Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilda björnbär - någon som har?  (läst 16910 gånger)

Neiklot

  • Gäst
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #20 skrivet: 15 jan-10 kl 15:03 »
.. vad är kefir?
(Yoghurt?)

Är det "samma gamla Eulalia".. så varsågod.  ;)

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #21 skrivet: 15 jan-10 kl 15:43 »
.. vad är kefir?
(Yoghurt?)

Är det "samma gamla Eulalia".. så varsågod.  ;)

Samma gamla vete fasen, metamorfosen pågår ständigt. Men vad kul, då ska jag sända dig min adress, och vill du ha kefir (jo det är en slags "svamp" som man gör typ yoghurt med) så skicka din. Det är nyttiga grejer, hållbart och gott!

För att få saker att rota lättare kan man använda salixvatten. Man lägger lite salixkvistar i en hink vatten och låter ligga ett par dagar, sen kan man antingen doppa det man vill rotstimulera i detta vatten och sen plantera. Eller lägga skotten som ska utveckla rötter i vattnet.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

äppelpaj

  • Inlägg: 409
    • Småland
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #22 skrivet: 15 jan-10 kl 16:16 »
Jag skulle nog också vara intresserad om någon kan tänka sig skicka framåt våren=)

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #23 skrivet: 15 jan-10 kl 22:26 »
oj nu blir det slagsmål om "mina" björnbär, hehe ;)
Vad roligt att tråden kanske blir till nytta för fler.

Min tibetanska svamp (kefirsvamp) gör syrlig fil som
är lite slemmig, liksom som långfil i konsistensen.
Just jag är inte så superförtjust i smaken - smakar lite
feta på nå vis plus det syrliga - men tycker det är
jättegott att blanda med vanlig fil, hälften hälften.
Ska tydligen vara bra mot alla möjliga sjukdomar
och nyttigt.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #24 skrivet: 15 jan-10 kl 22:38 »
nåt annat som önskas när det ändå ska grävas? hallon, blåbär metmask :)
Fjäderfän och kaniner

äppelpaj

  • Inlägg: 409
    • Småland
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #25 skrivet: 16 jan-10 kl 09:52 »
oj nu blir det slagsmål om "mina" björnbär, hehe ;)
Vad roligt att tråden kanske blir till nytta för fler.

 :P :-*

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #26 skrivet: 17 jan-10 kl 15:54 »
nåt annat som önskas när det ändå ska grävas? hallon, blåbär metmask :)

ja, om du lyckas hitta en vikingaskatt så skulle inte det sitta fel  ;D


oj nu blir det slagsmål om "mina" björnbär, hehe ;)
Vad roligt att tråden kanske blir till nytta för fler.

Min tibetanska svamp (kefirsvamp) gör syrlig fil som
är lite slemmig, liksom som långfil i konsistensen.
Just jag är inte så superförtjust i smaken - smakar lite
feta på nå vis plus det syrliga - men tycker det är
jättegott att blanda med vanlig fil, hälften hälften.
Ska tydligen vara bra mot alla möjliga sjukdomar
och nyttigt.

Nä inte ska vi behöva slåss, verkar finnas nog till alla!  ;)
Din kefir verkar helt annorlunda min! Min är helt drickbar, rinnig, vilket jag läst är karaktäristiskt för kefir. Kanske har du fått in nån annan bakterie ...långfilsbakterie?
Inte att det gör nån skada heller, bara intressant! Huvudsaken är att den är frisk och välsmakande.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

vildljung

  • Inlägg: 14
    • Södermanland
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #27 skrivet: 30 jan-10 kl 22:29 »
Blir det några revor björnbär kvar så är jag också intresserad. Och av vildhallon.
Choklad är naturens sätt att kompensera oss för måndagar

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #28 skrivet: 10 feb-10 kl 11:23 »
Jo, jag kom på en sak till som jag väldigt gärna skulle vilja ha: små en-bebiplantor! Vill göra en bit enhäck, men är svårt att hitta tillräckligt små enar att flytta på vår mark.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #29 skrivet: 10 feb-10 kl 14:31 »
Hej!
Sätt sticklingar av en. Enligt mina erfarenheter så varierar rotbildningsförmågan med klonen så ta sticklingar från flera kloner.
MVH
Jan

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #30 skrivet: 10 feb-10 kl 15:12 »
hej,

jag skulle också villja köpa lite björnbär men bor i umeå... zon 5 ... tror ni att de klarar vintern här uppe om jag täcka de.... hallon överleva ju...

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #31 skrivet: 10 feb-10 kl 17:06 »
Armeniska björnbär borde funka i zon 5.Finns i plantskolan i Skellefteå (vilken jag inte kommer på namnet just nu)
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #32 skrivet: 10 feb-10 kl 17:28 »
Hej!
De sk armeniska björbären är nog inte speciellt härdiga. Blomqvists i Finland säljer sk sibiriska björnbär. Den ska tåla zon 6. Enligt björnbärsexperter så är björnbäret i verkligheten en nordamerikansk art så man behöver inte kunna ryska för att odla den.
MVH
Jan

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #33 skrivet: 10 feb-10 kl 17:46 »
Det var det sibiriska jag tänkte på....förlåt...
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #34 skrivet: 10 feb-10 kl 18:10 »
Jag har en björnbärssort som kommer från min mormors mor(1920-talet)som vi i släkten drar runt på olika platser i Sverige.Jag har mina i lerjord  i zon 3-4(Uppland) på öppet land.Blommar till midsommar och de första bären kommer redan i början av augusti,i september är skörden färdig.Jag täcker aldrig skotten och det har inte frusit nån gång.Det ända problemet är att hararna älskar de taggiga skotten på vintern.Jag har gett plantor till en bekant i Lövånger och de har klarat sig och hunnit ge mogen skörd där i början av september.Jag vet inte vad det är för sort eller var den kommer från ursprungligen men mormors mors pappa var trädgårdsmästare och hade ett litet trädgårdsmästeri i Sörmland.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #35 skrivet: 10 feb-10 kl 18:47 »
Jag har en björnbärssort som kommer från min mormors mor(1920-talet)som vi i släkten drar runt på olika platser i Sverige.Jag har mina i lerjord  i zon 3-4(Uppland) på öppet land.Blommar till midsommar och de första bären kommer redan i början av augusti,i september är skörden färdig.Jag täcker aldrig skotten och det har inte frusit nån gång.Det ända problemet är att hararna älskar de taggiga skotten på vintern.Jag har gett plantor till en bekant i Lövånger och de har klarat sig och hunnit ge mogen skörd där i början av september.Jag vet inte vad det är för sort eller var den kommer från ursprungligen men mormors mors pappa var trädgårdsmästare och hade ett litet trädgårdsmästeri i Sörmland.

hej,

kanske kunde man tigga till sig lite plantor??

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #36 skrivet: 10 feb-10 kl 18:53 »
Kanske man kan.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #37 skrivet: 11 feb-10 kl 11:11 »
Hej!
Sätt sticklingar av en. Enligt mina erfarenheter så varierar rotbildningsförmågan med klonen så ta sticklingar från flera kloner.
MVH
Jan

Tänkte faktiskt tanken, men tänkte att det måste vara svårt.. Tack så jättemycket! Skall absolut prova! Vi har jättemånga jättestora enar, så har att välja på :) . Hur stora sticklingar skall jag ta? Kan man rota en gren liksom, eller skall jag ta mindre späda saker? Skall jag sätta dem direkt där jag skall ha dem, eller i små krukor först? Vilken tid är bäst att göra det - våren?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #38 skrivet: 13 feb-10 kl 22:12 »
Hej!
Ensticklingar sätter du under våren. Ta sticklingar från fjolårets tillväxt. Använd 0,8% IBA om du har. Sticklingarna ska sättas i sluten luft, alltså under plast som håller luftfuktigheten på 100%. Sticklingsmediet kan vara en blandning av torv och sand (fint grus) eller torv och perlite. Undvik vanlig jord då den innehåller en massa olämpliga mikroorganismer.
MVH
Jan

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vilda björnbär - någon som har?
« Svar #39 skrivet: 13 feb-10 kl 22:33 »
Hej!
Ensticklingar sätter du under våren. Ta sticklingar från fjolårets tillväxt. Använd 0,8% IBA om du har. Sticklingarna ska sättas i sluten luft, alltså under plast som håller luftfuktigheten på 100%. Sticklingsmediet kan vara en blandning av torv och sand (fint grus) eller torv och perlite. Undvik vanlig jord då den innehåller en massa olämpliga mikroorganismer.
MVH
Jan
nu börjar det bli avancerat...
Fjäderfän och kaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser