Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lokal prisättning  (läst 9201 gånger)

Lars i skogen

SV: Lokal prisättning
« Svar #40 skrivet: 29 sep-09 kl 18:39 »
Mmm, det jag tänker på är tyngden, och frakten med miljöpåverkan... och min egen rygg... givetvis skall plasten vara återvinningsbar. Och det finns snyggare plastburkar än det Bimäster och Landskapshonung kör med. Vi kommer att gå över till plast, av dessa skäl, trovärdigheten avser vi lösa med etiketterna...

Det är faktiskt intressant! Har själv inte tänkt i de banorna, burkarna du pratar om är ju skittråkiga. Men det finns säkert alternativ, som inte kostar 3-4kr/burk heller...

ptakaplay

« Svar #41 skrivet: 29 sep-09 kl 21:25 »
man kan säkert stapla 50 tomma plastburkar innan man kommit upp i en glasburks tyngd

jag har skickat 20 kg med bussfrakt till en kund som absolut vill ha min honung då är det bra med lätta burkar

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 30 sep-09 kl 01:08 »
Burkens tyngd är väl liten i förhållande till innehållet som skall vara 500g.
Staplar man en massa 500g på varandra så belastas de undre locken givetvis oavsett burkens vikt i plast eller glas.
En glasburk med metall lock klarar sig bättre även här.
« Senast ändrad: 30 sep-09 kl 10:32 av Sten-Åke Lindell »

Lars i skogen

« Svar #43 skrivet: 30 sep-09 kl 08:49 »
Ja belastningen blir ju densamma, jag förstår inte vad det har för betydelse i vilket fall.

Jag använder mycket 250g sexkantsburk, de väger ca 160g. En kartong med 24 burkar är 6kg honung, men väger en bit över 10 kg...

anette i bugared

• -
« Svar #44 skrivet: 30 sep-09 kl 09:20 »
Det är just med tanke på miljö och transporter etc som jag menar att vi skall tänka på hur vi marknadsför vår inhemska och lokalproducerade honung. Vill vi "nå" kunden så tror jag att vi måste visa att vår honung är bättre/godare/mer värd att köpa än den importerade och ett viktigt sätt att visa det är hur vi förpackar vår honung och då faller plastburkad honung.

De som däremot väljer efter pris kommer nog även fortsättningsvis att välja sydamerikansk "honung" för 25 kr/halvkilot och hur bra är det för miljön??.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

toredh

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 30 sep-09 kl 10:10 »
Jag håller med anette i resonemang, men inte i metod. Utan att med säkerhet veta en total kalkyl miljöpåverkan glas/plast, undrar jag om det inte är ganska jämnt.
Till det viktigare; vi biodlare konkurerar inte med varandra, utan med importen. Det i särklass slagkraftigaste argumentet där är pollinerings nyttan bina utför. En ganska stor och komplex tanke för konsumenten att ta in, men, när den sitter, så håller den en livstid! Man skulle önska att bransch organisationer drev detta hårdare/tydligare... men inte kan man gnälla...
Jag jobbar hårt att "utbilda" kunder på marknader, personal i butiker där jag är representerad, info på bakside etikett, kommande "hyllpratare" m.m.... Tror att det är enda vägen att gå. Har som mål att förmå butiksägarna att ta bort Svea Nordic´s produkter i mitt närområde (blåa etiketten, ni vet)...

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 30 sep-09 kl 21:03 »
Räknat i pallpriser blir plastburken 99 öre (säg 1 kr) netto billigare i inköp.

Burken har 25% moms men innehållet 12%.

Tobbe4u

« Svar #47 skrivet: 03 okt-09 kl 21:23 »
Burkens tyngd är väl liten i förhållande till innehållet som skall vara 500g.
Staplar man en massa 500g på varandra så belastas de undre locken givetvis oavsett burkens vikt i plast eller glas.
En glasburk med metall lock klarar sig bättre även här.

Kul tråd detta  ;D
Men SvenÅ  En 500g burk med etikett väger mellan 211 och 213 g det är väl inte en liten del i förhållande till innehållet har inte koll på lockets vikt men det kommer ju till.
Ca 42% av Honungsvikten
Att jag i övrigt delar dina åsikter om kvalitets kännsla med glas burk är en annan femma.
Visst kan jag förstå storproducenter som annvänder Plast det är ett antal ton som hanteras bara i
glas. Sen är det klart enklare att sätta på locket med maskin på en plastburk. Även om det görs förhand vinner nog plastburken.  :D
Torbjörn

micke_osd

• Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
« Svar #48 skrivet: 04 okt-09 kl 10:11 »
ICA maxi, Östersund
350gr lokalt producerad honung 49,90kr
 ;)
Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 05 okt-09 kl 06:16 »
Men STEN-ÅKE   En 500g burk med etikett väger mellan 211 och 213 g det är väl inte en liten del i förhållande till innehållet har inte koll på lockets vikt men det kommer ju till.
Ca 42% av Honungsvikten

Jag avsåg stapling av burkar, glasburken och tillhörande lock som tål mera stapling än plastburkarna trots att de är betydligt lättare.
Då kan man fråga sig om  man kan stapla lika många Kg (flera burkar = mera honung) på en pall av plastburkar bara för att den är lätt om burken/locket inte håller för belastningen.

De burkar som man kan trycka på locket på bildar kompression av luften i burken och ibland medför detta klibb av honung på burkarna. Jag har träffat på sådana i butiken.

P L A S T B U R K A R = S N U S K B U R K A R !!!

Kolla! Man kan använda pedagogiska färger  ;D
« Senast ändrad: 05 okt-09 kl 06:20 av Sten-Åke Lindell »

toredh

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 05 okt-09 kl 15:49 »
Börjar förstå att vi pratar om olika plastburkar. Den jag har för mina ögon används bl.a. till läkemedel. Hög stabilitet i staplingshänseende. Kan således inte riktigt köpa snusk travestin, snarare tvärtom... och det finns säkert än fler andra burkar...

anette i bugared

• -
« Svar #51 skrivet: 05 okt-09 kl 16:16 »
Börjar förstå att vi pratar om olika plastburkar. Den jag har för mina ögon används bl.a. till läkemedel. Hög stabilitet i staplingshänseende. Kan således inte riktigt köpa snusk travestin, snarare tvärtom... och det finns säkert än fler andra burkar...
Hur är visibiliteten i dessa plastburkar? En viktig del av marknadsföringen tycker jag att utseendet, färgen osv på honungen är och i plastburkar är klarheten i materialet ofta obefintlig eller usel. Finns det någon plastburk som är lika "fin" som glas?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 05 okt-09 kl 16:25 »
Kan vi få se bilder, länk till leverantör etc, prisuppgifter på den där plastburken?

ptakaplay

« Svar #53 skrivet: 05 okt-09 kl 19:53 »
PLASTBURKAR ÄR INGA SNUSKBURKAR

Hur mycket plast förpakningar finns det i affären jämfört med glas?
Varför använder man  plast till petflaskor? Kan du se igenom dem? Man använder plast för att det är billigare och lättare.

En honungssburk i glas är trevligare än en i plast det kan jag hålla med om. Däremot har plasten många fördelar.
Innan du tappar honung i burken ska den fraktas till dig. Vad väger en pall med glas- jämfört med plastburkar?

Man kan återvinna glaset, vilket är bra. Det var någon här som skulle tappa honung på 10000 burkar.
En plastburk är en krona billigare alltså kan man tjäna 10000 kronor mer med en plastburk eller sänka priset men en krona och stärka sin konkurenskraft.

Sen kan jag inte förstå att plast är så skrämande eftersom ni har plastkupor, plastramar med plastvax, någon hade till och med köpt en plastslunga. Jag kör med träkupor, träramar och riktigt vax men med plastburkar. Jag är flexibel och utesluter inte att jag plötsligt kör med glas.

Kladd på locket beror ofta på överfyllda burkar i kombination med mjuk honung.

En sak till: man behöver inte klanka ned på folk bara för att de inte gör exakt på samma vis som man själv gör.

Låt konsumenten avgöra vad den vill ha. Vill någon ha plast, så köper han det. Tål man inte plast, köper man glas.
Tack för mig!

Micael Carlsson

« Svar #54 skrivet: 05 okt-09 kl 20:12 »
PLASTBURKAR ÄR INGA SNUSKBURKAR

Bra rytet!

:D

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 05 okt-09 kl 21:35 »

toredh

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 06 okt-09 kl 00:32 »
Det är just det. Det finns många intressanta sätt att förpacka honung. Biodlare har suttit fast i SBRs klassiska glastänk väldigt länge....

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #58 skrivet: 06 okt-09 kl 08:18 »
Det är just det. Det finns många intressanta sätt att förpacka honung. Biodlare har suttit fast i SBRs klassiska glastänk väldigt länge....

Finns det något osexigare än en sbr-burk?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

toredh

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 06 okt-09 kl 12:13 »
skulle väl vara SBR burk med SBR etikett...

Dela detta:

* Inloggade just nu

752 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser