Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lokal prisättning  (läst 9218 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Lokal prisättning
« Svar #20 skrivet: 24 sep-09 kl 17:36 »
Nu är jag på resa igen med ett knäppt tangentbord ...

De gummerade etiketterna släpper (torkar) på plåtlock och lossnar i t ex kylskåp.

Gep

• Blekinge
« Svar #21 skrivet: 24 sep-09 kl 19:16 »
Etersom forumet gled in på frysning.
Är det någon som läst något om kvaliten efter frysning ?

Jag har själv frusit in nyslungat för eget bruk och smaken verkar
bli densamma. Däremot kanske näringsvärdet försämras.
Exempelvis så borde mjölksyrebakterierna avlida, men de kanske
kommer igång igen efter uppvärmning.
Enzymer och mineraler borde klara sig men jag är mindre säker på
vitaminerna

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 24 sep-09 kl 21:29 »
Mjölksyre bakterierna lever bara i honungsmagen och en kort tid i cellerna tills vattenhalten understiger 22% har jag för mig. Om honungen får ligga kvar i frysen så blir den väldigt fin kristalin.
Men det kan ta något år eftersom prossesen går väldigt långsamt övrigt vet jag inget om.
MVH Anders Wizping

ptakaplay

« Svar #23 skrivet: 25 sep-09 kl 00:10 »
aktuellt datum är när man förpackar honungen
inte ett halvår efteteråt

ersam

• -
« Svar #24 skrivet: 25 sep-09 kl 16:22 »
aktuellt datum är när man förpackar honungen
inte ett halvår efteteråt
Jag dummade mig därav den glada gubben i slutet. Självklart inte dribbla med märkningen! :-[

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 26 sep-09 kl 10:21 »
Jag har kollat lite på tappningslinjer som tar hand om burk, tappning, etiketter och paketering och kostnader. En liten men rätt användbar slungutrustning går på runt 50.000 och resten betydligt mera beroende på vilken automatik man väljer. Om man nu kan få ut 30-35:-/kg för grovsilad honung och 45-47:-/kg för färdig processad och burkad honung för leverans, inkl arbetstid och maskinavskrivningar så kommer många som skaffar maskiner att få det tufft i framtiden, förtjänsten och marginalerna är för små.
De sk honungshandlarna måste upp i jättevolymer innan det trillar in nettoskantar. Det känns som om det blivit både brist på svensk honung och en överetablering på slunglinjer och tappställen.
« Senast ändrad: 26 sep-09 kl 10:24 av Sten-Åke Lindell »

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #26 skrivet: 26 sep-09 kl 10:25 »
Jag har kollat lite på tappningslinjer som tar hand om burk, tappning, etiketter och paketering och kostnader. En liten men rätt användbar slungutrustning går på runt 50.000 och resten betydligt mera beroende på vilken automatik man väljer. Om man nu kan få ut 30-35:-/kg för grovsilad honung och 45-47:-/kg för färdig processad och burkad honung för leverans, inkl arbetstid och maskinavskrivningar så kommer många som skaffar maskiner att få det tufft i framtiden, förtjänsten och marginalerna är för små.
De sk honungshandlarna måste upp i jättevolymer innan det trillar in nettoskantar. Det känns som om det blivit både brist på svensk honung och en överetablering på slunglinjer och tappställen.

Jepps, desto bättre för oss här i Norrköping som har legoslungning och legotappning. Behöver inte göra ett skvatt själva om vi inte vill! :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 26 sep-09 kl 19:04 »
Har bilat en del söderöver till olika företag men hann med en marknad i Kristianstad idag innan det blev panik till Sturup och resan till Bromma.
Man tog 50:- för en 700g burk på alla stånden som sålde honung. Ca 1/5 (20%) sålde honung och det ver den vanligaste produkten på marknaden.
Kvaliteten var skiftande, en som sålde Hallonhonung knäckte sin plastsked 2 ggr mitt framför näsan på mig när jag skulle provsmaka, så J*#¤a hård var den.
Nu kan Hallon sätta sig bra och vara hård men denna var byggmaterial CEMENT! De som var bra var riktigt bra och honungen där var fin fin. KUL!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 27 sep-09 kl 14:05 »
Nytt lägstapris på honung i plastburk, 34:95. Värt att notera att en del lock var spruckna (flera sprickor i en stjärna i mitten) i butiken, belastningsskador typ, plastlocken verkar vara lite ömtåliga.
Foto: mobilen, honungen godkänd, förpackningen är inte ok, butik hemlig :-[
« Senast ändrad: 27 sep-09 kl 14:09 av Sten-Åke Lindell »

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #29 skrivet: 27 sep-09 kl 20:12 »
He he du är inget vidare på att hålla hemlisar du :P
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 27 sep-09 kl 20:35 »
Men ett bildbevis är väl OK!

Tobbe4u

« Svar #31 skrivet: 28 sep-09 kl 08:59 »
Ja det är inte farligt dyrt för prima svensk honung i butikerna. :-[

anette i bugared

• -
« Svar #32 skrivet: 28 sep-09 kl 09:27 »
Det gäller att få kunden att förstå att de får vad de betalar för ;)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

micke_osd

• Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
« Svar #33 skrivet: 28 sep-09 kl 09:43 »
Ja! och tänk vad många som är medvetna! jag blev förvånad över hur många som faktiskt är beredd att betala för småskalig, lokalt producerat honung!
Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

anette i bugared

• -
« Svar #34 skrivet: 28 sep-09 kl 11:18 »
Jag behöver bara gå till mig själv, aldrig att jag skulle köpa honung i plastburk tex.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 28 sep-09 kl 15:55 »
HF's pris 2009.

Man kan komma upp i 27:50 om man passerar 600kg gränsen.

toredh

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 29 sep-09 kl 13:26 »
anette, nyfiken fråga, varför inte plast?

anette i bugared

• -
« Svar #37 skrivet: 29 sep-09 kl 15:07 »
anette, nyfiken fråga, varför inte plast?
Det känns som B-klass, som om biodlaren inte velat kosta på sin honung den merkostnaden som en glasburk medför, vilket i mina ögon talar för att honungen inte är god/bra nog.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 29 sep-09 kl 15:25 »
Instämmer helt. Det finns dom som kallar vad det än är för honung.
Man har tappat kvalitetstråden och målen med att höja honungens status och införa sorthonung, goda varianter och större utbud i butikerna för kunderna.
Nu annonserar alla rapsnissar efter mera honung att pytsa i sin egen för att få in lite aromämnen i sina burkar.
Jag är snart kompis med alla ...  :-[

toredh

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 29 sep-09 kl 17:31 »
Mmm, det jag tänker på är tyngden, och frakten med miljöpåverkan... och min egen rygg... givetvis skall plasten vara återvinningsbar. Och det finns snyggare plastburkar än det Bimäster och Landskapshonung kör med. Vi kommer att gå över till plast, av dessa skäl, trovärdigheten avser vi lösa med etiketterna...

Dela detta:

* Inloggade just nu

896 gäster, 2 användare
torbjorn, Alleranna

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser