Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pension vid självförsörjning?  (läst 12528 gånger)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Pension vid självförsörjning?
« Svar #40 skrivet: 14 apr-10 kl 13:51 »
Pension? Köp bikupor!  ;D
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

fastfrusen

• -
« Svar #41 skrivet: 14 apr-10 kl 14:01 »
intressant tråd..
jag har funderat en del på det här med pension...
Litar inte heller på "systemet" att det ska hålla ihop i så lång tid..

Så en gård utan skulder är nog en av de bästa pensionsförsäkringar man kan få... Å ett gäng ungar som känner ansvar för en när man blir så gammal att man inte klarar sig helt själv längre...

Sen ser jag allt annat som bonus..
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

backstugan

• Småland
    • Avkopplad.se
« Svar #42 skrivet: 14 apr-10 kl 15:08 »
Jo, men skatteffekten blir ju ganska annorlunda.
Amorteringar måste ju göras med skattade pengar.

Blir den? Skattar du inte för pensionsavsättningen så måste du ju skatta för pengarna när du tar ut dem som pension. Det som kan skilja är ju skattesatsen i framtiden... Det blir aldrig skattefritt (i dagens system).
Det finns 10 sorters människor; De som kan räkna binärt, och de som inte kan.

Den röda lilla stugan

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 17 aug-10 kl 15:52 »
Vi har planer på att skaffa liten gård och försöka vara självförsörjande till den grad att min sambo jobbar medan jag går hemma och jobbar på gården. Men tanken slog oss, hur blir det då med min pension om jag inte tjänar några faktiska pengar? Hur har ni andra löst detta?
har du aldrig jobbat får du grundpension den dagen du fyller 65år.

Den röda lilla stugan

• Gäst
SV: Pensionsspara?
« Svar #44 skrivet: 17 aug-10 kl 16:18 »
Jag är 23 år och har ännu inte börjat pensionsspara. Men de där kuverten trillar ju in, och påminner mig om att jag en dag kommer sitta med färre slantar...

Nu är det så att jag är hemskt misstänksam mot det traditionella sättet att pensionsspara, eftersom mina föräldrar tillhör de som kom i kläm i den senaste reformen. Hur kan man veta att inte något liknande händer mig? Och kan man pensionsspara på något annat sätt?

Jag äger inte mitt eget boende, utan hyr, så att betala på lånen är inte ett alternativ. Jag vill för övrigt inte flytta heller, utan trivs bra med att bara hyra.
Ska man öppna ett vanligt sparkonto? Eller spara i fonder själv? Eller helt enkelt ge 17 i alltihop och hoppas att det löser sig ändå?

Hemskt tacksam för allehanda synpunkter som kan hjälpa mig bestämma mig...

har du skaffat ett konto på www.minpension.se

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #45 skrivet: 17 aug-10 kl 16:44 »
Jag tycker att Holländaren är inne på rätt spår, men självklart även dem som strävar efter ett skuldfritt boende.

Själv tycker jag att det kan vara en bra idé att köpa mark, skog förslagsvis och spara genom räntor/amorteringar. Eftersom värdet på skogen ökar med tiden, och möjlighet till avkastning genom avverkning etc. finns så kan man amortera mer än det man har råd att "månadsspara" De flesta måste låna för en sådan investering och då kan det vara klokt med ett kortsiktigt sparande för att få ihop kontantinsatsen.

Men, såklart har alla olika prioritering i livet, och olika prioritering när det gäller sin inkomst. Olika "sparformer" passar olika människor.

Den röda lilla stugan

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 17 aug-10 kl 18:53 »
Jag tycker att Holländaren är inne på rätt spår, men självklart även dem som strävar efter ett skuldfritt boende.

Själv tycker jag att det kan vara en bra idé att köpa mark, skog förslagsvis och spara genom räntor/amorteringar. Eftersom värdet på skogen ökar med tiden, och möjlighet till avkastning genom avverkning etc. finns så kan man amortera mer än det man har råd att "månadsspara" De flesta måste låna för en sådan investering och då kan det vara klokt med ett kortsiktigt sparande för att få ihop kontantinsatsen.

Men, såklart har alla olika prioritering i livet, och olika prioritering när det gäller sin inkomst. Olika "sparformer" passar olika människor.
många anser sin skog som "förmögenhet" eller liknande..men skogen kan stormfällas och är då inte mycket värd...

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #47 skrivet: 17 aug-10 kl 20:08 »
många anser sin skog som "förmögenhet" eller liknande..men skogen kan stormfällas och är då inte mycket värd...

Den kan brinna ner också, men man kan försäkra mot viss förlust.

Avverkar man har man  ju tagit ut värdet av timret så då är det ju inte särskilt stor risk för stormfällning. Sedan är det en årlig återväxt på skogen men där tar det ju många år innan gallringar ger avkastning. Marken stiger ju dock i värde vare sig den har skog eller inte.

Den röda lilla stugan

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 17 aug-10 kl 20:29 »

va inne och kollade mitt pensionskonto.knappt 10.000kr INNAN skatt, just nu från när jag fyller 65år...

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #49 skrivet: 17 aug-10 kl 20:36 »
Jag tänker ändra mitt pensionssparande på nordea till kontinuerliga köp hos www.libertysilver.se eller liknande ställe. Då vet man iaf. vad man har. Kronan minskar ju i värde 2% om året minst. Så... när jag är 65 kommer värdet att ha minskat med cirka 60% (drygt). Så mina fondplaceringar måste alltså generera minst 60% (drygt/cirka) i överskott för att jag ska gå +-/0 i mitt sparande.

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Vargr

• Pass deg for Katla!
    • Norge
« Svar #50 skrivet: 17 aug-10 kl 20:38 »
Citera
Själv tycker jag att det kan vara en bra idé att köpa mark, skog förslagsvis och spara genom räntor/amorteringar. Eftersom värdet på skogen ökar med tiden,

Vi kjenner ikke fremtiden. Hittil har vi tatt for gitt at alt stiger i verdi. Hvis finanskrisen kommer tilbake, risikerer vi at gamle forestillinger snus på hodet.

Min far sparte til pensjon i mange år. Da den skulle utbetales var den nærmest verdiløs på grunn av inflasjon.

Penger har bare en verdi hvis samfunnet fungerer godt. 20 år etter peak oil er det ikke sikkert vi en gang har et samfunn i vanlig betydning av ordet.

Ellers er jeg av den mening at lotto er en frivillig ekstraskatt for de som ikke kan regne ;D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #51 skrivet: 05 sep-10 kl 23:46 »
Nej jag sparar inte traditionellt av olika skäl.
Jag investerar mina pengar i guld .
Sen kan jag bära mina pensionspengar runt halsen i många år o ändå ha sparade pengar när den dagen kommer.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

sub rosa

« Svar #52 skrivet: 08 okt-10 kl 21:32 »
Har man några slantar över tror jag inte på de pensionssparformer som finns idag.

Säkrast är nog att lägga lite pengar i en burk varje månad och köpa stämplat 24karats guld när helst man kan och guldet står lågt i kurs.

Ränteutväcklingen på pensionssparformerna kan aldrig slå vad guldet ökar i värde över tid! Desutom har man alltid guldet om något händer finansmarknaden och den så kallade fria världens samlade ekonomier. Guld har alltid fungerat som betalmedel sålänge det funnits något.
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #53 skrivet: 13 okt-10 kl 18:00 »
En av mina favoriter som jag följer ofta är Jonas på www.morningstar.se en oberoende rådgivare när det gäller fonder ( ränte, aktie) men han rekomenderar även andra sparande. Ett av hans råd som fastnat hos mig är att det viktigaste pensionssparandet för de flesta är att äga sitt boende samt att man amorterar på lånen (sparande i boendet som dessutom minskar dina kostnader långsiktigt). För det andra börja inte pensionspara innan du fyllt 50, oftast har man så stora utgifter för bostadsköpande, barn, annat.  Banken vill att man ska både betala ränta på bolånen och avgifter på pensionssparandet. Alltså lägg pensionspengarna på amortering i början.http://morningstar.se/Articles/Notice.aspx?title=satsa-bosparande-pensionssparande
eller http://morningstar.se/Articles/Notice.aspx?title=borja-inte-pensionsspara-for-tidigt
eller den här som jag bara älskar http://morningstar.se/Articles/Chronicle.aspx?title=se-illusionen-i-statusmarkorer
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #54 skrivet: 13 okt-10 kl 18:14 »
Shit, jag som har pensionssparat sen jag var 19 :-\...

mysfaktor

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 14 nov-10 kl 14:51 »
Shit, jag som har pensionssparat sen jag var 19 :-\...
hoppas du inte sparat i bankernas pensionsförsäkringar bara,för då kan du titta i stjärnorna efter några pengar  >:(

eremit

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 14 nov-10 kl 15:09 »

om man nu ska tänka på pensionen så vill jag föreslå två saker kolla in din egen ppmdel den kan växa så det knakar och så kan det

vara intressant att hejda "fallen".man kan bli bildad på kuppen dessutom.

sen får jag instämma med vargalyster-skaffa bikupor!

mysfaktor

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 14 nov-10 kl 15:14 »
om man nu ska tänka på pensionen så vill jag föreslå två saker kolla in din egen ppmdel den kan växa så det knakar och så kan det

vara intressant att hejda "fallen".man kan bli bildad på kuppen dessutom.

sen får jag instämma med vargalyster-skaffa bikupor!
ja fast ppm finns ju inte längre,men du kan ju kola in pensionsmyndigheten:
https://secure.pensionsmyndigheten.se/Inloggning.html

Naturliv

• Södermanland
« Svar #58 skrivet: 14 nov-10 kl 15:30 »
Vad många här som i unga år planerar för pensionen, det kallar jag framförhållning. Jag har väl själv inte gjort det hittills, men ägnar det en och annan tanke nu när det snart bara är femton år kvar.

Jag tror att det bästa förberedelsen inför pensionen är att vara van att hushålla med små resurser. Då lever man redan på garantipensionnivån. Att måna om nära och kära så att det blir en självklarhet att hjälpas åt även på gamla dagar är ett annat sätt.

Som flera redan skrivit så är det antagligen nödvändigt att före pensioneringen betalat klart alla lån och andra skulder, klippa sönder alla kreditkort och ha en välskött och odlingsbar trädgård (betald förstås).
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

eremit

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 14 nov-10 kl 15:32 »

det gäller att använda fantasin-så riktigt-ppm finns inte-men företeelsen där man kan leka med sina pengar och se dom växa och lära sig nåt av det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser