Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man äta skata?  (läst 26456 gånger)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
Kan man äta skata?
« skrivet: 03 okt-09 kl 20:47 »
Är det någon som har erfarenhet av att äta skata? Har hört att alla fåglar går att äta? Någon som har testat?
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

esten

• -
SV: Kan man äta skata?
« Svar #1 skrivet: 04 okt-09 kl 10:54 »
Visst kan du , man äter ju kråkor och råkor .
Men om man vill är en annan sak ! Skatan sägs bringa lyck till gården om den bygger sitt bo där , och när skatorna ruvar så skulle man gammalt tillbaka lägga dit ett hönsägg . Den kyckling som kläcktes av skatan skulle bli mycket bättre än de övriga på gården.
Man behövde ju förståss klättra upp och ta ner kycklingen också .

kurt

« Svar #2 skrivet: 04 okt-09 kl 12:14 »
Man bör väl tillägga att de kråkor och råkor som äts, främst är mycket unga fåglar som precis blivit flygga. Man vill nog inte lika gärna äta en äldre fågel. På tal om fågelrecept, så sköts det och tillagades skarv i senaste avsnittet av Uteliv:

http://svenska.yle.fi/matochfritid/uteliv.php
http://svenska.yle.fi/matochfritid/naturartikel.php?id=2653

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 04 okt-09 kl 16:37 »
Borde inte de äldre gå att äta om de får hänga ett tag? Tack för svaren. Våra skator ger ingen tur det kan jag lova. River upp blommor och påsar mm. Tänkte att det vore en bra idé att äta dem om man ändå ska göra sig av med dem.

regnpipan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 okt-09 kl 10:11 »
Nötskrika och kaja är andra kråkfåglar som är goda så visst funkar det att äta sånt. Skata har jag dock inte provat, men varför inte. Ungfåglarna borde ju vara de enklaste, kanske även ur miljögiftshänseende???

Jag tycker att du skall kolla Fågeljägarens kokbok av Mörner, Klötzke mfl - kanske inget skatrecept men definitivt inspiration.

Dandelia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 okt-09 kl 10:38 »
Borde inte de äldre gå att äta om de får hänga ett tag? Tack för svaren. Våra skator ger ingen tur det kan jag lova. River upp blommor och påsar mm. Tänkte att det vore en bra idé att äta dem om man ändå ska göra sig av med dem.

Bor du i närheten av Örebro så vill mina hundar gärna äta upp dina skator! 5 kr styck? Infångade och avlivade, förstås :P Åtminstone infångade, resten kan jag göra själv!

/Dandelia

alo

« Svar #6 skrivet: 15 okt-09 kl 22:02 »
Jag har provat skata kråka och nötskrika. Nötskrika är en delikatess men det är väldigt lite kött, ung kråka är OK, skata var eländigt.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 21 okt-09 kl 12:51 »
Tack för svaren. Får ta nästa års ungskator och prova.

lumpus

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 nov-09 kl 18:27 »
tricket är att låta de ligga i mjölk nåt dygn, ska visst vara en riktig delikatess,http://http://www.tv8.se/edward-bloms-gaestabud/recept-avsnitt-3-den-gloemda-maten

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 15 nov-09 kl 16:38 »
kul det måste jag testa

bo_i_dala

« Svar #10 skrivet: 17 nov-09 kl 11:20 »
Hej!
Vänd på det- varför skulle det inte gå att äta Skata??
Nä just det, det finns inget som säger det!!
Ät och var glad!!
MVH

Neiklot

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 dec-09 kl 16:33 »
Inlagd stare var under 1600'talet (och där omkring) populär att lägga in.

Kanske det funkar med skata?

uffe 52

• Småland
« Svar #12 skrivet: 12 dec-09 kl 18:05 »
hej!
skatan har väl nästan varit utrotad.
uppäten? ;D
Har nötkreatur Belted Galloway.bor på en liten gård .Älskar naturen jaga fiska odla.
Många kloka ord sägs på skämt, ännu fler dumma sägs på allvar.

Ryggesbo

« Svar #13 skrivet: 07 jan-10 kl 14:54 »
Min Mamma tillredde det mesta i matväg Så jag har provat både skata, kråka och mås.
Kråka är en god matfågel, skata och mås rekomenderar jag inte.
Beror förmodlingen på vad de äter, kråkan är mer predator än skatan. Måsen äter så mycket fisk att den kan smaka tran.
Marinera gärna kråka i mjölk åtminstone över natten.
Nisse

Vedolle

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 07 jan-10 kl 15:10 »
Kungen blev bjuden på kråka av nån mästerkock en gång...
Han vägrade visst att äta den...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 18 apr-10 kl 11:27 »
aldrig ätit skata..däremot nötskrika som nästan är sak samma.. helt ok kött..bröstbitarna är finast.
Bor man på landet går det bra att äta skator. de kan frysas in hela och tas ur i samband med tilllagning.. en stor och dåligt utnyttjad jaktlig resurs. fånga dem i fälla modell kråkbåset och avliva med slag i bakhuvudet..då slipper du tugga bly..
Fjäderfän och kaniner

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #16 skrivet: 18 apr-10 kl 17:02 »
Sköt en nyligen men det var på så nära håll så den var inte så mycket kvar av. Nu är säsongen över i Uppland sen i torsdags. Har ett kråkbås som står på tomten. Tog en skata där men min sambo fick för sig att den hade suttit för länge och släpte ut den innan jag kom hem (hade kanske suttit i 6 timmar). Annars hade jag testat den.

Skytten

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 18 apr-10 kl 18:04 »
Råka ätes i Skåne, och det finns tom retauranger som har det på menyn.
Jag provade det i min barndom, och en gång på 80-talet på Storkällaren i Lund.
Jag har skator som bor på tomten, men kan inte tänka mig att äta dem, även om jag inte för ett ögonblick betvivlar att de går att äta.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #18 skrivet: 06 maj-10 kl 23:47 »
Går o går - allt går väl o äta... men det enda som jag hört talas om som för längesen faktiskt lagades till är råka, som f.ö ej finns här utan bara, tror jag, i Skåne. Vad som skiljer dem och deras mathållning från kråkor vet jag inte...
Att det skapades folksägner om att där skatorna byggde bo förblev lycka, var säkert bara en ursäkt för att man inte kunde ha ihjäl dem j*arna när de stal mat och förde oväsen. Ungefär som att det anses vara lycka när det regnar på bröllop...regndroppar i kronan ger många barn...(man kan inget göra åt det, så då kan man ju lika gärna anse att det är bra)

krego

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 07 maj-10 kl 00:51 »
Råka brukar jag äta ibland. Men det är inte så mycket kött på dem.
Eftersom de inte lever på as så känns det fräschare än kråka och skata. Ungarna skjuts på våren precis innan de lämnar kolonien. Många markägare avskyr råkorna då de oftast bor i stora kolonier och bajsar ner ganska mycket.

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 2 användare (1 dolda)
gotthard

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser