Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargar  (läst 99458 gånger)

ekotripp

SV: Vargar
« Svar #500 skrivet: 27 aug-08 kl 22:59 »
Skrev jag bara om pengar? Den här metoden att argumentera har vi sett flera tusen gånger, ja så länge vargdebatten funnits. Läs igen så ser Du att pengarna är en, men inte oviktig del av flera i mitt inlägg.

Jag sätter mig inte till doms över djurarter, men den del i den ekologiska balansen som vargen hade någon gång för j-igt länge sedan, kan den aldrig få igen. Möjligen borta i det östra hörnet av världen, kan varg och alla andra djur leva i någon form av ekologisk balans, där människan överhuvudtaget inte finns.

När det gäller skogens värde och klövviltet, under 100 år har ingen debatt förekommit om att plantera in varg för att decimera älg, förmodligen för att det finns ett mycket bättre sätt att använda den resursen, eller vad tycker Du själv?

Räven äter mest sork och möss, men under yngeltiden kan den lokalt inom sitt revir ta upp till 60-80% av rådjurens kid när de är små. Det räcker med räven, sedan kommer lo och tar resten och räven, eller så kommer vargen och tar resten och räven.....

Något mer?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #501 skrivet: 27 aug-08 kl 23:07 »
Något mer?
Något mer?  ;D
Det kan du hoppa upp och klappa dig på!
Jag kan fortfarande inte se någon annan anledning än pengar i ditt inlägg..
Du skriver att det finns ett bättre sätt att "utnyttja resursen" klövvilt, jag antar att det är jakt du avser.. Då är ju anledningen alltså pengar i en eller annan form. Hela resonemanget är alltså att jägarna inte vill ha konkurrens om viltet, eller?

ekotripp

« Svar #502 skrivet: 27 aug-08 kl 23:10 »
Så här ser jag på det;

Skogsbolag och "förmångarovdjursförespråkare" får bestämma;

Artfattiga grankorridorer för maximal virkesproduktion, här och där ligger en varg med svullen buk och smälter får eller hundkött efter den senaste räden. För klövvilt finns det inga längre.

tessiem

« Svar #503 skrivet: 27 aug-08 kl 23:16 »
Det finns många exempel i historien på civil olydnad som vi med dagens kunskaper tycker var rätt.

Samma grunder/rätt, vilar glesbygdsbefolkningens ilska och vrede på när det gäller politikers och rovdjursförespråkares maktmissbruk.

Livskvalitet som går förlorad.

Bara Ni kan sitta hemma i TV-soffan och veta att det ränner en och annan varg fri i skogarna. För någon ekologisk funktion har inte vargen idag, det fattar vem som helst! Mänskligheten har för länge sedan rubbat all balans i ekosystemen, nu får vi försöka pilla i ordning här och där.

Vi som har jakt, kreatur eller bara biologisk mångfald som livselixir ser inte att det behövs så många av de stora rovdjuren, speciellt inte när de alla utvecklar stora antal lokalt.....

Bara för att Du råkar vara svensk betyder väl också att Du stödjer att rådjursstammen utplånats helt från enorma arealer i mellansverige och norrut. Att älgstammen inom vissa "vargrika" områden är obefintlig stödjer Du väl också.

Vilken idioti, att en djurart som inte är till nytta för någon enda varelse i Sverige, får utplåna andra djur som danar vårt landskap, gynnar turism, ger miljardintäkter och som dessutom ger hundratusentals svenskar(och utlänningar också) ett fantastiskt rikt liv.

Återigen=BIOLOGISK ENFALD!!! LÄS!!!

Enfalden får stå för dig.

Jag är väl lika mycket kreatursägare som någon annan, som du kanske kunnat läsa dig till (?) så har jag får & gris & bor i ett lotätt område.

Jag kan fortfarande inte förstå varför ditt argument på något sätt skulle ändra någons syn på varg,.

Du anser alltså att vargen ska utplånas så jägarna kan jaga mer klövvilt?

Bra idé då kan vi fortsätta utrota alla andra rovdjur i världen..så kan jägarna jaga desto mer.. Att ingen tänkt på det tidigare!! Mitt hjärta ömmar VERKLIGEN för de jägare som nu fått skjuta mindre..

Filip Skräplund

« Svar #504 skrivet: 27 aug-08 kl 23:17 »
Hela resonemanget är alltså att jägarna inte vill ha konkurrens om viltet, eller?

Inget kan vara solklarare.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ekotripp

« Svar #505 skrivet: 27 aug-08 kl 23:17 »
Jag kan fortfarande inte se någon annan anledning än pengar i ditt inlägg..

Upplevelser......för hundratusentals människor m.m.

Skriver Du om det en gång till så bemödar jag mig inte ens....min tid är för viktig för att spilla på Dig.

Om Du vill kan Du skapa en tråd där man kan skriva om pengar är fult eller ej....ti-hi

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #506 skrivet: 27 aug-08 kl 23:23 »
Så här ser jag på det;

Skogsbolag och "förmångarovdjursförespråkare" får bestämma;

Artfattiga grankorridorer för maximal virkesproduktion, här och där ligger en varg med svullen buk och smälter får eller hundkött efter den senaste räden. För klövvilt finns det inga längre.
Jag kan bara inte begripa dina argument..

Menar du att vargen skulle sopa HELT rent på klövvilt? Menar du att du tror det, helt seriöst?

ekotripp

« Svar #507 skrivet: 27 aug-08 kl 23:26 »
Nu kom den igen, den där om att utrota vargen, har jag aldrig skrivit, aldrig velat. Hur orkar Ni?
Jag har noterat att Ni angriper varje person som skriver något som inte är halleluja för vargen på exakt det sättet, varför?

Men Ni ska se att nu när vargen kommit söderut så att sörlänningar drabbas, då kommer besluten om skyddsjakt att dugga tätt från naturvårdsverket. Här nere ska den inte vara, men gärna hos dom där knasiga värmlänningarna och dalmasarna som inte förstår hur bra det är att vi nu har varg i markerna, dvs deras marker.

Förklara gärna för mig, de viktigaste argumenten för att vi ska ha varg i sverige, och framförallt, hur många dom ska vara och var dom ska finnas.

Ni verkar ju veta hur detta ska gå till.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #508 skrivet: 27 aug-08 kl 23:28 »
Ehh..? Läs igen!
Så här skrev jag:
"Menar du att vargen skulle sopa HELT rent på klövvilt? Menar du att du tror det, helt seriöst?"

Det står ingenting om utrotning där..

ekotripp

« Svar #509 skrivet: 27 aug-08 kl 23:39 »
Mårten, jag trodde att Du hade bättre koll,

Svar ja, i stora områden har klövviltet helt försvunnit. Det är nu tio år sedan man i delar av västra och norra dalarna inte kan finna ett enda spår av rådjur vintertid. De finns dock i vissa av städerna/byarna där, de går inte ut på skogen, de uppehåller sig i trädgårdar, visa av erfarenheten. Problemet där är att både varg, lo och räv tar rådjuren=utrotning.

Älgen rör sig över betydligt större områden och eftersom vargen gör likadant kan en och annan älg klara sig så länge den inte råkar ut för vargen, men när vargarna blir fler.....

Läste Du inte mitt inlägg om Yellowstone, älgen är utrotad av vargen där....och ingen jakt bedrivits av hemska kapitaltörstande jägare.

Jag tror inte att vargen har förstått att den bara ska beskatta bestånden av sjuka och gamla älgar så att älgstammen blir frisk och stark, det måste någon förklara för den.

ekotripp

« Svar #510 skrivet: 27 aug-08 kl 23:43 »
Om nu djurens nytta enbart ska mätas i pengar så är det nog fler djur än vargen som vi kan utrota av besparingsskäl

Vad syftade Du på här då?

ekotripp

« Svar #511 skrivet: 27 aug-08 kl 23:56 »

jag kan fortfarande inte förstå varför ditt argument på något sätt skulle ändra någons syn på varg,.

Du anser alltså att vargen ska utplånas så jägarna kan jaga mer klövvilt?

Bra idé då kan vi fortsätta utrota alla andra rovdjur i världen..så kan jägarna jaga desto mer.. Att ingen tänkt på det tidigare!! Mitt hjärta ömmar VERKLIGEN för de jägare som nu fått skjuta mindre..

Gud vilken svada,

Jag tror inte folk i allmänhet känner till hur andra arter påverkats lokalt av alltför kraftig tillväxt av flera stora rovdjursarter, det väljer media inte att behandla, inte heller Naturskyddsföreningen m.fl.

Jag anser inte att vargen ska utplånas(grova ord förresten), men den måste förvaltas så att andra intressen också skyddas.

Ingen seriös människa vill utrota all stora rovdjur i hela världen Tessiem.

Jag ömmar för de f.d. jägare som sagt upp sitt jaktarrende, sålt bössorna och givit upp en fantastisk fritidssysselsättning och därmed fått försämrad livskvalitet. Jag har sett vuxna män gråta över det här, Du förstår uppenbarligen inte att jakten är så mycket mer för varje sann jägare än att fälla vilt.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #512 skrivet: 28 aug-08 kl 00:00 »

Svar ja, i stora områden har klövviltet helt försvunnit. Det är nu tio år sedan man i delar av västra och norra dalarna inte kan finna ett enda spår av rådjur vintertid. De finns dock i vissa av städerna/byarna där, de går inte ut på skogen, de uppehåller sig i trädgårdar, visa av erfarenheten. Problemet där är att både varg, lo och räv tar rådjuren=utrotning.

Älgen rör sig över betydligt större områden och eftersom vargen gör likadant kan en och annan älg klara sig så länge den inte råkar ut för vargen, men när vargarna blir fler.....

Läste Du inte mitt inlägg om Yellowstone, älgen är utrotad av vargen där....och ingen jakt bedrivits av hemska kapitaltörstande jägare.

Jag tror inte att vargen har förstått att den bara ska beskatta bestånden av sjuka och gamla älgar så att älgstammen blir frisk och stark, det måste någon förklara för den.

ja det är ju märkligt att älgen överhuvudtaget existerar fortfarande.. Och jag har heller inte någonstans skrivit att vargarna ska få föröka helt ostört till vilka nivåer som helst, vilket är fallet i Yellowstone.

guba

• Gäst
« Svar #513 skrivet: 28 aug-08 kl 07:31 »
tusentals människor till att gå skallgångskedja efter vargen och samtidigt har hundratalet skyttar utplacerade för att ta ulven, och man fick även "jaga" med varggrop, vilket man inte får idag.

Tusentals människor är nog en nätt överdrift.

Däremot inte bara fick man jaga med varggrop, ett påbud gick ut om att varje by hur liten den än var hade skyldighet att iordningsställa en varggrop, som ofta agnades med något levande, en höna till exempel. De är oftest placerade längs kända vandrinsvägar och högt placerade på åsar där man visste att vargen hade sin utkiksplats.
Oerhört effektivt och arbetsbesparande att slippa skicka ut en skallgångskedja på "tusentals" människor då groparna sköter sig självt, ja förutom vid grävningen då.

Själv har jag inventerat  något hundratal så de är idag skyddade kulturminnen, några är så pass gammal att de klassas som fornminnen.

guba

• Gäst
« Svar #514 skrivet: 28 aug-08 kl 07:46 »
För någon ekologisk funktion har inte vargen idag, det fattar vem som helst! Mänskligheten har för länge sedan rubbat all balans i ekosystemen, nu får vi försöka pilla i ordning här och där.

Haha, det där bör bli ett av de mest klassiska inläggen i den här debatten. En klockren analys av vargens funktion idag samtidigt som det konstateras att människan skall ställa något till rätta igen.

Sent skall syndaren vakna ::)

tessiem

« Svar #515 skrivet: 28 aug-08 kl 07:54 »
Gud vilken svada,

Jag tror inte folk i allmänhet känner till hur andra arter påverkats lokalt av alltför kraftig tillväxt av flera stora rovdjursarter, det väljer media inte att behandla, inte heller Naturskyddsföreningen m.fl.

Jag anser inte att vargen ska utplånas(grova ord förresten), men den måste förvaltas så att andra intressen också skyddas.

Ingen seriös människa vill utrota all stora rovdjur i hela världen Tessiem.

Jag ömmar för de f.d. jägare som sagt upp sitt jaktarrende, sålt bössorna och givit upp en fantastisk fritidssysselsättning och därmed fått försämrad livskvalitet. Jag har sett vuxna män gråta över det här, Du förstår uppenbarligen inte att jakten är så mycket mer för varje sann jägare än att fälla vilt.

Men ärligt talat, om jakten är så mycket mer än att fälla vilt så är det väl inget större problem att viltet då försvunnit (som du påstår)

guba

• Gäst
« Svar #516 skrivet: 28 aug-08 kl 07:57 »
. Läs igen så ser Du att pengarna är en, men inte oviktig del av flera i mitt inlägg.

Älgen är en nationalekonomisk katastrof.

Om allt furuvirke som växer upp i våra skogar skulle bli sämsta kvalitet, nu talar vi om sämsta, inget konstruktionsvirke överhuvudtaget så skulle inteäkterna för detta skitvirke generera 20 gånger mer pengar än vad älgen gör.

Och då är allt inräknat som generarat pengar för jakten, sockan på foten, kläderna, vapnet bränslet, bilen och givetvis allt och alla som i hela kedjan varit med och producerat, sålt och överhuvudtaget tjänat något på allt runt älgen inte minst turismen.

Visst ser jag pengarna i dina inlägg, de utarmar den svenska välfärd som skogen är grund för.

guba

• Gäst
« Svar #517 skrivet: 28 aug-08 kl 08:08 »
Förklara gärna för mig, de viktigaste argumenten för att vi ska ha varg i sverige, och framförallt, hur många dom ska vara och var dom ska finnas.
Vargen är en naturlig del av våra skogar.

Det vore en verklig nesa om överstatliga EU tvingas peka med hela handen för att vi skall ta vårt ansvar för vår egen natur.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #518 skrivet: 28 aug-08 kl 10:35 »

Ja du.. Jag har försökt att läsa in mig lite på det här om vargens föda och ditt påstående om rådjuren i Dalarna.
Det första jag slås av när jag läser på ex. länsstyrelsen i Dalranas webbsida är att 95% av vargarnas föda består av älg, och det gäller då tydligen för alla vargar i Skandinavien. Mot detta faktum så vore det ju intressant att se hur älgstammen verkligen påverkats utav vargförekomsten för det borde ju vara en stark indikator på vilken skada vargen i dagsläget gör på viltet..
Tittar man då på avskjutningsstatistik för älg i Dalarna kan man se att det skedde an ökning av antalet skjutna älgar från 1995 till 2001 och därefter en liten minskning fram tills 2007 tillbaka till ung. samma nivåer som 1995. Denna ökning/minskning är procentuellt sett inte så stor och förklaringen ser inte ut att ha något med vargtätheten att göra, En snarlik ökning/minskning skedde nämligen på antalet hektar där det jagades älg, dvs att avskjutningstoppen runt 2001 förmodligen beror på att det jagats på större yta.

Inte heller om man enbart tittar på västra eller norra dalarna kan man se någon påverkan av älgstammen, iaf inte med avkjutningsstatistiken som underlag. I ex. Västerdalarnas VFO så är det en högre avskjutning av både älgtjur/ko/kalv nu än för 10-12 år sedan och i de norra delarna (ex. Klitten och Särna-Idre VFO) så ser det ungefär likadant ut som för hela Dalarna, dvs en liten ökning runt 2001 med ändå lika mkt eller mer än 1995.

Så om nu 95% av vargens föda består av älg så borde ju rimligtvis vargens ökade population synas tydligt i denna statistik, om det nuverkligen förhöll sig på det sättet att den utgjorde ett verkligt hot mot viltstammen som helhet. Givetvis kan det finns ytterligare mindre lokala områden inom ett vargrevirs närhet som drabbas hårdare.

Vad gäller Yellowstone och deras älgpolulation så är det så vitt jag kan se inte avgjort vargen som har stått för dess minskade antal. Till att börja med så fanns det inte särskilt mkt älg alls i Yellowstone ens innan vargens ankomst, 1980 var deras antal färre än 1000 individer. Inte heller på Yellowstones officiella sida anges vargen som den största faran för en älg. Enligt vissa forskare så beror nedgången i Yellowstones älgbestånd av en minskad tillgång på föda vilket har lett till att färre kalvar föds, därtill har det visat sig att skogsbränderna (som oftast tillåts brinna ut av sig själva) och framförallt de bränderna 1988 är en stor faktor i älgens tillbakagång, enligt Yellowstones företrädare den största anledningen..

Charlotte

• -
« Svar #519 skrivet: 28 aug-08 kl 10:58 »
 Man var inte bara skyldig att gå skallgång efter vargen man hade dessutom en rätt bra slant för varje varg som sköts "förr i tiden". Pengar som säkert kom väl till pass.
 En skyddsjakt på de vargar som ställer till problem idag är nog inte riktigt samma sak...
 Men jag undrar hur ni alla som uttalar er om vargens ofarlighet mot människor tänker?
Vad baserar ni den "faktan" på? Samma "fakta" som svenska rovdjursexperter mässat om björnen till bara nyligen?
Björnen var ju också  ofarlig eftersom det var över hundra år sedan den dödat någon i Sverige.
 Jag är extremt misstänksam mot allt vad experter säger om rovdjur eftersom dom haft så fel både med sina beräkningar av hur många björnar vi har och hur farliga dom är.
 För att jag ska acceptera vad dom säger så skulle dom få lov att säga nåt i stil med:
Med dagens björnstam får vi räkna med ett fåtal olyckliga möten mellan björn/människa med dödlig utgång varje år.
 Vargen har vi ingen aning om, där är vi ännu på experimentstadiet.
 Sen kunde ju alla få ta ställning till hur många vargar de vill ha och hur nära bebyggelse de ska få lära sig att vara.
                                            Mvh
                                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser