Lakritsremmar och liknande...

Startat av Mata, 26 Dec-09 kl 10:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Mata

Verkar oftast innehålla bara vetemjöl, melass/socker, anis, lakritspulver... Allt har jag hemma. Men hur gör man? Kokar och torkar i ugnen eller?
Någon som provat göra lakritsgodis?

snarken

Här kan man se från en godisfabrik hur hallonremmar spritsas i maskin och sedan torkas i 8 timmar i 60 grader C. Processen borde gå att efterlikna med en sprits och en ugn.

http://www.youtube.com/watch?v=MmBitpAU8IU

Såg nyss på ICA att de fått in en Raw Food prudukt som kallades "lakritsremmar" som dock bara var sorgliga små flagiga ark klippta i bitar... tror säkert att du kunde få till något bättre, RawFoodisarna är ju inte så inne på att hetta upp saker. Iden att låta smeten torka tunnt på ett papper och sedan skära den på plats är ju dock inte så dum, om man inte vill tjaffsa med sprits.

Mata

Har smakat hemgjorda hallon/bananremmar torkade i ugn, hur gott som helst, mycket godare än kemikalie-remmar. Har inte provat göra själv än. Men karameller gör jag ibland och då använder jag bara naturliga färg/smakämnen. Därför har jag redan lakritsrotspulver hemma och tänkte det vore kul att testa.
Ska undersöka ämnet närmare. Tack så mycket för länkar!

Hittade detta, men inte riktigt vad jag vill ha:

Citat

Homemade licorice

Ingredients:
1 Cup Of Grandma's Original Molasses
1 Teaspoon Of Licorice Root Powder
1 Teaspoon Of Anise Seed Powder
1 Cup Of Bob's Red Mill Arrowroot Starch Flour
1 Jar Of India Tree Fondant & Icing Sugar

Information:
Serving Size 15
95 Calories Per Serving
1 Grams Of Fat

Cooking Directions:
This recipe is for original chewy licorice made with actual licorice root. There are many therapeutic benefits to eating this candy, aside from the fact that it tastes wonderful. For the first step, you will want to take out a medium size saucepan, and heat it over low. Next add in the molasses, licorice root powder, and anise seed powder. Mix up these ingredients vigorously, until they are well blended and even. Once the licorice batter is warm, add in the flour, and again stir the mix vigorously until you have a pliable dough. Next clear and clean a surface in your kitchen, and gently dust it with the icing sugar. Next remove the saucepan from the burner, and let it cool down. Once it's cool, pour it onto the counter, and start working the dough. From here start rolling licorice tubes. Once all of your dough has been used, cut the tubes into desired licorice sizes. Finally roll the finished cut pieces in the icing sugar, and then set them aside to harder for a couple of hours. To expedite this candy setting process, refrigerate them for one hour. Store the licorice in a sealed glass candy jar at room temperature. We hope you enjoy this recipe, be sure to look through our many other candy recipes.

CitatCARAMEL LICORICE 1 can Borden's condensed milk 2 cubes butter 2 c. sugar 1 1/2 c. white Karo syrup Boil to 280 degrees. Add anise flavoring and black food coloring. Stir, pour into greased pan. Cool and cut with scissors. 

Här tror jag jag hittat! Men man kan inte kopiera:

Citathttp://news.google.com/newspapers?nid=1345&dat=19870811&id=SxATAAAAIBAJ&sjid=8_oDAAAAIBAJ&pg=5569,1700818

Mata

http://www.recipezaar.com/Original-Licorice-Candy-189100

Citat
Ingredients

* 1 cup molasses
    * 1 teaspoon powdered licorice root (or to taste)
    * 1 teaspoon dried anise, root (POWDERED ( or to taste)
    * 1 cup flour (enough to make a workable dough)
    * icing sugar

Directions

1.
      1
      Warm the molasses and add licorice and anise powder.
   2.
      2
      Mix in enough flour to make a workable dough.
   3.
      3
      Roll mixture into small tubes, cut into desired lengths.
   4.
      4
      Roll in icing sugar if desired. The mixture will harden when cool.

:)

Guld

Går det inte att göra det som deg i stället för att spritsa och ta det i pastamaskinen (valsa den lagom tunn och skär alla strängarna på en gång) Provtänker  :-[
Är det möjligt?
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Matglada Tänkaren

Men GULD!
Du måste vara ett geni!!!
Berätta hur det går om du provar.
;)
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

Guld

:D   :-[  Tack! 
Har tyvärr ingen utrustning men jag vill gärna höra hur det går för dig i dina experiement.
Berätta hur detgår densom än provar.../Guld
Blir allt lite sugen på saltlakrits...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Travelerhorses

Jag måste bara följa denna tråd .
Hojta om nån av er lyckas.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Mata

Jaha, fler som tycker det vore kul att prova!?
Den som kommer till skott först måste ju berätta! Jag är lite trött på allt just nu och måste få tag på melass sen ska jag testa. Fast någon pastamaskin har jag inte...men intressant idé.

(Karameller har jag gjort många i mina dagar dock, det är hur enkelt som helst. Om ngn är nyfiken på det med kanske?)

Travelerhorses

Det kan väl inte vara sån melass man ger till djur??
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Mata

ieenilorac

Jag tror att melassen till djur är litet beskare och separeras senare än den melassen man menar i receptet. Kanske går det med vanlig mörk sirap, har för mig att det kallas melass i engelska recept?

Annars är det ju inte så att man inte skulle kunna äta melassen som är avsedd för djur, morfar brukade alltid slicka i sig det han fick på fingrarna då han stängde locket till melassfatet. Djurfoder kontrolleras och är en ren produkt precis som människomat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

bo_i_dala

Hej!
Den som provar- snälla berätta!
mvh

Mata

ubstantiv

1. TREACLE
   2. MOLASSES
   3. SYRUP
   4. JULEP

Sirap kan alltså vara melass på engelska. Jag har tillgång till bageri-melass och mörk sirap... Nä, nu måste man testa snart!

Matglada Tänkaren

hmm...närmar mig point of no return...

Har hel lakritsrot hemma och en pasta maskin...
Kan man göra pulver av hel lakritsrot??? ???

M. Gandhi

bokmalen

:o
Jag vill också... om det inte blir för krångligt. Älskar både söt och salt lakrits.
Den som aldrig gör något fel, den gör inte mycket annat heller.

Mata

Kanske enklast att blötlägga och sen riva roten? Vet inte om det funkar på lakrits, men jag gör så med torkad gurkmejsrot som är stenhård annars, i vatten över natten.
Så inte att glömma att lakrits ofta inte innehåller lakrits utan anisolja. Jag har använt torrostad anis, mald för att få lakritssmak.

Pasta-maskinen... Hmmm...  ::) Intressant idé, men kanske inte nödvändigt?

Matglada Tänkaren

Försökt torrriva lakritsen men det var för jobbigt.
Citat från: Mata skrivet 07 Jan-10 kl 20:17
Kanske enklast att blötlägga och sen riva roten? Vet inte om det funkar på lakrits, men jag gör så med torkad gurkmejsrot som är stenhård annars, i vatten över natten.
Så inte att glömma att lakrits ofta inte innehåller lakrits utan anisolja. Jag har använt torrostad anis, mald för att få lakritssmak.

Pasta-maskinen... Hmmm...  ::) Intressant idé, men kanske inte nödvändigt?

Försökte torriva med det var hårt.
La en rot i blöt över natten....
M. Gandhi

Matglada Tänkaren

Citat från: snarken skrivet 26 Dec-09 kl 10:56
Här kan man se från en godisfabrik hur hallonremmar spritsas i maskin och sedan torkas i 8 timmar i 60 grader C. Processen borde gå att efterlikna med en sprits och en ugn.
Snarken!
Jag kommer aldrig att förlåta dig!!!  ;D Nu är jag fullständigt på kroken.
HUR ska jag kunna sova efter den filmen??? Jag har startat tillverkningen... hehe....nattpasset.
M. Gandhi

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

528 Gäster, 0 användare