Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Säkra fårhage för rovdjur?  (läst 9750 gånger)

Knösgården

  • Inlägg: 5
  • För frihet och energi!
    • För Frihet
Säkra fårhage för rovdjur?
« skrivet: 06 jan-10 kl 18:29 »
Hej där!

Är det någon som har tips/råd på hur fårhagen kan säkras mot rovdjur när man har fårnät? hälsar
Knösgården
För frihet och energi!
www.förfrihet.se

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Säkra fårhage för rovdjur?
« Svar #1 skrivet: 06 jan-10 kl 18:44 »
Eltrad  ovanpa!

Men beror pa vilka rovdjur ni har!


Januschka

Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Knösgården

  • Inlägg: 5
  • För frihet och energi!
    • För Frihet
SV: Säkra fårhage för rovdjur?
« Svar #2 skrivet: 06 jan-10 kl 18:48 »
Ännu inga på plats men varg och lo i trakterna sägs det  ???
För frihet och energi!
www.förfrihet.se

skogslyktan

  • Inlägg: 205
    • Västergötland
    • skogslyktan
SV: Säkra fårhage för rovdjur?
« Svar #3 skrivet: 06 jan-10 kl 21:51 »
bra länk med info runt rovdjuren  http://www.viltskadecenter.se/

och olika typ av stängsel etc.

Knösgården

  • Inlägg: 5
  • För frihet och energi!
    • För Frihet
SV: Säkra fårhage för rovdjur?
« Svar #4 skrivet: 06 jan-10 kl 21:57 »
Kanonlänk! Varmt tack!!  :D
För frihet och energi!
www.förfrihet.se

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Säkra fårhage för rovdjur?
« Svar #5 skrivet: 06 jan-10 kl 21:59 »
tyvärr är väl vargen ett minne blott.......   denna utrotningshotade ras 

mobben

  • Inlägg: 333
SV: Säkra fårhage för rovdjur?
« Svar #6 skrivet: 06 jan-10 kl 22:11 »
tyvärr är väl vargen ett minne blott.......   denna utrotningshotade ras 
Tittar man på antalet rivna tamboskap kan man knappt tro det.

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Säkra fårhage för rovdjur?
« Svar #7 skrivet: 06 jan-10 kl 23:12 »
Tittar man på antalet rivna tamboskap kan man knappt tro det.

Nu föll jag visst ut från ämnet..... men alla har ju rätt och finnas även djuren!!   vi måste bara lära oss att skydda våra tamdjur!

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Säkra fårhage för rovdjur?
« Svar #8 skrivet: 07 jan-10 kl 18:47 »
Nej snälla. Inte mer rovdjurskrameri. Just nu. Här. Orkar inte mer. Förlåt...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

mobben

  • Inlägg: 333
SV: Säkra fårhage för rovdjur?
« Svar #9 skrivet: 07 jan-10 kl 19:11 »
Nej snälla. Inte mer rovdjurskrameri. Just nu. Här. Orkar inte mer. Förlåt...
Håller med . Det var onödigt av mig att haka på. Nu pratar vi stängsel.

Du måste nog ha fler eltrådar en nere och en uppe, viktigt att du sätter den nedre med distansisolator.

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Säkra fårhage för rovdjur?
« Svar #10 skrivet: 07 jan-10 kl 19:23 »
Håller med . Det var onödigt av mig att haka på. Nu pratar vi stängsel.

Du måste nog ha fler eltrådar en nere och en uppe, viktigt att du sätter den nedre med distansisolator.


ok

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Säkra fårhage för rovdjur?
« Svar #11 skrivet: 08 jan-10 kl 06:57 »
Med ett bra spänt fårnät och två eltrådar ovanför nätet och utefter "knähöjd" framför nätet på distansknoppar har man ett visst grundskydd mot varg och lo. Men problemet, framförallt i skogsmark är alla stenblock och träd som rovdjuren kan utnyttja för att krypa upp på och använda för att hoppa över stängslet. Trots allt som sägs tror jag det är svårt att täppa till alla kryphål i skogsmark som skapas av terrängen på det viset. Lo är nog svårast eftersom det är en katt som hoppar fint och smidigt. Å andra sidan plockar lon ett djur, dödar det snabbt, äter upp det och så är det bra med det. Vargar och löshundar kan börja driva och riva i hela flocken om det vill sig illa. Tror rovdjursstängsel funkar bäst på välarronderad öppen mark med jämn terräng. Då funkar det nog ganska bra. Jag har stängslat hela min skog och tror att det är omöjligt att helt rovdjurssäkra den. Jag har mentalt förberett mig på besök av lo och tänker försöka leva med 1-5 försvunna djur/år i framtiden. Annars kommer det inte att gå.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Säkra fårhage för rovdjur?
« Svar #12 skrivet: 08 jan-10 kl 14:15 »
Och då klampar jag in igen ;) Boskapsvaktande hundar ;D De är alltid på plats o alltid arbetsvilliga!
Går att läsa om hos Viltskadecenter också och där har funnits en förteckning över de som har hundar och vilka raser.

Fattar inte att inte fler tar till sig detta, då kan man krama vilka djur man vill ::)

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Säkra fårhage för rovdjur?
« Svar #13 skrivet: 08 jan-10 kl 17:14 »
Ja just det. Glömde jag helt. Drömmen om en tibetansk mastiff. Den där söta vovven som håller undan snöleoparder och annat småvilt. Tar väl en svensk varg nånstans på mitten och biter till. Skämt åsido. Får vi permanent etablering av lo här i Norra Halland nedanför sydsvenska höglandet är det säkert den mest långsiktiga lösningen för fårägare som tänkt sig leva på lammproduktion.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Säkra fårhage för rovdjur?
« Svar #14 skrivet: 08 jan-10 kl 17:16 »
Min granne som har flera hundra får och inte 4 som jag..... sa att lamadjur är väldigt effektiva och det äter ju samma kost som fåren och kan gå med dem i hägnen

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Säkra fårhage för rovdjur?
« Svar #15 skrivet: 08 jan-10 kl 23:19 »
 Jag är ju fortfarande lite skeptisk till att Boskapshundar är den enda och rätta lösningen för alla...
 Vi har allemansrätt i Sverige och jag skulle inte våga ha en hund eller två där folk har rätt att gå visserligen får dom inte störa djuren men man har likafullt strikt ägaransvar för vad hunden gör och folk är ibland inte riktigt kloka :o
Dessutom funderar jag på problemet med hundar som börjar med att städa upp efterbörder när fåren lammar för att övergå till att äta lamm, ett tydligen inte allt för ovanligt problem utomlands där man har mer erfarenhet av boskapshundar.
OM jag fortsätter med får när vi fått en etablerad vargstam här där jag bor känns lama och rovdjursstängsel som mitt val. Laman blir förmodligen nödvändig att ha under vinterhalvåret då jag antar att det kan bli svårt att hålla tillräcklig ström i stängslen pga snön.
Jag tror inte något stängsel eller någon form av vaktdjur är patentlösningen för alla och kanske får man ändra lite på sin djurhållning om vi får en större stam av varg, fri utevistelse nattetid kanske blir något som man får sluta med tex.
 En sak jag funderat på gällande elstängsel och varg är om inte vargen kan lära sig att det går att hoppa eller "slinka igenom" stängslet? Vi har haft stövare som lärt sig att om man springer tillräckligt snabbt så får man oftast ingen stöt... Och Border Collien han kan hoppa över stängsel...
                           Mvh
                         Charlotte
« Senast ändrad: 09 jan-10 kl 09:38 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Säkra fårhage för rovdjur?
« Svar #16 skrivet: 09 jan-10 kl 11:11 »
Jag tycker det verkar som om fårnät, bra spänt, med eltråd över och nertill, är det som är säkrast. Går inte att slinka igenom och inte så lätt att hoppa över heller.

Jag tror inte att vargstammen kommer att öka heller.

Kanske det skulle behövas mera forskning runt varg och andra rovdjur. Jag bor så att jag har vargrevir i alla fyra väderstrecken, gränsande till varandra, men har inte hört att vargen rivit några får i närheten. Kan det vara så att det finns gott om vilt, älg och rådjur bl a, vilket väl vargen föredrar?
Åsenfår, hundar och katter

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Säkra fårhage för rovdjur?
« Svar #17 skrivet: 09 jan-10 kl 13:42 »
Vad kul. Nu börjar sakkunskapen strömma in från olika håll och perspektiv. Att allmänhet och friluftsliv skulle vara ett hinder för att ha vakthundar till sina djur innanför stängsel tycker jag är tveksamt som argument emot hundar. Allemansrätt i all ära, men produktion måste gå före. Folk får passera genom mina stängsel men det får de göra på egen risk. En hund får inte anfalla, men ställa och stoppa mskor från att gå vidare in är ok, anser jag.
Charlottes argument mot hundar blir jag också fundersam till. Det finns säkert många exempel på vakthundar som misslyckas med sin uppgift på det sätt som Charlotte beskriver och som måste plockas bort. Men de måste nog ändå vara undantag som bekräftar regeln eftersom vakthundar är vanligt förekommande i hela världen där man bedriver extensiv utegångsdrift med boskap.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Säkra fårhage för rovdjur?
« Svar #18 skrivet: 09 jan-10 kl 15:02 »
Ulfg, jag är absolut ingen sakkunnare angående Boskapshundar, bara intresserad eftersom jag tror att varg/får kommer att bli ett problem även för mig inom en snar framtid, vi har redan fått ett par bofasta vargar i länet enligt expertisen.
Jag tror hundar kan vara perfekta under vissa förutsättningar men jag tror som jag skrev inte att dom är bäst för alla djurägare på alla platser.
Jag vidarebefodrade bara kunskap som jag fått av en vän som rest runt och tittat på får utomlands genom sitt yrke. På en gård i Frankrike hade man lång erfarenhet av dessa hundar och tyckte att dom var bra vakter som höll både tvåbenta och fyrbenta tjuvar borta från de värdefulla avelsfåren men att ett problem var att man ibland bara kunde använda en hund några år, sen uppträdde problemet jag skrev om.
 När jag fick höra detta började jag söka runt på sidor om Boskapsvakter och det finns tips om att hundarna inte ska vara med vid lammning (åtminstone inte dom första åren osv), så jag tror att det är ett problem som kan förekomma. Om jag inte minns fel så är det någon som skrivit här på Alternativ att det har hänt på en fårgård i Sverige också?
 Kanske man har herdar ihop med fåren under lamningen utomlands som kollar hundarna eller så kanske man accepterar att en hund kan vara "förbrukad" efter några år och ersätter den med en ny (som man gjorde på den franska gården)? Man hade egen uppfödning på gården och bytte ut lammätande hundar.
                    Mvh
                 Charlotte
« Senast ändrad: 09 jan-10 kl 15:10 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Säkra fårhage för rovdjur?
« Svar #19 skrivet: 09 jan-10 kl 18:20 »
Charlotte, om du har dåliga erfarenheter av boskapsvaktare, måste dui var tråd där dessa berörs plocka fram någon form av skräck-scenario ???
Jag har haft dessa hundar i sju år nu. Folk har råkat befinna sig i fårhagarna osv. Inga människor har bitits eller ens jagats ur hagen. Detta är VÄLDIGT intelligenta hundar och de kan faktiskt fatta egna lämpliga beslut.
I första hand håller de rovdjur borta, de ger sig inte på dem heller om de inte måste, men de hävdar sitt revir.
Att bita ihjäl nyfödda lamm tyder på dålig fostran och fel inställning till sin position i flocken (troligtvis en ranghög individ, som inte accepterar fåren som överhuvuden).
Under mina sju år med fem olika hundar, har detta aldrig inträffat. De är superduktiga med nyfödda djur och kan direkt urskilja djur som mår dåligt eller är skadat och bevakar dem extra mot angripare.
Kul ulfg. att du nämnde Tibetansk Mastiff ;) Min drömhund! Får snart en ny valp, pyrenéer/estrela/maremma korsning 8)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 1 användare
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser