Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pension vid självförsörjning?  (läst 12525 gånger)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Pensionsspara?
« Svar #20 skrivet: 06 okt-09 kl 08:20 »
Jag vet att de vanliga förståndiga råden är att börja pensionsspara som ung, redan i 20årsåldern. Men jag tycker det verkar fel att tänka på pension i den åldern. I den åldern ska man tänka på det aktiva Livet - yrkeslivet , kärlekslivet, familjelivet.  Det hinner hända massor i världen på 40 år.  I Sovjet-Ryssland t ex har folk förlorat alla sina sparpengar i devalveringar. 

Man kan spara i ädla metaller. ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 06 okt-09 kl 08:40 »
Äktenskapsförord kan vara en bra pensionsförsäkring. Fråga John Cleese.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #22 skrivet: 06 okt-09 kl 11:45 »
Jag är 27 och har börjat fundera lite smått på pensionssparande, men en släkting som jobbar på bank rådde att jag skulle vänta tills efter 30, hon menade att det inte var någon kris att inte ha börjat spara än. Hennes råd var ett kortsiktigare sparande fram tills några år efter 30 och sedan börja pensionsspara.  Hon ansåg att det är att föredra att ha pengar som du kan komma åt fram till den åldern för att sedan börja binda pengar i pensionssparande. Måste säga att det låter vettigt, men å andra sidan har jag inga skulder alls nu (men jag äger inte mitt boende) så jag har definitivt utrymme både för pensionssparande och annat sparande. Jag är lite kluven, så jag ska fundera ett tag till innan jag bestämmer mig.
elliha.blogspot.com

Alces alces

• Jämtland
Pension vid självförsörjning?
« Svar #23 skrivet: 22 mar-10 kl 18:16 »
Vi har planer på att skaffa liten gård och försöka vara självförsörjande till den grad att min sambo jobbar medan jag går hemma och jobbar på gården. Men tanken slog oss, hur blir det då med min pension om jag inte tjänar några faktiska pengar? Hur har ni andra löst detta?

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Pension vid självförsörjning?
« Svar #24 skrivet: 22 mar-10 kl 18:24 »
Tja det där är en torn i ögat. Man måste väl spara lite men då måste man ju ha så mycket över varje månad att man kan lägga något åt sidan. Det kan inte jag och jag tror att mitt liv som pensionär blir fattigt om jag inte snart får lite mera fart på företagandet.
Frågan är ju också om man vill ha det bra när man vet man lever eller sen när man inte vet om man är kvar.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

johe71

« Svar #25 skrivet: 22 mar-10 kl 18:42 »
Men tanken slog oss, hur blir det då med min pension om jag inte tjänar några faktiska pengar?

detta är vad man får av staten
Garantipensionen är ett grundskydd för dig som haft liten eller ingen arbetsinkomst under livet. För att få full garantipension ska du ha bott minst 40 år i Sverige. Garantipensionen blir därför lägre om du bott kortare tid än 40 år i Sverige.

Full garantipension är 6 713 kronor per månad för den som är gift och 7 526 kronor per månad för den som är ogift.

ersam

• -
« Svar #26 skrivet: 22 mar-10 kl 19:44 »
Börja med att gifta er om ni går i sådana tankar. Inte minst om man ska äga gård tillsammans. Kanske en del av sambons lön ska gå in på ditt pensionssparande så du inte hamnar hopplöst efter.

Planera alltid för det värsta (=död och skilsmässa) innan det händer.  ;)

Ta en kontakt med ekonomirådgivare och diskutera hur ni kan utjämna det hela. Eller så får ni turas om att jobba.

Johannes

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 22 mar-10 kl 20:10 »

Kan dom inte ta och gifta sig nu men separera före pensionen för att få pension som ensamstående?
Våra kära politiker i riksdagen verkar ha fattat så visa beslut som går ut på att vi ska jaga pensionspoäng.
Det är ett ekorrhjul som håller oss sysselsatta tills något händer...

Fordson

« Svar #28 skrivet: 23 mar-10 kl 08:40 »
Även om jag nog kommer att få en hyfsad pension så litar jag inte en sekund på systemet.
Det har ju faktiskt bara funnits i 50 år och dom åren var dom absolut bästa ekonomiska åren i modern tid. Systemet brister ju redan nu i fogarna. Min plan är att köpa upp mig nu, i hyfsad ung ålder och sen amortera som en tokig. Med mycket lite skulder kan man nog leva bra på en liten gård på ålderdomen. Vi kommer exempelvis att sluta pensionsspara och lägga pengarna på att amortera på gården istället. Ett fett skogsutag om 25 år kommer nog ge mer än ett privat pensionssparande. Det är min strategi.
« Senast ändrad: 23 mar-10 kl 08:43 av Fordson »

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #29 skrivet: 23 mar-10 kl 08:44 »
Jo, jag håller med. Jag räknar kallt med att pensionssystemet har brakat ihop när det är dags för mig att pensioneras (om 35 år). Allt annat ser jag som en bonus.

Existens?

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 23 mar-10 kl 08:44 »
Man måste alltid tänka på att om man väljer att leva utanför det inrutade systemet, så måste man, om man vill, se till att planera hur man ska leva på slutet.

Jag tyckte det var en hög pension som Johe fått fram..i mina oranga kuvert så står det nåt på 6500...

Alces alces

• Jämtland
« Svar #31 skrivet: 23 mar-10 kl 11:02 »
Tack för svaren. Det verkar som att det gäller att försöka lägga undan så mycket som möjligt för att klara sig även om man får garantipension. Det där med skogsuttag låter ju inte så dumt så länge det inte kommer nån ny Gudrun eller nåt otrevligt skadedjur som förstör ens pension.  Vad gäller giftermål så ingår det i planen.

Min sambo har större intresse i att jobba åt någon annan än vad jag har, han har hittar det han vill syssla med, dvs konstruera hus, energisnåla sådana. Mitt drömjobb är att jobba hemma. Det kan ju hända att jag startar nåt eget under tiden jag jobbar hemma, men det är inget jag förlitar mig på.

Skytten

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 23 mar-10 kl 11:54 »
Svårt att bedöma risker och framtid.  Är det säkert att pensionsystemet är så robust, och att finanserna eldar på så det blir en avkastning.
Jag vet att den dagen jag tar ut min pension bli det magert. Prognosen är ca 5500 före skatt.
Och bromsen har ju nyligen slagit till, och kan väl hinna göra det fler gånger.
Jag skulle nog inte bekymra mig så mycket att jag skulle avstå från att göra något jag ville, för att kunna få mer pension. Sanningen är att det faktiskt inte finns någon garanti att man verkligen får det värde man sparat. Ingen vet, och skulle det gå väldigt bra och ekonomin växte så det knakade, finns det åtminstone pengar som motsvarar dagens pensioner.

Jag tror dessutom att man inom en tioårsperiod kommer att höja pensionsåldern, och sedan kommer alltfler pensionärer att få arbeta deltid för att kunna klara sig, eftersom pensionssystemet inte kan leverera.

Köper du en gård och sparar i den, kanske det är en bättre ide.
Självhushålla kan du ju göra långt upp i åren.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Fordson

« Svar #33 skrivet: 23 mar-10 kl 12:13 »
"Det där med skogsuttag låter ju inte så dumt så länge det inte kommer nån ny Gudrun eller nåt otrevligt skadedjur som förstör ens pension. "

Det går ju att försäkra skogen för en del risker. Men pensionssystemet känns väldigt utsatt för framtida klåfingriga bankdirektörer och politiker. Sen kan ju hela monitära systemet sättas i gungning och totalt urholka fonderna (det ser jag som troligt..). Skogen och gården kommer alltid att generera pengar i "nuet" oberoende av inflation. Det gäller bara att ha så mycket som möjligt avbetalt så man inte behöver gå ifrån gården. Då sitter man i skiten.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #34 skrivet: 23 mar-10 kl 12:35 »
Jag skulle aldrig vara hemma om inte min partner betalade för min pension, det skulle vara ett absolut krav. Idag jobbar ni för ett gemensamt mål, men det kan hända att ni skiljer dig och då har du absolut ingenting för de åren du jobbat hemma, kanske inte ens ett hus som är er nuvarande plan.
elliha.blogspot.com

codo

• Uppland
« Svar #35 skrivet: 23 mar-10 kl 12:59 »
Vi kommer exempelvis att sluta pensionsspara och lägga pengarna på att amortera på gården istället.

Det tycker jag också är det vettigaste...

/codo

Existens?

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 23 mar-10 kl 15:37 »
Jo, men skatteffekten blir ju ganska annorlunda.
Amorteringar måste ju göras med skattade pengar.

Skytten

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 23 mar-10 kl 15:42 »

Ja, men ett skatteavdrag för pensionsparande, blir uppskjuten skatt, så då får man spekulera i framtida skattetryck.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

trädman

« Svar #38 skrivet: 23 mar-10 kl 22:25 »

Ju mer du amorterat destu större blir det egna kapitalet i näringsverksamheten vilket i sin tud gör att en större del av resultatet beskattas som inkomst av kapital, vilket gör det "billigare" att amortera. (Detta förutsätter att det är fråga om en jordbruksfastighet och att ägaren har inkomster av näringsverksamhet, från fastigheten och/eller någon annan form av verksamhet)

Fordson

« Svar #39 skrivet: 24 mar-10 kl 12:58 »
Det finns för mycket pengar i pensionsfonderna för att politikerna ska kunna låta bli att pilla med dom. I tider av ekonomisk stress kommer pengar ur dessa fonder att vara otroligt frestande för samtiden att utnyttja. T.o.m i skrivande stund finns det ju de som förespråkar att strunta i spärren som garanterar framtida pensioner. På 60:talet tog staten pengar ur pensionssystemen och byggde miljonprogrammen tex.
Skattat eller oskattat. Om dom oskattade pengarna är borta på 2030:talet (när det är min tur) så kvittar det ju. Om jag då har gården hyfsat avbetald kan jag nog gneta ihop ett leverna ändå.
Ps. Tror det var Oskarshamns kommun som hade sina pensionspengar i Lehman Brothers. Poff - borta!
Ds.

Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 3 användare
Be, Frennie, Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser