Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargar  (läst 99449 gånger)

Margit

• Gäst
SV: Vargar
« Svar #300 skrivet: 16 aug-08 kl 13:01 »
Stora stygga vargen till sin flock: Det är därför människan väcker så heta känslor, de klampar in på vargens revir och ställer till med elände. Hade de hållit sig till städerna/byarna och ätit tamkött så.

Människans revir ???

Ja "människans revir", alltså hagarna där tamdjur betar...gårdsplanen, jag menar inte att skogen är människans revir - där vistas vi alla på samma villkor.
När jag släpper min jakthund så är jag medveten om riskerna när det gäller varg och trafik.

Rosten

• Närke
« Svar #301 skrivet: 16 aug-08 kl 13:16 »
Jag bor i Uppland och det är en bit till vargreviren, men de kanske kommer närmare framöver.
Beträffande vargar i städerna, så finns det tvåbenta såna där som ställer till betydligt mer skada än de fyrbenta på landet, så man är inte förskonade där heller.
Landsbygden utan rovdjur är ju nästan bekymmersfri (förutom snöskottning, långa avstånd och andra vedermödor), så det är klart att det blir viss uppståndelse när vargarna stör friden i ankdammen.
Men jag ser det som att dom återställer en balans i naturen som rubbats av människan, och kostnaderna av  den rubbningen har inte riktigt redovisats.
Några rivna får och hundar väger lätt i vågskålen.
Att återställa balansen i naturen kostar oss småbrukare fruktansvärda pengar. Att jakten är förstörd bryr jag mig inte så myckat om. Då det är ett nöje och ingen som jag får in några pengar på.
Fortsätter det så här med ökning av rovdjuren så får vi tänka om helt.
Då får jag hålla djuren inomhus så som man gör i "köttfabrikerna"
Det blir för dyrt att ha få djur utomhus.
Ex. Pga att en enda enda räv i våras lyckades ta sig in i hönsgården så förlorade vi ca 30 000:- i intäkt denna sommar.
Efter det så har jag hållt hönsen inomhus hela sommaren.
Vilket känns hårt men jag behöver dom pengarna som jag får in på dom. Nu när vi håller på att bygga upp gården.
När vi flyttade hit så trodde man att man kunde ha hönsen utomhus i en liten idyll och att en hönsgård av hönsnät var tillräcklig för att slippa problem.

Hur blir den nu om vi skaffar får? Att sätta upp godkänt elstängsel är inget problem. Jag har ju satt upp 5 trådar till grisarna. (2 mer än rekomenderat.) Så jag kan sätta upp 7 eller 8 trådar till fåren. Om jag vet att det håller rovdjuren utanför. Men om det inte gör det? Då har jag bara utgifter och inga inkomster. Vilket gör att jag tillslut kommer att gå i konkurs. Alternativ tvingas sälja och bosätta mig i en vanligt hus utan djur.

Så vad gör jag?

Margit

• Gäst
« Svar #302 skrivet: 16 aug-08 kl 13:20 »
Får man inte ersättning för rovdjursrivna får?

Fast jag vet att avelsarbete och liknande går i stöpet så förlusten blir säkert större än ersättningen man får från staten.

Rosten

• Närke
« Svar #303 skrivet: 16 aug-08 kl 13:31 »
Får man inte ersättning för rovdjursrivna får?

Fast jag vet att avelsarbete och liknande går i stöpet så förlusten blir säkert större än ersättningen man får från staten.
Statens pengar hjälper till att hålla ut lite till. Men jag måste ha in inkomster på gården. Det räcker inte med små bidrag för rivna får.

Annars kan jag lika gärna fortätta lönearbeta i framtiden också. Eller ha djuren i ladugården året om men då måste jag köpa en annan kåk då denna har för liten ladugård.
Alternativ flytta norrut där rovdjuren inte "trivs"
För söderut kommer man att ha samma problem som vi om några år.
« Senast ändrad: 16 aug-08 kl 13:33 av Rosten »

guba

• Gäst
« Svar #304 skrivet: 16 aug-08 kl 13:42 »
Ja "människans revir", alltså hagarna där tamdjur betar...gårdsplanen, jag menar inte att skogen är människans revir - där vistas vi alla på samma villkor.
Oki :) Å andra sidna kommer väl "människans revir",  hagen där djuren betar och gårdsplanen, från skogen en gång i tiden, vargens revir ???

I skogen vistas vi inte på samma villkor, vargen är där med livet som insats, det är inte människan.

Margit

• Gäst
« Svar #305 skrivet: 16 aug-08 kl 14:10 »
I skogen vistas vi inte på samma villkor, vargen är där med livet som insats, det är inte människan.

Med björn och varg på skogen så går man inte helt säker som människa heller  ;)

Charlotte

• -
« Svar #306 skrivet: 16 aug-08 kl 14:55 »
 Allt handlar ju inte om pengar heller... Hur kul skulle det vara att hitta lamm som lever med tarmarna släpande efter sig?
Det är verkligheten för vissa bönder. Detta trots rovdjursstängsel och allehanda åtgärder.
  Än så länge har inget hänt här mer än att en tacka blivit riven av ett lodjur. Men jag har bestämt mig för att när vi får hit varg så slutar jag med djur och vargarna kan ju få tillbaka det som mina förfäder stulit av dom. Jag utsätter mig inte för att dag och natt vara rädd för att djuren ska bli plågade även om jag så skulle få 5000 per tacka, det har inte med saken att göra.
                                                  Mvh
                                                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

guba

• Gäst
« Svar #307 skrivet: 16 aug-08 kl 15:09 »
Med björn och varg på skogen så går man inte helt säker som människa heller  ;)
Björnen vill jag inte träffa på men vargen är lika harmlös som de små kattungarna på 6 veckor som ligger jämte mig på soffan och spinner gott för min säkerhet i svamp och bärskogen.

Filip Skräplund

« Svar #308 skrivet: 16 aug-08 kl 15:21 »
Problemets kärna är kanske att naturen när den fungerar som den anpassats till genom årmiljonerna inte är så gullig utan rätt läskig.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

guba

• Gäst
« Svar #309 skrivet: 16 aug-08 kl 15:25 »
Problemets kärna är människans storhetsvansinne och outsinliga källa av egoism som mynnar ut i att hon tror att hon är allsmäktig och kan diktera villkoren oavsett det gäller det egna skithuset eller moder jords vara eller icke.

Suresh

• -
« Svar #310 skrivet: 16 aug-08 kl 15:44 »
JAg stödjer skyddsjakt på varg den dag man även inför skyddsjakt på människor.

Filip Skräplund

« Svar #311 skrivet: 16 aug-08 kl 16:12 »
Att återställa balansen i naturen kostar oss småbrukare fruktansvärda pengar. Att jakten är förstörd bryr jag mig inte så myckat om. Då det är ett nöje och ingen som jag får in några pengar på.
Fortsätter det så här med ökning av rovdjuren så får vi tänka om helt.
Då får jag hålla djuren inomhus så som man gör i "köttfabrikerna"
Det blir för dyrt att ha få djur utomhus.
Ex. Pga att en enda enda räv i våras lyckades ta sig in i hönsgården så förlorade vi ca 30 000:- i intäkt denna sommar.
Efter det så har jag hållt hönsen inomhus hela sommaren.
Vilket känns hårt men jag behöver dom pengarna som jag får in på dom. Nu när vi håller på att bygga upp gården.
När vi flyttade hit så trodde man att man kunde ha hönsen utomhus i en liten idyll och att en hönsgård av hönsnät var tillräcklig för att slippa problem.

Hur blir den nu om vi skaffar får? Att sätta upp godkänt elstängsel är inget problem. Jag har ju satt upp 5 trådar till grisarna. (2 mer än rekomenderat.) Så jag kan sätta upp 7 eller 8 trådar till fåren. Om jag vet att det håller rovdjuren utanför. Men om det inte gör det? Då har jag bara utgifter och inga inkomster. Vilket gör att jag tillslut kommer att gå i konkurs. Alternativ tvingas sälja och bosätta mig i en vanligt hus utan djur.

Så vad gör jag?

Jag tror inte det är lätt.

Hönsnät stoppar bara hönsen, ska man skydda dom från rovdjur krävs andra metoder.
Får är knepigt, jag funderar själv på det ibland, men jag tror inte det är värt allt besvär.
När man läser i trådarna om allt strul dom har med några få djur, så undrar man vad som är drivkraften, det kan knappast löna sig ekonomiskt i alla fall.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rosten

• Närke
« Svar #312 skrivet: 16 aug-08 kl 18:05 »

Hönsnät stoppar bara hönsen, ska man skydda dom från rovdjur krävs andra metoder.
Får är knepigt, jag funderar själv på det ibland, men jag tror inte det är värt allt besvär.
När man läser i trådarna om allt strul dom har med några få djur, så undrar man vad som är drivkraften, det kan knappast löna sig ekonomiskt i alla fall.

En del har djur som hobby och tycker att det är kul.
Själv så ser jag djuren som en inkomstkälla. Men tyvärr så har jag inte råd att börja med 500 tackor.
Så därför vill jag börja med några och sedan jobba oss uppåt.
Problemet är att jag har inte råd att få förmånga bakslag på sattsade pengar.
Då är det i så fall bättre att sattsa på aktier istället. Eller bara spara pengarna på banken.
I så fall får jag stycka av gården för varför skall jag äga marken om jag inte kan använda den?
Gården är för liten för att det skall löna sig att odla spannmål på den.
Om staten betalade ut en skälig peng för djuren som rovdjuren tar så skule allt vara frid och fröjd.
Samerna får ju 47 miljoner i rovdjursbidrag. Varför gäller det bara dom?

Rosten

• Närke
« Svar #313 skrivet: 16 aug-08 kl 18:08 »
JAg stödjer skyddsjakt på varg den dag man även inför skyddsjakt på människor.
Finns inte skyddsjakt på människa?
Skyddsjakten är ju på problemindivider. Typ kriminella.
Dom brukar ju ta död på varandra. En typ av skyddsjakt. ;)

Filip Skräplund

« Svar #314 skrivet: 16 aug-08 kl 18:29 »
Finns inte skyddsjakt på människa?
Skyddsjakten är ju på problemindivider. Typ kriminella.
Dom brukar ju ta död på varandra. En typ av skyddsjakt. ;)

Det kallas självsanering.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #315 skrivet: 16 aug-08 kl 19:07 »

Räv får man skyddsjaga.

Varg, björn och lo får man freda tamdjur i inhägnat område mot, om de inte ger akt på "halt", "halt jag skjuter skarpt", och varningsskott. Går djuret ändå till anfall får man numer avliva det så länge det är inhägnat område. Lite raljant ovan, jag skulle inte tro att vargen fäster någon uppmärksamhet vid vare sig skrik eller varningsskott, men som jag uppfattat det är det krav på att man gör detta först.

Blir väl polisutredning, så vittnen är nog bra att ha. Kamera och/eller filmkamera också. (Blir bevismtrlet dåligt kan man ju alltid radera och välja muntlig vittnesbörd istället). Tror också att det endast är djurägaren som får skjuta, så vapenlicens är nödvändigt.

Annars har jag hört talas om de som ställt sig mellan vargen och fåren med en 2x4" och daskat till vargen när den anfaller. Skall tydligen vara avskräckande, men vargen kan bli arg kanske. Bra med skjutvapen redo i så fall. Svårare att göra detta med björn dock. Om man inte saknar verklighetsförankring förstås.

Problemet är ju bara att man måste vakta djuren 24/7/365.

Dock tycker jag att rätten att få freda sina djur inom inhägnat område är en rimlig kompromiss mellan djurägares intresse och Disney-folkets intresse.

Undrar föressten vad som hänt med varggrupperna i Horred respektive Ljungskile? Har inte varit några angrepp på tamboskap på ett tag. Är de inte hungriga längre, eller har någon tjyvjagat dem? Eller är stängsel så effektivt?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Margit

• Gäst
« Svar #316 skrivet: 16 aug-08 kl 19:41 »
Tror också att det endast är djurägaren som får skjuta, så vapenlicens är nödvändigt.

När det gäller vargattack på hund så är det endast hundägaren som får skjuta vargen, vet inte om den lagen är under ändring? En del jaktlag har löst detta genom att köpa andelar i jakthunden med köpebevis.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #317 skrivet: 17 aug-08 kl 09:53 »
Jag läste i jaktnyheter att fram till mitten av juli har ett 50-tal får blivit dödade av varg i Bohuslän- Dalsland. De har varit i farten ända ner till Kinna som inte ligger så långt från Halland. Elva får dödade i Lilla Edet, nio i Ljungskile, sju i Ucklum. De räknar med att det finns fem eller sex revir i länet.
Det kan inte vara lätt för er som bor i trakterna där och lever alternativt och har får. Det känns som en väldigt osäker inkomst för ni kan inte vara säkra på att ha några får kvar när ni vaknar :(
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Rosten

• Närke
« Svar #318 skrivet: 17 aug-08 kl 10:52 »
Det kan inte vara lätt för er som bor i trakterna där och lever alternativt och har får. Det känns som en väldigt osäker inkomst för ni kan inte vara säkra på att ha några får kvar när ni vaknar :(
Dom får vänja sig med att lönearbeta i framtiden och fårkött kan man ju köpa från utlandet.
Trångsynta alternativare och jägare får försöka öppna sina sinnen för en bättre ekologiskt natur.
Allt enligt Guba och Filip Skräplunds åsikter.

Föresten så får dom ju massa pengar för dom rivna fåren.
Så varför skall dom klaga.
Det där är trams, jag menar inte att vargen ska föröka sig ohämmat, men några hundra vargar i hela landet är inte mycket att gnälla över, särskilt inte när man får ersättning för rivna djur.
Sånt hör till undantagen även i betydligt vargtätare områden.
« Senast ändrad: 17 aug-08 kl 11:18 av Rosten »

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #319 skrivet: 17 aug-08 kl 12:31 »
Dom får vänja sig med att lönearbeta i framtiden och fårkött kan man ju köpa från utlandet.
Trångsynta alternativare och jägare får försöka öppna sina sinnen för en bättre ekologiskt natur.
Allt enligt Guba och Filip Skräplunds åsikter.

Föresten så får dom ju massa pengar för dom rivna fåren.
Så varför skall dom klaga.

Ett problem om man lägger ner t ex mitt i ett miljöåtagande för EU-stöd för betesmarker, säg lägger ner i år tre av fem, så kommer man ju bli tvungen att betala tillbaka EU-stödet när marken inte har betats. Så får man bidrag måste man hålla ut tills stödperioden tar slut innan man lägger ner djurhållningen.

Annars kan det blir dyrt. Väldigt dyrt. Det är väl rätt få som lägger sina EU-stöd på hög och väntar med att använda dem tills femårsperioden gått ut.

Själv har jag åtagande för hållande av gutefår i ytterligare tre år, och precis fått godkänt för betesmarker med särskilda värden som alltså skall hållas de närmsta fem åren. Så vargen får lära sig leva med mig om den kommer hit.

Nåja, ingen fara på taket, vargen har ju bara slagit lite drygt 10km härifrån. Det tar ju ungefär en halvtimme för vargarna att springa genom skogen därifrån och hit. Så det är nog ingen fara.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser