Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilda björnbär - någon som har?  (läst 16925 gånger)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #60 skrivet: 19 feb-10 kl 06:14 »
Antalet sticklingar som tog sig påverkades inte. Salixvatten från grönskande salix hade liten eller ingen effekt.

Jag tror, Jan, att anledningen till att vi tolkar avhandlingen olika är att du vill föröka växter professionellt, och då är antalet sticklingar som tar sig av avgörande betydelse.

Jag och Eulalia II, om jag ger mig själv tolkningsföreträde för henne, är nog mer ute efter något som funkar för hemmabruk, och som är billigt/som man kan göra själv.

Jag har läst en del om rotningsmedel, men tycker att det verkar läskigt, vad jag kan förstå är kommersiella rotningsmedel ofta hormonpåverkande och cancerframkallande, och det vill jag varken få i mig själv, eller mina djur, som kan komma åt mina "barnkammare" för mina växter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #61 skrivet: 19 feb-10 kl 09:56 »
Hej!
Jag odlar inte särskilt profesionellt men när det gäller rotning så är antalet rotade sticklingar helt avgörande. Ett sk rotningsmedel som inte ökar rotningen kan inte vara särskilt bra för någon.
Jag funderar också på varför man använder just salix. Det finns massor av växter som rotar sig lika bra som salix. Förmodligen så kan man använda vilken växt som helst och få samma resultat som med salix.
Jag har inte hittat några uppgifter om att de auxiner som används är mutagena. Du och dina djur äter IAA varje dag. IBAs strukturformel är mycket lik IAAs så jag tror inte att det är någon fara.  Däremot så har man använt 2,4-D som rotningsmedel och det kan nog vara kontaminerat med dioxin.
MVH
Jan

Racksund

  • Inlägg: 77
  • Sikta mot stjärnorna. Når kanske till trädtopparna
    • Norrbotten
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #62 skrivet: 01 mar-10 kl 12:40 »
Hej! Här kommer en intressent till. Intresserad av det mesta som går att äta! Betalar gärna.Jag bor i norra norrland och kan tidigast ta emot i slutet av maj. Hoppas någon har kvar något?! ;D
Har alltid drömt om att bli bonde! Få se hur det går?

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #63 skrivet: 12 maj-10 kl 12:40 »
hej,

var det någon som hade plantor att skicka??? jag kan byta mot 1 åriga sparris plantor eller betala gärna för mig.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #64 skrivet: 12 maj-10 kl 17:01 »
Halaj!

Jag förstår ingenting. Vilda björnbär finns i det vilda. Alldeles gratis.

//T

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #65 skrivet: 12 maj-10 kl 19:19 »
Halaj!

Jag förstår ingenting. Vilda björnbär finns i det vilda. Alldeles gratis.

//T


hej,

inte i västerbotten.......

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Racksund

  • Inlägg: 77
  • Sikta mot stjärnorna. Når kanske till trädtopparna
    • Norrbotten
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #66 skrivet: 14 maj-10 kl 18:33 »
Halaj!

Jag förstår ingenting. Vilda björnbär finns i det vilda. Alldeles gratis.

//T
Inte i Norrbotten heller :'( ;D!
Har alltid drömt om att bli bonde! Få se hur det går?

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #67 skrivet: 15 maj-10 kl 17:00 »
Inte särskillt nära mig heller.. Jag vill ha i min trädgård och nu har jag tre olika :) .
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #68 skrivet: 15 maj-10 kl 17:01 »
Jag funderar också på varför man använder just salix. Det finns massor av växter som rotar sig lika bra som salix. Förmodligen så kan man använda vilken växt som helst och få samma resultat som med salix.

Det har jag också undrat :) ... Typ pil måste ju vara väldigt bra om det är rotningsförmågan man går på.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #69 skrivet: 15 maj-10 kl 17:04 »
Det har jag också undrat :) ... Typ pil måste ju vara väldigt bra om det är rotningsförmågan man går på.
Pil är salix  ;).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #70 skrivet: 17 maj-10 kl 12:22 »
Jaha! Hehe, där lärde man sig nå nytt :-[
« Senast ändrad: 29 maj-10 kl 13:01 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #71 skrivet: 17 maj-10 kl 21:29 »
Endera dagen ska jag riva bort ett vilt björnbärssnår som invaderat mitt grönsaksland.
Kom gärna och hämta, vem som vill.
Några vinhallon kan det också bli.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #72 skrivet: 17 maj-10 kl 21:43 »
Endera dagen ska jag riva bort ett vilt björnbärssnår som invaderat mitt grönsaksland.
Kom gärna och hämta, vem som vill.
Några vinhallon kan det också bli.


hej,

kan du tänka dig skicka några rötter till mig.... jag betala gärna en slant för besväret och frakt......

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #73 skrivet: 17 maj-10 kl 21:48 »
Endera dagen ska jag riva bort ett vilt björnbärssnår som invaderat mitt grönsaksland.
Kom gärna och hämta, vem som vill.
Några vinhallon kan det också bli.
Var finns du? Vinhallon låter intressant om transport/frakt kan ordnas.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #74 skrivet: 17 maj-10 kl 21:56 »
Mina förädlade björnbär dog av kylan i vinter.

Jag vet var det finns vilda, som klarade sig fint och funderar på att gräva upp en del av dem och flytta hem.

Är det någon som har koll på när man ska göra detta, så kan denna/denne bli belönad med lite rötter.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #75 skrivet: 17 maj-10 kl 22:05 »
Södra Halland.
Skicka har jag inte tid med för närvarande, alldeles för mycket att göra med odlingar och djur.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #76 skrivet: 17 maj-10 kl 22:12 »
hej,

kanske någon annan har lust att tjäna en slant...... det är bara att gräva och stoppa i fuktigt papper i en låda och skicka..... jag betala gärna i förskott för typ 10 rötter.....

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Racksund

  • Inlägg: 77
  • Sikta mot stjärnorna. Når kanske till trädtopparna
    • Norrbotten
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #77 skrivet: 19 maj-10 kl 20:57 »
Mina förädlade björnbär dog av kylan i vinter.

Jag vet var det finns vilda, som klarade sig fint och funderar på att gräva upp en del av dem och flytta hem.

Är det någon som har koll på när man ska göra detta, så kan denna/denne bli belönad med lite rötter.
Det går nog bra nu! :D Bara inte under högsommaren. Jag är intresserad! :)
Har alltid drömt om att bli bonde! Få se hur det går?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #78 skrivet: 19 maj-10 kl 22:52 »
Det är bättre att flytta dem tidigt på våren, innan de börjat grönska. Det är svårt att få med särskilt mycket av de fina rötterna som suger vatten, så flyttar man nu måste man vattna ordentligt, men inte så att det blir för blött. Man bör också korta in grenarna betydligt, någon skörd ska man inte räkna med i år.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #79 skrivet: 29 aug-10 kl 21:24 »
Jag har skickat björnbärsplantor till två stycken som finns i denna tråden, hur har det gått med dem, här plockar jag för fullt.
På vissa ställen har jag fått en chock detta året, de har varit så enormt stora, ungefär 2,5 cm långa, 2 cm breda.. om det säger något... enorma i alla fall.....
vet att paradisgården var den ena men kan inte komma ihåg vem den andra var.....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 2 användare (1 dolda)
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser