Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsfrikaser ?  (läst 2982 gånger)

Lars på Solbacken

• Västergötland
Hönsfrikaser ?
« skrivet: 15 dec-09 kl 16:30 »
Tidigare var jag mycket i Danmark och då vet jag att man kunde bli bjuden på en sorts gryta dom kallade för Höns frikaser.

Det jag kommer ihåg är att det var kokt höna/tupp i bitar, sparris och att det simmade i en vitsås med persilja som dekoration. Tror dom kokade en stor gryta som dom fryste in i potioner, Och det smakade väldigt gott.

Nu undrar jag om det är någon här på forumet som vet receptet ?

MVH
Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

hammer

SV: Hönsfrikaser ?
« Svar #1 skrivet: 13 jan-10 kl 11:06 »
     Hej jag tror att du leter efter  HÖNS I ASPARGES.!  (höns i sparris)  receptet är jätte enkelt.   Koka din höna/tup med morot lite selleri och en bit purjolök tils den är väldigt mör. När den har kalnat tar du köttet (inget skinn) och skär i passande bitar. Du gör en vanlig lite tjock grundsås med den goda bulionen som du har kokt hönan i , Sen har du vit sparris på glas från dom användar du spaden i såsen och skär sparris ut i passande 2-3 cm bitar, i såsen tilsammans med hönan smaka av med lite vitpeppar och salt och då har du HÖNS I ASPARGES. I Danmark serveras retten oftast i tarteletter.   :P :P 
underbara unger, samt kor , hästar, höns, bin, bär ,kattar,och vovve .

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #2 skrivet: 13 jan-10 kl 11:36 »
Vad bra, med goda hönsrecept! Jag tror jag startar en ny tråd bara för ämnet. :)
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

jenses

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 jan-10 kl 13:27 »
     Hej jag tror att du leter efter  HÖNS I ASPARGES.!  (höns i sparris) 

Det tror jag inte, Höns frikaser eller på tyska "Hühnerfrikassee" stämmer.
Men receptet är nästan det samma som din -> Hühnerfrikassee-recept

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 13 jan-10 kl 17:22 »
Åh va bra  ;D Det verkar vara det receptet, blir att pröva.

Tack så mycket för svaren!

Gör Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser