Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pension vid självförsörjning?  (läst 12483 gånger)

Vilverin

• Skåne
Pension vid självförsörjning?
« skrivet: 28 sep-09 kl 14:58 »
Jag är 23 år och har ännu inte börjat pensionsspara. Men de där kuverten trillar ju in, och påminner mig om att jag en dag kommer sitta med färre slantar...

Nu är det så att jag är hemskt misstänksam mot det traditionella sättet att pensionsspara, eftersom mina föräldrar tillhör de som kom i kläm i den senaste reformen. Hur kan man veta att inte något liknande händer mig? Och kan man pensionsspara på något annat sätt?

Jag äger inte mitt eget boende, utan hyr, så att betala på lånen är inte ett alternativ. Jag vill för övrigt inte flytta heller, utan trivs bra med att bara hyra.
Ska man öppna ett vanligt sparkonto? Eller spara i fonder själv? Eller helt enkelt ge 17 i alltihop och hoppas att det löser sig ändå?

Hemskt tacksam för allehanda synpunkter som kan hjälpa mig bestämma mig...
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Pensionsspara?
« Svar #1 skrivet: 30 sep-09 kl 13:39 »
Jag är i samma sits. Började faktiskt pensionsspara i fonder när jag var i din ålder. Är 27 nu. Men med alla börskrascher och fanstyg som uppstår med jämna mellanrum vette fan om det är lönt (och etiskt) att spekulera i fonder. Funderar på att endast investera i bikupor. Inte så mycket lönsamhet på det egentligen men stadig avkastning är det ju, man hjälper därtill miljön och man är ju inte så beroende av börsen. ;)

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Weasel

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 30 sep-09 kl 14:07 »
Jag började pensionsspara när jag var 20 tror jag. Tycker det kunde ju inte skada. 200kr i månaden gör ju ofta varken från eller till i den övriga ekonomin, men hinner  ju bli endel tills man går i pension. Sparar i nån sån vanlig blandfond för oss som är födda på 80-talet. Skulle jag sen råka bli lite rikare kanske jag ökar till 500/ månad, men det känns rätt så avlägset just nu :)

Bikupor kan ju va en lösning ;D Men skulle inte förlita mig helt på det...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 30 sep-09 kl 14:48 »
Jag har själv funderat över det. Jag har noll koll när det gäller mitt pensionssparande. Att det kommer lite orange kuvert då och då, det är väl ungefär det jag vet. Jag har en massa idéer för lite olika inkomstkällor som jag tänkt realisera i framtiden så det vore nog inte dumt att lägga undan lite slantar varje månad. När man pratar om att pensionsspara, då menar man pengar man lägger undan utöver den "vanliga" pensionen man får när man lönearbetar, hänger jag med?
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

Weasel

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 30 sep-09 kl 14:53 »
När man pensionssparar lägger man själv in pengar på ett pensionssparkonto i den bank man har. Som ett vanligt sparkonto, fast som man inte kan ta ut pengar ifrån förrän man blir 55.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 30 sep-09 kl 16:45 »
Jag har rått mina barn, samtliga födda på 80-talet, att spara åtminstone ett par hundralappar i månaden men att välja en variant med insättningsgaranti. (Kan tilläggas att alla har lytt MAMMAS RÅD ;) ;D)

Själv startade jag sent med mitt pensionssparande, det fanns inte utrymme när barnen växte upp. I gengäld sparar jag nu lite mer och sänker på så sätt min skatt som är rätt hög.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

isatis

• Småland
« Svar #6 skrivet: 30 sep-09 kl 17:25 »
Som pensionär sedan 9 år har jag fått en del erfarenhet av att leva på små inkomster men ändå leva gott. Bestämde mig för att arbeta (skolbibliotekarie)så länge att jag kunde betala mitt hus samt hinna spara lite extra. Vid 61 års ålder tog jag farväl av yrkeslivet. Kändes skönt att slippa tänka på amorteringar och räntor. Nu odlar vi en del grönsaker, sköter vår örtagård och våra bin, tar emot örtintresserade grupper under sommaren, säljer olika produkter på marknader och torg. Kort sagt, vi har ett rikt och meningsfullt liv. Om vi vill så tillåter våra sparade pengar oss en resa ut i Europa. Därför påstår jag att det bästa sättet att pensionsspara är att göra sig av med huslån och övriga skulder.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #7 skrivet: 30 sep-09 kl 17:31 »
Som pensionär sedan 9 år har jag fått en del erfarenhet av att leva på små inkomster men ändå leva gott. Bestämde mig för att arbeta (skolbibliotekarie)så länge att jag kunde betala mitt hus samt hinna spara lite extra. Vid 61 års ålder tog jag farväl av yrkeslivet. Kändes skönt att slippa tänka på amorteringar och räntor. Nu odlar vi en del grönsaker, sköter vår örtagård och våra bin, tar emot örtintresserade grupper under sommaren, säljer olika produkter på marknader och torg. Kort sagt, vi har ett rikt och meningsfullt liv. Om vi vill så tillåter våra sparade pengar oss en resa ut i Europa. Därför påstår jag att det bästa sättet att pensionsspara är att göra sig av med huslån och övriga skulder.

Kan man av det påståendet hävda att det kanske t o m är lämpligt att inte ens skaffa sig några större skulder överhuvudtaget och därmed kunna leva ett meningsfullt liv redan innan pensionen? ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

isatis

• Småland
« Svar #8 skrivet: 30 sep-09 kl 17:41 »
Javisst, då har man ju vant sig att leva enkelt. Som bibliotekarie och konsthantverkare gräver man ju inte guld precis. Livsvinsten blir en annan och bättre.

Vilverin

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 30 sep-09 kl 18:34 »
Hmm, kan man inte vinna på lotto eller nått... bara så det räcker till pensionspengarna? =D
- Émile Zola

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 30 sep-09 kl 18:44 »
Hmm, kan man inte vinna på lotto eller nått... bara så det räcker till pensionspengarna? =D
Lotto kom till Sverige för snart 30 år sedan. Jag vet eftersom jag lämnade in mina första rader när vår älste pojk var nyfödd vilket var i Maj-1980. Självklart valde jag de nummer som hade anknytning till våra födelsedagar och nu, efter alla deessa år med samma rader (något utökade till antal eftersom familjen har vuxit) kan jag konstatera att den utlovade storvinsten aldrig infunnit sig. På nära 30 år med samma rader vecka ut och vecka in så har högsta enskilda utdelningen varit 182 kr :o.
Så mitt råd är; spela gärna på lotto men bara om du pensionssparar också ;)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Weasel

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 30 sep-09 kl 18:58 »

Jo det gör vi det också! Säger upp pensionssparandet så fort det sitter ett par miljoner på kontot!

vävaren

« Svar #12 skrivet: 30 sep-09 kl 19:09 »
Jag är 50 år och har aldrig pensionssparat, däremot har jag betalt av huset och har inga skulder! :) Känner ingen panik alls. Lärt mig leva efter storleken på plånboken och den har inte varit tjock...

Vilverin

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 01 okt-09 kl 07:06 »
Nej, jag är van att klara mig på det jag har, så får man bara ut något i garantipension så överlever jag säkert. Men jag vill gärna spara lite extra också, frågan är bara i vilken form?
Madrassen är ju fin tills det börjar brinna, liksom.
- Émile Zola

Suresh

• -
« Svar #14 skrivet: 01 okt-09 kl 08:09 »
Pensionsspara genom att sätta in pengar räntefritt på JAK MEdlemsbank. Då kan du när du går i pension ta ut pengarna och dessutom ta ett räntefritt lån och bygga bikupor för, som du sen lever av som pensionär.

Fint va? Motion får du dessutom under tiden.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 01 okt-09 kl 08:32 »
Jag trodde jag låg hopplöst till  med pensionen för några år sen,så jag började pensionsspara, inte har jag haft råd att lägg undan några större summor (200 kr/månad) och så trodde jag att jag borde börjat för länge sen..men bättre sent än aldrig...

Hade pensionsgenomkoll med banken för ett tag sedan...och det visade sig att framtiden såg nästan lysande ut!
Tydligen hade jag börjat "tidigt" att pensionsspara själv, dessutom har man ju legat i o jobbat som en vanvetting sen första dagen jag gick ut skolan och hästskötarlönen har inte varit så pjåkigt ändå  :)
Och räknar man dessutom med gården med lite lån, så ska jag kunna ha det ganska gott när jag pensionerar mig..
Vi har iallafall i dagsläget en plan som går ut p att ha jobbat o byggt här hemma så att gården är i toppskick när det väl är dags..o så ska vi sälja innan vi blir gamla o trötta och allting förfaller.. o skaffa oss ett lite mindre ställe, o så ska det bli lite pengar över också för att resa lite..
Jag hinner ju dessutom både jobba o spara mycket till innan dess...

Så kan verkligen rekommendera att gå igenom pensionen med nåt proffs, det är ju helt onödigt att gå omkring och oroa sig om man i själva verket ligger ganska bra till!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #16 skrivet: 01 okt-09 kl 08:35 »
Har börjat pensionspara i Holland när jag var 23 eller 24. Sen flyttade vi till Kamerun för några år så det blev ett glapp där. Sen efter några år tillbaka i Holland flyttade vi till Sverige och glappet blev ännu större här uppe för att jag jobber huvudsakligen som egen företagare och jag har inte råd med en dyr pensionsförsäkring.

Pensionsspara gör vi nu genom att vi har köpt hyresfastigehet. Hyresgästerna betalar alla kostnader och lånen (ränta och armortering). Sen investerar jag tid och alla pengar som är över (tyvär bara lite grand  :) ) i hyresfastigheten. Efter 15-20 år äger vi fastigheterna och har vi något att sälja när vi går med pension.

Låter enkelt och vi ska se hur det fungerar i framtiden  ;)

karsan

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 03 okt-09 kl 22:31 »
Jag vet att de vanliga förståndiga råden är att börja pensionsspara som ung, redan i 20årsåldern. Men jag tycker det verkar fel att tänka på pension i den åldern. I den åldern ska man tänka på det aktiva Livet - yrkeslivet , kärlekslivet, familjelivet.  Det hinner hända massor i världen på 40 år.  I Sovjet-Ryssland t ex har folk förlorat alla sina sparpengar i devalveringar.  Vi har haft en lugn utveckling i västvärlden sedan andra världskriget - men det finns inga garantier för att det fortsätter så.  I 20-årsåldern tror jagman ska investera i kunskaper, upplevelser, kontakter, vänskaper, praktiska och teoretiska förmågor och kompetenser - inte i pensionskonton. Det är förstås aldrig fel att spara - men tänk så irriterande om du det fattas en liten summa till ditt drömprojekt i 30-40årsåldern och du har de pengarna oåtkomliga på ett pensionskonto.

Själv är jag 65 och har levt billigt och har pengar på banken fast i precis i pensionsparkonton. Har tre vuxna barn som verkar helt kompetenta att klara livet själva.

Vilverin

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 06 okt-09 kl 07:54 »
Oh, nu blir jag ju svårt frestad att skjuta sparandet på framtiden och köpa en ny svindyr sadel istället!  ;D
- Émile Zola

malines

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 06 okt-09 kl 07:56 »
Som ngn sagt innan är bästa sättet att trygga pensionen att ha ett "gratis" boende och att vara skuldfri. Men jag har sparat sedan jag var 20...

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser