Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ge mig hopp nån!  (läst 16962 gånger)

Norrsken

• -
Re:Ge mig hopp nån!
« Svar #40 skrivet: 02 jan-07 kl 23:20 »
Ooups, inga hela fönster?! ;D Du är inte räddhågad får jag säga! Men, hur skadat blir huset när det står med trasiga fönster? Jag slog det hela ur hågen när jag såg att alla fönstren på övervåningen var trasiga på ödehuset i skogen där jag brukar rida.. Jag menar, fixa fönster och dörrar skulle jag nog kunna fixa (med lite hjälp ;)), men jag skulle dra mig för att flytta in i ett mögligt eller fuktskadat hus.. Men jag kanske är harig, eller bara okunnig :-\
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Norrsken

• -
« Svar #41 skrivet: 03 jan-07 kl 21:55 »
Ja, nån kunnig... Du får det att låta som om ett ödehus med trasiga fönster  har större potential att klara sig ifrån fuktskador än om fönstrena är hela, har jag förstått dig rätt då? Själv har jag mest blivit avskräckt av trasiga fönster :-[ ??? Men det kanske är en fördel då.. och så blir det nog mindre konkurens om objekten, för det är nog fler med mig som avskräcks ;)! Men det svåraste om man satsar på ödehus blir nog att hitta den där kunniga personen, för jag har i alla fall ingen lust att slänga ut fem tusen på besiktningsman om man inte är väldigt säker  på att man vill ha stället :-\ Tack dock för alla tips!

Eulalia

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 03 jan-07 kl 22:00 »
jo det säger sig självt, att ett luftigt hus klarar sig bättre.
Bara taket och grunden är hela och torra, så kan allt det andra fixas...är min uppfattning och jag hoppas den stämmer.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #43 skrivet: 13 jan-07 kl 19:26 »
Hej på er!

Nu har jag läst kors och tvärs genom de flesta ämnen här på alternativ, och de uppslag som verka ha flest läsare hänger på något sätt ihop med: att våga ta steget!
Men vilket steg? Antagligen att bli mera oberoende, få ro och möjlighet att gestalta sitt lev efter eget bevåg.
Spännvidden i inläggen är fantastiskt stor, från rena flummet över dagdrömmare till friskt- vågat-utan-rädsla, en himla massa kunnande och allt däremellan.
Oavsett, så verka de allra flest av oss ha ett tema, bekymmer, funderingar gemensamt:
Hur skall det finansieras?
Och även här är spännvidden och fantasi- och idérikedom fantastiskt.
Bortsett från att leva sparsamt, ja nästan på gränsen till snålt, oavsett inkomst, har jag inget annat råd att ge, eftersom sparsamhet i sig är dessutom det enda verkliga alternativet till konsumsammhället!

Alla de som vill, skall, måste låna pengar att förverkliga sina idéer och drömmer: kom ihåg att banken har enbart ett intresse, och det är att tjäna pengar, bl.a., genom att låna ut så mycket som är ur deras sikt ekonomiskt försvarbart, till just dig!!!
Banktjänstemän är inget annat än försäljare, vars produkt heter pengar. Glöm inte detta!
Så skall du låna,  låna så litet du bara kan!!! Annars jobba du en stor del för banken, istället för dig själv.

Ja fick för 20 är sedan en ”ögonöppnare” när ja kunde betala andra halvan av lånet på 90 000 kr för huset min fru och jag hade köpt. Eftersom alla besparingar skulle går åt, så ringde jag rund för att höra mig för procentsatsen att låna pengarna. När jag förklarade situationen att jag kunde betala allt och blir skuldfritt, så fick jag tom förslaget att låna dubbelt!!!! upp jag kunde exvis köpa en ny bil!?!?
Då föll tioöringen på plats, vi rensade kontot, betalade alla skulder och det var den bästa affär jag någonsin har gjort.
Boendekostnaderna sjönk till en nivå, som även idag inte överstiger 3000 kr i månaden i fasta kostnader med el, försäkring, skatt, sophämtning, värme, tv, telefon och internet inräknat.
För detta har jag ett falurött hus från trettiotalet med tusen m2 tomt, där jag har odlat för husbehov i alla år med cykelavstånd till staden.
Dessutom kund vi vara utan bil i nästan 10 år, och mera än så behöver jag väl inte skriver!

Så när jag ville ha ett ställe i skogen, så var bl.a. en förutsättning: inte en bil till!!, inga stora fasta kostnader här heller!!
Jag letade i 5 månader dagligen när jag var hemma från sjön, hängde på nätet, gick till mäklarna, åkte till ställen som såg lovande ut. Och plötsligt, när jag kommer uppför kullen, rund kurvan……….skogen öppnade sig och där på gläntan låg torpet………………och i samma ögonblick, så visste jag: detta blir mitt!!
Fasta kostnaderna här: hör och häpna, 1500 kr om året i skatt och försäkring (ingen el och vatten i huset = inget taxeringsvärde)

Och på den vägen är det. Nu skall jag försöka att bebo stället, odla upp landet igen och göra det till mitt permanenta uppehållsställe. Jag har bestämt mig för att säga upp mig efter nästa törn och leva en hel årscykel i torpet. Längre än så räcker just nu inte mina framtidsplaner.

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 13 jan-07 kl 20:04 »
Hej på er!

Nu har jag läst kors och tvärs genom de flesta ämnen här på alternativ, och de uppslag som verka ha flest läsare hänger på något sätt ihop med: att våga ta steget!
Men vilket steg? Antagligen att bli mera oberoende, få ro och möjlighet att gestalta sitt lev efter eget bevåg.
Spännvidden i inläggen är fantastiskt stor, från rena flummet över dagdrömmare till friskt- vågat-utan-rädsla, en himla massa kunnande och allt däremellan.
Oavsett, så verka de allra flest av oss ha ett tema, bekymmer, funderingar gemensamt:
Hur skall det finansieras?
Och även här är spännvidden och fantasi- och idérikedom fantastiskt.
Bortsett från att leva sparsamt, ja nästan på gränsen till snålt, oavsett inkomst, har jag inget annat råd att ge, eftersom sparsamhet i sig är dessutom det enda verkliga alternativet till konsumsammhället!

Alla de som vill, skall, måste låna pengar att förverkliga sina idéer och drömmer: kom ihåg att banken har enbart ett intresse, och det är att tjäna pengar, bl.a., genom att låna ut så mycket som är ur deras sikt ekonomiskt försvarbart, till just dig!!!
Banktjänstemän är inget annat än försäljare, vars produkt heter pengar. Glöm inte detta!
Så skall du låna,  låna så litet du bara kan!!! Annars jobba du en stor del för banken, istället för dig själv.

Ja fick för 20 är sedan en ”ögonöppnare” när ja kunde betala andra halvan av lånet på 90 000 kr för huset min fru och jag hade köpt. Eftersom alla besparingar skulle går åt, så ringde jag rund för att höra mig för procentsatsen att låna pengarna. När jag förklarade situationen att jag kunde betala allt och blir skuldfritt, så fick jag tom förslaget att låna dubbelt!!!! upp jag kunde exvis köpa en ny bil!?!?
Då föll tioöringen på plats, vi rensade kontot, betalade alla skulder och det var den bästa affär jag någonsin har gjort.
Boendekostnaderna sjönk till en nivå, som även idag inte överstiger 3000 kr i månaden i fasta kostnader med el, försäkring, skatt, sophämtning, värme, tv, telefon och internet inräknat.
För detta har jag ett falurött hus från trettiotalet med tusen m2 tomt, där jag har odlat för husbehov i alla år med cykelavstånd till staden.
Dessutom kund vi vara utan bil i nästan 10 år, och mera än så behöver jag väl inte skriver!

Så när jag ville ha ett ställe i skogen, så var bl.a. en förutsättning: inte en bil till!!, inga stora fasta kostnader här heller!!
Jag letade i 5 månader dagligen när jag var hemma från sjön, hängde på nätet, gick till mäklarna, åkte till ställen som såg lovande ut. Och plötsligt, när jag kommer uppför kullen, rund kurvan……….skogen öppnade sig och där på gläntan låg torpet………………och i samma ögonblick, så visste jag: detta blir mitt!!
Fasta kostnaderna här: hör och häpna, 1500 kr om året i skatt och försäkring (ingen el och vatten i huset = inget taxeringsvärde)

Och på den vägen är det. Nu skall jag försöka att bebo stället, odla upp landet igen och göra det till mitt permanenta uppehållsställe. Jag har bestämt mig för att säga upp mig efter nästa törn och leva en hel årscykel i torpet. Längre än så räcker just nu inte mina framtidsplaner.

hej satt precis och tittade på ett ställe på hemnet.
ett ställe som kostar 125.000kr

kikade på Nordeas finansieringsförslag där.

Nordea har ett lån som kallas allt-i ett-lån.
det ligger på 30år.dvs du betalar 1/30 del varje år.
och just på detta huset blev sifforna såhär:

köpeskilling: 125.000kr
kontantinsats: 12.500kr (måste vara minst 10%)
allt-i-ett lånet 90% 112.500kr
varav toppdel 18.750kr

månadskostnad:

ränta 0kr
amortering 52kr
driftkostnad 0kr
tomträttsavgäld 0kr
total månadsutgift: 52kr
skattereduktion 0kr
fastighetsskatt 78kr

total boendekostnad 130kr/mån!! :D

lägger du lite mer i kontantinsats, till exempel 50.000
så blir total boendekostnad 78kr/månad!!! :o

« Senast ändrad: 13 jan-07 kl 20:10 av lite_av_varje »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #45 skrivet: 13 jan-07 kl 20:26 »
hej satt precis och tittade på ett ställe på hemnet.
ett ställe som kostar 125.000kr

kikade på Nordeas finansieringsförslag där.

Nordea har ett lån som kallas allt-i ett-lån.
det ligger på 30år.dvs du betalar 1/30 del varje år.
och just på detta huset blev sifforna såhär:

varav toppdel 18.750kr

månadskostnad:

ränta 0kr
amortering 52kr
driftkostnad 0kr
tomträttsavgäld 0kr
skattereduktion 0kr
fastighetsskatt 78kr

total boendekostnad 130kr/mån!! :D

lägger du lite mer i kontantinsats, till exempel 50.000
så blir total boendekostnad 78kr/månad!!! :o

Det verkar som om något inte stämmer.  :-\

Nordea har väl inte räntefria lån.

Amortering 52 kr x 12 mån = 624 kr x 30 år = 18 720 kr.

Alltså har det bara betalats av 18 720 kr. Vem betalar resten?

Det bästa är att ringa Nordea och kolla.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

leifhh

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 13 jan-07 kl 20:31 »
Det verkar som om något inte stämmer.  :-\

Nordea har väl inte räntefria lån.

Amortering 52 kr x 12 mån = 624 kr x 30 år = 18 720 kr.

Alltså har det bara betalats av 18 720 kr. Vem betalar resten?

Det bästa är att ringa Nordea och kolla.

det är bara topplånet som amorterats. en rätt vanlig konstruktion som bankerna vill att man använder idag....
« Senast ändrad: 13 jan-07 kl 20:33 av leifhh »

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #47 skrivet: 13 jan-07 kl 20:44 »
Hej ”lite-av-varje”

Ett ställe för 125.000 låter jo överkomligt, med tanke på at de flesta som bygger/köper hus inte ens klarar sig med 1,25 millioner!!

Men jag har några frågor, eftersom jag tycker om att kalkylera.
Det finns väl ingen vanlig bank i världen som lånar ut pengar utan att ta betalt i form av ränta!

En amortering på 52 kronor i månaden ger: 52x12x30 = 18720 kr dvs. bara toppdelen
Efter 30år ha du resterande skulder kvar och antagligen tillhör huset banken från början till slut.
Alla hus ha driftskostnader!! På något sett behöver du värme, ljus och energi för matlagning!!
Skatten på 78 kr betyder att stället har ett taxeringsvärde på 5200 kr, så kan det bara vara tomten som kanske är sisådär 500 m2?
Kan du odla upp detta, så räcker det gott och väl att minska sitt matkonto ordentligt.
Mitt tips: vill du ha stället, se till att köper det, satsa direkt så mycket pengar som du kan undvara, se till att amortera så mycket du kan på kortast möjliga tid.

Kom ihåg, banken vill ha dig som livegen och mjölkar dig på dina slantar genom att låna ut!
Förstår mig rätt, det är inte fel att låna pengar, men det är inte heller fel att vara skuldfritt snabbast möjligt! Det är då, friheten börjar.

Lycka till ”lite av varje”, och har du frågor eller funderingar, så hör gärna av dig.

Kap Horn

För tillfälle i Bottenviken på kurs söderut.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #48 skrivet: 13 jan-07 kl 20:49 »
varav toppdel 18.750kr

månadskostnad:

ränta 0kr
amortering 52kr
driftkostnad 0kr
tomträttsavgäld 0kr
skattereduktion 0kr
fastighetsskatt 78kr

Lite av varje,

Lån 112 500 kr - toppdelen 18 750 = 93 750 kr kvar att betala...

eftersom summan 52 kr i amotering är bara toppdelen (+ räntor).

« Senast ändrad: 13 jan-07 kl 21:10 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 13 jan-07 kl 20:51 »
Hej ”lite-av-varje”

Ett ställe för 125.000 låter jo överkomligt, med tanke på at de flesta som bygger/köper hus inte ens klarar sig med 1,25 millioner!!

Men jag har några frågor, eftersom jag tycker om att kalkylera.
Det finns väl ingen vanlig bank i världen som lånar ut pengar utan att ta betalt i form av ränta!

En amortering på 52 kronor i månaden ger: 52x12x30 = 18720 kr dvs. bara toppdelen
Efter 30år ha du resterande skulder kvar och antagligen tillhör huset banken från början till slut.
Alla hus ha driftskostnader!! På något sett behöver du värme, ljus och energi för matlagning!!
Skatten på 78 kr betyder att stället har ett taxeringsvärde på 5200 kr, så kan det bara vara tomten som kanske är sisådär 500 m2?
Kan du odla upp detta, så räcker det gott och väl att minska sitt matkonto ordentligt.
Mitt tips: vill du ha stället, se till att köper det, satsa direkt så mycket pengar som du kan undvara, se till att amortera så mycket du kan på kortast möjliga tid.

Kom ihåg, banken vill ha dig som livegen och mjölkar dig på dina slantar genom att låna ut!
Förstår mig rätt, det är inte fel att låna pengar, men det är inte heller fel att vara skuldfritt snabbast möjligt! Det är då, friheten börjar.

Lycka till ”lite av varje”, och har du frågor eller funderingar, så hör gärna av dig.

Kap Horn

För tillfälle i Bottenviken på kurs söderut.

gå in här:   http://www.hemnet.se/NPI-BuildFrames.asp?menuitem=lista&frames=2&pagesrc=search%2Fmaklarutbud%2FNPI%2Dlista%2Easp%3Ftype%3Dsok%26service%3Dhemnet%26action%3Dsok%26caller%3Dmain%26statisticsservice%3Dhemnettogp%26urval%3D1%26area%3D8%26kommun%3D56%26kontraktid%3D1%26boendegrupp%3D1%26boendetypid%3D110%26agandeformid%3D100%2C101%2C102%2C103%2C104%2C105%2C106%2C107%26prismin%3D0%26prismax%3Dmax%26nrofrooms1%3D0%26nrofrooms2%3Dmax%26livingarea1%3D0%26livingarea2%3Dmax%26avgiftmin%3D0%26avgiftmax%3Dmax%26prod%3D0%26visning%3Dno%26daysago%3Dmax%26pagesize%3D20%26order%3Dkommun%2Comrade%26searchview%3D1%26page%3D1%26&statisticsservice=hemnettogp

och klicka på UGGLEKÄRR längst ner.stället heter så.
om du vill sedan går du in på "boendekostnad" längst upp till vänster på sidan, och väljer nordea, där är den kalkylen jag skrev av. ;D
« Senast ändrad: 13 jan-07 kl 20:53 av lite_av_varje »

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 13 jan-07 kl 21:15 »
kollade på nordeas lånekalkyler på vanliga nordea.

lånebelopp: 125000
ränta 8,25%
avbetalningstid: 12år
rak amortering

amortering 868kr+ränta 859 och neråtgående.=1.727kr/månad och neråtgående.

se själva: http://www.nordea.se/sitemod/default/index.aspx?pid=204984

kallas "lån utan säkerhet"
« Senast ändrad: 13 jan-07 kl 21:17 av lite_av_varje »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #51 skrivet: 13 jan-07 kl 21:17 »
men jag förstår ändå inte kalkylen, vad är det dem räknar på???

Kalkylen visar bara kostnaderna för toppdelen. Själva lånet är ej med. Som Moa-Lisa skrev kommer räntor till.

Åter nr 1/13

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 13 jan-07 kl 21:24 »
Jag förstår inte vad en boendekalkyl skall vara bra för om de inte räknar in räntan.

I alla händelser skulle jag aldrig köpa det där huset. Elvärme, världens dummaste sätt att värma upp hus, kommer att bli dyrt. Särskilt som det är en sommarstuga, och särskilt som den är ganska stor för att vara en sommarstuga.

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 13 jan-07 kl 21:35 »
Jag förstår inte vad en boendekalkyl skall vara bra för om de inte räknar in räntan.

I alla händelser skulle jag aldrig köpa det där huset. Elvärme, världens dummaste sätt att värma upp hus, kommer att bli dyrt. Särskilt som det är en sommarstuga, och särskilt som den är ganska stor för att vara en sommarstuga.

nu är det ju inte därför jag tittar runt utan jag kollar runt för att se vad fritidshus ligger på prismässigt och om det är billigare än att bo i våran lägenhet.
vi betalar nu 2800kr i hyra+lån ca 3000kr=5800kr/mån= etta på 47kvadrat en kvart från göteborg city.
« Senast ändrad: 13 jan-07 kl 21:38 av lite_av_varje »

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #54 skrivet: 13 jan-07 kl 21:40 »
Hej igen ”lite av varje”

Tittade just på bilderna, och jag förstod direkt att du tyckte om platsen. Öppet och soligt och skog i bakgrunden.
Det verka som att det finns möjligheter där!
Stommen ok, verka bra, taket av plåt så det är tät även ett bra antal år framöver.
Med isoleringen är det antagligen litet si och så kan jag tänker mig, dvs du kommer att eldar för kråkorna. Räknar med att du skall investera en del pengar och jobb för att få kåken vinterfast!!
Priset verkar inte direkt i överkant efter allt jag har sett, men kanske skall det brytas i alla fall.
Tyvärr är det så, att man betalar mera så snart det står ”fritid” framför ”huset”.
Man få mera för pengarna i ett litet samhälle.
Men så är det just nu och inget att göra åt.

De tusen m2 hur du alltså av kanske någon bonde eller så?
Vanligtvis är löptiden på 49 år (har du stället nämligen i över 50, så har du rätten att köpa marken!!!)
Kollade just boendekalkyl!
Dess luringar, skriver att räntan är noll i en ruta som ,am sedan inte kan ändra.
Nu är det så att det är ingen större skillnad på vad bankerna vill tjäna, så jag kollade SEB.
Där kunde man åtminstone kalkylera och ”leka” med siffror.
Och då blir läget direkt ett annat som du ser när du användar denna link. Dessutom tillkommer arrendet med en 50 lapp i månaden
Detta verkar direkt mera verkligt, ”lite-av-varje”.
Åk dit, känn efter när du är på plats, kanske åk dit än en gång när solen inte skiner och det är grått och trist. Känn efter än en gång.
Tänk även på pengarna!! Är det värd slanten tycker du?
Platsen och huset kommer att tala till dig på sitt sätt.

Kap Horn

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 13 jan-07 kl 21:51 »
Hej igen ”lite av varje”

Tittade just på bilderna, och jag förstod direkt att du tyckte om platsen. Öppet och soligt och skog i bakgrunden.
Det verka som att det finns möjligheter där!
Stommen ok, verka bra, taket av plåt så det är tät även ett bra antal år framöver.
Med isoleringen är det antagligen litet si och så kan jag tänker mig, dvs du kommer att eldar för kråkorna. Räknar med att du skall investera en del pengar och jobb för att få kåken vinterfast!!
Priset verkar inte direkt i överkant efter allt jag har sett, men kanske skall det brytas i alla fall.
Tyvärr är det så, att man betalar mera så snart det står ”fritid” framför ”huset”.
Man få mera för pengarna i ett litet samhälle.
Men så är det just nu och inget att göra åt.

De tusen m2 hur du alltså av kanske någon bonde eller så?
Vanligtvis är löptiden på 49 år (har du stället nämligen i över 50, så har du rätten att köpa marken!!!)
Kollade just boendekalkyl!
Dess luringar, skriver att räntan är noll i en ruta som ,am sedan inte kan ändra.
Nu är det så att det är ingen större skillnad på vad bankerna vill tjäna, så jag kollade SEB.
Där kunde man åtminstone kalkylera och ”leka” med siffror.
Och då blir läget direkt ett annat som du ser när du användar denna link. Dessutom tillkommer arrendet med en 50 lapp i månaden
Detta verkar direkt mera verkligt, ”lite-av-varje”.
Åk dit, känn efter när du är på plats, kanske åk dit än en gång när solen inte skiner och det är grått och trist. Känn efter än en gång.
Tänk även på pengarna!! Är det värd slanten tycker du?
Platsen och huset kommer att tala till dig på sitt sätt.

Kap Horn
som jag har sagt innan så letar jag inte just nu.utan kollarbara VAD det SKULLE kosta.kollar inte något på beskrivningen, jag kollar bara bilderna och om jag SKULLE kunna tänka mig att bo där,den går jag direkt till kalkylen.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 14 jan-07 kl 10:37 »
nu är det ju inte därför jag tittar runt utan jag kollar runt för att se vad fritidshus ligger på prismässigt och om det är billigare än att bo i våran lägenhet.
vi betalar nu 2800kr i hyra+lån ca 3000kr=5800kr/mån= etta på 47kvadrat en kvart från göteborg city.

För 5800 i månaden har ni råd med betydligt mer än en sommarstuga. Snarare någonstans i trakten av en halv miljon. Men:

- Lita inte på Nordeas boendekalkyler, de är värdelösa. Sparbankens verkar bättre.
 - Sikta en bit under vad ni har råd med.
 - Amortera så mycket ni bara kan.
 - Uppvärmningen är viktig! Direktverkande el är skitdyrt och dessutom dyrt att bygga om.

Johannes

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 14 jan-07 kl 12:58 »
Spännande att läsa om er andra.
Om jag får behålla jobbet så kan det vara möjligt om ett år...

Lusse

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 16 jan-07 kl 23:18 »
Wow vilket hus åsnemor!
Som ett törnrosaslott ju!  :)

Norrsken

• -
SV: Ge mig hopp nån!
« Svar #59 skrivet: 29 apr-08 kl 22:22 »
Hittade äntligen tråden jag letade efter, så nu får den en putt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser