Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pension vid självförsörjning?  (läst 12484 gånger)

Naturliv

• Södermanland
SV: Pensionsspara?
« Svar #60 skrivet: 15 nov-10 kl 10:27 »
Jag är 27 och har börjat fundera lite smått på pensionssparande, men en släkting som jobbar på bank rådde att jag skulle vänta tills efter 30, hon menade att det inte var någon kris att inte ha börjat spara än. Hennes råd var ett kortsiktigare sparande fram tills några år efter 30 och sedan börja pensionsspara. 

Varför vänta när du är sugen på att pensionsspara nu? Att pensionsspara de år man har råd, för att kanske avstå de år som pengarna tryter, kan väl vara en bra idé. Annars är risken att du hunnit skaffa dig dyrare vanor och när du är 30 så kanske du anser dig inte ha råd att spara.

Jag ska nog sätta mig in i min egen pension lite bättre. Jag har hittills utgått ifrån att jag får klara mig på garantipensionen, men ett och annat brev från KPA visar att jag kan tänkas få några kronor till. 1 459 kronor i månaden i tjänstepension om prognosen håller enligt brevet som damp ned i brevlådan idag. Andra gånger får jag brev med lägre summor, så jag antar att arbetsgivarna har satt in pengarna på olika ställen. Någon som vet mer om tjänstepension? Räknas tjänstepensionen ihop eller kommer olika ställen att betala ut den?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Cyklisten

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 15 nov-10 kl 10:57 »
Någon som vet mer om tjänstepension? Räknas tjänstepensionen ihop eller kommer olika ställen att betala ut den?
Det finns olika pensionsbolag och en del av dem kan samarbeta om själva utbetalningen, men inte om förvaltningen. På minpension.se kan du få en samlad bild och göra prognoser.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #62 skrivet: 15 nov-10 kl 15:10 »
Det finns olika pensionsbolag och en del av dem kan samarbeta om själva utbetalningen, men inte om förvaltningen. På minpension.se kan du få en samlad bild och göra prognoser.

Vilken bra hemsida, minpension.se. Förutom en del matnyttigt om pensionen så beställde jag inloggningsuppgifter, så om några dagar kan jag göra mina egna beräkningar. En nyhet som jag inte kände till var att man måste ANSÖKA om pension när man ska bli pensionerad, jag trodde att sånt kom automatiskt.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

mysfaktor

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 15 nov-10 kl 16:08 »
Vilken bra hemsida, minpension.se. Förutom en del matnyttigt om pensionen så beställde jag inloggningsuppgifter, så om några dagar kan jag göra mina egna beräkningar. En nyhet som jag inte kände till var att man måste ANSÖKA om pension när man ska bli pensionerad, jag trodde att sånt kom automatiskt.
ja jag trodde oxå det kom automatiskt,man måste ansöka både till pensionsmyndigheten och enskilda bolad där man kan ha pengar via arbetsgivare..ex Fora...osv..

Cyklisten

• Gäst
SV: Pension vid självförsörjning?
« Svar #64 skrivet: 15 nov-10 kl 19:27 »
Pensionsbolagen har varierande regler för när och hur man kan ta ut sin intjänade pension, t ex livsvarigt eller under fem år eller under två år. Jag gick i pension vid 61 och hade inte så mycket utöver garantipensionen.

Jag valde att ta ut så mycket som möjligt så snabbt som möjligt, så kan jag leva loppan fram till 65 medan jag fortfarande orkar det.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #65 skrivet: 16 nov-10 kl 12:35 »
Varför vänta när du är sugen på att pensionsspara nu? Att pensionsspara de år man har råd, för att kanske avstå de år som pengarna tryter, kan väl vara en bra idé. Annars är risken att du hunnit skaffa dig dyrare vanor och när du är 30 så kanske du anser dig inte ha råd att spara.

Dyra vanor? Haha, jag lever minst 5000 spänn under min ganska låga lärarlön så jag tror att risken är ganska liten. Jag är ekonomisk (min syster säger jävligt snål) nästan i överkant enligt de flesta. Jag har gjort som princip att just inte skaffa mig dyra vanor, om än de har blivit dyrare sedan jag fick ett heltidsjobb. Om än mina vanor blir dyrare till 30 så kommer jag nog trots allt ha råd med sparande i ett flertal olika former.

Orsaken att jag tvekar (har ännu inte bestämt mig) är att jag inte vill binda upp pengar i onödan och att jag funderar över om andra sparformer i slutändan kommer ge bättre resultat. Just nu avvaktar jag och låter de gå in på ett vanligt sparkonto tills jag tänkt klart.
elliha.blogspot.com

Naturliv

• Södermanland
« Svar #66 skrivet: 16 nov-10 kl 13:54 »
Orsaken att jag tvekar (har ännu inte bestämt mig) är att jag inte vill binda upp pengar i onödan och att jag funderar över om andra sparformer i slutändan kommer ge bättre resultat.

Det låter klokt. Det finns ju exempel på personer som velat ta ut pensionspengar för att lösa ett akut ekonomiskt problem, men inte har fått. Andra sparformer kan vara mer flexibla.

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser