Det finns ju en del annat lakritsgodis man kan göra ex. detta recept har jag fått men ej testat.
Lakritspengar
ca 400 g
Ingredienser
4 dl gummi arabicumpulver (arabiskt gummi)
1 dl lakritsextraktpulver
2,5 dl druvsocker
0,5 dl kokande vatten
10 ml svart karamellfärg
2,5 tsk salmiakpulver
1 ml anisolja
Gör så här
Blanda ihop gummi arabicum och lakritsextrakt i en skål.
Häll därefter druvsocker och det kokande vattnet i en tvåliters rostfri kastrull. Rör tills sockret smälter och tillsätt karamellfärgen.
Värm blandningen över vattenbad i två minuter. Ta upp kastrullen ur vattenbadet och häll därefter i blandningen av gummi arabicum och lakritspulver. Rör kraftigt så det inte blir stora klumpar, små klumpar löser sig under kokningen.
Lägg ett lock på kastrullen och sätt tillbaka kastrullen i det kokande vattenbadet. Vattenbadet ska inte stormkoka. Ha spisen på \"halv effekt\". Se till att botten på kastrullen med massan hela tiden är täckt med vatten.
Låt stå i ca 20 minuter. Rör i massan då och då för att få bort småklumpar. Sätt därefter i en termometer och fortsätt koka tills temperaturen är minst 85 grader men helst 90.
Ta upp termometern och rör i salmiak. Tillsätt anisoljan och blanda väl.
Ta upp kastrullen från vattenbadet och ställ den på en handduk. Häll ut massan på oljat bakplåtspapper. Jämna till massa snabbt. Ställ formen svalt i tio till tolv timmar. Obs! Ej i kylskåpet!
När massan släpper från bakplåtspappret, vänder man den så den kan torka på andra sidan.
Klipp massan i bitar med oljad sax eller stansa ut med utstiksformar.
Denna kola har jag gjort och den blev god som lakritsälskare vill jag dock ha den större mängden lakrisstång i.
Lakritskola
2.5 dl grädde
250 g socker
2 1/2 msk sirap
1 msk glykos
25 g smör
1/2 - 1st lakritsstång (inte vanligt godis utan ren lakrits sån som apoteket sålde förr)
1. Krossa lakritsstången fint.
2. Blanda alla ingredienser i en kastrull och koka i ca 1 1/2 timme. Smeten ska nå en temperatur på mellan 121° och 125°.
3. När smeten är tillräckligt varm, häll då ut den på ett smort smörpapper i en form.
4. Skåra med en vass kniv innan den stelnar helt.
De flesta av de udda ingredienserna salmiaksalt, gummi arabicum, lakritsstång etc. kan man hitta på Essencefabriken i stockholm (de skickar på postorder står det på hemsidan)