering av hela situationen. Jag blir mycket imponerad av att läsa hur du har lyckats hantera det hela.  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser