Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ge mig hopp nån!  (läst 16932 gånger)

mirakel

• Närke
Re:Ge mig hopp nån!
« Svar #20 skrivet: 03 jul-04 kl 23:04 »
å vad skönt att höra att det kan funka! tack för ditt peppande exempel, Gruff!

Eva

• Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
« Svar #21 skrivet: 04 jul-04 kl 00:20 »
Ojsan, det verkar som att man ska gå efter hur brillorna ser ut! ;D
Jag vill bo med skogen i ryggen.

sniffinclose

• -Va, har jag sagt det??!!
    • -
    • leoprodukt
« Svar #22 skrivet: 06 jul-04 kl 19:56 »
Yupps, våran bankmänniska var den som mäklaren samarbetade med och hon hade minsan lustiga kattbrillor :-)

Vilket skulle bevisas!
Den glade timmermannen!

erika i Busk

• Hälsingland
« Svar #23 skrivet: 15 aug-04 kl 23:34 »
Hej
tycker du ska ta kontakt med JAKbanken; www.jak.se. Det gjorde jag och har nu mitt torp för 195000 i Hälsingland. Leta på, det finns massor av övergivna hus!
Lycka till och välkommen till skogen!
Erika

piamia

• Gästrikland
« Svar #24 skrivet: 11 dec-04 kl 23:08 »
men hur länge har du sparat i jak då jag tyckte det inte verkade skilja något hur mycket jag än ändrade poängen i deras kalkyler.
;)

ClaesMotKlass

• -
« Svar #25 skrivet: 22 dec-04 kl 00:46 »
Jag har ju precis köpt hus på en enda liten inkomst...

Bankens (länsförsäkringar bank) krävde att jag hade 6000kr kvar när räntor, ev. amort.,fastighets-skatt och drift var betalda...

Det kvalificerade jag mig inte för när man tog deras konstiga driftkostnad...utan jag fick manuellt ansöka med min och mäklarens schablon på 20000kr/år (eget vatten & avlopp) då gick det...

Jag lånade hela beloppet 175000kr...

Gå in på hemnet...tryck sen på bokalkyl då kan du ju se om du kvalificerar dig....17000 bode räcka för hus i 250000kronors klassen....blir ju billigare än vad du har i hyra nu...
alternativ light

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 14 dec-06 kl 23:23 »
Både du Eva och sniffinclose har högre inkomst än vad vi har tillsammans och lånet vi fick är dessutom bara beräknad på en av oss, då den andra har betalningsanmärkningar.

Och den där schablonen kom minsan fram på banken för oss också. Men vi tog en egen utskrift på den och gick igenom den punkt för punkt och tog med oss. Matkostnaden (2200:-) var absurd t.ex. för att inte TALA om vad folk verkar spendera på hygienartiklar (500:-). Inte fan kostar en tvål flera hundra per person i månaden! Och kläder (980:-)........så dumt! Och veden är gratis. Och bil (2100:-) har vi ingen! Och lunch (2080:-).....eh????

Hon sa bara "Jag har förstått att ni inte är som andra och har andra utgifter än vanligt folk. Så jag beviljar detta."

Nej, ge er inte! Och säger en nej, så fråga nästa...och nästa...och nästa.......... Överklaga, bråka.....skriv ner välgrundade idéer, era faktiska utgifter och ha med er som underlag för diskussion. Banken är ju inte gud och överhet, det GÅR att prata med dom. Det sitter en mäniska bakom skrivbordet, försök få en personlig kontakt med honom/henne istället för tjänstemannen.

Hushållskalkylen jag nämner finns på www.nordea.se under bolån.

hej!
vet inte riktigt hur du räknade på hygienartiklarna ,men jag får det till 500kr/30dagar=16krper dag. men jag håller med dig inte fan spenderar jag 500kr på hygienartiklar/månad KANSKE på 3år!!

louise

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 15 dec-06 kl 10:18 »
oj här var så många svar så jag orkade inte läsa om någon redan sagt det jag tänker. Banken gör ju alltid en kalkyl beräknat på dina utgifter och lön, så det är väl bara att gå till banken och säga att förhållandena har ändrats? Det verkade inte som om du gjort det.

Mm. Nu har jag läst lite inlägg. Min erfarenhet är också att om man går till en bank som fattar vilket liv man pratar om så är det lättare. Jag försökte med min egen bank inne i  Göteborg och det var blankt nej. En piffig kvinna i dräkt och karriärlystna ögon fattade absolut ingenting av mitt småskaliga jordbruk. Men i samhället här ute var jag helt normal. Så här lever ju alla här. En lön, en hemmafru, egna höns, kor och grönsaker. Vi är inte så speciella som vi tror:)
« Senast ändrad: 15 dec-06 kl 10:24 av Lollo »

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 15 dec-06 kl 21:03 »
Hej
tycker du ska ta kontakt med JAKbanken; www.jak.se. Det gjorde jag och har nu mitt torp för 195000 i Hälsingland. Leta på, det finns massor av övergivna hus!
Lycka till och välkommen till skogen!
Erika

ja, visst finns det gott om övergivna hus, men frågan är väl vilket skick dem är i???

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #29 skrivet: 15 dec-06 kl 21:49 »
ja, visst finns det gott om övergivna hus, men frågan är väl vilket skick dem är i???

Jag håller med dig.  ;)

En reflektion: Detta med billiga hus... renovering kostar också pengar. Men frågan är hur iordning man behöver ha det för att man ska tycka att det är ok att bo i dem. Vilken minimistandard kan man tänka sig? Visst kan man hitta billiga hus avsides men då kanske måste ha en bra bil, för att det inte finns allmänna kommunikationer och då blir bilen en extra kostnad i det hela.

Men detta inlägg är inte riktat mot dig lite_av_varje, utan tankar som dök upp när jag läste ditt inlägg.  :)

Hoppas att du hittar ett eget ställe som du tycker är ok.  :D

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Norrsken

• -
« Svar #30 skrivet: 15 dec-06 kl 22:01 »
Ja.. detta med övergivna hus..De finns, och de får mig att fundera. Hur kan de komma sig att de finns på platser där hus rimligtvis borde gå att sälja? Näroch varför övergavs de? Själv hittar jag för närvarande inga lämpliga objekt till salu, så då börjar tankarna dra sig åt de där husen man vet bara står.. Och så slår man tanken ifrån sig, tänker att man är tokig och fortsätter sitta i lägenheten och uggla. Men.. om huset ändå bara står, vilket värde har det då? Jag menar, om man skulle komma över ett övergivet hus i princip gratis.. då blir väl värsta scenario att det fortsätter vara övergivet? Så funderar man ju så klart hur beboeliga de kan tänkas vara, och hur mycket och vad som behöver göras..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #31 skrivet: 15 dec-06 kl 22:12 »
Ja, man dra nog sig för att kasta sig in i det.  :-\

Jag har slutat leta hus men letar med ljus och lykta efter en bit mark på ett fint ställe där jag kan bygga mig en liten, enkel stuga.   ;D

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 15 dec-06 kl 22:28 »
Jag håller med dig.  ;)

En reflektion: Detta med billiga hus... renovering kostar också pengar. Men frågan är hur iordning man behöver ha det för att man ska tycka att det är ok att bo i dem. Vilken minimistandard kan man tänka sig? Visst kan man hitta billiga hus avsides men då kanske måste ha en bra bil, för att det inte finns allmänna kommunikationer och då blir bilen en extra kostnad i det hela.

Men detta inlägg är inte riktat mot dig lite_av_varje, utan tankar som dök upp när jag läste ditt inlägg.  :)

Hoppas att du hittar ett eget ställe som du tycker är ok.  :D

hej prins tuvstarr, jag blev inspirerad av denna tråd ,så jag gick in på hemnet och hittade ett hus för 130.000 som jag MYCKET väl skulle kunna tänka mig att bo i. kolla in bilderna på: www.hemnet.se/län jönköping/kommun jönköping/ebbarp solberga 4.

bolånekalkylen för den ser ut så här vid 30.000 kontantinsats:

Välkommen till Nordeas finansieringsförslag  
Dessa lån kan erbjudas:

Lån Belopp/ränta
Allt-i-ett-lån 90% 100 000 kr  
varav toppdel 2 500 kr
Räntesats: (botten) 0%

Räntesats: (topp) 0%

Kontantinsats 30 000

Köpeskilling 130 000 kr
  Så här mycket blir månadskostnaden:
Ränta 0 kr
Amortering* 7 kr
Driftskostnad 0 kr
Tomträttsavgäld 125 kr
Månadsutgift 132 kr
Skattereduktion -38 kr
Fastighetsskatt 81 kr
Boendekostnad** 175 kr

** Om du lånar till det här fritidshuset hos Nordea, blir boendekostnaden för ditt boende 175 kr/mån.

Vi erbjuder vårt Allt-i-ett-lån till både rörlig och bunden ränta.

Uppgiften är preliminär. Bl.a. har driftskostnaden beräknats utifrån objektsbeskrivningen och en kontantinsats om 10%. Kalkylen utgår ifrån en standardkalkyl* där bottenlånet amorteras efter en trappstegsmodell där de 5 första åren är amorteringsfria samt att topplånet amorteras enligt en 30 årig plan (1/30 del per år).

Norrsken

• -
« Svar #33 skrivet: 15 dec-06 kl 22:38 »
Låter härligt! Bygger du det mesta själv då, och har du bra kontakter? Enkel stuga är säkert överkomlig, annars kostar det ju att bygga också.. Själv vill jag gärna ha nån form utav ladugårdsbyggnad då jag vill kunna hysa djur. Ska man bygga den också så drar det ju iväg.. (jag vet, har folk i min närhet som byggt rätt nyligt, och ändå gjort mycket själv..) Fördelen är ju att man kan planera allt och får det precis som man vill från början ;)! Ack ja, det finns många dilemman.. :-\ Lycka till alla som är på väg, jag hoppas att det snart kanvara min tur.. ;)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #34 skrivet: 15 dec-06 kl 22:39 »
Kikade snabbt på huset.  :)

Hur många år är lånet beräknat till? Hur kommer det sig att de inte räknar ränta?

Åter nr 1/13

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 15 dec-06 kl 22:45 »
Kikade snabbt på huset.  :)

Hur många år är lånet beräknat till? Hur kommer det sig att de inte räknar ränta?

30år är det ju beräknat på ,men du kan ju SJÄLVKLART betala av det fortare.... ang, räntan har jag ingen aning...

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #36 skrivet: 15 dec-06 kl 22:58 »
Låter härligt! Bygger du det mesta själv då, och har du bra kontakter? Enkel stuga är säkert överkomlig, annars kostar det ju att bygga också.. Själv vill jag gärna ha nån form utav ladugårdsbyggnad då jag vill kunna hysa djur. Ska man bygga den också så drar det ju iväg.. (jag vet, har folk i min närhet som byggt rätt nyligt, och ändå gjort mycket själv..) Fördelen är ju att man kan planera allt och får det precis som man vill från början ;)! Ack ja, det finns många dilemman.. :-\ Lycka till alla som är på väg, jag hoppas att det snart kanvara min tur.. ;)

Tack så mycket.

Platsen är det viktigaste. Den kan man aldrig ändra på. De hus jag sett ligger alltid på "fel" ställen - för nära stor väg, grannar mm.  :-\

Jag kommer att köpa en färdig timmerstomme, ca 2000 kr/m2. Till det kommer plintar, några fönster och dörrar. Torvtak ;D. Isolering av torv i golvet. Boyta ca 25-30 m2, utan el och rinnande vatten in. Kommer att ha någon form av vedspis-kamin och en bastugryta i ett separat utymme i stugan där jag kan värma mänder av vatten för tvätt och hygien. En källa eller brunn måste finnas så att jag får vatten. Vedbod. Sedan får framtiden utvisa vad jag saknar av moderna bekvämligheter och tar tag i det då och skaffar det.

Lycka till själv. :D

Åter nr 1/13

Rödskägg

• Småland
« Svar #37 skrivet: 31 dec-06 kl 21:02 »
Det är inte angivet någon ränta för att som det står längre ner är den rörlig men räkna med typ 6% som är rimligt och lätt att räkna då skulle ränta vara 500 pix i månaden. Driftskostnad 0 Kr. ROFLMAO. Sedan måste man ju ha viss marginal för akuta kostnader typ ny frys, spis eller vatten om man tänkt sig ett sådant lyxliv ;)
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Norrsken

• -
« Svar #38 skrivet: 02 jan-07 kl 21:49 »
Säg mig åsnemor, vad är din erfarenhetav att överta ett sådant hus? Jag menar, nog låter det som ett nästan oförskämt enkelt sätt att få tag i boplats, men hur mycket jobb och hur mycket pengar kostade det i slutändan? Och.. en fundering bara, hur mycket mark kan höra till? Jag menar, att kommunen ger bort huset om det går med förlust, men mark kan de väl knappast ge bort? Och, hur skadat är huset? Mögligt, fukt osv? Såna skador tycker jag verkar ganska "läskiga". Intressant att veta dock!

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 02 jan-07 kl 22:02 »
Ja.. detta med övergivna hus..De finns, och de får mig att fundera. Hur kan de komma sig att de finns på platser där hus rimligtvis borde gå att sälja? Näroch varför övergavs de? Själv hittar jag för närvarande inga lämpliga objekt till salu, så då börjar tankarna dra sig åt de där husen man vet bara står.. Och så slår man tanken ifrån sig, tänker att man är tokig och fortsätter sitta i lägenheten och uggla. Men.. om huset ändå bara står, vilket värde har det då? Jag menar, om man skulle komma över ett övergivet hus i princip gratis.. då blir väl värsta scenario att det fortsätter vara övergivet? Så funderar man ju så klart hur beboeliga de kan tänkas vara, och hur mycket och vad som behöver göras..

jag tror att våran "standard" i sverige har höjts väsentligt. inte många som kan tänka sig ett hus utan el, eller vanlig spis för den delen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 1 användare
ErikaPia91

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser