Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man äta skata?  (läst 25878 gånger)

statustrött

SV: Kan man äta skata?
« Svar #20 skrivet: 07 maj-10 kl 01:04 »
 Det är nog i nödfall som man börjar äta fåglarna kring gården, ok jag förstår att man kan åka ut i markerna och skjuta skata/kråka men här i norr är det svårt då de oftast är kring bebyggelsen.
 I år har jag haft skottchans på både järpe och orre från farstubron men vi skjuter inte gårdsvilt utan vi tycker de är trevliga att titta på.

Catnet

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 12 jun-10 kl 01:31 »
lol jag testa och jag lovar om du ska göra det skjut då skatan själv för annars ;D ät en kyckling istället
att bada i sjö är väl varmare än i hav?

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #22 skrivet: 12 jun-10 kl 17:49 »
Har läst nu att man bör koka skata i 4 timmar för att få bort alla parasiter så jag tror att den idén är lagd på hyllan.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Skytten

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 12 jun-10 kl 17:59 »
Har läst nu att man bör koka skata i 4 timmar för att få bort alla parasiter så jag tror att den idén är lagd på hyllan.

Intressant att man kan koka bort dem, tar det fyra timmar innan de sticker?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #24 skrivet: 13 jun-10 kl 09:45 »
Tror att det är för säkerhets skull. Läste det i försvarets överlevnadsbok.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #25 skrivet: 13 jun-10 kl 12:00 »
Tror att det är för säkerhets skull. Läste det i försvarets överlevnadsbok.
oxå läst det där... kanske är baserat på en krigssituation där skatorna mumsat på döingar...mums...
Fjäderfän och kaniner

zeina66

• Värmland
« Svar #26 skrivet: 13 jun-10 kl 13:01 »
Hej. Skata och kråka går att äta. Skär ur bröstbitarna,lägg i en stekpåse med en klyfta lök samt salt & peppar,in i ugnen. Kolla vad det väger - tillagningstid som för kyckling. Om du sen kan säga att det smakade bättre eller sämre än skogsduva,det tror jag inte.
Det där med att koka bort bakterier i 4 timmar....tror att ev bakterier försvinner snabbare...om dom försvinner alls.

Bob apetit..om du vågar,jag var nyfiken och blev inte besviken.

Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

heppen

« Svar #27 skrivet: 29 jul-12 kl 03:10 »
Hej. Skata och kråka går att äta. Skär ur bröstbitarna,lägg i en stekpåse med en klyfta lök samt salt & peppar,in i ugnen. Kolla vad det väger - tillagningstid som för kyckling. Om du sen kan säga att det smakade bättre eller sämre än skogsduva,det tror jag inte.
Det där med att koka bort bakterier i 4 timmar....tror att ev bakterier försvinner snabbare...om dom försvinner alls.

Parasiter, inte bara bakterier. Tänk inälvs-maskar och encelliga organismer, dvärgbandmask mm.  *urk*

Med tanke på vad skator stoppar i sig så skulle jag aldrig komma på tanke att äta dem, lika lite som jag skulle äta råtta. :-(=¤

Händig Man

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 29 jul-12 kl 03:20 »

Kråka e riktigt gott, de serveras på restaurangen "Svarta börsen" i Jönköping, iaf för ett par år sedan

kurt

« Svar #29 skrivet: 29 jul-12 kl 05:05 »

Parasiter, inte bara bakterier. Tänk inälvs-maskar och encelliga organismer, dvärgbandmask mm.  *urk*

Med tanke på vad skator stoppar i sig så skulle jag aldrig komma på tanke att äta dem, lika lite som jag skulle äta råtta. :-(=¤

Har du sett vilka parasiter änder har i tarmen? Eller har du besökt ett slakteri och sett de långa spolmaskarna som grisar ofta har? dvärgbandmask i skata?? Du kanske skulle repetera grundskolans biologi?

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #30 skrivet: 29 jul-12 kl 08:03 »
Svan ska tydligen va gott. Min pappa har provat och han tyckte det var gott.
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

pindel

• Småland
« Svar #31 skrivet: 17 mar-13 kl 16:16 »
Vi lagade kroppkakor med fyllning av rökt skarv till en mässa. Köttet i sig smakade inget vidare, men med rejäl kryddning blev det helt ok. Och ja, vi sålde slut även på skarvkroppkakor. Tror många kustbor åt i ren hämndlystnad...

Ripa

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 27 mar-13 kl 13:25 »
Jag läste någon stanns att kråka är gått, men bara om det rör sig om kråkor som skjutits tidigt på våren. med tanke på vad de äter nu för tiden med sopor och allt möjligt, så misstänker jag att dom är bra mycket mer ätbara utan allt sitt sommar-fett. Kanske samma sak med skator?

Vitis

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 27 mar-13 kl 13:31 »
Här i Skånelandet, iaf. på vårt lokala gästgiveri, kan man äta råka på försommaren.

Har inte provat, för dyrt för min smak.  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1691 gäster, 1 användare
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser