Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu har motorsåget kommit  (läst 13134 gånger)

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Nu har motorsåget kommit
« Svar #20 skrivet: 17 dec-09 kl 18:25 »
Jag tog inte en  bild från sidan av såget, den ser värre ut då, som om den skulle användas i en osmaklig skräckfilm.
Det gäller att vara försiktig med den, då man lätt kan räkna ut vad den kan ställa till med om man är ovarsam.
Skyddskläder modell pansar kanske?  :)

KjellX

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 17 dec-09 kl 18:30 »
Imponerad!!! Skulle va kul om du lägger in en bild då allt är monterat o klart  :D

Skytten

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 17 dec-09 kl 18:36 »
Imponerad!!! Skulle va kul om du lägger in en bild då allt är monterat o klart  :D

Japp, det kommer jag att göra, blir någon gång efter helgerna.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 17 dec-09 kl 21:55 »
Ett lika såg i aktion:

Visst ser det vågat ut!

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #24 skrivet: 17 dec-09 kl 22:37 »
Usch vilket tråkigt ljud den hade!  ;)

Verkar inte vara något man plockar fram för vanlig trädfällning men tanke på hur bökig den var att hantera. Du får klura ut något sätt för ordna frammatningen i sågverket för det blir nog tungt rätt så snabbt att skjuta det där aset.

//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Skytten

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 17 dec-09 kl 22:48 »
Usch vilket tråkigt ljud den hade!  ;)

Verkar inte vara något man plockar fram för vanlig trädfällning men tanke på hur bökig den var att hantera. Du får klura ut något sätt för ordna frammatningen i sågverket för det blir nog tungt rätt så snabbt att skjuta det där aset.

Det var ett gammalt såg, och såg du inte att han sågade i metall när han kapade.
Det ska visserligen inte hålla mer än 8000 rpm, men det sågar snabbt nog med ett såg i skick och vass kedja.
Det är i allmänhet jobbigt att såga plank med motorsåg, när stockarna är tjocka, krävs ett mycket kraftigt såg, och styrkan på detta är bra, även på lägre varv. Jag har planer på frammatning, men tror att det blir mindre jobbigt med detta än ett mindre såg.

Man fäller inte normala träd med ett sådant svärd.

Broberg

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 17 dec-09 kl 23:52 »
Vill se dig possera med den på bild, he he. (om du vill) Lättare att relatera till storleken då.

Mvh

Rosten

• Närke
« Svar #27 skrivet: 18 dec-09 kl 11:57 »
Skulle inte din nya såg funka så får du ett tips på ett hemmabygge men lite klös i. ;D

lumpus

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 18 dec-09 kl 15:50 »
hmm?  din nya såg är väldigt lik min gammla?  som är alldeles för stor för mig som därför är till salu.

Skytten

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 18 dec-09 kl 19:00 »
070 är en gammal såg, och dessa har ett värde för samlare. De  flesta känner inte till(alltid) att sågen tillverkas  än idag, då inte för för Europa och Nordamerika. Finns i Brasileien och andra tropiska ställen.  Att det där krävs licens, beror inte på sågen, utan att man vill ha kontroll på avverkningen.

"
hmm?  din nya såg är väldigt lik min gammla?  som är alldeles för stor för mig som därför är till salu.
sales på Ebaay).

lumpus

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 18 dec-09 kl 20:29 »
070 är en gammal såg, och dessa har ett värde för samlare. De  flesta känner inte till(alltid) att sågen tillverkas  än idag, då inte för för Europa och Nordamerika. Finns i Brasileien och andra tropiska ställen.  Att det där krävs licens, beror inte på sågen, utan att man vill ha kontroll på avverkningen.

intresant!  så min gamla rova heter o7o,och tillverkas än i dag,jag startade upp den för några år sen,jävulen viken komp det är i han,man tror ryggen ska gå av när man ska ha i sta den.

lumpus

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 18 dec-09 kl 20:31 »

"sales på Ebaay).
[/
uote]

njaee det låter för krångligt,går den inte att sälja i sverige?  vad skulle vara ett skäligt pris på pjäsen?

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #32 skrivet: 19 dec-09 kl 00:05 »

"sales på Ebaay).
[/
uote]

njaee det låter för krångligt,går den inte att sälja i sverige?  vad skulle vara ett skäligt pris på pjäsen?

Nu är jag ingen modellexpert, men det är inte säkert att det är en 070, det kan vara någon liknande modell. Någonstans borde det sitta en skylt som kan berätta vad det är för något. Sälja i Sverige går såklart bra på t.ex Tradera eller Blocket. Gamla sågar brukar inte betinga så mycket pengar om de inte är väldigt ovanliga eller i riktigt fint skick. För en värdering och ev identifiering av vilken modell det rör sig om råder jag dig att fråga på skogsforum.se i forumet "handhållna maskiner" där finns mycket kunskap.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #33 skrivet: 19 dec-09 kl 02:39 »

"sales på Ebaay).
[/
uote]

Prova med Tradera, utgångspris 1 kr.

Skytten

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 19 dec-09 kl 05:41 »
hmm?  din nya såg är väldigt lik min gammla?  som är alldeles för stor för mig som därför är till salu.

Din såg är en Stihl Contra, föregångaren till 070/090, troligen har den en 106cc cylinder(Har den 137cc är det en sällsynt raritet). Antagligen tillverkad för ca mer än 50 år sen.
Sågen har samlarvärde, och jag skulle inte bli förvånad om du skulle få ca 1000 dollar eller mer för den av en Nordamerikan.
Jag är helt säker att bästa pris får du på ebay.com, på Tradera skulle du få ett par hundra.
Lätt att googla på amerikanska forum, för att se de mest "perversa" samlarna, som ska ha så många sågmodeller som det bara går att komma över.
Det finns fortfarande reservdelar till den, och det mesta som hör till 070 passar.  På ebay.com förekommer att man genom att inköpa en kåpa för kedjefästet, omvandlar ett såg som jag har till en "original" (väst) tysk 070, och bjuder ut den för 2300 dollar. En försiktig spekulant kommer att fråga efter serienummer. Sådana sågar finns nästan ständigt på ebay.com.

Här är en som startar med en linneduk under foten för att inte smutsa ner sitt objekt:

"HI, YOU OWN A STIHL CONTRA. DONT SELL IT. KEEP IT LOCKED AWAY FOR YEARS AND THEN SELL IT. THE OLD GIRL IS A £600 SAW TODAY, DONT LET HER GO FOR ANY LESS."  citat

Finns ingen Contra just nu på ebay.com, men delar kostar beg ca 500 kr/st.

En 090 utbjudes för  1200 dollar
http://cgi.ebay.com/Stihl-090-Chainsaw_W0QQitemZ150397804459QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item2304685fab

070 på ebay.uk

http://cgi.ebay.co.uk/STIHL-070-CHAINSAW-25-BAR-090-088-066-075-106CCS-MOTOR_W0QQitemZ390125107965QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_2?hash=item5ad544bafd
« Senast ändrad: 19 dec-09 kl 07:00 av Skytten »

Skytten

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 19 dec-09 kl 07:28 »

Kolla in svärdet!

Ännu en "Maniac"

Här finns i allafall viss skyddsutrustning:

Vilken skyddsklass krävs?
« Senast ändrad: 19 dec-09 kl 08:22 av Skytten »

lumpus

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 19 dec-09 kl 10:30 »
Din såg är en Stihl Contra, föregångaren till 070/090, troligen har den en 106cc cylinder(Har den 137cc är det en sällsynt raritet). Antagligen tillverkad för ca mer än 50 år sen.
Sågen har samlarvärde, och jag skulle inte bli förvånad om du skulle få ca 1000 dollar eller mer för den av en Nordamerikan.
Jag är helt säker att bästa pris får du på ebay.com, på Tradera skulle du få ett par hundra.
Lätt att googla på amerikanska forum, för att se de mest "perversa" samlarna, som ska ha så många sågmodeller som det bara går att komma över.
Det finns fortfarande reservdelar till den, och det mesta som hör till 070 passar.  På ebay.com förekommer att man genom att inköpa en kåpa för kedjefästet, omvandlar ett såg som jag har till en "original" (väst) tysk 070, och bjuder ut den för 2300 dollar. En försiktig spekulant kommer att fråga efter serienummer. Sådana sågar finns nästan ständigt på ebay.com.

Här är en som startar med en linneduk under foten för att inte smutsa ner sitt objekt:
http://www.youtube.com/watch?v=wbUzzYDlLtI

"HI, YOU OWN A STIHL CONTRA. DONT SELL IT. KEEP IT LOCKED AWAY FOR YEARS AND THEN SELL IT. THE OLD GIRL IS A £600 SAW TODAY, DONT LET HER GO FOR ANY LESS."  citat

Finns ingen Contra just nu på ebay.com, men delar kostar beg ca 500 kr/st.

En 090 utbjudes för  1200 dollar
http://cgi.ebay.com/Stihl-090-Chainsaw_W0QQitemZ150397804459QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item2304685fab

070 på ebay.uk

http://cgi.ebay.co.uk/STIHL-070-CHAINSAW-25-BAR-090-088-066-075-106CCS-MOTOR_W0QQitemZ390125107965QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_2?hash=item5ad544bafd

tack skytten för all infomationen :)  he he jasså contra jag läste det som canada på den röda kåpan :D jag har den i ett olåst uthus nu kanske skulle låsa in den då?   en gubbe sa för ett tiotal år sen att det var vanligt förr att bygga om dylika sågar till inombords båtmotorer, jag vet inte sanningshalten i detta ,har själv aldrig sett ett sådant bygge.

Skytten

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 19 dec-09 kl 10:44 »
Vill se dig possera med den på bild, he he. (om du vill) Lättare att relatera till storleken då.

Mvh

Här kommer bilden!

lumpus

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 19 dec-09 kl 10:45 »
nu när jag sett alla youtubefilmerna på contra sågar så känner ja absolut inte att ja vill sälja min såg ;D ;D ;D  ska nog gå ut å putsa lita på min fina såg :D   jag såg en plåtbit under avgasröret med nummer ,ska kolla i eftermiddag å lägga ut de här kanske skytten vet va det är för mod närmare,tänk om det är en sån ovanlig.

Skytten

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 19 dec-09 kl 11:01 »
nu när jag sett alla youtubefilmerna på contra sågar så känner ja absolut inte att ja vill sälja min såg ;D ;D ;D  ska nog gå ut å putsa lita på min fina såg :D   jag såg en plåtbit under avgasröret med nummer ,ska kolla i eftermiddag å lägga ut de här kanske skytten vet va det är för mod närmare,tänk om det är en sån ovanlig.

Ja va rädd om såget  - Contra Nostra!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1116 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser