Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lakritsremmar och liknande...  (läst 15300 gånger)

Sommartorparn

SV: Lakritsremmar och liknande...
« Svar #20 skrivet: 08 jan-10 kl 08:03 »
Jag har också ett recept någonstans, som jag rev ur tyska Geolino. Vi hade en lakritsplanta i somras, som sonen ville spara roten av. Det blev dock inte så mycket. Efter tvätt torkade jag den medan jag funderade på om det lönade sig med lakritstillverkning som sonen ville. Tror att det stod i receptet att man ska koka ur roten först i lite vatten och sen blanda med socker och något annat. Då slipper man ju riva.

Annars kan man göra den där hostmedicinen med flera ingredienser som står i handboken. Det går också att göra lakritslikör, vilket troligen är mycket enklare än lakritsremmar. Godis för vuxna då. Själv gillar jag inte lakrits något vidare, så det är ytterst tveksamt om det blir någon lakritstillverkning. Sonen har visst glömt projektet.

Ylva-Li

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 09 jan-10 kl 14:44 »
Vilken kul idé blev också sugen på att prova. Vart kan man få tag på lakrits pulver/ Rot?

Matglada Tänkaren

• Dalarna
« Svar #22 skrivet: 09 jan-10 kl 22:51 »
Vilken kul idé blev också sugen på att prova. Vart kan man få tag på lakrits pulver/ Rot?
Hälsokosten =)
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

Mata

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 10 jan-10 kl 11:52 »
WoW! :o ;D

Berätta!

mistel

• -
« Svar #24 skrivet: 10 jan-10 kl 13:53 »
Det finns ju en del annat lakritsgodis man kan göra ex. detta recept har jag fått men ej testat.

Lakritspengar
ca 400 g

Ingredienser
4 dl gummi arabicumpulver (arabiskt gummi)
1 dl lakritsextraktpulver
2,5 dl druvsocker
0,5 dl kokande vatten
10 ml svart karamellfärg
2,5 tsk salmiakpulver
1 ml anisolja

Gör så här
Blanda ihop gummi arabicum och lakritsextrakt i en skål.
Häll därefter druvsocker och det kokande vattnet i en tvåliters rostfri kastrull. Rör tills sockret smälter och tillsätt karamellfärgen.

Värm blandningen över vattenbad i två minuter. Ta upp kastrullen ur vattenbadet och häll därefter i blandningen av gummi arabicum och lakritspulver. Rör kraftigt så det inte blir stora klumpar, små klumpar löser sig under kokningen.

Lägg ett lock på kastrullen och sätt tillbaka kastrullen i det kokande vattenbadet. Vattenbadet ska inte stormkoka. Ha spisen på \"halv effekt\". Se till att botten på kastrullen med massan hela tiden är täckt med vatten.

Låt stå i ca 20 minuter. Rör i massan då och då för att få bort småklumpar. Sätt därefter i en termometer och fortsätt koka tills temperaturen är minst 85 grader men helst 90.

Ta upp termometern och rör i salmiak. Tillsätt anisoljan och blanda väl.

Ta upp kastrullen från vattenbadet och ställ den på en handduk. Häll ut massan på oljat bakplåtspapper. Jämna till massa snabbt. Ställ formen svalt i tio till tolv timmar. Obs! Ej i kylskåpet!
När massan släpper från bakplåtspappret, vänder man den så den kan torka på andra sidan.

Klipp massan i bitar med oljad sax eller stansa ut med utstiksformar.

Denna kola har jag gjort och den blev god som lakritsälskare vill jag dock ha den större mängden lakrisstång i.

Lakritskola
2.5 dl grädde
250 g socker
2 1/2 msk sirap
1  msk glykos
25 g smör
1/2 - 1st lakritsstång (inte vanligt godis utan ren lakrits sån som apoteket sålde förr)

1. Krossa lakritsstången fint.

2. Blanda alla ingredienser i en kastrull och koka i ca 1 1/2 timme. Smeten ska nå en temperatur på mellan 121° och 125°.

3. När smeten är tillräckligt varm, häll då ut den på ett smort smörpapper i en form.

4. Skåra med en vass kniv innan den stelnar helt.

De flesta av de udda ingredienserna salmiaksalt, gummi arabicum, lakritsstång etc. kan man hitta på Essencefabriken i stockholm (de skickar på postorder står det på hemsidan)

MiaMia

• Hemma mamma
« Svar #25 skrivet: 09 feb-10 kl 09:31 »
Hej, vill gärna inflika att man kan köpa lakritspulver av Stockholms essencefabrik. Det är mycket drygt och smakar gott. De har mycket kryddor och smaksättare. Jag tror både naturliga och syntetiserade. De finns på nätet. Lycka till !
Jag skall be min amerikanska granne hjälpa mig att översätta ingredienserna på recepten som finns på tråden. Det kan ju hänga på konsistensen av sockerarterna, hur bra resultatet blir. Jag återkommer om mitt recept blir bra, jag skall göra ett prov i helgen som kommer. Spännande, kemi i köket .

Delar gärna med mig av många års erfarenhet av att vara ekonomisk smålänning. Många intressen och vänner med allehanda kunskaper.

Mata

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 09 feb-10 kl 09:39 »
Ja, berätta sen!

http://www.essencefabriken.se/

Bra länk!

Terés G

• Blekinge
« Svar #27 skrivet: 23 feb-10 kl 21:09 »
Sitter här och läser. Blir mer och mer intresserad och lakritssugen och så har ni inte skrivit hur det gått! Hur ska jag klara mig nu?????
Har ni provat? Hur då och hur blev resultatet?
Mvh Terés
En underbar man, två söta barn, höns, ankor, katter, hund och liten gård.

Melica

« Svar #28 skrivet: 06 mar-10 kl 23:42 »
Jag är också väldigt nyfiken på hur det har gått för er! Hoppas att åtminstone någon av er har provat.

(Karameller har jag gjort många i mina dagar dock, det är hur enkelt som helst. Om ngn är nyfiken på det med kanske?)

Jag är jättenyfiken på att höra mer om din karamelltillverkning Mata  :D Vad brukar du göra för sorter? Och hur gör du?
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

gurra_58

• Västerbotten
« Svar #29 skrivet: 12 aug-10 kl 23:17 »
Verkar oftast innehålla bara vetemjöl, melass/socker, anis, lakritspulver... Allt har jag hemma. Men hur gör man? Kokar och torkar i ugnen eller?
Någon som provat göra lakritsgodis?
Finns att köpa färdiga satser från Danmark,Men i Sverige är det CC-Hobby som står för fiolerna

Dela detta:

* Inloggade just nu

707 gäster, 1 användare
Schwartz kalle

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser