Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  annorlunda mat?  (läst 30248 gånger)

Eulalia II

• Södermanland
SV: annorlunda mat?
« Svar #40 skrivet: 27 feb-10 kl 00:05 »
Altavista är det enda som duger nåt till, det hör man på namnet

http://www.koikohaku.dinstudio.se/gallery1_41.html

http://www.barakoi.se/news.php

Ja sablar vad dyra de var..
« Senast ändrad: 27 feb-10 kl 00:10 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #41 skrivet: 27 feb-10 kl 00:27 »
nä, men det där är snygga koi till dammar, avel och utställning. jag vill veta kilopriset för en koi som hamnar på bordet. det är nåt annat.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Skytten

• Skåne
« Svar #42 skrivet: 27 feb-10 kl 07:20 »
Koi är en sorts karp, och den är inte billig.  Priset kan variera mycket, då det är vissa färger och utseeneden som värderas.  100 000:- för en fisk som uppfyller en kräsen samlares krav är inte omöjligt, men andra varianter kan kosta avsevärt avsevärt mindre.  Och jag tror att utanför Japan, handlar man knappast med de dyraste. Det finns även koi-dammar här i Sverige.  Primärt ingen matfisk, utan närmast "utställningsdjur".
Det är en avlad karpvariant, så det finns ju billigare alternativ.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #43 skrivet: 27 feb-10 kl 14:59 »
nä, men det där är snygga koi till dammar, avel och utställning. jag vill veta kilopriset för en koi som hamnar på bordet. det är nåt annat.

Ja det enda som hindrar från att sätta tänderna i dessa är isåfall priset. :-)
Det finns billigare, finns en odlare i Huddinge där startpris är ca 300 kr.  http://www.koihuddinge.se/
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #44 skrivet: 28 feb-10 kl 00:37 »
jo, men se bort från mönster, färg och titlar. dessa fiskar äter man inte, så en fisk för stora pengar hamnar inte på tallriken i första taget. jag pratar om "utsorterade" fiskar. jag vet att de i första hand är prydnad, hobby och sånt, men det var ju inte det jag ville veta. det är även ointressant om det finns andra alternativ. det ska trots allt vara en delikatess, den ska vara dyr, alla vet det men ingen vet hur dyr. det är min fråga.

jag tänkte höra här i och med att det finns ju en hel del folk här som varit och rest i världen samt ätit både det ena och det andre.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Skytten

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 28 feb-10 kl 09:22 »
Av trådens inlägg får jag det till  att det börjar med 300:-  och den övre gränsen är många tiotals tusen.

Man skulle kunna ha samma sätt att resonera om t.ex. oxkött, man kan köpa en tjur som slaktas, och priset kan ju variera oerhört, pga avelsvärde.
« Senast ändrad: 28 feb-10 kl 09:24 av Skytten »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #46 skrivet: 28 feb-10 kl 09:28 »
Man skulle också kunna nöja sig med vanlig gräskarp, den är efter vad jag förstår nära släkt med koi, och den föds upp i stor skala för utplantering i mindre sjöar och bäckar där det finns för mycket näring och vattendragen därav är på väg att växa igen.

Efter vad jag har läst var karp också vanlig i små dammar vid klostren, för att förse munkar och nunnor med fisk under fastan och andra perioder när kött inte var tillåtet. Det borde därmed vara en lämplig fisk för självhushållning, om man har plats och möjlighet att gräva sig en liten damm.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skytten

• Skåne
« Svar #47 skrivet: 28 feb-10 kl 09:32 »
Ungefär så nära släktr som vitbeta och sockerbeta ;D

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #48 skrivet: 28 feb-10 kl 09:53 »
Ungefär som torsk och sej, skulle jag påstå, och då kan de användas lika. Det duger åt mig. Själv skulle jag aldrig betala 300 för en firre, än mindre flera tusen.

Och som sagt, ur självhushållningssynpunkt kräver en gräskarp mycket mindre, den äter ogräsrens och skalrester, gammalt bröd och diverse andra vegetablier som man kan få över från sitt hushåll. Den klarar att vattnet inte är helt klart, och man måste inte ha filtersystem, om man bara ser till att syresättningen är någorlunda ok, vilket kan lösas med en liten ytpump eller genom att man helt enkelt spolar i vatten med slangen på sommaren, samtidigt som man kan sno tempererat näringsrikt vatten till att vattna odlingarna. Hade jag haft pengarna att investera i själva anläggandet så skulle jag göra det.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

esten

• -
« Svar #49 skrivet: 28 feb-10 kl 10:31 »
Koien odlades fram ur Glaskarpen .
Bekymmret med dessa karpar är att de behöver ca 45 gradigt vatten för att kunna föröka sig .
I Kina lät man hålla dessa fiskar på risfälten .
Då fick man både ris och fisk till mat på sammayta .

De fiskar som inte har "de rätta " färgerna , tror jag säljs till handelsträdgårdar där "vanligt" folk köper dem "i god tro " att det är "finare" och uppfödarna tjänar mer på sina utsorterade fiskar .

Men det måste väl gå att kontakta någon uppfödare av koi eller glaskarp .

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #50 skrivet: 28 feb-10 kl 10:40 »
ja, jag är lite rädd att fråga på ett koiforum eller en uppfödare.  :-\ jag vill inte förnärma någon med min fråga.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #51 skrivet: 28 feb-10 kl 10:42 »
Ja, men frågan är om smaken och tillagningsmetoden skiljer sig nämvärt mellan koi och gräskarp? Man äter ju inte en fisk för att den har vackert skinn, det attraktiva ur matsynpunkt finns ju innanför skinnet...

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #52 skrivet: 28 feb-10 kl 10:45 »
ja, därför frågade jag ju just om koi och inte gräskarp eller andra "substitut". jag har inte ätit koi, men då man sedan barnsben fått höra att koi är delikatess blir man ju nyfiken.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #53 skrivet: 28 feb-10 kl 10:48 »
Det kan jag förstå.

Själv är jag en snåljåp som är mest intresserad av att hitta billigaste någorlunda jämförbara alternativet. Så om smakskillnaden är liten och prisskillnaden stor, så är mitt val givet.

Du gör uppenbarligen en annan bedömning, det är ju upp till dig.

Själv är jag intresserad att höra erfarenheter från folk som odlat/ätit gräskarp.

Det är också annorlunda, så vi borde båda få plats i den här tråden  ;).

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #54 skrivet: 28 feb-10 kl 10:57 »
vanlig spegelkarp finns att köpa levande i feskekörka vid jul ungefär 80-100kr kilot... judarna äter de på jul.
Fjäderfän och kaniner

Skytten

• Skåne
« Svar #55 skrivet: 28 feb-10 kl 11:06 »
Det finns levande karpar i badkaren runt fastan i flera hem häromkring.

esten

• -
« Svar #56 skrivet: 28 feb-10 kl 11:12 »
Ett Koi resept
http://food.sulekha.com/delicious-tel-koi-id5549-32832-recipe.htm

Fanns recept på youtube också bla Fish curry med koi .

Verkar vara ganska vanligt utomlands

Titta gärna på länken för det fanns mycket traditionell Indisk mat där .

Skytten

• Skåne
« Svar #57 skrivet: 28 feb-10 kl 11:14 »
Koi kan mycket väl odlas som matfisk, om klimatet tillåter en billig odling.

esten

• -
« Svar #58 skrivet: 28 feb-10 kl 12:12 »
Det som gör att dessa fiskar blir dyrare (koi , gräskarp , glas/spegelkarp) är just det här med ökad energiförbrukning vid förökningen .
De kan inte föröka sig i stora eller djupa dammar . Utan kräver uppvärmning , ofta innomhus för att det ska fungera komerciellt .

För trädgårds odlare med en liten damm brukar det aldrig bli problem , då de gärna beter sig som "kaniner"
Så har man tillgång till akvarium/tankar inomhus under vintern får man mycket kött .
De brukar inte överleva så bra utomhus när de är små , även om dammen är djup nog .

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #59 skrivet: 28 feb-10 kl 12:22 »
Jag vet en damm i Lund, där fiskarna övervintrade utomhus, den var smockfull med karp. Men det är klart, det är väl en av de bästa platserna i Sverige, sett till klimatet, och mikroklimatet var också bra, med vindskydd och mycket sol.

Tål att tänkas på, med kar inomhus krävs filter och pumpar, det kostar ju en del i inköp. Men fisk är dyrt, så kunde man producera själv så vore det värt en del. Gäller bara att hålla ankor och gäss borta från en ev fiskdamm, annars blir det väl inga yngel kvar...

En diameter på 4-5 m och ett djup på 1,5 m på mitten borde väl räcka?

Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser