Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  annorlunda mat?  (läst 30235 gånger)

esten

• -
SV: annorlunda mat?
« Svar #60 skrivet: 28 feb-10 kl 12:35 »
Du kan ha lekdammar som är grundare och sedan förvaringsdammar för stor fisk .
Som inte bottenfryser .

De mindre tas in och föds upp inomhus .

Får de inte nog med mat när vattentempen sjunker (8-10 gr) så går dom gärna i dvala . Vilket också ökar risken för att de dör om vintern blir lång .

Hur dessa fiskar gör på vintern med "lagrad" näring är jag inte helt säker på . Men de är ju släkt även med Rudan , och på vintern förbränner den socker till alkohol .
Det är en av anledningarna till att rudan inte är så omtyckt som mat då det påverkar smaken negativt .
Så om det är fallet med karparna också så gäller det nog att fodra så länge det går på höstarna .
Eller som sagt hålla dem inomhus .
Och det kostar el . pumpar , belysning och mat .

Men har man en damm i trädgården ska man väl ta hand om ev överskott därifrån ?
« Senast ändrad: 28 feb-10 kl 12:38 av esten »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #61 skrivet: 28 feb-10 kl 12:41 »
Ja, det är ju inte aktuellt de närmsta åren för min del, men eftersom karpen mest äter vegetabilier borde det vara lätt att odla foder, eller skörda vildväxande, som räckte till att föda upp två dussin karpar om året. Mer gör jag knappast av med, och då finns det ett litet överskott att skänka bort också.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #62 skrivet: 28 feb-10 kl 16:10 »
Har ätit nötskrika det var gott även provat ung kråka den var ätbar men jag vet inte om jag gör om det.
Rökta knip bröst är riktigt gott.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Jan lindgren

« Svar #63 skrivet: 28 feb-10 kl 17:15 »
Hej!
Det är knappast någon som föder upp gräskarp till mat. Gräskarpen är fruktansvärt dyr då den inte förökar sig utan hormonbehandling utanför sitt naturliga område. Vanlig karp är vanlig i skånska sjöar och dammar. Den har en tendens att föröka sig alltför snabbt. Vill man odla karp så gäller det att få tag i en snabbväxande stam. Jag skulle försöka få tag på djur från något land som har stor kommersiell karpuppfödning.
MVH
Jan

Skytten

• Skåne
« Svar #64 skrivet: 28 feb-10 kl 17:24 »
Karpen växer inte lika bra här som i varmare länder, men efter två  (tre)år kan de nå storlek.
Det har visst för några år sen bildats ett Svenska Karpklubben.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #65 skrivet: 28 feb-10 kl 18:04 »
ok, vad kostar gräskarp då?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Jan lindgren

« Svar #66 skrivet: 28 feb-10 kl 18:48 »
Hej!
Kolla med  www.aneboda.se   för att få ett aktuellt pris. Man kan ibland hitta importerade små ex för några hundra men hur friska och livskraftiga de är vet jag inte.
MVH
Jan

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #67 skrivet: 28 feb-10 kl 18:55 »
tänkte mer på kilopriset på affärn. fryst eller färskt.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #68 skrivet: 28 feb-10 kl 21:22 »
Citat från: Skytten link=topic=82618.msg721964#msg721964 date=1267374288
Det har visst för några år sen bildats ett Svenska Karpklubben.
[/quote
det är en sportfiskeklubb... döda och äta karp är förbjudet i sportfiskevärlden...de är utplanterade för catch and release fiske..
Gräskarp kan man köpa till privata vatten och kostar ca 300kr st.
Karpen är en riktig sportfiske utmaning... min största jag fått vägde 7,9kilo... men de blir STÖRRE...
Fjäderfän och kaniner

Skytten

• Skåne
« Svar #69 skrivet: 28 feb-10 kl 21:34 »
Vad sjutton ska man dra upp och slänga tillbaka för?    ???

Jo jag vet att det finns stort intresse för sportfiske, jag har metat och fiskat på flera sätt, men endast för att kunna äta fisken, därför slog det mig inte att man endast ville kroka på och sen slänga tillbaka.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

tinna.m

• Skåne
« Svar #70 skrivet: 28 feb-10 kl 21:42 »
Citera
Skrivet av: SkyttenSkrivet: Idag kl. 21:34
Infoga citat
Vad sjutton ska man dra upp och slänga tillbaka för?   

Jo jag vet att det finns stort intresse för sportfiske, jag har metat och fiskat på flera sätt, men endast för att kunna äta fisken, därför slog det mig inte att man endast ville kroka på och sen slänga tillbaka.
Lite som korsord, nån har gjort det, suddat ut bokstäverna och du ska fylla i igen...
Eller som pussel...
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

grimbart

• Västergötland
« Svar #71 skrivet: 28 feb-10 kl 21:50 »
Vad sjutton ska man dra upp och slänga tillbaka för?    ???

det är glädjen att kunna få en STOR fisk.. att veta att nån har fått en karp på 16kg i härlanda tjärn (liten pöl i gbg området) och veta att den fortfarande simmar där och väntar på att fångas och nästa gång ännu större förhoppningsvis... Det är som med sex..du stoppar in picken och drar ut den(varför?)jo för att kunna stoppa in den igen...
Fjäderfän och kaniner

tinna.m

• Skåne
« Svar #72 skrivet: 28 feb-10 kl 21:59 »
Skrivet av: grimbart
Citera
Citera
det är glädjen att kunna få en STOR fisk.. att veta att nån har fått en karp på 16kg i härlanda tjärn (liten pöl i gbg området) och veta att den fortfarande simmar där och väntar på att fångas och nästa gång ännu större förhoppningsvis... Det är som med sex..du stoppar in picken och drar ut den(varför?)jo för att kunna stoppa in den igen...
Karp smakar dy! Iaf de jag tuggat på..
Sex som smakar dy hade jag inte heller upprepat... :P
« Senast ändrad: 28 feb-10 kl 22:07 av tinna.m »
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #73 skrivet: 28 feb-10 kl 22:21 »
vad jag har förstått ska karpen inte vara för gammal och stor om den ska ätas, precis som med mal. men 300 kr/styck hörde jag en siffra där. så 150 spänn/kilot? 100 spänn/kilot? urtagen och klar att gnuggas in med olja, vitlök och salt samt ställas på en plåt och sättas i ugnen på 200 grader tills den är mör?

grimbart

• Västergötland
« Svar #74 skrivet: 01 mar-10 kl 10:06 »
300kr st för en levande gräskarp ca 20-30cm lång för utsättning i igenvuxna vatten som man själv är ägare till...
kollade det för ca 2år sedan så priset kan ha gått upp....
Fjäderfän och kaniner

regnpipan

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 09 mar-10 kl 14:15 »
Karp smakar dy! Iaf de jag tuggat på..

Hugh Fearnley Whittingstall visar på sitt vanliga engagerade om än omständiga sätt hur man kan få karpar att inte smaka dy i ett program i den första eller ev andra säsongen av River Cottage.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #76 skrivet: 06 maj-10 kl 23:33 »
Aphjärna har jag ovetandes fått smaka på i Thailand.
Det var.... :-\
Dv. höns, undulater & ragdoll

Nina W

• Värmland
« Svar #77 skrivet: 12 maj-10 kl 10:52 »
Isländska specialiteter på en stor, årlig fest som kallas midvinterblot. Värst: Sur haj. En pytteliten bit bara som smakade jättehemsk och snabbt sköljdes ned... Konstigt nog är islänningarna stolta över sin sura haj! Syrade baggtestiklar också. Förr så mjölksyrade man kött genom att lägga det i vassle. Sedan tog man upp det och kokade det. Allt togs till vara, även könsdelarna! Och vem vet kanske är baggtestiklar bra för fruktsamheten? Dom är stora och får brukar ju få både tvillingar och trillingar?!

regnpipan

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 12 maj-10 kl 14:15 »
Isländska specialiteter på en stor, årlig fest som kallas midvinterblot. Värst: Sur haj. En pytteliten bit bara som smakade jättehemsk och snabbt sköljdes ned... Konstigt nog är islänningarna stolta över sin sura haj! Syrade baggtestiklar också. Förr så mjölksyrade man kött genom att lägga det i vassle. Sedan tog man upp det och kokade det. Allt togs till vara, även könsdelarna! Och vem vet kanske är baggtestiklar bra för fruktsamheten? Dom är stora och får brukar ju få både tvillingar och trillingar?!

surhajen är rätt rälig, sköljs säkrast ned med svarta döden.... surhajen smakar ungefär som surströmming men med konsistens som hårdstekt biff.

Visigot

• Västergötland
« Svar #79 skrivet: 12 maj-10 kl 18:14 »
*ryyyser* 

Den här tråden var inget för en kräkmagad vegetarian som jag  :P
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser