Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ge mig hopp nån!  (läst 16945 gånger)

Eva

• Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Ge mig hopp nån!
« skrivet: 08 jan-04 kl 21:00 »
Nån som kan muntra upp mig lite här? Jag undrar om nån har lyckats med det jag drömmer om. Vill köpa ett ställe som kostar ca 250.000. Har en vanlig knegarlön på 17.000 i månaden före skatt och kan lägga 40.000 kontant. Har fått lånelöfte på 100.000 till ett fritidshus som jag alltså inte ska bo i. Borde väl gå att låna en större summa när man flyttar till huset o inte har någon lägenhetshyra att betala?
Jag vill bo med skogen i ryggen.

AntiUrban

• Backwoods Home
Re:Ge mig hopp nån!
« Svar #1 skrivet: 08 jan-04 kl 21:30 »
Generellt så är det 90% av köpvärdet som man får låna till. Men detta gäller kanske bara bostad.

Det är klokt att göra klart att det är just bostad som det gäller. En fritidsbostad kommer ju ovanpå en ordinare bostad, så där kanske banken inte tror du klara med än 100 000kr???
« Senast ändrad: 09 jan-04 kl 13:32 av AntiUrban »

Markus

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 jan-04 kl 13:26 »
Det beror ju på var du bor... Det är inget problem att hitta ett torp med något enklare standard och kanske någon hektar jord för runt 200 000 om du är beredd att flytta till t.ex. Hälsingland.

Jag såg ett torp till salu där för 250 000... Jag tror det var inklusive 2 hektar skog och 3 hektar åkermark eller ngt sånt... Det låg kanske lite avsides, men det fanns ju väg dit i alla fall.

hanne

• Småland
« Svar #3 skrivet: 13 jan-04 kl 15:26 »
Här kan man söka hus efter läge, prisklass, markareal etc. Det bästa är att mäklarna lägger in allt här, så man behöver inte kolla alla mäklarsidor separat längre. (Nån gång kan de kanske glömma lägga in objekt?) Du kan t ex välja prisklass 250.000 så ser du allt från billigaste hus upp till 250 000. Man kan tyvärr inte söka hela landet på en gång, men det är absolut det bästa husletarstället jag har hittat: www.dn.se - klicka på bostad. Rättelse: SE NEDAN
« Senast ändrad: 14 jan-04 kl 13:10 av hanne »

Camilla

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 jan-04 kl 23:52 »
...nu avviker jag lite till från ämnet - ursäkta!

Men jag har en fråga till Hanne:
Tittade på dn:s mäklarsida som du rekommenderade, men kan inte riktigt se vad som är bättre med den än t ex www.hemnet.se och www.bovision.se ?
Jag tyckte sidan var plottrigt och full av reklam, så jag orkade inte med det så länge. Men vet du om det finns fler mäklare med på dn:s sida än på ovan nämnda så är det kanske värt ett nytt försök (utrustad med mer tålamod än idag  8) )!

hanne

• Småland
« Svar #5 skrivet: 14 jan-04 kl 00:08 »
Ursäkta - försökte lägga in en direktlänk förut som inte verkade funka. Provar igen: http://www.bostad.dn.se/bostadsborsen/sok/sok_main.asp?supplier=1&supplier=2&supplier=3&supplier=4&supplier=5&area=0&objektGroup=1&objekt_1=1&objekt_2=&objekt_3=0

Jag vet faktiskt inte om denna är bättre än de två du sa, innan jag hittade denna brukade jag kolla på mäklarnas egna sidor. Ska prova de andra. Hälsn. hanne
Nu har jag kollat - DN samarbetar med hemnet, så det är samma utbud på de två.
« Senast ändrad: 14 jan-04 kl 13:13 av hanne »

AntiUrban

• Backwoods Home

Eva

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 14 jan-04 kl 13:46 »
Hej på er och tack för alla svar inkl tips om sidor med hus till salu. Jag är redan ute o kollar för fullt runt hela nätet så att hitta hus som kostar runt 250.000 blir nog inget problem, särskilt som jag mkt väl kan tänka mig att flytta på mig. Jag bara undrade om det fanns någon som lyckats med det jag drömmer om :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 13 maj-04 kl 12:06 »
Hittade ett hus på hemnet som vi skriver papprena på imorgon. Fick låna hela summan 230000:- på en lön lägre än din. Så nog finns det hopp.

Gormac

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 29 jun-04 kl 22:51 »
Det kanske kan vara ganska svårt att låna av banken om man nu talar om att man skall köpa ett hus långt ut på landet sluta jobba och flytta dit, dvs inte längre ha en fast inkomst...

Eva

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 30 jun-04 kl 02:06 »
Har oxå funderat på det där med att man flyttar o inte kan ha kvar sitt gamla jobb, hur sjutton ställer sig banken till det? Eller bryr dom sig bara om att man har fast tjänst just när man söker lånet? Kanske dom räknar med att man kan sälja huset o på så sätt betala tillbaka lånet? Hmm, just nu är jag sjukpensionär, men har kvar mitt tjänst. Inkomsten jag har är inte så mkt lägre än vid sjukskrivning, undrar om man får låna pengar då?

Massor med funderingar som jag har, kanske nån kan svara lite hoppas jag. :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 30 jun-04 kl 08:55 »
Banken kräver inte det minsta garantier för att man ska fortsätta på sitt jobb livet ut. Dom frågar inte ens hur man tänkt sig sin framtid. Det enda dom frågar efter är nuläget. Så klarar du lånen utan jobb så verkar det vara ok.

Vi har just köpt en liten gård mitt i skogen och jag kan säga att våra förutsättningar inte var dom bästa. Men det verkar vara väldigt godtyckligt och mer upp till vilken kontakt man får med den som har hand om ens låneansökan. Hon som skötte vårt var väldigt intresserad över vårt alternativa leverne och gick mer på hur vi begriver hushåll och sa att vi håller kostnaderna nere än på vår faktiska inkomst som egentligen var för lite enligt normerna.

Sen, hm.....om man planerar att sluta jobba helt, men är säker på att man får in en alternativ inkomst. Så kanske man inte behöver tala om det just vid kontraktskrivningen? Banken har ju sin säkerhet i inteckningen av fastigheten och bryr sig väl mest om att betalningana kommer in i tid. Och gör dom det, så ställer dom sig nog inte frågan "Hm, undrar hur N.N. där ute i skogen försörjer sig, nu när det gått 3 år?"

Vi trodde inte vi skulle få nåt. Men vi vågade ändå. Och för oss gick det ju bra :-)

Eva

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 30 jun-04 kl 23:49 »
Det låter väldigt bra det, får gratulera er! :)

När jag var till banken sist sa dom nej till ett nytt lån, mitt tidigare lånelöfte hade då gått ut. Anledningen till avslaget var att jag skulle ta lånet själv o att jag var försörjningspliktig mot min son.  Jag hade samma inkomst o samma hyra för lägenheten vid båda tillfällena, så nog kan det vara godtyckligt från bankens sida! När jag sitter o räknar på låneförslagen, som man kan kolla på när man tittar på hus på hemnet, verkar det iaf bli ett överskott om jag tar ett lån o flyttar till huset. Banken som jag varit i kontakt med räknar med att varje vuxen ska ha 5000:- över efter att lån o amorteringar är betalda, dom räknar efter en schablon om hushållskostnader. Jag antar att oxå det kan skifta från bank till bank. Man behöver alltså ha tur o kanske lägga sig vinn om att tala för sin sak.

sniffinclose

• -Va, har jag sagt det??!!
    • -
    • leoprodukt
« Svar #13 skrivet: 01 jul-04 kl 06:55 »
Banker är banker, man måste nog ljuga en smula, precis som om man söker jobb. Det viktigaste är ju egentligen att man fixar upp det själv i slutändan. Jag köpte precis en myräten (puh...)sommarstuga för 340, på en lön på 19200. I höstas fick jag avslag från banken under samma förhållanden. Denna gång hade jag lärt mig sila snacket...
Har du tillgångar, vad som helst  - använd det. Verka solid, sätt dig in i hur banken tänker och vad dom vill höra, dom resonerar INTE - Frihet under ansvar.
Tänk sedan bara på att pengarna ska ut- VARJE månad och att det är du  som ska betala.
Hav mod i barm, men var realist...
Lycka till!
Den glade timmermannen!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #14 skrivet: 01 jul-04 kl 09:17 »
Både du Eva och sniffinclose har högre inkomst än vad vi har tillsammans och lånet vi fick är dessutom bara beräknad på en av oss, då den andra har betalningsanmärkningar.

Och den där schablonen kom minsan fram på banken för oss också. Men vi tog en egen utskrift på den och gick igenom den punkt för punkt och tog med oss. Matkostnaden (2200:-) var absurd t.ex. för att inte TALA om vad folk verkar spendera på hygienartiklar (500:-). Inte fan kostar en tvål flera hundra per person i månaden! Och kläder (980:-)........så dumt! Och veden är gratis. Och bil (2100:-) har vi ingen! Och lunch (2080:-).....eh????

Hon sa bara "Jag har förstått att ni inte är som andra och har andra utgifter än vanligt folk. Så jag beviljar detta."

Nej, ge er inte! Och säger en nej, så fråga nästa...och nästa...och nästa.......... Överklaga, bråka.....skriv ner välgrundade idéer, era faktiska utgifter och ha med er som underlag för diskussion. Banken är ju inte gud och överhet, det GÅR att prata med dom. Det sitter en mäniska bakom skrivbordet, försök få en personlig kontakt med honom/henne istället för tjänstemannen.

Hushållskalkylen jag nämner finns på www.nordea.se under bolån.

Mirx

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 01 jul-04 kl 16:01 »
Banker är konstiga inrättningar, men jag har märkt att det är mycket lättare om man "känner" den man pratar med ;D

Köper man av en mäklare brukar de ofta ha en bra kontakt med någon bank - använd den.

Sedan har jag också funderat på det där med fast arbete och att köpa sin bostad 30-40 mil ifrån sin arbetsplats.... borde vara uppenbart för banken att jag tänker säga upp mig samma dag som jag får tillträde till min nya bostad - någon som har erfarenhet av detta?

Eva

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 01 jul-04 kl 16:10 »
Jag funderade på det där med att man säger upp sig när man tar ett lån på ett hus långt bort, kan banken förutsätta att man pendlar? Men isåfall har man kanske utgifter för dubbelt boende? Man kanske kan dra av det i deklarationen kom jag på?

Nordeas absurda beräkning av hushållskostnader har jag gått igenom o strukit både det ena o det andra. Den tjänstemannen som jag pratade med sist sa att jag måste kunna bevisa att jag har lägre kostnader än vad som står där, kanske dags att samla på sig kvitton från matinköp? ;D

sniffinclose

• -Va, har jag sagt det??!!
    • -
    • leoprodukt
« Svar #17 skrivet: 03 jul-04 kl 16:35 »
Eva, jag tror du träffat en svår bankperson som kanske är fyrkantigare än vad han behöver vara. Om man hittat ett objekt är det nog som sagts här enklast att pröva mäklarens bank, eller en bank i det området där du tänker köpa. Fast framför allt gå till olika banker, så att du träffar RÄTT person detta kommer att vara avgörande. Min första "tjänsteman" gillade absolut inte tanken att jag bodde på en segelbåt, och när jag sedan stod utan fast adress i kredituppsysnings-centralens databas höll hon på att svimma. Fem banker senare pratade jag med en tjänsteman som gav mig tips och "inte såg några problem". Det är den typen man måste hitta. Kolla efter lustiga glasögonbågar, för det hade min >:-)
Den glade timmermannen!

Eva

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 03 jul-04 kl 20:49 »
Japp, ska göra precis som ni säger. Ta med mig alla matkvitton från senaste månaden tilsammans med uppgifter om andra utgifter o sen terrorisera bankerna ;D, haha.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #19 skrivet: 03 jul-04 kl 21:57 »
Yupps, våran bankmänniska var den som mäklaren samarbetade med och hon hade minsan lustiga kattbrillor :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser