Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ge mig hopp nån!  (läst 16940 gånger)

Eva

• Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
SV: Ge mig hopp nån!
« Svar #60 skrivet: 30 apr-08 kl 01:43 »
Nu har jag äntligen hittat ett hus som jag fått låna pengar till så ge inte upp ni andra som är i samma situation.
Jag vill bo med skogen i ryggen.

Vilse

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 28 maj-08 kl 09:54 »
grattis!

jag aer ine pa samma projekt men vil goera det utan at jobba saa daer oeverdrivet mycket :)

om man toemmer plaanboken o koeper ett hus foer det man har och sitter daer utan laan,,
typ torp i skogen a 300-400k,,
hur mycket behoever man i dag foer att overleva?
ser huskalkyler som saejer el och foersaekring o saant foer ca 22.000 per aar.

saa om man i stort sett vaermer sej med ved och kokar soppa paa en spik o haaler sej med allt i groensaker och koett o aegg,,hur lite pengar behoever man foer att betala resten: typ shampoo,telefon, internet och en snor bilig bilfoersaekring o trafikskatt sa man kan ta sej til bibblan o doktorn o handla chips o coca cola en gaang i maanaden??

vad aer minsta peng man behoever foer att klara naat saant?

vad aer alla utgifter som man bara inte kan komma undan ifraan?

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 24 jun-08 kl 18:58 »
grattis!

jag aer ine pa samma projekt men vil goera det utan at jobba saa daer oeverdrivet mycket :)

om man toemmer plaanboken o koeper ett hus foer det man har och sitter daer utan laan,,
typ torp i skogen a 300-400k,,
hur mycket behoever man i dag foer att overleva?
ser huskalkyler som saejer el och foersaekring o saant foer ca 22.000 per aar.

saa om man i stort sett vaermer sej med ved och kokar soppa paa en spik o haaler sej med allt i groensaker och koett o aegg,,hur lite pengar behoever man foer att betala resten: typ shampoo,telefon, internet och en snor bilig bilfoersaekring o trafikskatt sa man kan ta sej til bibblan o doktorn o handla chips o coca cola en gaang i maanaden??

vad aer minsta peng man behoever foer att klara naat saant?

vad aer alla utgifter som man bara inte kan komma undan ifraan?

hej! jadu, jag kostar inte mycket utöver räkningarna i månaden...vad man "behöver" är så individuellt.

;D
såhär gör jag:
inkomst 100%
räkningar 25%
sparande 50%
mat och övrigt 25%

karinmalin

SV: Re:Ge mig hopp nån!
« Svar #63 skrivet: 25 jun-08 kl 13:32 »
Har oxå funderat på det där med att man flyttar o inte kan ha kvar sitt gamla jobb, hur sjutton ställer sig banken till det? Eller bryr dom sig bara om att man har fast tjänst just när man söker lånet? Kanske dom räknar med att man kan sälja huset o på så sätt betala tillbaka lånet? Hmm, just nu är jag sjukpensionär, men har kvar mitt tjänst. Inkomsten jag har är inte så mkt lägre än vid sjukskrivning, undrar om man får låna pengar då?

Massor med funderingar som jag har, kanske nån kan svara lite hoppas jag. :)

Banken kräver både att du har en inkomst OCH att du har säkerhet (tex pantbrev i fastighet eller borgen). Alltså både bälte och hängslen.. Du behöver inte ha fast inkomst men du måste kunna visa att du klarar att betala tillbaka lånet. Det gör du ju genom att visa hur det sett ut en bit tillbaka och hur det ser ut just nu. Vad som händer i framtiden kan ju vara svårt att veta. Att ljuga om att du kommer att ha jobb som du vet att du inte kommer att ha är kanske inte så smart, iaf inte om du tänker att du vill bo kvar i ditt hus och inte tvingas sälja. Att lösa ut säkerheten ser banken endast som en sista utväg. Bättre då att se vad man kan göra med månadskostnaden för att kunna klara av den.

Inställningen gentemot låntagare ser nog väldigt olika ut på olika banker. Det är nog så som någon tidigare skrev att små banker (fristående sparbanker, JAK, Ekobanken) har större ambition att faktiskt lyssna på låntagarens egna förutsättningar och inte stirra blint på någon schablon.

Vad gäller säkerheter måste du oftast komplettera med borgen eller att lägga en del kontant, jag vet inite så mycket om andra bankers villkor men på JAK kan du låna upp till 100% på taxeringsvärdet eller 75% av marknadsvärdet.

mitt ljuva hem

• Gäst
SV: Re:Ge mig hopp nån!
« Svar #64 skrivet: 25 jun-08 kl 14:38 »
Banken kräver både att du har en inkomst OCH att du har säkerhet (tex pantbrev i fastighet eller borgen). Alltså både bälte och hängslen.. Du behöver inte ha fast inkomst men du måste kunna visa att du klarar att betala tillbaka lånet. Det gör du ju genom att visa hur det sett ut en bit tillbaka och hur det ser ut just nu. Vad som händer i framtiden kan ju vara svårt att veta. Att ljuga om att du kommer att ha jobb som du vet att du inte kommer att ha är kanske inte så smart, iaf inte om du tänker att du vill bo kvar i ditt hus och inte tvingas sälja. Att lösa ut säkerheten ser banken endast som en sista utväg. Bättre då att se vad man kan göra med månadskostnaden för att kunna klara av den.

Inställningen gentemot låntagare ser nog väldigt olika ut på olika banker. Det är nog så som någon tidigare skrev att små banker (fristående sparbanker, JAK, Ekobanken) har större ambition att faktiskt lyssna på låntagarens egna förutsättningar och inte stirra blint på någon schablon.

Vad gäller säkerheter måste du oftast komplettera med borgen eller att lägga en del kontant, jag vet inite så mycket om andra bankers villkor men på JAK kan du låna upp till 100% på taxeringsvärdet eller 75% av marknadsvärdet.

det viktigaste är väl ändå att man får ett lån som man har räknat på den absolut lägsta inkomsten som kan bli?
jag vet tillexempel att trots att jag har låg inkomst prioriterar jag ju ALLTID boendet först, det är det ju tyvärr inte alla som gör idag...
jag fick ett lån  på 10.000 på 1år även att jag bara hade inkomst på 7.500kr.
jag ansökte över internet,visst det va bara 800kr/månad,men jag fick bevisat för banket att jag klarade av det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser