Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Säkra fårhage för rovdjur?  (läst 10916 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Säkra fårhage för rovdjur?
« Svar #40 skrivet: 10 jan-10 kl 21:03 »
Får man ha hundarna boendes permanent i hagarna?
Hur får man dom att stanna i hagen/hägnet??
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #41 skrivet: 10 jan-10 kl 21:27 »
Att belöna genom att LÅTA hunden jaga när den gör som man vill att den ska göra är en form av träning med positiv förstärkning och helt i enlighet med Anders Hallgrens metoder. Ser alls ingen motsats. Att låta hunden jaga när den gör rätt och koppla upp den när den gör något oönskat är precis vad som beskrivs i tex Canis, och är precis den typ av träning jag förespråkar. Belöning är det hunden helst vill ha, och vad det är beror på situationen. Det är ett vanligt missförstånd att bara klappar eller godis skulle vara det man använder som motivation när man tränar positivt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

JBF

• Småland
« Svar #42 skrivet: 10 jan-10 kl 21:37 »
Får man ha hundarna boendes permanent i hagarna?
Hur får man dom att stanna i hagen/hägnet??
Till tråden igen: Ja, de får bo permanent med djuren de är satta att vakta, men det krävs tillstånd för det! De stannar i hagen för att de vill vara där (med sin flock). Birgit kan berätta mycket mer om dessa frågor. När jag var hos henne i höstas så blev jag inspanad av en av hennes hundar i hagen, men den stannade lugnt kvar hos fåren, inte ens en tanke på att gå fram till mig utanför stänget. (Annat var det med den lilla islänningen....  ;D) Aldrig har jag sett en hund som bara iaktagit mig så, utan minsta rörelse. Vi i vår del av världen är nog alltför vana med att alla hundar skall vara "sällskap" utöver den uppgift de annars har, tex jakt, vall eller bruks. Vi kanske får tänka om, att hundar inte bara är sällskap till oss människor. Jag tycker detta med boskapsvaktande hundar är oerhört intressant och nog det starkaste alternativet för mig ifall jag hamnade i en sits med frekventa rovdjursbesök. Frågan är vad mina får skulle anse om saken bara.
/JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

esten

• -
« Svar #43 skrivet: 10 jan-10 kl 21:54 »
Dressyren ska vara klar , när jaktträningen inleds .
Att börja dressyren på fjället vid injagningen är för sent .
Och vad jag vet har ingen hund ett sånt minne över flera månader .
Så vi talar om helt andra saker du och jag 

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #44 skrivet: 10 jan-10 kl 22:11 »
Det tror jag inte. Jakt hör inte till mina intressen, men jag har läst tidningen Canis från pärm till pärm i 10 år, och de har beskrivit hur de tränat olika delar av jaktbeteendet med positiva metoder.

Och hundar kommer ihåg kommandon flera år efteråt utan att de har upprepats, om de kunde dem ordentligt när de tränades in. Bara häromveckan återupptog jag träningen av ett trick som jag inte gjort med min hund på minst tre år. Han gjorde det lika bra som då, på första försöket. Hunden kan över 50 kommandon, plus ett antal ord som inte är kommandon, och vissa upprepas väldigt sällan. Han kommer ihåg i alla fall.

Så använd gärna hund som boskapsvaktare eller jakthund eller vad ni nu behöver, och kolla om inte positiva träningsmetoder som dem som beskrivs i tidningen Canis passar för er.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #45 skrivet: 10 jan-10 kl 23:55 »
Det borde väl vara likadant om man har hästar eller får?
Eller är hundarna kräsna om vad dom vallar o vaktar?

Jag har nu nämligen om ihgen sett vargspår i snön , denna gång vid bakdörren till stallet och älgspår i hagen av en mkt stooor älg!

Ja jösses va ska dom hit o göra ? Kan dom inte hålla sej i skogen ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Imp

« Svar #46 skrivet: 11 jan-10 kl 00:42 »

jag har hittat spår efter vad jag anser är en ung varg (ev två) och varg sågs i hagen för 3v sen en morgon .

Om det är mindre spår än vargspår, så skulle jag gissa på att det är lösgående hundar och inte varg.

För så pratade man betydligt mer om problem med lösgående(rymmande) hundar, numera så säger folk varg direkt.

Jag har en mycket bestämd uppfattning om 70% av hundägarna...

Birgit

« Svar #47 skrivet: 11 jan-10 kl 08:13 »
Det går att prägla boskapsvaktare på hundar också. Eller höns, eller kor. De vaktar det de blir lärda att vakta och präglas på som valpar.
Citera
utan belöningen kommer när den släpps på ett nytt sök .
Precis vad jag menar. En boskapsvaktare stannar hos fåren för att det är belöningen ;) Att ta bort den från flocken är djurplågeri!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #48 skrivet: 11 jan-10 kl 19:54 »
Nepp det är vargspår .
Jag har kollat upp det nu o jämfört .
Varför jag tyckte dom var ngt små var för att mina hundar har extremt stora fötter  ;D

nordtravare

• Medelpad
« Svar #49 skrivet: 15 jan-10 kl 20:50 »
Halvtama rovdjur som stängs ute på ett ställe kommer att flytta till ett annat med en stängselkostnad på 50 kr metern blir det stora summor och mycket jobb .Paragraf 28 medger en överlägsen lösning.

Birgit

« Svar #50 skrivet: 16 jan-10 kl 07:46 »
Citera
Halvtama rovdjur som stängs ute på ett ställe kommer att flytta till ett annat med en stängselkostnad på 50 kr metern blir det stora summor och mycket jobb .Paragraf 28 medger en överlägsen lösning.

Vaddå halvtama ??? ??? ???

Citera
Det går att prägla boskapsvaktare på hundar också
Naturligtvis menade jag hästar :-[

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 16 jan-10 kl 11:10 »
Hej på er.
Tänke jag skulle försöka bidra lite, är premiär för mig här på forumet.

Håller på att ersätta lite sönderblåst och misskött granplantering med bete för Gutefåren. Efter att ha studerat både här och på bla SKANDULV så valde jag elstängsel på 3 trådar och ett hyffsat aggregat för elen.

Bor i Norra Halland där någon Lo setts men vi har definitivt räv här.

Som jag ser det får man acceptera att det är inte rovdjuren som tränger sig på oss utan tvärt om. Det och att studera vilka åtgärder man kan vidta för att skydda sig är det enda rätta.

JBF

• Småland
« Svar #52 skrivet: 16 jan-10 kl 12:47 »
Som jag ser det får man acceptera att det är inte rovdjuren som tränger sig på oss utan tvärt om. Det och att studera vilka åtgärder man kan vidta för att skydda sig är det enda rätta.
Ja, det är sant det!! De har ju rätt att finnas de också. Men som nån skrev i en länkad artikel på Fåravelsförbundets hemsida, "Hur skall vi kunna hålla vargen utanför våra stängsel när inte Skånes djurpark kan hålla sina innanför stängslet." I slutändan krävs det nog mer än rovdjurstängsel, tex hund eller lama, men det är nog smällar vi får ta.

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

ulfg

« Svar #53 skrivet: 16 jan-10 kl 17:56 »
Välkommen till fårforumet bäste Ullaredsgården.
Alltid roligt med nya människor. Här i norra Halland måste du nog planera för besök av lo, tyvärr. Granne till mig fick en tacka slagen i somras av lo, Väröbacka. Det är vandringslo det är frågan om ännu. Grannen fick ingen ersättning från länstyrelsen eftersom han  anmälde för sent, men tröstade sig i olyckan med att det bara var ett enda djur som slogs och att det antagligen gått snabbt och hastigt till.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #54 skrivet: 17 jan-10 kl 10:42 »
Paragraf 28??

nordtravare

• Medelpad
« Svar #55 skrivet: 18 jan-10 kl 17:35 »
Tillåter skjutande av rovdjur i samband med attacker mot tamdjur.

Birgit

« Svar #56 skrivet: 18 jan-10 kl 18:41 »
Citera
Tillåter skjutande av rovdjur i samband med attacker mot tamdjur.

Det är väl ingen lösning på problemet???? Eller ska fårägarna bo ute i hagarna är det tänkt?

Men det kanske var utrotning du menade ???

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #57 skrivet: 18 jan-10 kl 23:10 »
Va hemskt .
Ne vi har valt att bo i djurens domäner så är det bara.
Bättre att stängsla ut dom.
*Drömmer óm ett 2½m högt gunnebostängsel runt hela ägorna*

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #58 skrivet: 19 jan-10 kl 14:27 »
Va hemskt .
Ne vi har valt att bo i djurens domäner så är det bara.
Bättre att stängsla ut dom.
*Drömmer óm ett 2½m högt gunnebostängsel runt hela ägorna*

Jag håller med dig  , tänk om alla kunde förstå att de e vi som oftast klampar in på djurens revir och domäner!
Att det är vi som är skyldiga att se till att våra tamdjur inte behöver möta rovdjuren.
Så 2½ meter gunnebo kanske vi borde få eu stöd till  ;D  ;D  ;D

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 19 jan-10 kl 16:12 »
Tack för välkomnandet "ulfg".
Vet inte hur din granne gjorde men så här har jag gjort.

Fåren har gått på ängsbetet på inägomarken tills i höstas.
Under två vintrar har jag spårat i skogen efter ev. hot mot dem.

Faktiskt ville jägarna här i kring ha mig till att vara lodjurs spårare men den gick jag inte på... sanningen var att de orkade inte spåra själva. Att de ville ha fastställt att det fanns lo var för att kunna skjuta lite grann. Det finns några honor lite norr över med tyvärr för få så stressade hanar får gå långt i sin jakt på partners. De är ofta så stressade att de inte kan äta ordentligt av bytet. Jägarna tycker det ser illa ut men rävarna tex är glada... Rävarna slipper då slå egna byten så det jämnar ut sig.

Så, jag har spårat och förkovrat mig så gott jag kan för att sedan göra ett val. Valet är att gå vidare för fåren & naturens skull, skydda det jag kan men ta smällen om den kommer.

Gutarna trivs så bra i skogen och på berget och jag tror inte de skulle  må bra av att bli instängda i en miljö de inte trivs i hur säker den än är.

Summa summarum om hur jag skyddar mina får är att utnyttja naturens egna skydd (väg, vattendrag, bebyggele) + elstängsel (får inne/rovdjur ute) + aktuell kunskap om hur lo & räv agerar.

Tack för ordet.
« Senast ändrad: 19 jan-10 kl 16:24 av Ullaredsgården »

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser