Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu har motorsåget kommit  (läst 13111 gånger)

lumpus

• Gäst
SV: Nu har motorsåget kommit
« Svar #40 skrivet: 19 dec-09 kl 15:44 »
tärningen är kastad :D  här kommer sågbilder från scoutledarn också ;D

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #41 skrivet: 20 dec-09 kl 22:20 »
Jag byggde en kopia av jonsereds verk och köpte deras 95 såg.Jag tycker att det är lite svårt att få den sågade plankan jämntjock vid lite längre längder .Nu använder jag den mest till att såga upp lite lövslöjdvirke av 1-1,5 m stockar .
Glöm inte att köpa hem rejält med bränsle för det går det åt och klyvkedjorna i den längden är inte billiga i sverige.
Men allt roligt kostar pengar....
Lycka till .
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Skytten

• Skåne
« Svar #42 skrivet: 20 dec-09 kl 23:29 »
Jag byggde en kopia av jonsereds verk och köpte deras 95 såg.Jag tycker att det är lite svårt att få den sågade plankan jämntjock vid lite längre längder .Nu använder jag den mest till att såga upp lite lövslöjdvirke av 1-1,5 m stockar .
Glöm inte att köpa hem rejält med bränsle för det går det åt och klyvkedjorna i den längden är inte billiga i sverige.
Men allt roligt kostar pengar....
Lycka till .

Jag har rätt hyfsat pris på kedjor, och jag brukar till de längre svärden slipa till vinkeln från en kapkedja.
Jag har sågat en del plank med ett svagare motorsåg, och det går nog åt ungefär samma mängd bränsle, då den får jobba mer och längre, och svalna mellan plankorna.
Riktig precission får man sällan med småsågar, även bandsåg, så nån millimeter slår det ju. Sen händer det lite vid torkningen, så en perfekt planka är rikt/planhyvlad.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Broberg

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 20 dec-09 kl 23:49 »
Citera
Här kommer bilden!

Citera
tärningen är kastad   här kommer sågbilder från scoutledarn också

Rejäla doningar! Vad då skydd!! Ha ha ha!
Mvh

Skytten

• Skåne
« Svar #44 skrivet: 21 dec-09 kl 11:54 »
Var hos den mekaniska verkstaden idag, och sågverket har kommit en bit.  Blir det inte för många akuta jobb som kommer in, blir det färdigt inom några dar. Annars strax efter nyår, eftersom de naturligtvis förtjänar sin julledighet.
Vi har gjort en del förenklingar under byggets gång, som ska göra det billigare, utan att det ska tappa något.
De har väldigt duktiga killar (för det är inga tjejer som jobbar där) och det är lätt att tala om vad man vill ha utan att lägga timmar på CAD-program.

Vet inte vad slutnotan blir än, men antagligen acceptabel.

Vitis

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 21 dec-09 kl 23:02 »
Ursäkta OT men det får väl gå på underhållningskontot eller nåt:

Halkade runt bland You-tube-länkarna med motorsågar ...

Lycka till med bygget Skytten!

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #46 skrivet: 21 dec-09 kl 23:14 »
Det där är väl inget...
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Vitis

• Skåne
« Svar #47 skrivet: 22 dec-09 kl 00:41 »
Det där är väl inget... http://www.youtube.com/watch?v=Cv9B_mRTXWI&feature=related

Insåg det efter kort letande på Tube'n... motorsåg utan V8 är tydligen inget att skryta med i Amerika!  ;D

pålle

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 22 dec-09 kl 00:53 »
Insåg det efter kort letande på Tube'n... motorsåg utan V8 är tydligen inget att skryta med i Amerika!  ;D
Ä du kan slåromm det var ju ingen bigg block presiss ;Dmvh

Skytten

• Skåne
« Svar #49 skrivet: 22 dec-09 kl 12:03 »
V8:an är ju inte ett enmanssåg precis.

Huggorm

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 22 dec-09 kl 18:02 »
Tills cylinderkitet kommer är jag ändå värst med min husqvarna 3120 på 118,8cc och 6,2kW. Vikt drygt 10kg utan svärd och kedja  8)

KjellX

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 22 dec-09 kl 18:19 »
Tills cylinderkitet kommer är jag ändå värst med min husqvarna 3120 på 118,8cc och 6,2kW. Vikt drygt 10kg utan svärd och kedja  8)

Jägarns !!! Har du bild på den?

Huggorm

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 22 dec-09 kl 18:22 »
Jägarns !!! Har du bild på den?

Inte lätt åtkomligt i alla fall. Jag köpte den begagnad för att ha att såga virke med men kom aldrig riktigt igång. Nu är den undanställd i väntan på bättre tider

Skytten

• Skåne
« Svar #53 skrivet: 26 dec-09 kl 18:53 »
Provade idag motorsåget för första gången, genom att kapa ett par ganska grova stockar.  Sågen startade väldigt lätt.
Det är tungt, men det skar snabbt, det var som att skära i smör.  Jag körde ändå inte med fullt pådrag, då såget bör "köras in" ett par tankar först. 

Skytten

• Skåne
« Svar #54 skrivet: 14 jan-10 kl 16:12 »
Sågade upp en del stammar som vi rensat ut från en åbrink, mest död alm. Det går betydligt fortare med den nya sågen, men det känns i ryggen, det är tuungt.  En stock på en meters diameter, trots den är torr, skär man igenom mycket fortare än en lättare såg kapar färsk.

Jag har hämtat sågverket idag, men är för trött att göra något med det nu. Det ska rostskyddsmålas, och jag får nog vänta tills det blir mildare väder. 

Antagligen upptäcker jag att det får göras lite småändringar när det testats.
Ska oxå klura ut automatmatningen, och hur jag ska gradera för att ställa måtten.

Skytten

• Skåne
« Svar #55 skrivet: 22 jan-10 kl 12:33 »
Jag har nu monterat upp sågverket, för att få en bild av hur det fungerar, och hur jag ska sätta dit det som ännu inte är klart.

Finns ännu inte ett fäste till det större såget, så jag visar med en Sthil 361.
Här monterat horisontellt.

Här syns hur jag låser sågen i horisontellt läge.

Sågen i  vertikalt läge, låst på samma sätt, "haspen" syns på undersidan.

När man sågar i vertikalt läge justeras avståndet med den balk som bär upp såget, vid horisontellt  läge blir det förståss att bommen som såget löper på som justeras.

Jag har kvar att sätta gradering på balkarna för att kunna veta måtten. Kvar är oxå automatningen. Jag vet redan att glidanordningen för att flytta såget längs styrbommen måste ändras, det är som det ser ut idag alldeles för trögt.  Jag ska rostskyddsmåla när det bli mildare väder.
« Senast ändrad: 22 jan-10 kl 12:37 av Skytten »

blowmeakiss

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 27 jan-10 kl 21:34 »
Hade varit skoj att få reda på hur den är att såga med. Kom ihåg att skriva efter några stockar  :)

Skytten

• Skåne
« Svar #57 skrivet: 27 jan-10 kl 21:48 »
Visst ska tom försöka låna en videokamera. Lite till och fixa på den, och nu är det ett sånt busväder att det får vänta lite.

Rosten

• Närke
« Svar #58 skrivet: 09 jun-10 kl 23:42 »
Nu orkar jag inte vänta längre!!!!!!
Har du sågat några plank ännu och funkade det.

Själv så börjar jag bygga på mitt sågverk efter semestern.
Har tre andra projekt som måste bli klart före.

Skytten

• Skåne
« Svar #59 skrivet: 10 jun-10 kl 07:39 »
Nej jag har inte kört på allvar än.  Det jag måste göra är att förbättra vagnen där såget löper, det blir för mycket friktion, som det är nu.  Detta har jag vetat ett tag, men det har fått ligga på hyllan ett tag.   Jag har haft häcken full med vedhuggning, och trädgårdsarbete, samt att fixa på huset.

Kommer nog inte igång med såget förrän efter sommaren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1120 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser