Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilda björnbär - någon som har?  (läst 17865 gånger)

Jan lindgren

SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #40 skrivet: 14 feb-10 kl 12:04 »
Hej!
Det finns inget nog avancerat för trädgårdsfreaks. Sticklingar är rutin.
MVH
Jan

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #41 skrivet: 14 feb-10 kl 12:30 »
0,8% IBA  ???
 Sticklingsmediet  ???

öh  ???
Fjäderfän och kaniner

Jan lindgren

« Svar #42 skrivet: 14 feb-10 kl 15:58 »
Hej Grimbart!
Det är inte lätt att förstå om man är nybörjare på växtförökning. Jag vill så gärna låta lite som en expert så därför använder jag konstiga ord.

IBA är indole-3-butyric acid  indolsmörsyra.
För att en växt ska bilda rötter från en stickling så använder växten IAA indoleacetic acid. IAA bryts ner alltför snabbt för att var praktisk att använda så därför använder man IBA. IBA används ofta som pulver uppblandat med talk. Man använder olika koncentrationer beroende på stickling och växtsort. Till en (Juniperus ) rekommenderas 0,8%. Vill man göra det mer avancerat så löser man upp IBA i polyetenglykol (PEG ) och blandar med andra rotstimulerande ämnen. Då kan man göra specialblandningar för varje växt. Jag tror att vi börjar komma in på överkurs nu.
Eftersom Sverige är ett U-land när det gäller trädgård så går det normalt inte att köpa IBA här men i alla civiliserade trädgårdsländer så finns det.

När man sätter lite mer svårrotade sticklingar så går det oftast inte så bra att använda vilken jord som helst. Man gör lämpligen en specialblandning beroende på växtart. Den vanligaste grunden är torv. Beroende på växt så kan torven vara kalkad eller okalkad. I torven blandar man olika andra ämnen. Sand, fin makadam, perlite osv. Perlite är ett inert material som gör att det finns syre i sticklingsjorden. Inert innebär att det inte tillför eller påverkar blandningen något.
När jag sticker rhododendron så använder jag en blandning av okalkad torv och perlite 50/50 volymmässigt. Höstljung sticker jag i en torv och sandblandning. En annan ljungart sticker jag i ren perlite. Vinbär håller jag på att prova att sticka i ren makadam. Man får prova sig fram.

Har jag trasslat till ditt liv ytterligare nu? Trädgårdsnerdar är ett släkte för sig men behandlas vi försiktigt så är vi ofarliga.
MVH
Jan

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #43 skrivet: 14 feb-10 kl 17:51 »
trädgårdsnerd... nä sånt här är intressant... i första hand odlar jag det som trivs i den jord jag har... rhododendron älskar min sura skogsjord... vinbären lyckas jag bäst med i sandjord.... vilka länder räknar du som ledande på växter England,Syd Afrika , Maderia eller vad... om nu Sverige är ett u-land på växter....
Fjäderfän och kaniner

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #44 skrivet: 15 feb-10 kl 10:56 »
Jaha, tack - nu förstår jag också :)

Om vi nu inte kan köpa sånt där rotningsmedel här, funkar säljvatten då
tror du? Det innehåller ju mycket rotningshormon sägs det här på
forumet.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Jan lindgren

« Svar #45 skrivet: 15 feb-10 kl 11:16 »
Hej!
Sälgvatten skulle teoretiskt kunna innehålla IAA. IAA bryts ner mycket snabbt så chansen att sälgvatten har någon positiv verkan är minimal. Jag har aldrig hittat några vetenskapliga studier som visar att sälgvatten fyller en funktion. De flesta sticklingar rotar sig dock bra trots att man doppat dem i sälgvatten.
Sätt ensticklingar och strunta i en massa konstigheter. Använd olika moderplantor men markera vilka du använt. Troligen kommer du att finna att en moderplanta ger en betydligt större rotningsprocent. Använd den i framtiden. Snattar du sticklingar från en offentlig plantering så är chansen ännu större att det går bra. Kommersiella kloner måste vara lätta att föröka. När det gäller barrträd med udda bladfärger eller udda växtsätt så är de ofta ympade. I vissa fall kan svampmedel vara användbart för att öka rotningen.
MVH
Jan

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #46 skrivet: 15 feb-10 kl 11:52 »
salix innehåller tydligen nåt som heter Indolebutyric Acid (IBA) och är ett välkänt planthormon.

http://www.super-grow.biz/IndoleButiricAcidPlantRootingHormone.jsp
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #47 skrivet: 15 feb-10 kl 13:26 »
hej.

är det någon som har lust eller vilja att skicka mig några sticklingar eller skott?? Jag betalar gärna en slant och portot om så önskas!!

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Jan lindgren

« Svar #48 skrivet: 15 feb-10 kl 19:00 »
Hej!
Jag har aldrig hört talas om att Salix skulle innehålla IBA. Finns det mot förmodan i Salix så lär det knappast finnas i salixvattnet då det inte är vattenlösligt. Alla växter innehåller däremot IAA (indoleacetic acid) som är ett bra rotningshormon men det bryts ner så snabbt att det är opraktiskt att jobba med. Bägge är sk auxiner.
Det kan eventuellt finnas en begränsad effekt av salixvatten. Salix innehåller salicylsyra som kan ha en viss bromsande effekt på en del mikroorganismer. Tror du på det så använd magnecyl. Vill du ha en garanterad effekt så finns det svampmedel att köpa.
MVH
Jan

Stefan S

• Blekinge
« Svar #49 skrivet: 15 feb-10 kl 19:26 »
Hej.

IAA = Indolättiksyra
IBA = Indol-3-smörsyra eller Indolsmörsyra
Om det finns en del info på svenska sidor.

Mvh Stefan
Kunskaper skapar möjligheter.
Erfarenheter få man på köpet med tiden.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #50 skrivet: 17 feb-10 kl 05:20 »
Hej!
Jag har aldrig hört talas om att Salix skulle innehålla IBA. Finns det mot förmodan i Salix så lär det knappast finnas i salixvattnet då det inte är vattenlösligt. Alla växter innehåller däremot IAA (indoleacetic acid) som är ett bra rotningshormon men det bryts ner så snabbt att det är opraktiskt att jobba med. Bägge är sk auxiner.
Det kan eventuellt finnas en begränsad effekt av salixvatten. Salix innehåller salicylsyra som kan ha en viss bromsande effekt på en del mikroorganismer. Tror du på det så använd magnecyl. Vill du ha en garanterad effekt så finns det svampmedel att köpa.
MVH
Jan

Ja det verkar som att det stämmer såtillvida att IBA är syntetiskt framtställt, jag kan inte hitta exakt hur det produceras men det är inte från salix. Det man säger är att salix har andra naturliga tillväxthormoner, som agerar på likvärdigt sätt som IBA.
Det är alltså inte bara acetylsalicylsyran som gör tricket, utan de hormoner som gör att de flesta salix-sorter rotar sig så lätt.
Denna förmåga kan komma andra växter tillgodo genom salix-vatten, men som vanligt är det inte en 100% vetenskaplig och tillförlitlig metod, eftersom det beror på många komponenter. Bland annat salix-kvistarnas ålder och hormoninnehåll, och även egenskaperna hos det man vill rota.

Den här artikeln reder ut begreppen en smula:
http://www.associatedcontent.com/article/683013/gardening_make_your_own_plant_hormones.html?cat=32
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Jan lindgren

« Svar #51 skrivet: 17 feb-10 kl 16:59 »
Hej!
Tro inte allt som finns på nätet. Jag upprepar! Salix liksom andra växter innehåller IAA vilket har samma funktion som IBA. Man använder inte gärna IAA eftersom det bryts ner snabbt. Sannolikheten att du skulle kunna laka ut IAA och dessutom stoppa nedbrytningen i två dagar är mycket låg. Vill du ha ett annat gammalt tips så stoppa ett groende sädeskorn vid basen på sticklingen. Det fungerar troligen inte men jag tycker att det låter rimligare än salixvatten. Det bästa är att strunta i gamla myter som oftast orsakar infektioner på sticklingarna. Bra sticklingsmedium och god hygien är det bästa hjälpmedlet.
MVH
Jan

Jan lindgren

« Svar #52 skrivet: 18 feb-10 kl 09:29 »
Hej!
Det finns en intressant bok av Jeff Gillman  The Truth about Garden Remedies, What works, and what doesn´t, and why.
Jeff är professor i horticulture science.
MVH
Jan

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #53 skrivet: 18 feb-10 kl 12:05 »
ooo! titta här vad jag hittade, på nätet!  :D

Rotningsstimulerande effekt och kemisk analys av vattenbaserad extraktion av vedartade och örtartade skott av Salix smithiana Willd.

Jag har inte läst den ännu, så jag har ingen aning om vad de kommer fram till.
Eller om man ska tro på´t...
~ Kahlil Gibran~

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #54 skrivet: 18 feb-10 kl 14:10 »
Åh, vad intresseant det var! Läste bara en del av resultatavhandlingen, men det var väldigt intressant! :) . Jag tänker prova i alla fall :) . Får väl gå ut och plocka kvistar innan våren är här och göra vatten av dem sedan.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Jan lindgren

« Svar #55 skrivet: 18 feb-10 kl 19:13 »
Hej!
Det visade sig som väntat att det inte blev fler rotade sticklingar med salixvatten. Tyvärr så gjordes inga försök med de ämnen man hittade i salixvattnet.
MVH
Jan

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #56 skrivet: 18 feb-10 kl 19:32 »
Jag tolkade resultaten som att det var bra med salixvatten, från vintervilande salix, för då satte sticklingarna fler rötter längs hela den del av stammen som var under jord, utan salixvatten blev det bara rötter vid noderna, och rötterna blev färre.

Intressant, skulle gärna se mer omfattande studier.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

johan/sandra

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 18 feb-10 kl 19:41 »
Jag gräver gärna upp björnbarsplantor om de klarat sig, de står på en jordhög som ska flyttas. Pm:a mig gärna när säsongen närmar sig, jag lägger nut en annons senare annars, blir nog en hel del olika plantor över (gamla torpväxter).

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #58 skrivet: 18 feb-10 kl 20:06 »
Jag tolkade resultaten som att det var bra med salixvatten, från vintervilande salix, för då satte sticklingarna fler rötter längs hela den del av stammen som var under jord, utan salixvatten blev det bara rötter vid noderna, och rötterna blev färre.

Intressant, skulle gärna se mer omfattande studier.

Ja så tolkar jag också testerna.
Om vi bortser från alla andra substanser som användes i testet, så gav de flesta  bättre rotbildning med än utan salix.
Och även det du nämner, rotbildningen var bättre spridd. Rotlängden kanske inte varierade så mycket.

Finns säkert ett antal liknande tester därute..ämnet är intressant, vem vill inte kunna göra sitt eget rotningsmedel av det man lätt skaffar fram?
~ Kahlil Gibran~

Jan lindgren

« Svar #59 skrivet: 18 feb-10 kl 23:31 »
Hej!
Försöket visade att salixvatten inte fungerade som rotningsmedel. Däremot så tycks det kunna påverka rottypen vilket förmodligen saknar betydelse. Det skulle vara intressant att prova magnecyl ihop med IBA. Salicylsyra påverkar etylenproduktionen vilket i sin tur kan påverka rotbildningen. Det finns också ogräsmedel som i mycket svaga doser gynnar rotbildningen hos vissa arter.
Försöket kunde haft ett värde om man provat att rota en svårrotad växt och det gett resultat. Det är fullkomligt idiotiskt att hålla på och riskera sina sticklingar med medel som inte fungerar. Använd IBA som bevisligen är bra. Inte ens IBA gör någon nytta med alla växter. Jag har dock inte sett att IBA gör någon skada. Till lätta växter så använder jag aldrig något medel.
En mycket bra bok om växtförökning är Hartmann and Kester: Plant Propagation Författaren till uppsatsen hänvisar flera gånger till Hartmann et al.
MVH
Jan Lindgren

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 5 användare (2 dolda)
von tratt, Stengrim, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser