Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu har motorsåget kommit  (läst 13113 gånger)

Skytten

• Skåne
Nu har motorsåget kommit
« skrivet: 15 dec-09 kl 13:55 »
Fick mitt motorsåg idag, en ny såg men en gammal modell. Stihl tillverkar fortfarande 070 för marknader i Sydamerika, Indonesien och Afrika, främst för tropiskt bruk.

Dessa tillverkas av Stihls fabriker i Brasilien och Kina.  Stihl säljer inte dessa sågar i Europa eller Nordamerika.  

Den såg jag köpt är en Stihl, alla delar är identiska och kommer från Stihls tillverkning i Kina. Det enda som inte är original är skyddet framför kedjan, den kom löst och hade en lite avvikande finish och färg, annars identisk, förutom att det inte stod "Stihl" på den, det stod "Chainsaw".  Jag behöver bara byta ut denna kåpa för att allt ska vara tillverkat av Stihl, om det nu skulle vara viktigt.
Det är en Stihl 070 AV och skyltarna på sågen är lika dana som på de gamla Stihl-sågarna som det finns en del kvar här sen de såldes.

Sågen kom med 36 tums svärd, har 106cc cylinder och en effekt på 4,8 Kw.

Jag har beställt en cylinderkit på 148 cc, från USA, då jag via den firman har garanti på att delarna uppfyller samma krav som de som finns på original 090. Detta är det enda som skiljer modellerna, förutom skyltar. Sågen kommer då att ha 14 hp.

Jag har inget bra batteri i kameran, så det blir inte någon bild nu, men min ms361 ser ut som en dvärg jämte detta såg.

Jag ska ha det till ett sågverk som är under byggnad.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

lumpus

• Gäst
SV: Nu har motorsåget kommit
« Svar #1 skrivet: 15 dec-09 kl 14:35 »
var det inte i södra sverige du fanns?  tänker på om du kommer att legosåga?

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #2 skrivet: 15 dec-09 kl 16:15 »
Intressant att höra vad kalaset går loss på!

148cc och 14hp blir en riktig best! Vad behövs så mycket kraft till?
Den är väl rätt så tung också skulle man kunna gissa.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 15 dec-09 kl 16:16 »
var det inte i södra sverige du fanns?  tänker på om du kommer att legosåga?

Sågverket ska vara portabelt, och man ska kunna såga  vid fället, och inte behöva tunga fordon för transport.
I första hand tänker jag ta vara på de träd  jag fäller, till mer än ved.

Men visst kan jag ibland ta på mig att såga till andra. Först ska sågverket göras färdigt, och utprovas.
Skulle det visa sig bra redan vid första prototyp, kanske jag tom kommer att sälja något sågverk.

Det är avsett att även såga övergrovt, och då sågen kan fällas såväl vertikalt som horisontellt, ska man inte behöva baxa med stocken.
Jag bor en mil från Eslöv.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 15 dec-09 kl 16:21 »
Intressant att höra vad kalaset går loss på!

148cc och 14hp blir en riktig best! Vad behövs så mycket kraft till?
Den är väl rätt så tung också skulle man kunna gissa.

Jo det väger lite, men med tanke på styrkan ändå inte så farligt. ungefär tretton kilo, med stort svärd full tank och stor cylinder.
Nu ska det ju i första hand sitta fast på ett sågverk, och det gör vikten mindre betydelsefull. Jag kommer inte att använda det för fällning, utom på de maffigaste almarna.

Såget går att få för femmtusen, inklusive kedja och svärd, den stora cylindersatsen kostar ungefär 1600:-   med frakter och allt.

De 100 cc den redan har är rätt kraftigt bara det.

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 15 dec-09 kl 17:49 »
Jag ska ha det till ett sågverk som är under byggnad.
Nu vart jag nyfiken. ;)
Planerar själv att bygga ett eget sågverk.
Har du kopierat något eller bygger du helt efter eget huvud?

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 15 dec-09 kl 18:02 »
Den är till stor del efter eget huvud, tänkte ut vad jag ville den skulle klara av. Sedan har ju sågverk mycket gemensamt, såget ska följa en linjal på nåt sätt.

Det mest innovativa är att jag ska försöka mata med hjälp av gravitation, och kunna såga sidobakar utan att rulla runt en stor stock.
Jag bygger inte allt själv, då jag inte har alla grejor, och svetskunskaper, men det går helt efter hur jag har försökt räkna ut.

Att den kan tillverkas till ett inte allt för högt pris, och ändå fungera bra, var oxå viktigt.

Den mekaniska firma som hjälper mig, har mycket att göra, och jag har "dötidspris" på jobbet, men det blir nog att testa i början på nästa år. Åtminstone med det viktigaste klart. Automatmatningen ska byggas på efter tester.

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 15 dec-09 kl 18:27 »
Jag funderade på hydralisk matning och hydralisk lyftning av stockarna från marken.

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 15 dec-09 kl 18:53 »
Jag funderade på hydralisk matning och hydralisk lyftning av stockarna från marken.

Mitt sågverk ska inte vara mer än man kan bära, man ska kunna nå trädet i vilken terräng som helst, där man kan gå.
Och då finns det inte utrymme för hydralik, som då oxå måste ha en motor.  Tjockare stockar tänker jag ta verket till och såga där stocken ligger.  Kostnaderna springer iväg oxå, om man ska ha terrängfordon.

Det är sällan skog, där jag fäller, utan lövträd, ofta grova, ibland i tätort. Det får inte kosta för mycket att ta dit verket, och inte ska jag behöva hjälpmaskiner. Detta gör oxå att motorsåg blir det enda användbara alternativet.

Har man ett tungt sågverk på hjul, får man dra det med en traktor, som man även kan flytta stockar med, och då bör det vara averkning i skog eller att man sågar stationärt, med de tyngre transporter som erfordras.

Det är alltid en kompromiss, mellan portabiliteten och de finesser som man kan vilja ha.
Jag ska helst inte ens lämna ett hjulspår i terrängen.

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 15 dec-09 kl 20:57 »
Jag har en ferguson 65a med timmer kärra så jag räknar med att köra hem virket till gården.
Skall bygga med elmotor. Vill också ha tak över sågverket. Så man kan såga om det regnar eller snöar.

I ditt fall så förstår jag om du hellre kör hem plank med moppebilen än grovt timmer. ;D
För jag antar att du handlastar. ;)

Bygger du i aluminium?
Själv så tänkte jag bygga i stål eftersom den skall vara fast monterad.

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 15 dec-09 kl 22:24 »
Ja allt ska gå och bära.  Det blir stål, det enda som jag kanske byter mot lättare material är den största balken där sågen löper, den väger 50% av totalvikten. Den måste vara rätt grov för att förebygga nedhäng.

Nya grejor, blir inte optimala vid första försöket, så det kan komma ändringar efterhand. En stationär anläggning är givetvis bättre om man driver med el.

Ett grovt träd, och det är bara det som ska ner, kostar lite mycket att transportera till såg.  Virket kostar mej inget, snarare får jag lite betalt, och jag behöver inte bekymra mig om att skaffa egen skog.

Är det långt till trädet, försöker jag sälja veden i närheten och ta plankor med mej hem.

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #11 skrivet: 16 dec-09 kl 00:57 »
Lämplig aluminiumprofil eller fackverkskonstruktion vore inte fel för att hålla ner vikten. Vet att vissa använder sig av aluminiumstegar till delar av själva riggen.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 16 dec-09 kl 16:27 »
Även jag har räknat på gratisträd.
Samt ett och annat vindfälle.

Vi köper ju också stockar till ved så dom grövsta räknar jag med att göra brädor av istället.

Körven

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 17 dec-09 kl 10:31 »

Jo det väger lite, men med tanke på styrkan ändå inte så farligt. ungefär tretton kilo, med stort svärd full tank och stor cylinder.
Nu ska det ju i första hand sitta fast på ett sågverk, och det gör vikten mindre betydelsefull. Jag kommer inte att använda det för fällning, utom på de maffigaste almarna.

Såget går att få för femmtusen, inklusive kedja och svärd, den stora cylindersatsen kostar ungefär 1600:-   med frakter och allt.

De 100 cc den redan har är rätt kraftigt bara det.

Fasen jag har förmig att jag gav 12 000 Kr för min Jonsered 2095 Turbo och det ör tio år sedan..........Nu sågar jag inget virke längre,utan har den till att kvista med. ???
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 17 dec-09 kl 10:49 »
Fasen jag har förmig att jag gav 12 000 Kr för min Jonsered 2095 Turbo och det ör tio år sedan..........Nu sågar jag inget virke längre,utan har den till att kvista med. ???

En tung såg, med längre svärd är väl inte det bästa att kvista med. Jag skulle dessutom tycka stt det skulle verka farligare än nödvändigt.  Jag kvistar antingen med en Stihl 361 eller ännu vanligare med en 800:- såg från Rusta, där kickbackrisken minimal.

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 17 dec-09 kl 15:18 »
Ja nu har jag hittat batteriladdaren, så jag kunde ta en bild på såget. Det "lilla" såget är en Stihl 361 med 40 cm svärd.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 17 dec-09 kl 16:54 »
Den ser nästan grotesk ut  ;D

Skytten

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 17 dec-09 kl 17:37 »
Den ser nästan grotesk ut  ;D

Jag tog inte en  bild från sidan av såget, den ser värre ut då, som om den skulle användas i en osmaklig skräckfilm.
Det gäller att vara försiktig med den, då man lätt kan räkna ut vad den kan ställa till med om man är ovarsam.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 17 dec-09 kl 17:43 »
Inte säkert att försäkringen gäller heller om det händer nåt, det är ju inget kastskydd på monstret.

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 17 dec-09 kl 17:48 »
Inte säkert att försäkringen gäller heller om det händer nåt, det är ju inget kastskydd på monstret.

Risken finns, men det går att bygga på, vet ännu inte hur.

Kommer du förbi ett hus i Skåne och det sitter en med amputerat ben, och en skylt "motorsåg till salu" så är det i värsta fall jag.

Nu ska den sitta fast på ett sågverk, men ändå det är ingen leksak.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1125 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser