Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lokal prisättning  (läst 9199 gånger)

Abigail

Lokal prisättning
« skrivet: 22 sep-09 kl 18:44 »
Jag har förstått att honungspriserna varierar stort i olika delar av landet. I tex norra Norrland lär ljunghonungen vara jättedyr, i "rapstrakter" är nog honungspriset ganska lågt.

Kan vi inte räkna upp de priser vi känner till på olika orter?

60-65 kr för 500 g tror jag är det vanligaste priset i södra Bohusän. Då tänker jag på köp direkt från hobbyodlare. I affärerna är det mest importhonung.

Vad ligger priset på i era olika delar av landet?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Lokal prisättning
« Svar #1 skrivet: 22 sep-09 kl 18:50 »
Landskapshonung säljer rapshonung av skiftande konsistens på plastburk via ICA här i Stockholm för 38:90 för 500g.
« Senast ändrad: 23 sep-09 kl 13:51 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 sep-09 kl 19:17 »
Har de en ekonomisk förening där allt som produceras går igenom och är 8-10 st som har 3-400 kupor i snitt så handlar det om kanske om 3.000 kupor á 75 kg på raps (kanske upp till 200 ton).
200.000 kg * 47:-/kg = drygt 9 miljoner snabbt räknat. De konkurrerar med pris och volym till dagligvaruhandeln, marginalerna små och absolut inget hot mot oss små som satsar på kvalitet.
Om importen sänker priset påverkar det inte oss små leverantörer utan de stora som tappar stora slantar. När ICA har kört chickenrace med dem tillräckligt många gånger upphör lönsamheten.

Kvalitet och närproducerat håller på att slå igenom. KRAV, SMAK och Svensk Sigill betyder snart inget längre, det är så utvattnat.

Börja handla i din gårdsbutik!!

Köp bästa honungen hos din lokala biodlare och man slipper blaj i maten och sönderprocessade livsmedel.

Fråga efter naturell sorthonung, köp bara din favorit, det du tycker är godast.
« Senast ändrad: 22 sep-09 kl 19:31 av Sten-Åke Lindell »

Jan Falk

« Svar #3 skrivet: 22 sep-09 kl 19:17 »
Jag bor i Sörmland och jag tar 55:- för 700 g sommarhonung och 40:- för 350 g ljunghonung.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 sep-09 kl 19:20 »
Jag tog också 40:- för mina 350g Lindhonung, helt ok!

Lars i skogen

« Svar #5 skrivet: 22 sep-09 kl 19:20 »
65:- för 500g!?!  :o Bohusläningarna kan då ta betalt! (all heder åt dem...  ;))

I norra småland är ett vanligare pris 50:-/700g, kanske 40:-/500g, om man köper direkt från biodlaren alltså.

Abigail

« Svar #6 skrivet: 22 sep-09 kl 19:49 »
65:- för 500g!?!  :o Bohusläningarna kan då ta betalt! (all heder åt dem...  ;))

I norra småland är ett vanligare pris 50:-/700g, kanske 40:-/500g, om man köper direkt från biodlaren alltså.

:-[Jösses, nu blev jag osäker. 60-65 kr gäller kanske för 700 gram.  :-[

Gep

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 22 sep-09 kl 20:57 »
I Östra Blekinge verkar priset ligga på 45-50 kr för enstaka 700gr burkar.
Det är väl ingen i klubben som tycker att det är bra men kunderna verkar
ha svårt för att ge mer än vad priset är i butikerna.
Tog själv 45kr för de få burkar jag sålt men funderar på att höja med en
femma per år när omgivningen har lärt sig skillnaden mellan "odlarhonung" och det
som normalt säljs i affärerna. Får väl se var gränsen går.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #8 skrivet: 23 sep-09 kl 09:04 »
Jag tar 55 för 700 gram och 30 för 350 gram (40 för flytande och smaksatt).

I affären kostar min "grannes" honung 65 kr för en 700 gram. Om man jämför över landet så känner jag mig ibland för billig, men jag vet att en del äldre gubbar här omkring tar betydligt mindre.

Tillägg: Västra Götaland, Sjuhärad.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 23 sep-09 kl 10:47 »
Hej! Jag tar 45 kr för 500 grams plast och 60 kr för 700 grams glasburk inkl. moms
mvh. Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 23 sep-09 kl 12:34 »
 Samma här, 60 kr för 700 gram och 45 kr för 500 gram inkl. glasburk. Då erbjuder jag 4 olika sorters honung, garanterat rapsfri, variationen baserat på när jag skattat samt att jag har flytande honung i frysen. Tidigare har jag legat lägre men efterfrågan är så stor att det känns fel att inte ta ut vad honungen är värd.
Hyssna ligger i Västra Götalands inland förresten.

Och ifall nån undrar så är momsen inräknad i priset och jag deklarerar lydigt mina biinkomster varje år.

« Senast ändrad: 23 sep-09 kl 12:39 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #11 skrivet: 24 sep-09 kl 10:18 »
Samma här, 60 kr för 700 gram och 45 kr för 500 gram inkl. glasburk. Då erbjuder jag 4 olika sorters honung, garanterat rapsfri, variationen baserat på när jag skattat samt att jag har flytande honung i frysen. Tidigare har jag legat lägre men efterfrågan är så stor att det känns fel att inte ta ut vad honungen är värd.
Hyssna ligger i Västra Götalands inland förresten.

Och ifall nån undrar så är momsen inräknad i priset och jag deklarerar lydigt mina biinkomster varje år.

Håller sig honungen flytande alltså om man fryser den? Isf när den tinas sen... påverkas kristalliseringsprocessen tidsmässigt på något vis eller fortsätter den där den var när honungen frystes?

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #12 skrivet: 24 sep-09 kl 10:51 »
Detta är inget vetenskapligt svar men min erfarenhet var att den fortsatte där den var.
typ suspended animation
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

anette i bugared

• -
« Svar #13 skrivet: 24 sep-09 kl 10:59 »
Ingenting händer med den i o med att den "fryses",  så precis som Daniel skriver så stoppas bara kristalliseringsprocessen upp under tiden honungen är i frysen.
Men det är första året jag gör så här själv så jag skall kolla hur länge det går att fördröja kristalliseringen och hur snabbt det går efter "upptiningen". Kanske återkommer jag om 5 år och berättar hur sista burken ser ut då ;)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 24 sep-09 kl 11:06 »
Skönt med folk som testar grejer! Nu fick jag ännu en grej att sätta på min "kuckellista" inför nästa år. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #15 skrivet: 24 sep-09 kl 11:13 »
För övrigt kan jag säga att jag märkte ingen skillnad i smak mellan de frysta och ofrysta burkarna av samma batch honung, testade 1 gång i veckan i 6 veckor sen hade jag bara fryst kvar och den smakar som nyslungad men nu har jag ingen referenshonung kvar så jag kan inte jämföra, ingen fryst honung heller för den delen men nu väntar jag på den ympade som står i källaren :)

Georgisten

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 24 sep-09 kl 12:29 »
Tror ni man kan hälla upp den nyslungade honungen i klämflaskor (typ flytande för matlagning), frysa in och sedan ta fram vid behov fram tills nästa säsong? Håller sig etiketterna vid nerfrysning till exempel?

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #17 skrivet: 24 sep-09 kl 13:51 »
Det bildas kondens om du tinar dem i ett vanligt rum men det borde funka i ett torrum med luftavfuktare

ersam

• -
« Svar #18 skrivet: 24 sep-09 kl 16:08 »
Håller sig etiketterna vid nerfrysning till exempel?

Bättre att etikettera efteråt - "Nyslungad" med aktuellt datum.  :)

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #19 skrivet: 24 sep-09 kl 16:17 »
Folk kanske börjar undra om man kör den som nyslungad i februari typ kanske bättre med flytande?

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser